Lämna tillbaka produkt som fått en defekt.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2015

Lämna tillbaka produkt som fått en defekt.

Hej,

jag köpte en telefon i mellansegmentet för ett par veckor sedan. Affären jag handlade i har 30 dagars öppet köp, och jag tänkte utnyttja det och lämna tillbaka telefonen, som jag inte gillar helt.

Nu till problemet. Vanligtvis skulle jag bara knalla in till butiken och be om pengarna tillbaka, men nu har det uppståt en defekt i skärmen av något slag. Det är som en ljus prick, som denna ungefär, fast mindre: http://i1211.photobucket.com/albums/cc438/youlovemark/fix%20w...

Om jag ber att få lämna tillbaka telefonen, men samtidigt säger att det är något fel på skärmen, vad är troligt att de kommer säga då? Kommer de kräva att den skickas iväg till någon verkstad, eller kommer jag få pengarna tillbaka och att de sedan löser den andra delen själva?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Om det är en fysisk butik, hur ser deras öppet köp policy ut? det kan skilja sig rejält mellan butiker då det inte finns lag om öppet köp/ångerrätt för fysiska butiker.

För det andra så skall du självklart inte ljuga. Att någon annan skall få din defekta telefon om dem missar kontrollen och säljer den vidare sedan. Det är så dem flesta fallen i konsumenträtt händer och jag skulle inte tro att du vill att det skall hända dig själv.

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla ich
Registrerad
Feb 2013

Är det Elgiganten du köpt telefonen har dom inte öppet köp på telefoner...

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2015

Netonnet är det, de har öppet köp även på telefoner i butik.

Nej, jag ska självklart inte ljuga. Undrar bara om det skulle finnas möjlighet att ändå få pengarna tillbaka direkt utan att behöva krångla med reklamationer osv, när jag ändå inte vill ha produkten. VIll ogärna lika ute med pengarna på det sättet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Du ska ju självklart inte ljuga för han som står i kassan, ta det med en säljare där och fråga hur det går till bara så löser det sig nog.

GTX 1080, Intel 5930K 4.0GHZ, Noctua NH-D15,ASUS X99 DELUXE, 16GB DDR4 Corsair, Fractal design r5, Corsair AX 1200i, Samsung 950 256GB, 1TB HDD.

AMD r9 280X Vapor-X, AMD 8350@4.4GHZ, 212 EVO,Gigabyte GA-970A-DS3P , 8GB DDR3 Corsair, Zalman Z11+, EVGA 500W, 120GB kingston v300 SSD, 1TBSeagate HDD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

De kommer rimligtvis vilja verifiera att felet inte orsakats av dig. Hur de vill göra med återbetalningen avgörs nog av hurpass troligt det är att felet är en tillverkningsdefekt eller uppstått på grund av åverkan.

Glöm inte att återkoppla med oss, alltid intressant hur sådana här ärenden sköts.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2015

Var och lämnade tillbaka telefonen igår. Det var inga problem att få pengarna tillbaka direkt. Detta var på Netonnet i Linköping för övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

@kallekotte: Bra att du återkopplade!

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net