Trafikverkets hetsjakt på motorcyklister!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nej, jag har aldrig sett en långtradare som kör om en annan långtradare men det kan ju bero på att det endast är ca 10-20 km motorväg på 350 km mellan studieorten och föräldrarna. Jag har dock sett "elefantenrennen" på Youtube. Autobahn med tät trafik är inte samma som en landsväg med gles trafik. På en vanlig landsväg skulle de nog aldrig ens tänka på att snigla förbi. Det är helt onödiga omkörningar eftersom det handlar om några få minuter som de sparar under den flera timmar långa resan. Nu handlar ju diskussionen om bilar och motorcyklar.
SMC håller med mig angående hastighet.
- I långsamma köer är det OK att byta fil eller ligga mitt på linjen om du gör det på ett säkert sätt.
- Anpassa hastigheten när du passerar en kö som rör sig. Skillnaden mellan din och köns hastighet bör inte vara högre än 10 km/h. Då har du chans att göra en bedömning av din omkörning för varje fordon du kör om.

Alltså enkelt att köra om fastän kön håller 90.

Hastighetsmätaren visar som på de flesta bilar lite för mycket så nog kan den egentliga hastigheten vara 100. Svårt att veta exakt med en analog mätare. En bil som jag ibland kör med har en liten skärm i mitten så att man ser hastigheten. Brukar ha farthållaren så att GPS:en (som inte är inbyggd i bilen) pendlar mellan 100 och 101 vilket stämmer enligt hastighetstavlorna. Sänker man ens lite börjar fler bilar nosa en där bak. Tyvärr har jag i den andra bilen inte sett någon hastighetstavla på länge och har ingen GPS, därför blir det en gissning.
Skulle sporthojar köra som jag hade jag väl inte blivit omkörd av alla? Du sätter sporthojar och glidare (eller vad de nu kallas) i samma grupp. Glidare kör för det mesta som folk, det håller jag med om. Sporthojar däremot...osäker på om jag någonsin stött på en som inte kört om och försvunnit ur synfältet på ett par minuter (om det är en rak nerförsbacke, annars tar det mindre än en minut).

SMC tycker att det är säkert att ställa sig inne i en kö (inte längst bak).

Mycket rättfärdigande via gissningar från dig.. Men ja, lev du i ditt "det jag gör är rätt för det kan jag moraliskt försvara och alla andras fel är värre och sämre".

Sen kan du gladeligen få visa var någonstans SMC säger att det är säkert att stå i en kö, de jobbar rätt aktivt för att lobba för oss i kollektivfälten just för att det inte är speciellt säkert att sitta i en kö i ett oskyddat fordon bland alla disträa bilförare.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Kör man på det viset ska man inte ha körkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du dela med dig av ditt tänkande bakom det påståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Att stå mitt i en bilkö är defenitivt säkrare än att köra mellan filerna, ofta där det knappt finns uttrymme för det. Att stå längst bak i kön för en MC är dock inte en så bra idé, så fort du fått några bilar mellan dig och de som ankommer till kön så står du betydligt säkrare i kön.

Det är inte nödvändigtvis olagligt att köra mellan filerna, jag försöker inte hävda att det är det heller. Det är dock inte nödvändigtvis lagligt att göra det heller. Om man kör 30 - 40 km/h fortare än kön mellan filerna så faller det nog defenitivt under vårdslös körning.
http://www.svmc.se/smc/smcs-arbete--fragor/kortips/korning-i-...

Nej, vad det definitivt är: Är en gissning från din sida. Tro mig, när du rullat i en nästintill stillastående kö med tjejen i passagerarsadeln och med något mähä som stirrar i sin telefon hela tiden bakom dig på ditt oskyddande fordon som du vet försvinner ur hans sikt hela tiden där han börjar använda bilen framför dig som perifiell referrens och tvärnitar nära dit bakdäck flera gånger i rad för att han råkade titta upp. Då är chanserna mellan bilarna betydligt mer lockande då de i regel bara färdas rakt fram. Och innan du börjar gråta ut om fiktiva scenarion så kan jag säga att jag tappat räkningen över hur många hundra gånger det hänt då jag använder min MC som pendlarfordon och har gjort så i snart åtta års tid.

Sen huruvida det är vårdslös körning eller ej, så är det återigen definitivt ett antagande från dig och inget lagstadgat. Jag skulle föreslå att du som jag skrev i förra inlägget faktiskt lär dig trafikförordningen (som du fortfarande har skyldighet att kunna) innan du fortsätter vifta ditt jantemissenöje i vädret och leka polis.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Att stå mitt i en bilkö är defenitivt säkrare än att köra mellan filerna, ofta där det knappt finns uttrymme för det. Att stå längst bak i kön för en MC är dock inte en så bra idé, så fort du fått några bilar mellan dig och de som ankommer till kön så står du betydligt säkrare i kön.

Det är inte nödvändigtvis olagligt att köra mellan filerna, jag försöker inte hävda att det är det heller. Det är dock inte nödvändigtvis lagligt att göra det heller. Om man kör 30 - 40 km/h fortare än kön mellan filerna så faller det nog defenitivt under vårdslös körning.
http://www.svmc.se/smc/smcs-arbete--fragor/kortips/korning-i-...

Det där låter lite ologiskt mot hur det är i praktiken, iaf köerna in och ut från Stockholm.
Ligger jag i kön så tror typ alltid bilförarna att det är nån jävla lucka man kan pressa sig in i. Skulle aldrig få för mig att frivilligt ligga mellan två bilar när dom i sitter och mailar eller smsar för att det är kö och det dessutom ofta vill komma in en till bil från sidan.

Hellre att jag lugnt puttar förbi på utsidan av alla bilar om det finns lagom med plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bunz:

Sen huruvida det är vårdslös körning eller ej, så är det återigen definitivt ett antagande från dig och inget lagstadgat. Jag skulle föreslå att du som jag skrev i förra inlägget faktiskt lär dig trafikförordningen (som du fortfarande har skyldighet att kunna) innan du fortsätter vifta ditt jantemissenöje i vädret och leka polis.

Jag har enbart läst vad sveriges riskorganisation för motorcyklister säger angående körning mellan filer vid köbildning. De säger sist i en lång utläggning kring lagtext m.m. att "Till sist, ta detta som SMC:s tips och inte som lagtext. Det är alltid upp till den enskilde polismannen att avgöra vad som är vårdslös körning."
Utöver detta säger även SMC att "Undvik att stå allra sist i en kö med tanke på att du sitter oskyddad på din motorcykel och kan råka riktigt illa ut om någon kör in i kön bakifrån. Försök placera dig och din motorcykel mellan bilarna i kön."

Att lyssna på vad SMC säger istället för att själv bedömma sin förmåga i förhållande till vad som är säkert är nog vettigt om man är MC-förare (precis som det är vettigt att göra samma sak för bilförare, fast då inte lyssna på vad SMC säger utan motsvarande för bilister).

Sen accepterar jag absolut att bilister kör som dårar, särskilt beträffande agerande och uppmärksamhet vad gäller MC-förare. Men det gör det bara än mer oförståeligt att man utsätter sig för den risk det innebär att kryssa fram i en kö (som rör sig framåt).

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Jag har enbart läst vad sveriges riskorganisation för motorcyklister säger angående körning mellan filer vid köbildning. De säger sist i en lång utläggning kring lagtext m.m. att "Till sist, ta detta som SMC:s tips och inte som lagtext. Det är alltid upp till den enskilde polismannen att avgöra vad som är vårdslös körning."
Utöver detta säger även SMC att "Undvik att stå allra sist i en kö med tanke på att du sitter oskyddad på din motorcykel och kan råka riktigt illa ut om någon kör in i kön bakifrån. Försök placera dig och din motorcykel mellan bilarna i kön."

Att lyssna på vad SMC säger istället för att själv bedömma sin förmåga i förhållande till vad som är säkert är nog vettigt om man är MC-förare (precis som det är vettigt att göra samma sak för bilförare, fast då inte lyssna på vad SMC säger utan motsvarande för bilister).

Sen accepterar jag absolut att bilister kör som dårar, särskilt beträffande agerande och uppmärksamhet vad gäller MC-förare. Men det gör det bara än mer oförståeligt att man utsätter sig för den risk det innebär att kryssa fram i en kö (som rör sig framåt).

Ja som tidigare nämnt, antaganden och ingen laga bäring i uttalandet. Men det är juh bra att du åtminstonde medger det, om än under något nekande former...

I köerna här i Sthlm är det tämligen riskfritt (sett till alternativet) att "kryssa" mellan filerna om man som sagt inte kör mycket snabbare än den till synes stillastående trafiken. Sen huruvida du tänker acceptera det är en annan sak. Du får gladeligen tycka att det ser dåraktigt ut, men sluta hålla det för fakta. Speciellt då du saknar både erfarenhet utav det, eller någon form utav statistisk uppbackning.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hjälpsam

Beror väl helt på omständigheterna, ganska riskfritt att puttra förbi en stillastående kö i 15 km/timme, en helt annan sak att kryssa mellan filerna i 90.
Ofta fartskillnaden som är farlig, men kör du in i något i en kö som gör 70, är risken stor att du blir överkörd.
Kör du in i en öppnad bildörr i 10-15 km/t, knäcker du dörren, MCn klarar sig troligtvis hyffsat liksom du.

Angående omkörningar, klart att man gasar på när man skall om! det gör jag med både bil och MC, även om jag brukar hålla laglig hastighet i vanliga fall.
Hatar när man ligger bakom en 170 hästars Volvo, som segar sig förbi, eftersom gubbfan inte har vett nog att växla ned från femman (skaffa automat gubbdjävel!).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skulle kunna gnälla lika mycket om bilister men då tråden handlar om mc så skrev jag bara om egna upplevelser om motorcyklister.

Tyvärr är jag väl så tråkig att jag anser att regler är till för att följas. Skapa en tråd om bilister så ska jag gnälla lika mycket där, om inte ännu mer.

Som jag konstaterade tidigare. Under alla mina år med körkort, även innan så har jag aldrig sett en mc som håller hastigheter. Vad gäller kökörning vid trafikljus så har jag självklart sett många mc´s som "kör som man ska" men det var ett tag sen........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Skulle kunna gnälla lika mycket om bilister men då tråden handlar om mc så skrev jag bara om egna upplevelser om motorcyklister.

Tyvärr är jag väl så tråkig att jag anser att regler är till för att följas. Skapa en tråd om bilister så ska jag gnälla lika mycket där, om inte ännu mer.

Som jag konstaterade tidigare. Under alla mina år med körkort, även innan så har jag aldrig sett en mc som håller hastigheter. Vad gäller kökörning vid trafikljus så har jag självklart sett många mc´s som "kör som man ska" men det var ett tag sen........

Tråden handlar om det är rätt att särbehandla mc-förare i trafiken med dessa punkter mot andra i trafiken, så du får gärna ta upp båda parterna och jämför dom och inte bara nämna allt negativt med motorcyklister

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Att uppmana andra, om än skämtsamt, till handlingar som kan skada är såklart inte okej

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beror väl helt på omständigheterna, ganska riskfritt att puttra förbi en stillastående kö i 15 km/timme, en helt annan sak att kryssa mellan filerna i 90.

Vad jag förstått så är "lane splitting" ok så länge man inte kör om fordonen på höger sida men det är få motorcyklister som har koll på det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@skruvis det är dock lagligt att köra om bilar på höger sidan i vissa fall.

Citat:

Omkörning på höger sida är endast tillåten om:
det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål,
det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning,
det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning,
om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/Tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig,
körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält.

Detta uppstår då väldigt ofta under rusningstrafik.

Eller syfta du mer på omkörning genom att köra på vägrenen? Då är det nog mer gråzonen.

Min syn på lane-splitting är att det är en win-win situation för samtliga så länge det görs respektfullt. Samhället gynnas av motorcycklister och lane-splittandet då det minskar trafikstockningar och ger utrymme för bilar. Om motorcyklister inte hade gjort detta hade situationen varit värre för bilförare. Det som är synd är att alla bilister inte har även denna syn så istälelt för att förenkla situationen (ex åka åt sidan) så försöker de blokera och är sura för att de blir omkörda.

Vill återigen nämna det som jag nämnde tidigare, om 10% av bilisterna skulle köra MC istället hade samtliga kommit fram 40% snabbare, så motorcyklister gör nytta. Ni bör vara taksamma när ni ser en motorcyklist respektfullt lanesplittar.

För att komma tillbaka till ämnet så kan det biland vara bättre att köra om på höger sidan i närheten av väggrenen då detta ger mig mer utrymme och känns säkrare än att köra om på vänster sida. Ett exempel, då samtliga bilister vill svänga ut åt vänster så är det där med olämpligt att köra det. här blir det då enklare att komma in i trafikflödet om jag har hållt åt höger.

Det är även pga ovan jag anser att motorcyklester bör få köra i bussfilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

@skruvis det är dock lagligt att köra om bilar på höger sidan i vissa fall.

Detta uppstår då väldigt ofta under rusningstrafik.

Eller syfta du mer på omkörning genom att köra på vägrenen? Då är det nog mer gråzonen.

Min syn på lane-splitting är att det är en win-win situation för samtliga så länge det görs respektfullt. Samhället gynnas av motorcycklister och lane-splittandet då det minskar trafikstockningar och ger utrymme för bilar. Om motorcyklister inte hade gjort detta hade situationen varit värre för bilförare. Det som är synd är att alla bilister inte har även denna syn så istälelt för att förenkla situationen (ex åka åt sidan) så försöker de blokera och är sura för att de blir omkörda.

Vill återigen nämna det som jag nämnde tidigare, om 10% av bilisterna skulle köra MC istället hade samtliga kommit fram 40% snabbare, så motorcyklister gör nytta. Ni bör vara taksamma när ni ser en motorcyklist respektfullt lanesplittar.

För att komma tillbaka till ämnet så kan det biland vara bättre att köra om på höger sidan i närheten av väggrenen då detta ger mig mer utrymme och känns säkrare än att köra om på vänster sida. Ett exempel, då samtliga bilister vill svänga ut åt vänster så är det där med olämpligt att köra det. här blir det då enklare att komma in i trafikflödet om jag har hållt åt höger.

Det är även pga ovan jag anser att motorcyklester bör få köra i bussfilen.

Jag tänkte mer på omkörning höger om fordonet i samma körfält! Dvs. 2st körfält, mc`n kör om bilar till vänster men håller sig till höger om den streckade linjen det är ok, går mc`n över den streckade linjen börjar han köra om bilarna till höger i vänster körfält det är inte ok!

Edit: Står såhär på NTF Konsument.

Citat:

Om det med hänsyn till den fortsatta färden är lämpligt är det också tillåtet att köra om till höger där körbanan har två körfält i samma riktning som anges med vägmarkering men bara där den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim.
Cyklande och mopedförare får köra om annat fordon än cykel och moped till höger. (3 kap 31 § trafikförordningen)

http://www.ntf.se/konsument/lagar/fordonsforare/vajningsplikt...

Edit2: Så det är endast cyklar samt klass2 mopeder som får köra om fordon på höger sida i samma körfält.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Tro vi kom överens på sporthoj.com att det på svenska skulle heta fildelning, inte lanesplitting....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tro vi kom överens på sporthoj.com att det på svenska skulle heta fildelning, inte lanesplitting....

På detta forum är dock fildelning lite tabu och som moderator vet du att vi inte borde prata om sånt

Men hela diskussionen kring MC har alltid varit lite på gråzonen över lagligt, olagligt, rimligt och säkert

Permalänk
Medlem

http://kkuriren.se/nyheter/vingaker/1.3515444

Citat:

Av 6 486 fordon som passerade under mätperioden var det drygt 300 som höll fartbegränsningen. Över 6 000 fordon körde för fort. Fordonsslagen som i genomsnitt håller sig inom lagens ram är tvåhjulingar. Om än att det finns överträdelser att notera även inom denna grupp.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tro vi kom överens på sporthoj.com att det på svenska skulle heta fildelning, inte lanesplitting....

Så sporthojs regler gäller här på swec?

Ni som diskuterade det kom kanske överens om det, alla vi andra som inte diskuterade det kom inte överens om någonting!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

min första tanke är ju då hur många av de tvåhjuligar som passerade var mopeder.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

min första tanke är ju då hur många av de tvåhjuligar som passerade var mopeder.

Vi lär leva i ovisshet på den fronten då mätningen troligen genomförts med såna där svarta slangar på vägen.
Anmärkningsvärt är dock att även EU mopeder faktiskt kan överskrida skyltad hastighet på den uppmätta sträckan.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Så sporthojs regler gäller här på swec?

Ni som diskuterade det kom kanske överens om det, alla vi andra som inte diskuterade det kom inte överens om någonting!

Förlåt, jag glömde mina [skämt]-taggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Förlåt, jag glömde mina [skämt]-taggar

Gudomlig som jag är, så förlåter jag dig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Vi lär leva i ovisshet på den fronten då mätningen troligen genomförts med såna där svarta slangar på vägen.
Anmärkningsvärt är dock att även EU mopeder faktiskt kan överskrida skyltad hastighet på den uppmätta sträckan.

Japp, tråkigt att de inte skrev ut hur många 2hjuliga fordon det passerade med. Jag har ingen aning om hur populär den sträckan är bland motorcyklister men om det är få till antalet kan även det ge en skev bild i sammanhanget. Nu menar jag inte att motorcyklister är sämre än bilförare på att följa hastighetsangivelser utan mer poängtera bristerna med denna typ av statestik där man inte mäter ett visst antal av varje fordonstyp.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Japp, tråkigt att de inte skrev ut hur många 2hjuliga fordon det passerade med. Jag har ingen aning om hur populär den sträckan är bland motorcyklister men om det är få till antalet kan även det ge en skev bild i sammanhanget. Nu menar jag inte att motorcyklister är sämre än bilförare på att följa hastighetsangivelser utan mer poängtera bristerna med denna typ av statestik där man inte mäter ett visst antal av varje fordonstyp.

Nu skrev de dock i genomsnitt, och eftersom alla sporthojar tydligen kör i överljudshastighet hela tiden överallt varje gång någon ser dem så är en låg andel tvåhjulingar enkom till nackdel för tvåhjulingarna.
Det var lite det jag ville poängtera med länken...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem

*host* http://kkuriren.se/nyheter/vingaker/1.3515444

Tar ett citat

Citat:

Fordonsslagen som i genomsnitt håller sig inom lagens ram är tvåhjulingar. Om än att det finns överträdelser att notera även inom denna grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Undrar hur många av dom som var klass2 moppar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Undrar hur många av dom som var klass2 moppar?

Ekar det här inne? xD

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bunz:

Ekar det här inne? xD

Haha äsch, missade att någon postat länken redan.

Önskar jag åkte med kamera på hjälmen igår. Ligger bakom en Lexus SUV vid trafikljus, när korsande trafik börjar lugna sig börjar bilen rulla halvvägs förbi trafikljuset fastän det fortfarande är rött, när det är gult uppskattar jag att den drar iväg i 50-55 på 40-vägen. Den kommer fram till nästa trafikljus som är för ett övergångsställ där ett gammalt par i ca 80-årsålder står och väntar. Det är rött och bilen tvekar lite på bromsen men bestämmer sig fullständigt för att skita i trafikljuset och rullar rakt igenom rött.

Är alla bilister värdelösa rödljus-körare? Alla bilar borde kanske få kameror som kollar trafikljuset och håller bromsen tills det slagit om till grönt och bromsar in om det är rött? Alla bilar ska få sina rödljuskörningar registrerade och skickade till försäkringsbolaget dIreCkT!

Nej jag tror nog det var en stollig person som borde rapporterats men inte ska vi införa straff för hela bil-samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Haha äsch, missade att någon postat länken redan.

Önskar jag åkte med kamera på hjälmen igår. Ligger bakom en Lexus SUV vid trafikljus, när korsande trafik börjar lugna sig börjar bilen rulla halvvägs förbi trafikljuset fastän det fortfarande är rött, när det är gult uppskattar jag att den drar iväg i 50-55 på 40-vägen. Den kommer fram till nästa trafikljus som är för ett övergångsställ där ett gammalt par i ca 80-årsålder står och väntar. Det är rött och bilen tvekar lite på bromsen men bestämmer sig fullständigt för att skita i trafikljuset och rullar rakt igenom rött.

Är alla bilister värdelösa rödljus-körare? Alla bilar borde kanske få kameror som kollar trafikljuset och håller bromsen tills det slagit om till grönt och bromsar in om det är rött? Alla bilar ska få sina rödljuskörningar registrerade och skickade till försäkringsbolaget dIreCkT!

Nej jag tror nog det var en stollig person som borde rapporterats men inte ska vi införa straff för hela bil-samhället.

Haha, jag kände lite samma sak idag när jag körde in till jobbet. Borde fan haft kameran igång och filmat. Såg en motorcyklist på väg in och han gjorde inga dummheter. Däremot blev jag omkörd av närmre hundra bilar i långt över skyltad hastighet, ingen använde blinkers vid filbyte och ingen fattade att man håller till höger när man inte kör om. Två bilar använde bägge filerna i två stycken tvåfiliga rondeller, blinkade självfallet inte ut ur rondellen heller. Och två nötter som svängde ut rakt framför mig utan att ha kollat backspegeln eller använt blinkers. Men nej, det är juh vi Motorcyklister som är dårarna och vi kör alla för fort hela tiden och struntar i lagen allt emedan bilisterna sköter sig så himla fint xD

Att det ska vara så svårt för jante att fatta att bara för att de inte kan göra något så behöver man inte göra en "vi-dem" situation utav allt och känna sig kränkt...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Ekar det här inne? xD

Japp forumet är stort & då uppstår det gärna eko!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Istället för att jaga motorcyklister, så skall vi glada att dom finns och till och med arbeta aktivt för att fler väljer MC istället för Bil.