Mekaniska tangentbord och tillbehör, allmän diskussion och frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Ovard:

Hej Swec!

En bekant till mig sålde ett tangentbord till mig nyligen. Det är ett Pok3r 3 RGB "Limited edition" med "mx silver" brytare tror jag.
Jag vill själv inte ha det och vill helst bli av med det snarast möjligt men jag hittar inte så mycket info om det på internet så jag vet inte vad det är värt eller om jag kanske lika gärna kan ge bort det till någon som kan lära sig älska det.

https://i.imgur.com/7E4M8xv.jpg
https://i.imgur.com/vjO2hhT.jpg

Inte för att vara otrevlig, men hur mycket har du letat? Haha. Det tog mig två sekunder att söka på prisjakt på "pok3r rgb silver" för att få en uppfattning om nypris. Testa det

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Ovard:

Hej Swec!

En bekant till mig sålde ett tangentbord till mig nyligen. Det är ett Pok3r 3 RGB "Limited edition" med "mx silver" brytare tror jag.
Jag vill själv inte ha det och vill helst bli av med det snarast möjligt men jag hittar inte så mycket info om det på internet så jag vet inte vad det är värt eller om jag kanske lika gärna kan ge bort det till någon som kan lära sig älska det.

https://i.imgur.com/7E4M8xv.jpg
https://i.imgur.com/vjO2hhT.jpg

Lägg upp en annons här på SweC vettja. Kanske får en 500-1000 kr för detta!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:D
Registrerad
Aug 2006

@jH0Ni: Jag var faktiskt kapabel till att hitta nypriset innan jag postade, tro det eller ej. Frågan var snarare vad det FAKTISKT är värt på marknaden för dom som gillar dessa tangentbord. 500-1000 spänn tydligen. Det är bra mycket mer än vad jag trodde.

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:D
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Icte:

Lägg upp en annons här på SweC vettja. Kanske får en 500-1000 kr för detta!

Jag testar så, tack så mycket!

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Ovard:

@jH0Ni: Jag var faktiskt kapabel till att hitta nypriset innan jag postade, tro det eller ej. Frågan var snarare vad det FAKTISKT är värt på marknaden för dom som gillar dessa tangentbord. 500-1000 spänn tydligen. Det är bra mycket mer än vad jag trodde.

Då missuppfattade jag dig Allt gott!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellbystrand
Registrerad
Maj 2005

|| SilverStone Temjin TJ08-EW || Corsair AX860i || Asus Maximus VIII Gene || Intel Core i7-6700K / EK-Supremacy EVO || G-Skill Trident Z || Asus GTX980Ti / EK-FC980 || Intel 600P / EK-M.2. NVMe || Asus VG248QE || Zeal 60 / Tex case / Cherry MX Clear / 85g Sprit / GMK Samurai || Asus ROG Gladius II Origin || Asus ROG Sheath ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

GMK White On Black? Finns det en pågående Grup Buy för hela kittet också?

EDIT: Tydligen!

https://www.massdrop.com/buy/gmk-white-on-black-custom-keycap...

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2005

Ooh, WoB <3. Om någon vill sälja sin tilde-cap till mig så säg till (sitter med ett JTK set)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2013

Någon som vet vart man kan få tag på en svensk keymap för QMK specifikt till DZ60 PCB?

Fractal Design Define R5 + Asus ROG Strix Z270H + Intel Core i5 7600K @4.5 GHz + Noctua NH-D15 + Corsair Vengeance LPX Red DDR4 16GB + MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G + Be Quiet Pure Power 10 500Watt 80 PLUS Silver

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellbystrand
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Ketric:

Någon som vet vart man kan få tag på en svensk keymap för QMK specifikt till DZ60 PCB?

Du bör kunna använda ISO 6u t.ex.
https://github.com/qmk/qmk_firmware/blob/master/keyboards/dz6...

|| SilverStone Temjin TJ08-EW || Corsair AX860i || Asus Maximus VIII Gene || Intel Core i7-6700K / EK-Supremacy EVO || G-Skill Trident Z || Asus GTX980Ti / EK-FC980 || Intel 600P / EK-M.2. NVMe || Asus VG248QE || Zeal 60 / Tex case / Cherry MX Clear / 85g Sprit / GMK Samurai || Asus ROG Gladius II Origin || Asus ROG Sheath ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Hur är det att köra annat än nordisk stil på tangentbordet? Finns det tangenter man saknar som gör det jobbigt? Går väl byta i windows så vissa tangenter blir Å, Ä och Ö men kanske är annat som strular till det också?

Är nämligen sugen på ett 60% i Ducky one 2 mini eller ett Vortex Pok3r och det är tufft att få tag i här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av pkarlsson:

Hur är det att köra annat än nordisk stil på tangentbordet? Finns det tangenter man saknar som gör det jobbigt? Går väl byta i windows så vissa tangenter blir Å, Ä och Ö men kanske är annat som strular till det också?

Är nämligen sugen på ett 60% i Ducky one 2 mini eller ett Vortex Pok3r och det är tufft att få tag i här.

Den enda skillnaden är att tangenterna på själva tangentbordet har andra bokstäver/symboler gentemot svenska tangentbord, annars är det absolut ingen skillnad. Det är själv operativsystemet som styr språkmatningen - har du svenskt tangentbord där så kommer ett tangentbord med engelskt layout and t.ex. skriva 'ö' istället för ':'.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av pkarlsson:

Skrivet av Icte:

Den enda skillnaden är att tangenterna på själva tangentbordet har andra bokstäver/symboler gentemot svenska tangentbord, annars är det absolut ingen skillnad. Det är själv operativsystemet som styr språkmatningen - har du svenskt tangentbord där så kommer ett tangentbord med engelskt layout and t.ex. skriva 'ö' istället för ':'.

Lite skillnad är det allt. Man tappar knappen som sitter höger om vänster shift. Alltså den man skriver tecknena: "<>|" med.
Kör dock själv ansi och den knappen saknar man ju inte ofta om man nu inte ska koda. Och kodar man så kör man med fördel US ANSI då det är sjukt mycket smidigare att koda med än svensk ISO.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av huttala:

Lite skillnad är det allt. Man tappar knappen som sitter höger om vänster shift. Alltså den man skriver tecknena: "<>|" med.
Kör dock själv ansi och den knappen saknar man ju inte ofta om man nu inte ska koda. Och kodar man så kör man med fördel US ANSI då det är sjukt mycket smidigare att koda med än svensk ISO.

Ja ANSI är det skillnad på, syftade dock på liknande tangentbord i ISO-format, t.ex. versionerna av Pok3r som säljs från bl.a. Amazon DE.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Icte:

Ja ANSI är det skillnad på, syftade dock på liknande tangentbord i ISO-format, t.ex. versionerna av Pok3r som säljs från bl.a. Amazon DE.

Ah det har du helt rätt i, det var min hjärna som slog över till att det bara finns ANSI eller Svensk ISO. Inte att man kan köpa andra ISO tangentbord..

@pkarlsson: Är det ISO är det inga konstigheter allt, är det ANSI tappar man en knapp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Har det dykt upp någon sida i Sverige med omnejd som pushar ut keycaps ännu? Det var ett tag sen jag letade ordentligt sist, men då var det typ MaxGaming som körde 4-5 olika sets...

(jag bryr mig inte ens om att fråga om Ergodox-specifika )

Intel I7 8700K / GTX2080 / 16GB / 1TB m2 + 16TB + Razer Blade

Audeze Mobius / Sennheiser HD800 / Sennheiser HD700 / Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Icte:

Skrivet av huttala:

Ah det har du helt rätt i, det var min hjärna som slog över till att det bara finns ANSI eller Svensk ISO. Inte att man kan köpa andra ISO tangentbord..

@pkarlsson: Är det ISO är det inga konstigheter allt, är det ANSI tappar man en knapp.

Ja, ISO är väl att föredra så man inte tappar en ordentlig enter-knapp. Sen använder jag ><-knappen rätt så mycket i spel, så den hade väl varit trevlig att ha kvar också.

Hursom öppnade detta dörren till att faktiskt beställa från någon annanstans och hoppa Nordiskt.

Tack för svaret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av pkarlsson:

Ja, ISO är väl att föredra så man inte tappar en ordentlig enter-knapp. Sen använder jag ><-knappen rätt så mycket i spel, så den hade väl varit trevlig att ha kvar också.

Hursom öppnade detta dörren till att faktiskt beställa från någon annanstans och hoppa Nordiskt.

Tack för svaret.

Jag använder också ><|-knappen i spel! Största anledningen till att jag inte bytte till ansi när jag började bygga tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Har letat efter mellanklass/lågbuget mekaniska tangentbord på amazon.de i nån vecka eller två nu men alla intressanta (typ, Anne Pro, Varmilo, Pok3r, Drevo Calibur, KBP etc.) listas som "currently unavailable" och har så gjort i ett par veckor.

Det verkar lite märkligt att de alla plötsligt skulle ha tagit slut samtidigt, finns det något annat det meddelandet kan indikera? Typ att det inte är tillgängligt för Sverige-frakt eller något annat som jag missar?

Moderkort: Asus Z97M-Plus PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W CPU: Intel Core i5 4690K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U9B SE2 GPU: Gigabyte NVIDIA GTX 970 G1 Gaming Edition 4GB RAM Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 4x4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blubb
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Release:

Har letat efter mellanklass/lågbuget mekaniska tangentbord på amazon.de i nån vecka eller två nu men alla intressanta (typ, Anne Pro, Varmilo, Pok3r, Drevo Calibur, KBP etc.) listas som "currently unavailable" och har så gjort i ett par veckor.

Det verkar lite märkligt att de alla plötsligt skulle ha tagit slut samtidigt, finns det något annat det meddelandet kan indikera? Typ att det inte är tillgängligt för Sverige-frakt eller något annat som jag missar?

Beror helt på dina specifikationer gissar jag, vissa brytartyper går direkt och ISO-modeller görs knappast i någon större skala.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blubb
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av jH0Ni:

Jag använder också ><|-knappen i spel! Största anledningen till att jag inte bytte till ansi när jag började bygga tangentbord

hoz-ansi-iso-hhkb layout ftw.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Snyggt! Så här i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde så på mitt bygge. Mitt tangentbord har vanlig ANSI, är det någon som vet hur man mappar <>| i QMK när jag saknar tangenten? Jag använder qmkfirmwarebuilder på nätet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

@hoz: Nej, alltså, jag kanske är dålig på att söka på amazon.de men jag har inte satt några specs annat än varumärke och modell. Visserligen är det blåa brytare på vita brädor jag vill ha men jag har inte hittat röd/svart heller förrän igår då ett (1) ganska ok Drevo visades som tillgängligt.

Moderkort: Asus Z97M-Plus PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W CPU: Intel Core i5 4690K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U9B SE2 GPU: Gigabyte NVIDIA GTX 970 G1 Gaming Edition 4GB RAM Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 4x4GB