Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter mitt första mekaniska tangentbord, blir inte riktigt klok vilka bryta man ska ha som "nybörjare".

Finns det någon vänlig själv som kan föreslå vilka jag kan titta på? Vill gärna ha bakgrundsbelyst, behöver inte vara flashiga färger eller massa olika inställningar, sen vill jag även ha så jag kan justera volymen och gärna under tusenlappen.

Mvh

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Är på jakt efter mitt första mekaniska tangentbord, blir inte riktigt klok vilka bryta man ska ha som "nybörjare".

Finns det någon vänlig själv som kan föreslå vilka jag kan titta på? Vill gärna ha bakgrundsbelyst, behöver inte vara flashiga färger eller massa olika inställningar, sen vill jag även ha så jag kan justera volymen och gärna under tusenlappen.

Mvh

CM Storm Quickfire-serien?

När det kommer till brytare kan ingen ge dig råd, allt handlar om personlig preferens. Kläm och känn på de olika alternativen!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Är på jakt efter mitt första mekaniska tangentbord, blir inte riktigt klok vilka bryta man ska ha som "nybörjare".

Finns det någon vänlig själv som kan föreslå vilka jag kan titta på? Vill gärna ha bakgrundsbelyst, behöver inte vara flashiga färger eller massa olika inställningar, sen vill jag även ha så jag kan justera volymen och gärna under tusenlappen.

Mvh

Jag rekommenderar CM Storm Quickfire Rapid-i. Standardlayout, om du någon gång vi byta keycaps, vit bakgrundsbelysning och väldigt stilrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gav en polare hans första mekaniska i 30-årspresent, tyvärr inga bilder men jag drog fram mitt gamla Poker II med browns och:

Bytte till 60g guldpläterade fjädrar
78g Zealio tactile på space
Smörjde
Satte i switch stickers
Sip sockets
Leds
GMK CMYW
En warmaster

Efter en dag med det så fattade han grejen med mekaniska tangentbord ;P

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Gav en polare hans första mekaniska i 30-årspresent, tyvärr inga bilder men jag drog fram mitt gamla Poker II med browns och:

Bytte till 60g guldpläterade fjädrar
78g Zealio tactile på space
Smörjde
Satte i switch stickers
Sip sockets
Leds
GMK CMYW
En warmaster

Efter en dag med det så fattade han grejen med mekaniska tangentbord ;P

Nu ska du bara visa han en massa nya keycaps och annat. Så kommer han snart börja bli lagom beroende

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Nu ska du bara visa han en massa nya keycaps och annat. Så kommer han snart börja bli lagom beroende

Redan gjort och har ett set från WASD på g till honom också ^^

Så nu är det kört för honom, han säger redan att han behöver ett till laptopen också

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Uppdatering gällande Classic Beige, det ser ut att komma i slutet av februari, dom håller fortfarande på med priset.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd

Byggde mitt första custom 60% keyboard.

Galleri:
http://imgur.com/a/wR3rD

Permalänk
Medlem

Gateron har släppt sina gröna switchar nu, 80g clicky, finns på Massdrop för tillfället.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att beställa en ny PCB till min POK3R. Skulle vilja ha lite större frihet i programmeringen och gärna via mjukvara. Kanske köper en när detta blir en groupbuy https://geekhack.org/index.php?topic=79244.0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Gateron har släppt sina gröna switchar nu, 80g clicky, finns på Massdrop för tillfället.

Tackar för tipset. Väntar ivrigt på gaterons som motsvarar mx clears, kanske hoppar på ett paket bruna ändå dock. Har en filco mt2 tkl ansi bräda jag tänkt använda men jag klarar tydligen inte röda brytare längre..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Väntar ivrigt på gaterons som motsvarar mx clears

https://geekhack.org/index.php?topic=78773.msg2012029#msg2012...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Uppdatering gällande Classic Beige, det ser ut att komma i slutet av februari, dom håller fortfarande på med priset.

Det har jag missat! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Är helt kär i MX Clear. Undrar dock hur stor skillnad det är på clears och Zealios 78g. Är 78g bottoming eller actuation force? Har för mig att actuation på clears är 55g men bottoming 100g.

Permalänk
Medlem

@RNT 78g på Zealios är urbottnat.

Permalänk
Medlem

@Khers: Okej tack. Har en order på whitefox i MX blues och massdrop kan inte göra något nu i efterhand. Någon i stockholmstrakten som kan löda om switchar för en slant? Kanske kör på Zealios 78g

Permalänk
Medlem
Skrivet av RNT:

@Khers: Okej tack. Har en order på whitefox i MX blues och massdrop kan inte göra något nu i efterhand. Någon i stockholmstrakten som kan löda om switchar för en slant? Kanske kör på Zealios 78g

Du kan prova att kontakta Massdrop och be dem att inte löda dit switcharna som du har beställt. Då blir det enklare att löda dit nya, om du ändå inte tänker använda de som du har beställt.

Permalänk
Inaktiv

GB

Nantucket Selectric Group Buy (2 kvar för European-set för framgång: för tillfället, för oss stackare som envisas med ISO/nordic)
https://docs.google.com/forms/d/1xU8C_0xreT7mjBLdK_zJF4wbdbDY...:

Forum: https://geekhack.org/index.php?topic=79282.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Nantucket Selectric Group Buy (2 kvar för European-set för framgång: för tillfället, för oss stackare som envisas med ISO/nordic)
https://docs.google.com/forms/d/1xU8C_0xreT7mjBLdK_zJF4wbdbDY...:

Forum: https://geekhack.org/index.php?topic=79282.0

26 beställda nu. Riktigt najs, ser fram emot detta.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa clear switch tops för Cherry MX? Alltså som dom de nya gaterons ser ut:

Permalänk

Massdrop

Hejsan!

En två frågor angående massdrop.

Funderar på att beställa PuLSE SA settet och ser att de kommer att skicka det i slutet på juni.
Har ni någon erfarenhet hur länge man måste vänta innan paketet kommer från när de har skicakt det. Ska närmligen vara borta hela Augusti...

Är det något jag måste tänka på om jag handlar från massdrop? Antar att det är en bra sida.

PuLSE SA Keycap

Tack på förhand
/Stefan

Permalänk
Medlem

@keyser_01 Frakten brukar inte ta så värst lång tid. Det är värre med de nästan garanterade förseningarna som kommer från tillverkaren av tangenterna, SP. En vild gissning, baserat på tidigare erfarenheter, är att du kan addera en månad eller två på deras uppskattade utskeppningsdatum.

@twk Zeal PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@keyser_01 Frakten brukar inte ta så värst lång tid. Det är värre med de nästan garanterade förseningarna som kommer från tillverkaren av tangenterna, SP. En vild gissning, baserat på tidigare erfarenheter, är att du kan addera en månad eller två på deras uppskattade utskeppningsdatum.

@twk Zeal PC?

Tack! Tror att jag skippar det ändå, ca 360 kr för switchtops till mitt POK3R. Lite väl saftigt!

Permalänk
Medlem

@twk Nä, billigt är det inte - men det finns

Det går säkert att hitta samma saker billigare på TaoBao. Om du har ett bra sätt att få tag på saker därifrån dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@twk Nä, billigt är det inte - men det finns

Det går säkert att hitta samma saker billigare på TaoBao. Om du har ett bra sätt att få tag på saker därifrån dvs.

Jo, provade att söka lite där. Om jag bestämmer mig för att jag absolut vill ha clear switch tops så kanske jag köper zelios switchar från ett GB. Kostade inte mycket mer än själva topsen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Khers
Tackar för information, kanske jag kan ta och chansa och hoppas att det blir försenat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

@Khers
Tackar för information, kanske jag kan ta och chansa och hoppas att det blir försenat.

Du kan bara inte beställa hem det till någon du känner ifall du är borta?

Permalänk
Skrivet av keyser_01:

@Khers
Tackar för information, kanske jag kan ta och chansa och hoppas att det blir försenat.

Kan proxya om det behövs

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk

@imo
@Leedogustav

Jo, det kan man ju alltid göra. Det kommer att lösa sig.

Permalänk
Medlem

Hej alla
Som många andra har jag funderat på att ge mig in på det här med mekaniska tangentbord, men det känns lite onödigt att lägga ut tusenlappar på något man inte ens vet om man gillar, så jag har spanat in Tesoro Collada Saint G3NL.

Som jag ser det:
+ Cherry MX, bakgrundsbelyst, "USB Full N-Key Rollover", med numpad, billigt (590:- hos webhallen)
- Non-standard key caps (?), inte så snyggt kanske, osäker på kvalité

Vad säger ni som kan det här, är det ett vettigt tangentbord att börja med för att känna sig för lite? Eller är det bortslösade pengar för att jag om en månad ändå kommer vilja ha nåt Ducky och custom key caps osv?