Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, jag får se vad jag kommer fram till då, jag gillar ju när du känner klicket, iom att jag sitter med röda idag så är dom helt linjära och klickar ingenting, så jag hade önskar när du känner lite mer "klick" men då kanske man får offra att det blir 5 gånger så högljutt istället.

Alternativet är väl att försöka hitta brytare som är mer taktila än bruna cherry för att få mer av en kompromiss. Men är det "klick" du vill ha så måste du ha switchar med click jacket (blå) eller click bar (Kaihl har såna). Däremot får du ju ett klack eller ett thock på alla mekaniska switchar oavsett om de är linjära eller inte. Men skillnaden på taktila och linjära switchar är bara i ren känsla, de låter lika mycket eller lite beroende på hur man vill se det.

Permalänk
Medlem

Annan fråga. Köpte PFTE-fett på Biltema, funkar det att smörja både pinnarna och mellan plasten på stabilisatorerna? Tror väl att exemplen jag har sett använder silikonfett mellan plastdelarna men det var slut på min lokala affär. Även bitumen var slut som jag hade tänkt använda för att dämpa med. Funkar det lika bra (eller ungefär lika bra) att ta en musmatta? Kommer nog inte orka mellan plåten och PCB, eller är man dum om man låter bli? Andra alternativ till bitumen som är enkla att få tag på?

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Annan fråga. Köpte PFTE-fett på Biltema, funkar det att smörja både pinnarna och mellan plasten på stabilisatorerna? Tror väl att exemplen jag har sett använder silikonfett mellan plastdelarna men det var slut på min lokala affär. Även bitumen var slut som jag hade tänkt använda för att dämpa med. Funkar det lika bra (eller ungefär lika bra) att ta en musmatta? Kommer nog inte orka mellan plåten och PCB, eller är man dum om man låter bli? Andra alternativ till bitumen som är enkla att få tag på?

Jag klippte till en logitech musmatta och använder som dämpmaterial i mitt dz60 bygge. Perfekt tjocklek och fungerar tipptopp. 👍

Jag skulle använda ditt TriboSys alternativt en blandning av det och PFTE-fettet~70/30 mellan de två plastdelarna och rent fett på wire och i hålet den ska in i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Alternativet är väl att försöka hitta brytare som är mer taktila än bruna cherry för att få mer av en kompromiss. Men är det "klick" du vill ha så måste du ha switchar med click jacket (blå) eller click bar (Kaihl har såna). Däremot får du ju ett klack eller ett thock på alla mekaniska switchar oavsett om de är linjära eller inte. Men skillnaden på taktila och linjära switchar är bara i ren känsla, de låter lika mycket eller lite beroende på hur man vill se det.

Tack för information och så!
Blev att jag beställde mig detta https://www.inet.se/produkt/6100772/varmilo-va88m-moonlight-m...
Så nu ser jag fram emot att testa

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag klippte till en logitech musmatta och använder som dämpmaterial i mitt dz60 bygge. Perfekt tjocklek och fungerar tipptopp. 👍

Jag skulle använda ditt TriboSys alternativt en blandning av det och PFTE-fettet~70/30 mellan de två plastdelarna och rent fett på wire och i hålet den ska in i.

Snyggt, tack! Håller på att fixa dem nu. Däremot hann jag sätta dit space innan du skrev och har bara rent pfte där, hoppas det ska gå bra ändå. Fast helvete vilken ångest jag får ju för sista stabilisatorn (högra shift). Hade egentligen velat göra något annat där men har ingen mindre shift att jobba med. Överväger om jag bara ska köra en vanlig klassisk layout som första bygge och försöka igen nästa gång med något mer exotiskt

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Snyggt, tack! Håller på att fixa dem nu. Däremot hann jag sätta dit space innan du skrev och har bara rent pfte där, hoppas det ska gå bra ändå. Fast helvete vilken ångest jag får ju för sista stabilisatorn (högra shift). Hade egentligen velat göra något annat där men har ingen mindre shift att jobba med. Överväger om jag bara ska köra en vanlig klassisk layout som första bygge och försöka igen nästa gång med något mer exotiskt

Funkar att bara köra fett också så ingen fara.

Ja jag glömde nämna att se till så du har caps för layouten, jag fick inhandla två olika för att kunna ha det som jag har. Dessutom använder jag DSA profil som är ännu snällare då man inte behöver bry sig om de olika "rad profilerna".

Ska du löda ihop allt ikväll också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Funkar att bara köra fett också så ingen fara.

Ja jag glömde nämna att se till så du har caps för layouten, jag fick inhandla två olika för att kunna ha det som jag har. Dessutom använder jag DSA profil som är ännu snällare då man inte behöver bry sig om de olika "rad profilerna".

Ska du löda ihop allt ikväll också?

Japp, och i ett fantastiskt genidrag tänkte jag när jag behövde en 2U-tangent extra att "Ja men jag har ju en caps lock över från mitt Varmilo på jobbet"........................... Som är i Cherry-profil och inte DSA. Och nu har jag lött på typ det mesta men har ingen stab på platsen för långa shift. Perfekt.

Får försöka ragga en DSA-tangent i 2U på mechmarket eller något och köra med fel profil tills vidare. Har inte använt högra shift annat än av misstag hittils ändå. Men fan så jävla korkat av mig.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Japp, och i ett fantastiskt genidrag tänkte jag när jag behövde en 2U-tangent extra att "Ja men jag har ju en caps lock över från mitt Varmilo på jobbet"........................... Som är i Cherry-profil och inte DSA. Och nu har jag lött på typ det mesta men har ingen stab på platsen för långa shift. Perfekt.

Får försöka ragga en DSA-tangent i 2U på mechmarket eller något och köra med fel profil tills vidare. Har inte använt högra shift annat än av misstag hittils ändå. Men fan så jävla korkat av mig.

Jag tror jag har en du kan få. Ska rota runt i lådan imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tror jag har en du kan få. Ska rota runt i lådan imorgon.

Du, det vore ju helt fantastiskt! Du behöver inte ge bort den heller, klart du ska få något för besväret och hjälpen.

Permalänk
Medlem

Sådär blev det då. Jävla miss med att jag saknar en 2U för platsen som saknas men det får lösa sig.

Case: Tofu (Dark green, men det är mer en matt skogsgrön)
PCB: DZ60
keycaps: kbdfans DSA från maxgaming.se
Switchar: Zilents V2 67g, insmorda med Tribosys 3203, eller en klon av det iaf. Typ hälften har switchfilm. Märker absolut ingen skillnad. Tycker jag fick öppna massor av switchar typ 3ggr för att filmen låg fel och skapade oljud så jag orkade inte efter ett tag.
Total kostnad: too soon.....

Riktigt tyst. Skönt att skriva på. Stor skillnad mot mitt cooler master med cherry brown, och stört mycket tystare än mitt Varmilo på jobbet (också bruna).

Ska bli kul att bygga nästa, haha

Permalänk
Medlem

Ni som har egengjorda strömkablar till era tangentbord, vart har ni gjort/köpt dom? inklusive aviatorer osv?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som har egengjorda strömkablar till era tangentbord, vart har ni gjort/köpt dom? inklusive aviatorer osv?

Hej

Dom jag har kommer från Pexon pcs(UK), finns del sleeves (strumpor) i olika färger att välja på https://pexonpcs.co.uk/pages/new-colours-tab

Han gör hela kabeln, står max längd på kabeln sen beror vilket tangentbord du har, har för mig att det står nånstans på sidan.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hej

Dom jag har kommer från Pexon pcs(UK), finns del sleeves (strumpor) i olika färger att välja på https://pexonpcs.co.uk/pages/new-colours-tab

Han gör hela kabeln, står max längd på kabeln sen beror vilket tangentbord du har, har för mig att det står nånstans på sidan.

Okej! tack för tips! ska kika in det!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

https://i.imgur.com/mopUEgj_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Sådär blev det då. Jävla miss med att jag saknar en 2U för platsen som saknas men det får lösa sig.

Case: Tofu (Dark green, men det är mer en matt skogsgrön)
PCB: DZ60
keycaps: kbdfans DSA från maxgaming.se
Switchar: Zilents V2 67g, insmorda med Tribosys 3203, eller en klon av det iaf. Typ hälften har switchfilm. Märker absolut ingen skillnad. Tycker jag fick öppna massor av switchar typ 3ggr för att filmen låg fel och skapade oljud så jag orkade inte efter ett tag.
Total kostnad: too soon.....

Riktigt tyst. Skönt att skriva på. Stor skillnad mot mitt cooler master med cherry brown, och stört mycket tystare än mitt Varmilo på jobbet (också bruna).

Ska bli kul att bygga nästa, haha

Bara så du inte skaffar en felaktig, storleken du saknar är 1,75u, inte 2u

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Bara så du inte skaffar en felaktig, storleken du saknar är 1,75u, inte 2u

Stämmer bra det! Det är en på gång i posten tack vare att StuntmanMike är en generös och hjälpsam typ!

EDIT: Är det någon som vet var man kan köpa 2x3x4-dioder i Sverige? Jag hade för mig att Kjell hade sånt men jag hittar det inte nu när jag letar. För att stoppa in backlight i switcharna då så klart.

Permalänk
Skrivet av MANDER:

Blir allt mer o mer sugen på att försöka mig på att bygga något eget när man ser alla era snygga brädor här. Det som verkar svårast är fan att hitta delar, vart man köper allt, undviker sjuka frakt/tull kostnader osv haha.

Vilka sidor håller ni utkik på efter keycaps, cases, switchar, osv?

Om du inte orkar söka igenom nätet så finns streamers som gör det åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om du inte orkar söka igenom nätet så finns streamers som gör det åt en.
https://youtu.be/BGNA1PjgQTs

Tusen tack, det underlättar som satan när man har noll koll som jag. Får man kika in där då o då!

Funderar på att börja med att beställa ett custom made från Varmilo, var sugen på Tealios switchar men dem finns inte kvar längre hos dem. Så funderar på att köpa med ett par vanliga MX Cherry Brown och köpa switchar vid sidan om och byta ut. Men då antar jag att om man nu köper typ Tealios V2 eller NOVELKEY X KAILH LINEAR CREAM som jag också är liten sugen på, då behöver man smörja in dem och hela denna biten också för bästa möjliga resultat?

Vilka är era favorit switchar?
Så svårt för mig då jag i stort sett bara har testat MX Cherry Red, Brown, Razers egna gröna typ. Så det enda jag kan gå efter är ljudet, och hur folk beskriver dem typ. Spelar ju mestadels, en del skriverier blir det också men framförallt för spelande (wow, mycket knapptryckande). Men är inte så glad i MX Cherry Red, tycker dem är för lätta, så något hårdare, får gärna låta lite men inte alldeles för mycket, svårt att förklara haha. Men kom gärna med tips på era favorit switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Tusen tack, det underlättar som satan när man har noll koll som jag. Får man kika in där då o då!

Funderar på att börja med att beställa ett custom made från Varmilo, var sugen på Tealios switchar men dem finns inte kvar längre hos dem. Så funderar på att köpa med ett par vanliga MX Cherry Brown och köpa switchar vid sidan om och byta ut. Men då antar jag att om man nu köper typ Tealios V2 eller NOVELKEY X KAILH LINEAR CREAM som jag också är liten sugen på, då behöver man smörja in dem och hela denna biten också för bästa möjliga resultat?

Vilka är era favorit switchar?
Så svårt för mig då jag i stort sett bara har testat MX Cherry Red, Brown, Razers egna gröna typ. Så det enda jag kan gå efter är ljudet, och hur folk beskriver dem typ. Spelar ju mestadels, en del skriverier blir det också men framförallt för spelande (wow, mycket knapptryckande). Men är inte så glad i MX Cherry Red, tycker dem är för lätta, så något hårdare, får gärna låta lite men inte alldeles för mycket, svårt att förklara haha. Men kom gärna med tips på era favorit switchar.

Jag skulle nog rekommendera snarare att du köper en hotswap-bräda i så fall om du vill byta switchar. Det är ju riktigt, riktigt drygt att löda bort ett helt tangentbords switchuppsättning och sen löda på nya. GMMK har en billig hotswapbräda t.ex., och vill man ha en lite dyrare så finns ju DROP CTRL eller DROP ALT beroende på vilken storlek du är ute efter. Då behöver du bara fixa en switch puller så kan du rycka ut switchar och stoppa in nya efter behov.

Vad gäller vilka switchar du ska ha så får man typ chansa om man inte vet exakt vad man letar efter. Är det linjära som är hårdare än röda så finns det nog en hel uppsjö möjliga kandidater att försöka med. Creams verkar ju folk tycka om t.ex. som du nämnde.

Permalänk
Skrivet av MANDER:

Tusen tack, det underlättar som satan när man har noll koll som jag. Får man kika in där då o då!

Funderar på att börja med att beställa ett custom made från Varmilo, var sugen på Tealios switchar men dem finns inte kvar längre hos dem. Så funderar på att köpa med ett par vanliga MX Cherry Brown och köpa switchar vid sidan om och byta ut. Men då antar jag att om man nu köper typ Tealios V2 eller NOVELKEY X KAILH LINEAR CREAM som jag också är liten sugen på, då behöver man smörja in dem och hela denna biten också för bästa möjliga resultat?

Vilka är era favorit switchar?
Så svårt för mig då jag i stort sett bara har testat MX Cherry Red, Brown, Razers egna gröna typ. Så det enda jag kan gå efter är ljudet, och hur folk beskriver dem typ. Spelar ju mestadels, en del skriverier blir det också men framförallt för spelande (wow, mycket knapptryckande). Men är inte så glad i MX Cherry Red, tycker dem är för lätta, så något hårdare, får gärna låta lite men inte alldeles för mycket, svårt att förklara haha. Men kom gärna med tips på era favorit switchar.

Tycker du ska ställa dig frågan om hur viktigt Nordic+ISO är för dig, för om du kan tänka dig att använda ANSI så finns det såååå mycket mer att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag skulle nog rekommendera snarare att du köper en hotswap-bräda i så fall om du vill byta switchar. Det är ju riktigt, riktigt drygt att löda bort ett helt tangentbords switchuppsättning och sen löda på nya. GMMK har en billig hotswapbräda t.ex., och vill man ha en lite dyrare så finns ju DROP CTRL eller DROP ALT beroende på vilken storlek du är ute efter. Då behöver du bara fixa en switch puller så kan du rycka ut switchar och stoppa in nya efter behov.

Vad gäller vilka switchar du ska ha så får man typ chansa om man inte vet exakt vad man letar efter. Är det linjära som är hårdare än röda så finns det nog en hel uppsjö möjliga kandidater att försöka med. Creams verkar ju folk tycka om t.ex. som du nämnde.

Aah, jag trodde bara tills att det var att rycka ut och stoppa in nya. Man kanske ska beställa ett GMMK till o börja med, beställa hem lite switchar för att prova olika och se vad man gillar. Switcharna har man alltid kvar sen ifall man vill bygga ett helt eget custom. Borde kanske vara det billigaste och smidigaste o göra.

Skrivet av StuntmanMike:

Tycker du ska ställa dig frågan om hur viktigt Nordic+ISO är för dig, för om du kan tänka dig att använda ANSI så finns det såååå mycket mer att välja.

Okej, står du fast vid att Nordic + ISO är viktigt för dig eller har du gått över till ANSI? Sett dig skriva lite om det i någon tråd, kanske denna. Ja det är ju frågan, man har alltid använt Nordic + ISO layout o kan den utan o innan till. Kan man programmera dem flesta ANSI, hyfsat enkelt så att det fungerar som ett Nordic + ISO till största del och byta keycaps, eller det är skit? Kanske lika bra att byta och vänja sig bara

Permalänk
Medlem

För mig är det här "iso nordic": https://i.redd.it/gf3mk2ahk0l21.jpg dvs ett mishmash av alla nordiska layouter. Ser förjävligt och billigt ut.

Sverige och Finland kör med den svenska layouten, iso se.
Norge har sin. Danmark också.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så handlar det bara om tålamod. Jag håller mig till ISO svensk layout.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Aah, jag trodde bara tills att det var att rycka ut och stoppa in nya. Man kanske ska beställa ett GMMK till o börja med, beställa hem lite switchar för att prova olika och se vad man gillar. Switcharna har man alltid kvar sen ifall man vill bygga ett helt eget custom. Borde kanske vara det billigaste och smidigaste o göra.

Ja det låter som en rimlig idé. Det enda man måste tänka på är att switchar finns som antingen plate mount eller PCB mount. De senare har två stabiliserande plastpiggar som jag tror kommer ställa till det för dig om du har ett hotswaptangentbord. Men de går att knipsa av i värsta fall, men köp plate mounted om du kan är mitt tips. Även om du sen vill löda ett eget rekommenderar jag oavsett att köpa en plåt att montera switcharna i.

Du kan ju testa med svarta gateron till att börja med. Då kan du beställa hela rasket från maxgaming.se inklusive key caps utan att behöva vänta en månad för ett paket från Kina eller USA och betala moms (eller ja.. Men inte separat iaf) . Gula gateron är lite tyngre än röda. Svarta är märkbart tyngre på 60g mot röda 45 så om de känns för tunga så vet du ju att du ska hitta nått mellanting. Mina Zilents ligger på 67g och det tycker iaf inte jag är för tungt.

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Vad är det för caps på de två mittersta?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@dorf_se: Vad är det för caps på de två mittersta?

GMK Oblivion Monochrome och GMK Carbon

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av MANDER:

Aah, jag trodde bara tills att det var att rycka ut och stoppa in nya. Man kanske ska beställa ett GMMK till o börja med, beställa hem lite switchar för att prova olika och se vad man gillar. Switcharna har man alltid kvar sen ifall man vill bygga ett helt eget custom. Borde kanske vara det billigaste och smidigaste o göra.

Okej, står du fast vid att Nordic + ISO är viktigt för dig eller har du gått över till ANSI? Sett dig skriva lite om det i någon tråd, kanske denna. Ja det är ju frågan, man har alltid använt Nordic + ISO layout o kan den utan o innan till. Kan man programmera dem flesta ANSI, hyfsat enkelt så att det fungerar som ett Nordic + ISO till största del och byta keycaps, eller det är skit? Kanske lika bra att byta och vänja sig bara

Jag har väl gjort det till en grej att stå fast vid ISO. Det har ju även gjort att jag kunnat ta det lite lugnare med inköp(intalar jag mig iallafall 🙃💸) men rent visuellt tycker jag det ser bättre ut dessutom.

Nästan alla PCB's som säljs till custum kan man programmera precis hur man vill. Programmet man använder främst för detta heter QMK du kan redan nu testa och se hur du vill konfigurera.

Men typ 85% av allt inom denna hobby är personliga preferenser så att..... 😋

Skrivet av phedd:

För mig är det här "iso nordic": https://i.redd.it/gf3mk2ahk0l21.jpg dvs ett mishmash av alla nordiska layouter. Ser förjävligt och billigt ut.

Sverige och Finland kör med den svenska layouten, iso se.
Norge har sin. Danmark också.

Det är främst de sekundära tecken på nummerraden som är desamma. Åäö med en massa olika typer på är inget som förekommer på de dyra keycaps man går med i group-buys för att få tag på.

@dorf_se Du verkar hålla dig fast vid wkl-tkl också 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@dorf_se Du verkar hålla dig fast vid wkl-tkl också 👍

Absolut! Ser ju sååå mycket bättre ut.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

@dorf_se: Som sagt, preferenser. ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@dorf_se: Som sagt, preferenser. ;D

Helt klart. Alla måste få lov att tycka precis som de själva vill. Jag tycker att man ska prova sig fram till vad man själv tycker känns bra och ser bra ut.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

Helt klart. Alla måste få lov att tycka precis som de själva vill. Jag tycker att man ska prova sig fram till vad man själv tycker känns bra och ser bra ut.

Haha, men om jag kan så ska jag välja wkl till nästa köp.