Lova mig en dator som inte är seg!

Permalänk
Medlem

Lova mig en dator som inte är seg!

Hej!
Ännu en gång vänder jag mig till er på Sweclockers i hopp om att få hjälp vid val av laptops.
För ett år sedan skulle jag bestämma dator till min tjej, jag hade tittat igenom allt och hittat den perfekta. Den fanns ej på lager tyvärr och fick istället hjälp av ett rövhål på netonet som tyckte datorn jag skriver från nu skulle vara minst lika bra, fel!

Den fryser,hänger sig är allmänt långsam. Jag skäms över att jag på något sätt är ansvarig till detta skitköp.
Vi ska nu köpa en ny dator till henne. Denna gång får det inte bli fel!

Budgeten är 10.000 då hon hotar med att köpa en Mac om jag inte kommer på något som lever upp till hennes förväntningar.
Jag säger att hennes budget egentligen kan ligga på ..6000? Hon vill ha en dator som hon ska ta med sig till och från plugget, kunna använda sig av webläsare samt word samtidigt utan att det hänger sig. Sen gillar hon surfa som allmänt, något enklare spel kanske.

Min åsikt är att detta är inte svårt att leva upp till, men efter det senaste köpet på 5000 så litar jag bara på medmänniskor som sweclockers, och inte netonet t ex

Tack

Permalänk
Medlem

Vad för dator köpte ni senast? Är det en laptop så släng in en SSD-disk, installera systemet på nytt så har du i princip en ny dator.

Permalänk
Medlem

Så, kriterier? 13"-17" ?
Snygg?
Snabb?
Hänger sig ej?
OS?
Min upplösning?

Permalänk
Medlem

De viktigaste faktorerna du (hon?) skall fundera över är - Vikt, skärmstorlek och batteritid. Välj två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vad för dator köpte ni senast? Är det en laptop så släng in en SSD-disk, installera systemet på nytt så har du i princip en ny dator.

Acer E1-510
Intel(R) Pentium(R) CPU N3520 @ 2.16GHz (4 CPUs), ~2.2GHz
8192MB RAM

Tycker ändå att datorn bör klara av dessa önskade. Men har bara varit seg sen start. Försöker hitta virus men aldrig lyckats.

Skrivet av Kalasis:

Så, kriterier? 13"-17" ?
Snygg?
Snabb?
Hänger sig ej?
OS?
Min upplösning?

Helst under 14" Men inte över 15
Snabb som i, klarar av ha uppe flera enkla program för studier .
HÄNGER SIG EJ!
OS,upplösning spelar ej roll

Skrivet av Havrefras_:

De viktigaste faktorerna du (hon?) skall fundera över är - Vikt, skärmstorlek och batteritid. Välj två

Vikt och batteritid skulle jag nog säga

Permalänk
Medlem

@Sweetlee: Spelar egentligen ingen roll hur bra kompontenter du har för övrigt, en mekanisk hårddisk kommer slöa ner datorn oavsett.

Permalänk
Medlem

Ta hand om datorn så borde den inte bli seg, hänga sig och krångla.
Och så ska det vara SSD såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

@Sweetlee: Spelar egentligen ingen roll hur bra kompontenter du har för övrigt, en mekanisk hårddisk kommer slöa ner datorn oavsett.

Så svaret kan vara att bara byta till SSD disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Så svaret kan vara att bara byta till SSD disk?

Nu är du något på spåren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Så svaret kan vara att bara byta till SSD disk?

Beror på datorn i övrigt

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweetlee:

Så svaret kan vara att bara byta till SSD disk?

Nej, Acer är skit, släng den. Köp en HP, Dell eller Lenovo från deras business serie. Eller en Macbook vilket är den bästa laptopen på marknaden enligt mig och många andra.

Permalänk
Medlem

Stoppa i en Ssd och med en ren Windows installation.
Borde duga för henne kan man tycka.

Dock kan det vara knepigare än man tror eftersom dom gillar att göma licensen i BIOS och andra lustigheter nuförtiden.

Men annars skulle jag rekommendera en med i5 eller i7 och ssd.
Skadar inte med lite extra ram minne.

Asus lite dyrare modeller är ganska trevliga.

För 10000 kan man nog få med ips skärm och annat trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Acer E1-510
Intel(R) Pentium(R) CPU N3520 @ 2.16GHz (4 CPUs), ~2.2GHz
8192MB RAM

Den processorn är riktigt klen och passar enligt mig inte i en normal laptop. Den är gjort för att dra väldigt lite ström, och skulle passa bättre i en surfplatta eller liknande. 5k för en dator med en N3520 i är ett skämt. En SSD skulle säkert hjälpa en del, men processorn kommer fortfarande vara väldigt klen.

Om du vill ha en ny laptop så leta efter någon med en Core i5 eller i7, eventuellt i3 om priset är lågt. De springer i cirklar runt t.ex. N3520. Sen ~8 GB RAM och en SSD så ska det bli bra. Jag har inget direkt tips på någon modell att kolla på, men kolla t.ex. vilka som är populära på prisjakt och läs recensioner på dem.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/asus-x...

Helt okej dock ganska låg batteri tid men vid energi sparläge kör den gärna lite längre, kan även användas att spela på.

Permalänk
Inaktiv

Okuniga försäljare rekommenderar produkter som de har bäst marginal på. Acer E1-510 är riktigt dålig. Du kan alltid bootcampa en macbook för att köra Windows.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga är trevlig
http://www.misco.se/?sku=10619868

Helix är med trevlig:
http://www.misco.se/?sku=10594100

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Inte i7 på bärbar, skiljer för lite från i5. Båda är två kärniga med ht och det som skiljer sig är något i frekvens och cache. Finns en del schyssta i3 som också har 2 kärnor och ht som bör räcka för hennes syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tycker det är många konstiga förslag här.. En SSD kan bara hjälpa såpass mycket.
Kollade runt lite och tycker denna verkar passa rätt bra: http://www.inet.se/produkt/1972891/lenovo-u31-70-13-3-i5-8gb-...
1080p IPS skärm, 256GB SSD, Broadwell I5 och 8GB RAM. Det mest negativa är nog att det bara är en två kärnig men samtidigt innebär det mindre värme och längre batteritid.
Jag har inga erfarenheter av den i verkligheten men tycker ärligt talat den ser mycket intressant ut.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den processorn är riktigt klen och passar enligt mig inte i en normal laptop. Den är gjort för att dra väldigt lite ström, och skulle passa bättre i en surfplatta eller liknande. 5k för en dator med en N3520 i är ett skämt. En SSD skulle säkert hjälpa en del, men processorn kommer fortfarande vara väldigt klen.

Om du vill ha en ny laptop så leta efter någon med en Core i5 eller i7, eventuellt i3 om priset är lågt. De springer i cirklar runt t.ex. N3520. Sen ~8 GB RAM och en SSD så ska det bli bra. Jag har inget direkt tips på någon modell att kolla på, men kolla t.ex. vilka som är populära på prisjakt och läs recensioner på dem.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s23774984...
Där har du en prisjakts-sökning. Core i5/i7 inte inlagt, men de viktiga. Jag la även in att det skulle vara antingen Lenovo/Asus, då det är de tillverkare jag rekommenderar. Intel core M är riktigt fin också, den funkar skulle jag säga, är ofta passivt kylda.

La även in 1920X1080 i upplösning.

Permalänk
Medlem

Angående Lenovo har jag hört något om Superfish, ett virus. Är det borttaget från deras produkter? Kan inte historien

Permalänk
Medlem

Jag tror också att en SSD och nyinstallation med en ren windowsversion även skulle få nuvarande dator att kännas pigg. Nog för att processorn inte är ett prestandamonster, men jag tror absolut att den duger till surf mm.

De flesta laptops jag set kommer också med en massa "skräp" som körs i backgrunden och tar upp prestanda. Om du inte uppdaterat till Windows 10 än så skulle du kunna göra det, och sedan göra en ren installation. Annars kan man använda t.ex. "magicaljellybean" för att läsa ut nyckeln (om den inte står på en klisterlapp på datorn).

Ska du köpa nytt så skulle jag sikta på en i5:a, 8GB ram och SSD i valfri storlek. Mer än så och jag tror du kastar pengar i sjön. Men börja med att försöka fixa din nuvarande.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Angående Lenovo har jag hört något om Superfish, ett virus. Är det borttaget från deras produkter? Kan inte historien

Ja och nej, Det är inget "virus" men det är kvar på iaf vissa av Lenovos datorer vid leverans. Om man kör deras uppdaterings-verktyg så tas "Superfish" bort.
Jag skulle dock alltid installera om en ny bärbar dator för att bli av med allt skräp och få en ren Windows installation.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Två saker, prioritera SSD samt mycket RAM.

SSD'n bör vara snabb, så nära 500 MB/s läs/skriv hastighet som möjligt så max'ar du SATA bussen.
Sen mycket RAM så den inte behöver swappa till disk.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simon253:

Ja och nej, Det är inget "virus" men det är kvar på iaf vissa av Lenovos datorer vid leverans. Om man kör deras uppdaterings-verktyg så tas "Superfish" bort.
Jag skulle dock alltid installera om en ny bärbar dator för att bli av med allt skräp och få en ren Windows installation.

JAg säger tyvärr, men jag håller med. Det är helt sjukt egentligen attt samtliga tillverkare skjuter sig i foten genom att installera massa skräp så får deras (i vissa fall) bra produkter att fungera som skit.

Men en ren installation krävs tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Inte i7 på bärbar, skiljer för lite från i5. Båda är två kärniga med ht och det som skiljer sig är något i frekvens och cache. Finns en del schyssta i3 som också har 2 kärnor och ht som bör räcka för hennes syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

stämmer inte riktigt. det finns tvåkärniga i7 men även fyrkärniga. mobil i5 motsvarar i3 på desktop - alltså tvåkärnig med ht och turbo boost. i3 är tvåkärnig med ht och ingen turbo boost.

exempel på fyrkärnig i7 - http://ark.intel.com/sv/products/87716/Intel-Core-i7-5700HQ-P...

TS: jag skulle köpa en macbook air/pro om möjligt. välbyggda datorer med utmärkt batteritid och lagom med prestanda för hennes behov. även riktigt bra tangentbord och trackpad. i min erfarenhet är de även väldigt bra för mindre kunniga som tenderar att dra in en massa skit i datorn med windows. de är dock dyra men där ligger min rekommendation i alla fall. ett annat alternativ är en ultrabook med ssd och windows, lär komma undan lite billigare men sämre helhetsupplevelse i mina ögon.

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Håller med business maskiner är the shit. Konsument prylarna är alltid pissdålig byggkvalité.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Onödigt tung!

Att sådana här datorer blir onödigt tunga är priset man får betala för att ha div onödiga tramsfinesser som vikbar toutshskärm som bäst funkar att spegla sig i m.m

Skulle spana på en normal ultrabook utan toutshskärm samt matt skärm, 2 kärnig Intel ur U serien i5 eller i7, dessa har bra batteritid och är lätta. 1.2 till 1.4Kg
Finns även ännu något tunnare lättare med intel Core M CPU, dock med lite klenare CPU prestanda.

Finns även en del bra smidiga tunna Ultrabooks med nyare broadwell CPU ur U serien tex 5200U, dessa har även uppdaterar grafik som funkar hyfsat till spel modell lite lättare.

Även CPU som 4210U (i5) eller 4510U f(i7) funkar för lättare spel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300