Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk

@maniac: Bella släpps i 500 enheter om några veckors tid om jag tolkat det rätt, efter det antingen en group buy eller att de tar in fler enheter.
Tycker sådär om NK Creams. Alldeles för tunga för min smak men det går ju alltid att byta springs. Har Gateron Yellows i ett annat tangentbord och de kostar ungefär en tredje del per brytare som Creams men både låter och känns bättre.
Via Mykeyboard.eu kan du köpa FFF brytare (det är en group buy med väntad leverans i september) det är en JWK brytare precis som Alpaca och vad jag tror Tangerines.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett gäng Outemu U4 i posten för några dagar sedan, som jag egentligen beställde först men jag ledsnade på att det tog två månader+ att få hem dem så det jag lödde fast i mitt tangentbord är Zeal Zilents V2 67g.

Jag fick dem smorda av /u/heroinbob eftersom han inte kan skicka smörjmedel från USA till Europa utan att tullen får tuppjuck. Måste ändå säga att jag kan förstå att Zeals brytare är dyra. Det är faktiskt en tydlig skillnad i hur de känns om man jämför dem sida vid sida utan hattar. Puckeln börjar verkligen precis i toppen på Zilents. Det är även en mycket tydligare taktil feedback. Med det sagt så kostar de ju en bra bit mer. Jag betalade 70USD för Outemu U4, inklusive frakten. Fast då fick jag rabatt, fast det fick jag inte säga men gör det ändå. Betalade en dryg tusenlapp för Zilents med frakt inom EU.

Kommer fortfarande göra ett bygge med U4 eftersom det säkerligen kommer bli bättre totalt sett än vad jag gjorde nu, men om någon vill ha riktigt bra taktila brytare så kan jag, utan att ha jämfört mer än Cherry Brown, Outemu U4 (olödda) och Zilent V2 67g säga att Zilents är en klar vinnare. Och Cherry Brown går inte riktigt att jämföra mot de andra två på något meningsfullt sätt, de är verkligen riktigt dåliga om man vill ha brytare med taktil feedback.

EDIT: Däremot skulle U4 vinna mot Zilents om jag hade jämfört båda som jag fick dem i posten, d.v.s. U4 smorda och Zilents inte. Tydligt ljud från fjädern i Zilent om man inte smörjer den. Är det väl kanske i U4 med å andra sidan.

Permalänk

https://drop.com/buy/drop-oblotzky-sa-oblivion-v2

Har någon gått med än? Själv måste man vänta till 25:e då månadens budget redan är sprängd 😅

Permalänk
Skrivet av massmordarulla:

https://drop.com/buy/drop-oblotzky-sa-oblivion-v2

Har någon gått med än? Själv måste man vänta till 25:e då månadens budget redan är sprängd 😅

No ISO no join.

Permalänk
Medlem
Skrivet av massmordarulla:

https://drop.com/buy/drop-oblotzky-sa-oblivion-v2

Har någon gått med än? Själv måste man vänta till 25:e då månadens budget redan är sprängd 😅

Jag funderar på det.
Jag köpte hem ett av de överblivna Norde kit'en från förra omgången (Finns fortfarande ett par kvar) så den biten är fixad. Men det saknas ju ändå en ISO return och en kort shift knapp så ytterligare krångel tillkommer.

Norde-kittet har jag redan fått hem och den ljusgrå färgen med den lite blekvita texten kändes väldigt retro, vilket jag gillar skarpt.

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Jag funderar på det.
Jag köpte hem ett av de överblivna Norde kit'en från förra omgången (Finns fortfarande ett par kvar) så den biten är fixad. Men det saknas ju ändå en ISO return och en kort shift knapp så ytterligare krångel tillkommer.

Norde-kittet har jag redan fått hem och den ljusgrå färgen med den lite blekvita texten kändes väldigt retro, vilket jag gillar skarpt.

Vad surt =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjugofetmon:

@maniac: Bella släpps i 500 enheter om några veckors tid om jag tolkat det rätt, efter det antingen en group buy eller att de tar in fler enheter.
Tycker sådär om NK Creams. Alldeles för tunga för min smak men det går ju alltid att byta springs. Har Gateron Yellows i ett annat tangentbord och de kostar ungefär en tredje del per brytare som Creams men både låter och känns bättre.
Via Mykeyboard.eu kan du köpa FFF brytare (det är en group buy med väntad leverans i september) det är en JWK brytare precis som Alpaca och vad jag tror Tangerines.

Tack för tipset angående brytarna. Du minns helt rätt, både Alpaca och Tangerines är JWK. Så efter ha läst på lite slog jag till på en uppsättning FFF brytare. Lade även in en förbokning på ett ISO ID80 tangentbord, blev dyrt det här

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

@maniac: Drog också en beställning på FFF för min del ska de i en deep ocean Think 6.5 v2 med KAT Iron :D.
Din bräda låter också rätt trevlig, så lyxigt med ISO-hotswap!

Permalänk
Skrivet av Tjugofetmon:

@maniac: Drog också en beställning på FFF för min del ska de i en deep ocean Think 6.5 v2 med KAT Iron :D.
Din bräda låter också rätt trevlig, så lyxigt med ISO-hotswap!

Haha, samma här. Fast jag tänkte byta till UHMWPE stems I dem till min stormtrooper och KAT Refined.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjugofetmon:

@maniac: Drog också en beställning på FFF för min del ska de i en deep ocean Think 6.5 v2 med KAT Iron :D.
Din bräda låter också rätt trevlig, så lyxigt med ISO-hotswap!

Låter definitivt som en intressant kombination, grått är snyggt!

För egen del blir det försöka att hålla i plånboken ett tag framöver.
Eller ja, ska hålla utkik efter ett MT3 eller SA kit men det verkar vara ovanligt att de inkluderar ISO layout och Norde hattar. Nästan så att man är sugen på skaffa en ANSI bräda bara för det haha!

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Låter definitivt som en intressant kombination, grått är snyggt!

För egen del blir det försöka att hålla i plånboken ett tag framöver.
Eller ja, ska hålla utkik efter ett MT3 eller SA kit men det verkar vara ovanligt att de inkluderar ISO layout och Norde hattar. Nästan så att man är sugen på skaffa en ANSI bräda bara för det haha!

Mja, SA är nog den som brukar erbjuda NorDe-kit mest och MT3 har ju bara kommit ut med 3 set varav 2 har haft NorDe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mja, SA är nog den som brukar erbjuda NorDe-kit mest och MT3 har ju bara kommit ut med 3 set varav 2 har haft NorDe.

Hmm, måste ha vart de kiten jag tycker är intressanta som är lite begränsade. Nu är jag ju helt ny i denna hobby så jag har säkert missat massor också

I varje fall intresserad något av dessa; MT3 Susuwatari (aktiv nu men saknar NorDe), Serika, DEV/TTY och SA Oblivion med vita alphas (aktiv nu men saknar ISO och NorDe). Men som sagt, jag håller ögonen öppna.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

SA Skyriter är aktiv nu med Norde och iso kit,
https://mykeyboard.eu/catalogue/category/group-buys/sa-skyrit...
https://geekhack.org/index.php?topic=107955.0
Är dock själv lite kluven inför färgschemat så den ligger i kanske-korgen för min del.

Permalänk
Skrivet av maniac:

Hmm, måste ha vart de kiten jag tycker är intressanta som är lite begränsade. Nu är jag ju helt ny i denna hobby så jag har säkert missat massor också

I varje fall intresserad något av dessa; MT3 Susuwatari (aktiv nu men saknar NorDe), Serika, DEV/TTY och SA Oblivion med vita alphas (aktiv nu men saknar ISO och NorDe). Men som sagt, jag håller ögonen öppna.

Hmm, kanske blanda ihop dem. Men jag tror serika kom med Norde-kit första gången. Dev/tty med Nordic väntar jag på att få i oktober.

Permalänk

@StuntmanMike: Vilken dunderbräda du kommer att ha! Vilken färgkombo på Refined kommer du köra? När är GB och när väntas de levereras? Vet att jag funderade på Refined men kan nu inte hitta några datum.

Permalänk

Buhu, mina Outemu silent forest har fastnat. Hur länge måste man vänta på dessa tro?

Permalänk
Skrivet av Tjugofetmon:

@StuntmanMike: Vilken dunderbräda du kommer att ha! Vilken färgkombo på Refined kommer du köra? När är GB och när väntas de levereras? Vet att jag funderade på Refined men kan nu inte hitta några datum.

Vita alphas med svarta mods. Eller vita mods och några enstaka svarta.

GB är planerat i oktober och leverans ~9 månader efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av massmordarulla:

https://i.imgur.com/aYx98LS.png

Buhu, mina Outemu silent forest har fastnat. Hur länge måste man vänta på dessa tro?

Det kommer nog ett brev från tullen snart. Det tog en vecka eller så för mig tror jag.

Permalänk

KBDfans har just nu high value B-stock av KBD 19x och Tofu 65. Väldigt bra pris om du vill sätta ihop ett schysst men billigt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Hmm, kanske blanda ihop dem. Men jag tror serika kom med Norde-kit första gången. Dev/tty med Nordic väntar jag på att få i oktober.

Nej du har rätt. Däremot när jag sökte hittade jag olika uppgifter på olika ställen, det måste vara olika rundor på Drop för dessa caps. Men i vilket fall så har jag missat dem. Jag får helt enkelt vänta till de dyker upp som ett gruppköp igen (om de gör det).

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Nej du har rätt. Däremot när jag sökte hittade jag olika uppgifter på olika ställen, det måste vara olika rundor på Drop för dessa caps. Men i vilket fall så har jag missat dem. Jag får helt enkelt vänta till de dyker upp som ett gruppköp igen (om de gör det).

Jo, rundorna på drop.com kan vara lite röriga. Men håll koll på dev/tty I oktober/november för dom brukar ha rätt många extra som jag förstått det som.

Permalänk
Medlem

Så jag tänkte kika runt lite vad som är populärast, vilka brytare osv ni använder er av

1. Vilket märke på tangentbord använder du?, är du nöjd?, och om du har bytt från något annat, vad var det förra och varför?
2. Vilken storlek på tangentbord har du?
3. Vilka sorts brytare använder du, och varför tycker du att dom är bäst/skönast?
4. Använder du dämpningsringar till tangenterna/brytarna, hur tycker du att det fungerar i så fall?
5. Vad tittar du efter vid val av nytt tangentbord?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Så jag tänkte kika runt lite vad som är populärast, vilka brytare osv ni använder er av

1. Vilket märke på tangentbord använder du?, är du nöjd?, och om du har bytt från något annat, vad var det förra och varför?
2. Vilken storlek på tangentbord har du?
3. Vilka sorts brytare använder du, och varför tycker du att dom är bäst/skönast?
4. Använder du dämpningsringar till tangenterna/brytarna, hur tycker du att det fungerar i så fall?
5. Vad tittar du efter vid val av nytt tangentbord?

1. Custom dz60, är nöjd men ska snart bygga ett nytt i hopp om att bli än mer nöjd. 🙃 Hade ett gmmk TKL innan som blev mitt första steg in till custums, vad jag inte gillade med det var low-profile chassit och att den bara tog 3-pin brytare.
2.60%
3. Gateron Ink Yellows, helt klart den skönaste brytare jag använt än sålänge.
4. Har smörjt och filmat brytare vilket gör underverk för ljud och känsla.
5. Design/Material/Pris/ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så jag tänkte kika runt lite vad som är populärast, vilka brytare osv ni använder er av

1. Vilket märke på tangentbord använder du?, är du nöjd?, och om du har bytt från något annat, vad var det förra och varför?
2. Vilken storlek på tangentbord har du?
3. Vilka sorts brytare använder du, och varför tycker du att dom är bäst/skönast?
4. Använder du dämpningsringar till tangenterna/brytarna, hur tycker du att det fungerar i så fall?
5. Vad tittar du efter vid val av nytt tangentbord?

1. Jag har ett antal som jag roterar mellan.
- Polaris med gateron black ink (smorda med trybosis 3204) i en pom half-plate
- custom traymount baserad på en zeal60 pcb, med holy yok pandas (smorda med krytox 205g0) i en mässingsplate
- Iris med healios
- Leopold f660c (med topre då, såklart)

2. Helst runt 60%, men uppskattar både snäppet större och snäppet mindre.

3. Olika. Holy yok pandas är nog min favorit bland mx-style taktila. Hyfsat rund bump som ändå är ganska snappy. Topre är en annan skön taktil, men iom att det är membran kan det kännas lite mushy vid urbottning. Den är dock väldigt rund och go. När det kommer till linjära har jag inte testat alla hippa varianter, men gateron black ink är min favorit av de jag har testat, sjukt smooth och bra ljud.

4. Nej, det förkortar travel alldeles för mycket och känns jätteobekvämt imo, dessutom dämpar det bara nedslag, när det ofta är uppslaget som låter mest.

5. Eftersom många customs kommer utan switchar säger jag: mounting-system (topmount/gasket mount föredras), tillgängliga platematerial, formfaktor/layout, ljudprofil, estetik. Men switchar är väldigt viktigt, men det är ju inte en del av själva tangentbordet när man köper customs, utan något man fixar vid sidan av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så jag tänkte kika runt lite vad som är populärast, vilka brytare osv ni använder er av

1. Vilket märke på tangentbord använder du?, är du nöjd?, och om du har bytt från något annat, vad var det förra och varför?
2. Vilken storlek på tangentbord har du?
3. Vilka sorts brytare använder du, och varför tycker du att dom är bäst/skönast?
4. Använder du dämpningsringar till tangenterna/brytarna, hur tycker du att det fungerar i så fall?
5. Vad tittar du efter vid val av nytt tangentbord?

1. DZ60 custombygge nu. Hade ett Cooler Master innan för typ 700kr med bruna cherryswitchar, och har ett Varmilo VA108M på jobbet, även det med bruna brytare.
2. 60%
3. ZealPC Zilents V2. Fruktansvärt sköna att skriva på. Väldigt taktila, helt utan pre-travel innan bumpen kommer. Smorda med Tribosys 3203. Det är enorm skillnad mot Cherryswitchar. Taktila för att jag främst använder tangentbordet till att skriva på och älskar att ha taktil feedback på tangenterna. Inte använt jättemånga linjära switchar iofs men jag har inte gillat de jag har testat. Tyckte innan att hatet mot Cherry Browns i tangentbordskretsarna var lite överdrivet och tramsigt, men jag förstår vad man menar när man säger att Cherry Brown bara är "scratchy linears". De är knappt taktila ö.h.t. jämfört mot dessa. När jag inte hittar inlägg som dessa att skriva onödigt långa svar på är jag ofta inne på typ monkey-type.com och dylika sidor bara för att få ha en anledning att skriva något på tangentbordet. Så bra är de. Faktiskt.
4. Nix. Har det dock på tidigare nämnda cooler master eftersom det är så jävla burkigt som standard och jag brukar trycka tangenterna i botten när jag skriver. Gillar dock ljudet som det är på mitt bygge och det är inte direkt högljutt som det är så jag ser ingen poäng i det.
5. Är tyvärr fast i customträsket nu så det är ju inga specifika saker egentligen. Utseende, känsla, ljud. Tror inte det kommer finnas några massproducerade tangentbord som ger mig de egenskaper jag får med det jag byggt själv eftersom jag kan välja exakt vilka delar jag vill ha och varför. Det Varmilo jag har på jobbet går väl på typ 1700kr vilket är rätt mycket för ett tangentbord men det är markant skillnad i känsla och ljud (till det sämre) mot det jag byggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så jag tänkte kika runt lite vad som är populärast, vilka brytare osv ni använder er av

1. Vilket märke på tangentbord använder du?, är du nöjd?, och om du har bytt från något annat, vad var det förra och varför?
2. Vilken storlek på tangentbord har du?
3. Vilka sorts brytare använder du, och varför tycker du att dom är bäst/skönast?
4. Använder du dämpningsringar till tangenterna/brytarna, hur tycker du att det fungerar i så fall?
5. Vad tittar du efter vid val av nytt tangentbord?

Är kanske inte helt i målgruppen för din fråga, men du får ett svar ändå.

1. Kör helt custom eller möjligtvis ergotravel. Tidigare har jag testat Atomic, split planck och iris som mains. Atomic kändes fel med en så stor space, planck för att det "bara" var ortholinjärt och inte förskjutna kolumner. Iris för att jag inte använde sifferraden och tyckte det kändes dumt att offra utrymmet ovanför och bredvid tumknapparna.

2. n/a / vet inte

3. Cherry silent black. Har gått mot linjärt för att jag tycker jag störs av all form av taktilitet i byrtare, och tycker om när det är så tyst som möjligt. Har blivit just cherry silent black för att jag byggde ihop en bräda med just silent black som var nära nog "end game" för att jag inte skulle byta senaste ~2 åren, men har ett gäng gat silent red (tror jag det är) som jag är mycket sugen på att testa.

4. O-ringar behövs inte i och med att jag kör med silent. Testade när jag var ny i hobbyn, men minns inte exakt vad jag tyckte. Har för mig att det mesta av ljudet kom från när jag släppte upp brytaren, och där dämpar ju inte o-ringar.

5. n/a, designar eget. Skulle jag kolla efter nytt är det nog främst antal knappar och hur de är placerade, samt att det kör qmk.

Ska försöka få tummen ur och slutligen lägga upp någon bild på mina skapelser någon vecka framöver också!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Är kanske inte helt i målgruppen för din fråga, men du får ett svar ändå.

1. Kör helt custom eller möjligtvis ergotravel. Tidigare har jag testat Atomic, split planck och iris som mains. Atomic kändes fel med en så stor space, planck för att det "bara" var ortholinjärt och inte förskjutna kolumner. Iris för att jag inte använde sifferraden och tyckte det kändes dumt att offra utrymmet ovanför och bredvid tumknapparna.

2. n/a / vet inte

3. Cherry silent black. Har gått mot linjärt för att jag tycker jag störs av all form av taktilitet i byrtare, och tycker om när det är så tyst som möjligt. Har blivit just cherry silent black för att jag byggde ihop en bräda med just silent black som var nära nog "end game" för att jag inte skulle byta senaste ~2 åren, men har ett gäng gat silent red (tror jag det är) som jag är mycket sugen på att testa.

4. O-ringar behövs inte i och med att jag kör med silent. Testade när jag var ny i hobbyn, men minns inte exakt vad jag tyckte. Har för mig att det mesta av ljudet kom från när jag släppte upp brytaren, och där dämpar ju inte o-ringar.

5. n/a, designar eget. Skulle jag kolla efter nytt är det nog främst antal knappar och hur de är placerade, samt att det kör qmk.

Ska försöka få tummen ur och slutligen lägga upp någon bild på mina skapelser någon vecka framöver också!

Just det, qmk är numera ett krav vid köp. Känner mig mer eller mindre handikappad utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så jag tänkte kika runt lite vad som är populärast, vilka brytare osv ni använder er av

1. Vilket märke på tangentbord använder du?, är du nöjd?, och om du har bytt från något annat, vad var det förra och varför?
2. Vilken storlek på tangentbord har du?
3. Vilka sorts brytare använder du, och varför tycker du att dom är bäst/skönast?
4. Använder du dämpningsringar till tangenterna/brytarna, hur tycker du att det fungerar i så fall?
5. Vad tittar du efter vid val av nytt tangentbord?

1. Mina primära tangentbord är ett LZ CLS sxh med nixies, ett LZ MP med nixies, ett Noxary X60 med nixies, ett Polaris med vintage blacks, ett Cherry G80-5000 med vintage browns och ett HHKB Pro 1. Min inkörsport var det då nysläppta Ducky Shine 2 som jag köpte för jag tyckte mitt Apple Wireless var för stumt och tråkigt. Sedan fastnade jag för min barndoms fantastiska IBM och Apple-tangentbord och var i vintageträsket ett tag innan jag fick upp ögonen för Topre och customs i aluminium.

2. Huvudsakligen 60% och TKL. Jag gillar inte tangentbord mindre än 60%; för mig saknar de för många tangenter. 60% är mer eller mindre perfekt, för mig. Men inte vilket 60% som helst, jag vill ha HHKB-layout för att trivas riktigt bra. TKL funkar också, mellanstorlekarna är för mig ointressanta. Större än TKL går bort; numpad är ingenting jag använder vardagligen.

3. Jag gillar lite olika brytare, en del linjära, en del taktila och någon enstaka klickig. Noterbart är att jag tycker helt olika brytare är bra på olika saker. MX tycker jag bara är bra som linjära (vintage brown undantaget - det är en fantastisk brytare). Topre är de bästa taktila man kan köpa för pengar. Samma sak med IBM Model F och Beamspring när det kommer till klickande. Det finns många brytare som kommer som både linjära, taktila och klickande (MX och Alps är väl de vanligaste, men det finns en uppsjö av gamla roliga designer). I min mening är dock dessa nästan alltid bäst på att vara på ett vis. Alps är till exempel värdelösa på att vara linjära – linjära Alps har en taktil bump (med det sagt tycker jag väldigt bra om gamla linjära Alps just för att de är lätt taktila och påminner om Cherry vintage brown). Taktila MX känns aldrig riktigt rätt och klickande MX ska vi bara inte prata om. Till vardags använder jag nixies (Cherry MX Blacks från specifika tangentbord tillverkade för Nixdorf Computer någon gång på 80-talet), vintage blacks (Cherry MX Blacks från 1985 till 1992) och Topre. Alla är riktigt bra på det de gör.

4. Nej, absolut inte. Jag provade en gång för länge sedan men fann det helt vedervärdigt. Inget slag kvar i brytaren och en svampig urbottning. Nej, då skriver jag hellre på ett generiskt rubberdome.

5. Jag tänkte inte köpa fler nu. Men format, konstruktion och vem som ligger bakom designen är det som varit avgörande.

Permalänk
Skrivet av Khers:

5. Jag tänkte inte köpa fler nu. Men format, konstruktion och vem som ligger bakom designen är det som varit avgörande.

😮 Blir det inget Quefrency Rev.2?

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Nepp, det blir det inte. Väntar fortfarande på leverans av två tangentbord, sedan får det vara nog. Jag är ganska nöjd med det jag har. Om nu inte yuktsi får för sig att släppa ett tgr i 60%. Med HHKB-blockers.