Trafikverkets hetsjakt på motorcyklister!

Permalänk
Medlem

@thorsama:
Nummerplåten kan inte sitta fram, det är en livsfara, så en annan lösning och andra regler bör göras för motorcyklar där man inte heller behöver bild på ansiktet, dem har heltäckande hjälmar oftast så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Du skrev juh kö, så jag antog att du menade kö. Att köra 70 på 70 väg ser inte jag som att kö'a. Eller hur menar du?

Jag specificerade inte stillastående kö, det är ju kö även om du kör i en viss hastighete, dvs flera entiteter i rad. Men ja det var lite otydligt från min sida, att en mc kör om i en stillastående kö eller en som kör en bra bit under hastighetsbegränsningen har jag inget emot.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

Okay, visste inte att det var anledningen till att den inte sitter fram. Frågan är väl då som du säger hur man på bra sätt kan genomföra detta.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bunz:

Du kikade inte på någon utav länkarna va? Ditt dravel var inte svar på något utav det jag skrev ivf... Vidare är din analys utav försäkringar rätt skrattretande då du missar det som var poängen med det du "svarade" på. Nämligen andelen motorcyklister i trafik...

Jo jag läste, oj vad få MC det är ute på vägarna och oj vad snälla alla är.

Min poäng;

Citat:

Sedan är MC inte enda utgiften för försäkringsbolag eller sjukvård. Men det är en av dem, om du är ansvarig för en budget ser du till att täppa så många hål som möjligt.

Om det finns pengar att spara eller tjäna, så är det det som det handlar om. Inte personlig förföljning eller diskriminering. DET är vad jag pratar om.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Så trafikverket vill införa regler för att minska skador och dödlighet bland motorcyklist, och har identifierat dessa punkter som de bästa för att ge genomslag i statistiken, och detta är dåligt?

Mycket av det du raljerat mot att det bara är för motorcyklister (vilket inte är diskriminerande, motorcykel har sin egen licens och klassas som egen form av trafikant) är förmodligen för att ge störst legal risk till störst fysisk fara.

Vill du detta till trots hävda att det är diskriminerade förslag kan jag väl kontra med att motorcyklar inte behöver reg plåt fram och således inte kan fotas av fortkörningskameror.

Tycker många förslag är är riktigt bra, och hoppas de införs, bevisas effektiva och sedan kommer till motortrafikanter.

Ska ärligt säga att jag personligen ogillar motorcyklar och motorcyklister som grupp, vet att det inte är alla, men de cyklar och förare som rullar runt i mitt område verkar lagt på varenda del som kan få dem att låta ännu mer (vilket dessutom ekar) och gillar att ställa sig i vägen för allt och alla.

Håller med! Odågor är vad dom är, fattar inte varför det ska behöva smattra så uta helvete? Rycker det i förarens prinskorv när han åker fram med sitt höga ljud? Fattar inte hur dom ljudnivåerna kan vara lagliga.

Sen kör dom ofta som puckon och kryssar mellan bilar, gångtrafikanter och cyklister, helt omöjligt att försöka förutspå hur en mc kommer bete sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Om det är bra att skapa egna filer regler för att det minskar köandet (hah) borde det även vara lämpligt för bilister att köra i fel körfält när det är ledigt, glida mellan filerna, köra om på refugen, köra om på insidan, köra i bussfilen, köra mot enkelriktat o s v?
En bil har ju i alla fall ett skal som tar första träffen vid en kollision...

Eh, va? Bara för att det inte står explicit i lagboken att "MC får köra om var som helst" så betyder det inte att man hittar på egna regler. Det är fullständigt lagligt att köra om på högersidan om hastighetsgränsen är max 70 km/h och det får befinna sig flera fordon bredvid varandra i samma fil så länge bredden tillåter det. Bara för att du inte accepterar att lagarna är skrivna på det sättet betyder det inte att de inte gäller.

Sen förstår jag inte riktigt vad som är så konstigt med att köerna minskar. Om du ställer 4 motorcyklar på rad efter varandra så tar de upp x meter. Om du tar bort dessa motorcyklar så har du nu ett tomrum på x meter där motorcyklarna stod, där du istället kan placera en bil. Voila, kön är nu en billängd kortare bara för att dessa fyra motorcyklister har filtrerat vidare. Jag menade naturligtvis inte att filtrerande motorcyklister tog bort köer helt och hållet men de bidrar till att köerna förkortas, inte motsatsen. Med brasklappen att de filtrerar under kontrollerade former och inte orsakar incidenter som i sin tur bidrar till längre köer.

Att blanda in bilister i bussfil, mot enkelriktat och över refuger är bara whataboutism då både du och jag vet att det är explicit förbjudet, så det tänker jag inte ens bemöta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Jag specificerade inte stillastående kö, det är ju kö även om du kör i en viss hastighete, dvs flera entiteter i rad. Men ja det var lite otydligt från min sida, att en mc kör om i en stillastående kö eller en som kör en bra bit under hastighetsbegränsningen har jag inget emot.

Då är jag med. Jag skulle dock inte se det som köbildning om folk körde i rådande hastighet och höll avståndet. Men det är rätt vanligt att bli omkörd av bilister när det händer också, irriterar du dig inte på det? Alltså att bli omkörd av en bil i 80km/h på en 70 väg när du håller avståndet till bilen framför.

Skrivet av Fluf:

Jo jag läste, oj vad få MC det är ute på vägarna och oj vad snälla alla är.

Min poäng;
Om det finns pengar att spara eller tjäna, så är det det som det handlar om. Inte personlig förföljning eller diskriminering. DET är vad jag pratar om.

Beviserligen läste du inte, då första länken handlade om dödsfall och olyckor per capita. De andra handlade om vilka som orsakade "de där hålen" du pratar om. Men med din logik så täpper man alltså till flest utav de hålen genom att åtgärda den minsta skaran människor med lägst inverkan på "hålen"? Jag förstår verkligen inte hur du resonerar.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Herregud, fattar inte hur folk kan försvara vissa av förslagen på listan. Självklart så gör dem det för att dem inte själv kör motorcykel men patetiskt att inte se vart skulle leda. Skall vi har regler på "denna nivå" inom allt annat med?

Alkolås går väl på runt 50-100k så det lär ju minska antalet fordon i trafiken, för vi kör väll in det "across the board", mc, bil, mm. Jag har inget problem met att ha ett gratis i bilen, men vi får väl dra in en 20k extra per person/år i skatt för att finansiera instalaltion/underhåll av systemet.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Skrivet av Bunz:

Nämen trevligt.
Jag blev prejad av en buss när jag stod still vid ett rödljus i stan i April och har fått lindriga (tack gode gud) men för livet. Hur tycker herr bussförare att jag skulle gjort där? lättat lite på gasen?

Gomorron!
Jag hinner med en replik här innan jag måste dra iväg.

Jag får beklaga att du blivit prejad av en buss. Men jag känner inte att jag tar åt mig, av några anledningar.
Dels vill jag minnas att man i B-teorin åtminstone fick lära sig att stora fordon behöver mer plats i korsningar och svängar. Ett fordon vrider normalt runt sin drivande axel eller strax bakom beroende på om det är enkelaxlat, har boggi som är stel eller boggi med styrning eller...osv.
Det gör att fordonet genar ganska mycket i korsningar. En meter eller mer i sidled är inget konstigt. Vad gäller bakändan på ett sådant fordon gäller det motsatta. Den kastar ut väldigt mycket åt precis motsatt håll.
Det är lätt att tro att dom längsta fordonen är dom som genar mest, t.ex. ledbussar. Dock är det inte så, utan dom klarar faktiskt korsningar väldigt bra. Jag skulle säga att dom värsta är enkelaxlade bussar (alltså ett fram och bakhjul) med en längd på ca 12 meter (sedan brukar det bli boggibussar. Kortare är inget problem heller). Där blir avståndet mellan fram och bakaxel som längst. På en boggi ligger drivaxeln normalt längre fram och sedan kommer då alltså stödaxeln.
Jag ber om ursäkt om det är otydligt skrivet, men det kan vara lite svårt att lista ut hur mycket plats ett stort fordon behöver.
Vart vill jag då komma med detta. Jo, om ett sådant fordon står stilla i en korsning och ska svänga åt något håll - antingen indikerat genom att det ligger i en fil där man bara får köra åt ett håll, eller om det indikerar med blinkers - och man då kommer ikapp det bakifrån måste man tänka till lite innan man lägger sig bredvid. Det kan vara så att man måste låta fordonen svänga innan man får plats själv.
Om det är tvärt om, att ett sådant fordon kommer som tvåa in i korsningen och sedan prejar någon så tycker inte jag att det finns någon ursäkt för det. Bara att beklaga i så fall.
Sedan har vi ju det som säger att varje förare är skyldig att i möjligaste mån undvika kollisioner oavsett vems fel det skulle ha varit. Det är något vi ibland glömmer i trafiken.

Jag tänker mig även att det kan vara svårt att se en mc. Tänk så här:
Om man kollar så noga man kan utan att se en mc. Finns det då ingen mc där eller har man bara inte sett den? Förr eller senare måste man ju köra för man kan ju inte stå still i en korsning hela dagen. Det är helt enkelt svårare eftersom mc'n är mindre.

Sist men inte minst vill jag även få sagt att det inte är alla som är bra på att köra buss. Det är tyvärr en bransch där upphandlingar ger så tuffa villkor på en del ställen att erfarna chaufförer slutar och arbetsförmedlingen i stort sett får beställningar på hur många nya chaufförer dom ska sätta i arbete till våren respektive hösten. Det är inte alla som är lämpliga tror jag, även om man kanske lär sig efter ett tag. Nu har det dock blivit tuffare i och med att lagen om krav på yk införts.

Skrivet av Bunz:

Sen när blev A-behörighets innehavare en enorm kostnad för staten? Vi utgör dryga 5% utav fordonsparken och de flesta utav oss kör även bil då väder och vägsalt har vådliga effekter på våra motorcyklar. Den här hetsjakten som trafikverket och staten har försökt driva igenom rätt länge nu handlar väldigt lite om pengar och väldigt mycket om herr Jante...
Om ditt argument är att skadorna kostar pengar så får jag be att tala om för dig att den sammanlagda olycksstatistiken för bilar och mc Svea ser ut såhär:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/statistik%202015/...
I ljuset utav att vi utgör knappt 5% utav fordonsparken är det lätt att se var det vore mest kostnadseffektivt att förhindra kostnader förknippade till trafikskador (speciellt med tanke på att de i de flesta fall är just bilister som är vållande till motorcyklisters skador)
https://www.if.se/web/se/om/senastenytt/pages/nioavtiomcolyck...
http://media.trygghansa.se/sex-av-tio-mc-olyckor-vallas-av-bi...

Jag kollade länken till Trygg Hansa.

Den bekräftar i stort sett det jag tänker mig är problemet mellan bil/mc i trafiken.
I merparten av olyckorna där bilen är vållande har den kört ut framför mc'n eller gjort en vänstersväng utan att se mc'n.
Detta är ju såklart inte för att jävlas, utan för att man inte sett den eller missbedömt hastigheten. Man tror helt enkelt att den är längre bort eller att den kör långsammare.
Jag tror att någon slags ljusprofil på mc skulle hjälpa enormt. Vita starka dioder som blinkar växelvis höger/vänster eller något liknande. Dom kan riktas med snäv vinkel framåt och borde inte behöva störa någon förutom den som behöver se den.

I dom övriga 30% står det att det är mc'n som kört in i bilen bakifrån. Här behöver vi ju inte ens kommentera.

Skrivet av Bunz:

Vi ogillar att bli påkörda av disträa bilförare i bilköer, vilket är varför vi inte står still bakom bilar i bilköer. Något som för övrigt också råkar vara lagligt om det görs på rätt sätt. Så du kanske ska sluta vara så grinig över att du behöver stå still i kön och hitta det som gör ditt liv så jobbigt och åtgärda det istället. Bara ett tips

Poängen är att öka både framkomlighet och trafiksäkerheten med reglerna. Faktum är att både polis och SL är positiva till MC i busskörfälten, men staten sätter sig på tvären. Just för att gamla jante (som jag för övrigt också anar bor i dig) sitter och surkukar (ska inte jag får minsann ingen annan få).

Jag är inget fan av att mc kryssar runt mellan filerna, men däremot håller jag med om att dom skulle kunna ligga i bussfilen.
Det är så pass få av dom att det knappast skulle korka igen.
Dock skulle det innebära att dom även skulle få lära om sig körkortsteorin om dom ska kunna följa kollektivtrafikens ljussignaler. (som ju inte är någon rocketscience, men jag antar att det blir en legal fråga)

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Håller med! Odågor är vad dom är, fattar inte varför det ska behöva smattra så uta helvete? Rycker det i förarens prinskorv när han åker fram med sitt höga ljud? Fattar inte hur dom ljudnivåerna kan vara lagliga.

Sen kör dom ofta som puckon och kryssar mellan bilar, gångtrafikanter och cyklister, helt omöjligt att försöka förutspå hur en mc kommer bete sig.

Bodde i ett område där det var MC-race nästan var kväll, och dom älskade att svänga in på vår gata med sina HD's som givetvis smattrade till max, så efter att ha gått ut och ryckt tag i dom och pratat med dom ett flertal gånger så var det helt plötsligt någon i grannskapet som hade gjort en egen spikmatta som hen började kasta ut var gång hen hörde dom komma, så efter några punkterade däck och några vurpor så såg vi aldrig till dom igen. Ingen aning vem personen var, och hen hade en jäva tur att ingen vart allvarligt skadad, men det var en snabb lösning på ett problem som fick barn & vuxna att vakna mitt i natten.. Kan tro att det var en av dom nyblivna föräldrarna som akut ville ha tillbaks lite mer av den nästan icke-befintliga nattsömn de hade pga barn med kolik.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

En anledning till att mc förare kör om hej vilt är också att dom kör ifrån faran en mindre risk (omkörning) för att undvika en stor ( nån bilist som sitter med mobilen t.ex). Det är inte så kul att ligga bakom en bilist som inte ens ser dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag tror att du skulle behöva läsa min första kommentar i tråden då jag tar upp det där med bankörning och även tipsar om hur man skulle kunna lösa den biten trots hastighetsspärrar innan du börjar komma med antaganden om mig och mina åsikter. Först då kan du återkomma med ett motargument, istället för att bara sitta och gissa vad jag skulle vilja införa och/eller förbjuda.

Kör du mycket bana? Med tanke på förslaget om hur det skulle lösas tolkar jag det som att du inte gör det (alternativ, inte riktigt tänkt igenom förslaget). "Bana" är betydligt mer än att bara köra på typ Mantorp eller Gelleråsen. Det handlar om legalt arrangerade streetrace, konbana, att köra på sjöis (arrangerade lagliga träffar) etc. etc. Det sker otroligt många träffar varje helg och även på vardagar året runt. Kolla in rejsa.nu och där ligger ända långt från alla träffar. Så det skulle behövas väldigt många "upplåsare" vilket nog inte är praktiskt möjligt. Sen skulle det bli ett sjukt krångel med låsningar/upplåsningar hela tiden. Vet du hur många gånger man faktiskt lämnar banområdet en vanlig körning? Skulle säga MINST 10 ggr en vanlig heldag banträff. Då ska man alltså låsa/låsa upp alla dessa gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Då är jag med. Jag skulle dock inte se det som köbildning om folk körde i rådande hastighet och höll avståndet. Men det är rätt vanligt att bli omkörd av bilister när det händer också, irriterar du dig inte på det? Alltså att bli omkörd av en bil i 80km/h på en 70 väg när du håller avståndet till bilen framför.

Ja det gör jag, oavsett trafikant så kan jag tycka det onödigt med sådana omkörningar. Det jag försökte poängtera var dock att när det kommer till mc-förare så är min uppfattning att det är betydligt mer förekommande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Farligast är ju fan stadstrafik med MC, känns ju som att varannan bilist är ute för att döda dig. Cyklister får kämpa med liknande saker också.

Tror den totala okunskap och trafiklagar bland cyklister är problemet i för sig.
Förvånas varje dag över cyklister som tror högerregeln och rödljus samt väjningsplikt ej gäller dom

Skrivet av Bunz:

O'rly mycket gissningar och spekulationer här.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fa-MC-forare-togs-under-polise...
MC förare är GROVT underrepresenterade bland fortkörningssyndarna visar det sig i verkligehten...

Fast man kan inte anta att bara för motorcyklar står för 5% av fordonen i trafik, så står de inte för 5% av trafikanterna. I och med att nästan alla MC förare har en bil som sitt primära fordon och endast kör MC för nöjet. Dessutom var V34 i år en regnig vecka vilket minskar antalet MC-förare drastiskt. Med dom förutsättningarna tycker jag det är imponerande att de hittade 59 MC-förare (1,2%)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bunz:

Då är jag med. Jag skulle dock inte se det som köbildning om folk körde i rådande hastighet och höll avståndet. Men det är rätt vanligt att bli omkörd av bilister när det händer också, irriterar du dig inte på det? Alltså att bli omkörd av en bil i 80km/h på en 70 väg när du håller avståndet till bilen framför.

Beviserligen läste du inte, då första länken handlade om dödsfall och olyckor per capita. De andra handlade om vilka som orsakade "de där hålen" du pratar om. Men med din logik så täpper man alltså till flest utav de hålen genom att åtgärda den minsta skaran människor med lägst inverkan på "hålen"? Jag förstår verkligen inte hur du resonerar.

MC är en del av kakan, men då du bryr dig så känner du dig påhoppad och tar det personligt. Kraven för nollvisionen i trafiken gäller alla. Bilar, cyklar etc.

TV har tagit fram en lista för att diskutera hur man minskar kostnaderna kring olyckor i trafiken, det betyder inte att alla på TV bedriver en personlig hetsjakt för att sätta dit varenda MC förare för att vara en pain in the ass.

Förmodligen är det en bråkdel av resurserna som läggs på MC om man jämför med säkerhet kring tågtrafiken, underhåll och planering av nya vägbanor, utredning var cirkulationsplatser är mindre olycksbenägna i förhållande till tidsbesparning jämfört med trafikljus på samma plats, utvärdering av maximal tillåten hastighet på olika sträckor för att maximera trafikflödet utan att öka olycksrisken onödigt.

Vet inte vad TV värderar ett liv till idag men 2010 var det (enligt kortsiktigt perspektiv) 23.739.000kr.
http://www.trafikverket.se/contentassets/13c6f625c3324bc4b34a...

TV bryr sig inte ett skit om individen som kör eller hur kul det ska vara att köra MC, och ett liv beräknas i pengar inte hur synd det är om individen. För varje skada som sker så kostar det.

Enligt dina länkar jag läste omkom 37 motorcyklister 2010 ~ 878miljoner kronor kostnad för dödsfallen, utöver det var det drygt 1000 andra olyckor där om vi antar att de var lindrigt skadade kostade 217miljoner.

Altså stod 2010 MC för ca 1miljard kronor i kostnad. EN liten summa att ta med i budget.

Du får det fortfarande att låta som en personlig hetsjakt och att MC är en så liten del av kakan att man ska glömma den.

Min poäng kvarstår, finns det pengar att tjäna eller spara så är det det som sker. Inte någon politisk hetsjakt för att försura ditt liv.

EDIT, hade fel summa på liv.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Tror den totala okunskap och trafiklagar bland cyklister är problemet i för sig.
Förvånas varje dag över cyklister som tror högerregeln och rödljus samt väjningsplikt ej gäller dom

Fast man kan inte anta att bara för motorcyklar står för 5% av fordonen i trafik, så står de inte för 5% av trafikanterna. I och med att nästan alla MC förare har en bil som sitt primära fordon och endast kör MC för nöjet. Dessutom var V34 i år en regnig vecka vilket minskar antalet MC-förare drastiskt. Med dom förutsättningarna tycker jag det är imponerande att de hittade 59 MC-förare (1,2%)

Där jag cyklar finns det ingen som tillämpar högerregeln oavsett fordon. Kan tycka att den regeln borde försvinna...
Ett problem är just kunskap kring vad som gäller och en annan är att cykelvägarna är ganska undermåliga. Detta resulterar i att folk cyklar på gatan där de inte borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Och de som har ett intresse för exempelvis bankörning i Sverige då? Jag vet att banorna är rätt kassa, men man kommer faktiskt upp i över 140km/h (upprepade gånger dessutom, halleluja) på dem.

Är Mantorp Park, Gelleråsen, Kinnekulle ring, Ring Knutstorp, Falkenbergs Motorbana, Anderstorp Raceway och Mittsverigebanan rätt kassa? Utveckla gärna på vilket sätt dom är kassa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Bodde i ett område där det var MC-race nästan var kväll, och dom älskade att svänga in på vår gata med sina HD's som givetvis smattrade till max, så efter att ha gått ut och ryckt tag i dom och pratat med dom ett flertal gånger så var det helt plötsligt någon i grannskapet som hade gjort en egen spikmatta som hen började kasta ut var gång hen hörde dom komma, så efter några punkterade däck och några vurpor så såg vi aldrig till dom igen. Ingen aning vem personen var, och hen hade en jäva tur att ingen vart allvarligt skadad, men det var en snabb lösning på ett problem som fick barn & vuxna att vakna mitt i natten.. Kan tro att det var en av dom nyblivna föräldrarna som akut ville ha tillbaks lite mer av den nästan icke-befintliga nattsömn de hade pga barn med kolik.

Har funderat lite i samma bana hemma, här är det inte MC utan Epa-traktorer som är det stora problemet...men jag hade nog försåtsminerat spikmattan med RSV-laddningar. 12 år till livstids fängelse för lite ostörd sömn, det kan det vara värt!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Ja, att införa nya regler för att försöka förbättra trafiksäkerheten är ju en usel ide på alla sätt och vis, särskilt om det innebär att alla barn som åker runt på sina leksaker påverkas.

Att gråta över en maxgräns på 130km/h säger ju en del om varför du kör MC. Bilar har inte den maxgränsen nej, men du behöver inte ha hjälm i en bil heller.

Permalänk
Medlem

@asconakille:
Äh alkolås.. tror då att drograttfylla skulle bli vanligare bara.

Sedan, hastighetsspärr kan jag typ förstå. Ska då gälla både mc och bil. Jag har ärligt aldrig förståt varför vi ens låter människor köpa maskiner med V8or eller liknande som drar 2 liter milen för att frakta en person med litet självförtroende. Förstår att det finns människor med behov av stark motorför att dra husvagn, frakta saker eller liknande men det är nog undantaget idag.

Personligen skulle jag gärna se högre bensinskatter, hörgre trängselskatt per kg. högre vägavgift per kg och samt ökning av detta på antalet fordon du äger om du inte är bilhandlare. Tänk om alla åkte vespa, det skulle funka gott och väl som pendlarfordon för de flesta.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Gomorron!

Jag hinner med en replik här innan jag måste dra iväg.

Om det är tvärt om, att ett sådant fordon kommer som tvåa in i korsningen och sedan prejar någon så tycker inte jag att det finns någon ursäkt för det. Bara att beklaga i så fall.
Sedan har vi ju det som säger att varje förare är skyldig att i möjligaste mån undvika kollisioner oavsett vems fel det skulle ha varit. Det är något vi ibland glömmer i trafiken.

Det här var vad som hände, bussföraren tyckte att det var en bra idé att tränga sig förbi mig på högersida så han slickade backspegeln på hojen och sedan helt sonika flytta mig och motorcykeln några decimeter i sidled (med mitt ben emellan) med bakändan på sin buss, och inte ville han kännas vid det efteråt heller.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Sist men inte minst vill jag även få sagt att det inte är alla som är bra på att köra buss. Det är tyvärr en bransch där upphandlingar ger så tuffa villkor på en del ställen att erfarna chaufförer slutar och arbetsförmedlingen i stort sett får beställningar på hur många nya chaufförer dom ska sätta i arbete till våren respektive hösten. Det är inte alla som är lämpliga tror jag, även om man kanske lär sig efter ett tag. Nu har det dock blivit tuffare i och med att lagen om krav på yk införts.

Det är rätt trist att se med tanke på vilka bjässar man framför och vilket stort ansvar man som bussförare faktiskt måste axla (både passagerare och trafikanter), men Fluf så tydligt påtalar så bryr sig ingen om människan längre, utan allt handlar om slutsiffran i budgeten...

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag är inget fan av att mc kryssar runt mellan filerna, men däremot håller jag med om att dom skulle kunna ligga i bussfilen.
Det är så pass få av dom att det knappast skulle korka igen.
Dock skulle det innebära att dom även skulle få lära om sig körkortsteorin om dom ska kunna följa kollektivtrafikens ljussignaler. (som ju inte är någon rocketscience, men jag antar att det blir en legal fråga)

Det tycker jag vore en bra idé redan idag, även om det inte är tillåtet. Men som det ser ut nu så verkar det luta åt att det ska bli lättare att ta MC körkort, så snart är vi där med bilisterna. Miljontals körkortsinnehavare som lika gärna skulle kunna hittat kortet i ett cornflakespaket :s

Skrivet av niklasloow:

Fast man kan inte anta att bara för motorcyklar står för 5% av fordonen i trafik, så står de inte för 5% av trafikanterna. I och med att nästan alla MC förare har en bil som sitt primära fordon och endast kör MC för nöjet. Dessutom var V34 i år en regnig vecka vilket minskar antalet MC-förare drastiskt. Med dom förutsättningarna tycker jag det är imponerande att de hittade 59 MC-förare (1,2%)

Nej självfallet kan man inte utgå från det. Som du nämner är de flesta säsongsåkare som vi andra kallar dem för. Så i själva verket är det betydligt färre än 5%, men visan är den samma varje år vid hastighetsveckan (oavsett väder), grov underrepresentation av MC. Nu sitter jag tyvärr och arkiverar alla dessa nyheter, men håll ögonen öppna nästa år så ser du vad jag menar

Skrivet av Fluf:

Enligt dina länkar jag läste omkom 37 motorcyklister 2010 ~ 15miljoner kronor kostnad för dödsfallen, utöver det var det drygt 1000 andra olyckor där jag inte har någon aning om hur mycket de kostade staten.

Om man kan investera 7~ Miljoner tex på att halvera dödsfallen med MC år 2010 hade det varit break even för staten och ren vinst på minskade olyckor.

Och samma år konstaterade IF att 90% utav motorcykeltrafikincidenterna orsakades av bilister. Så hade man "åtgärdat" bilister istället hade man dels sparat in 13,5miljoner utav den kostnaden, och fått med alla andra bilistrelaterade kostnader. Men det gör man inte, för det finns fler bilister och det ses som normen. Man vet att det blir svårare att tvinga på den större massan därför ger man sig på minoriteten. Befängt och ytterst disskriminerande i alla andra fall, men inte när det kommer till en grupp trafikanter.

Något att fundera på:
När en bilist plöjer ned en fotgängare, då heter det inte fotgängar olycka.
När en lastbil kör över en cyklist, då heter det inte cykelolycka.
när en bil kör på en häst, då heter det inte hästolycka.
Men när en bil kör över en motorcyklis, då är det plötsligt en motorcykelolycka...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem

Vi som följer SMCs kamp(ja kamp) med TV vet också hur frustrerande det är för SMC. De har en otrolig erfarenhet, kunskap och en bra mängd information. De samlar statistik och jobbar aktivt för att hitta lösningar som förbättrar trafikmiljön för motorcyklister. Det bör vara en enorm resurs för TV att arbeta med. Vad händer då? Alldeles för ofta kommer SMC med lösningar för problem som TV helt väljer att ignorera. Ett populärt exempel är vajerräcken(AKA dödsräcken). SMC har jobbat för att införa räcken med underglidningskydd, räckena liknar alltså mer en sarg än ett räcke. Dessa har blivit utvärderade i Sverige nu på prov och används sedan en tid tillbaka i Norge vill jag minnas. De har visat goda resultat. Motorcyklister som åker in i dem blir inte strimlade till köttfärs, de är inte dyrare att underhålla och klarar av vinterförhållanden osv. Men hur intresserade är TV av den lösningen, väldigt milt intresse. Nollvision var det va?

Likväl med grus på vägen när slangbilen lagat sprickor och hål, fortfarande väldigt dåliga på att skylta och även plocka undan gruset inom 24 timmar. Det är vanligt att en MC stöter på gruset som lämnas på lagningen utan att det är skyltat, upptäcker det för sent och olyckan blir ett faktum. Här är det även extremt sällsynt att TV tar på sig skulden och betalar ut skadestånd.

Det är inte bara denna lista som upprör motorcyklister. Det är för att det konstant känns som vi blir motarbetade av TV som sitter med skygglapp och skriker SÄNK FARTEN som att det vore en universell lösning! Faktum är som sagt att motorcyklister är bättre på att hålla hastigheten än bilister, DÄREMOT är vi värre när vi väl bryter mot hastighetsbegränsningen.

Permalänk
Skrivet av Ballistic:

Du har rätt i sak eftersom s.k. vanliga räcken inte heller är helt optimala ur mc-säkerhetssynpunkt, men jag vill påpeka att det även finns andra räcken som är säkrare för motorcyklister. Således är vajerräcken farligare än det säkraste alternativet.

http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/mcsakerhet...

Intressant, det ser ut som något man skulle kunna implementera på befintliga räcken. Frågan sen är om det är värt pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimy09:

Kör du mycket bana? Med tanke på förslaget om hur det skulle lösas tolkar jag det som att du inte gör det (alternativ, inte riktigt tänkt igenom förslaget). "Bana" är betydligt mer än att bara köra på typ Mantorp eller Gelleråsen. Det handlar om legalt arrangerade streetrace, konbana, att köra på sjöis (arrangerade lagliga träffar) etc. etc. Det sker otroligt många träffar varje helg och även på vardagar året runt. Kolla in rejsa.nu och där ligger ända långt från alla träffar. Så det skulle behövas väldigt många "upplåsare" vilket nog inte är praktiskt möjligt. Sen skulle det bli ett sjukt krångel med låsningar/upplåsningar hela tiden. Vet du hur många gånger man faktiskt lämnar banområdet en vanlig körning? Skulle säga MINST 10 ggr en vanlig heldag banträff. Då ska man alltså låsa/låsa upp alla dessa gånger?

Trafiksäkerheten på allmäna vägar är avsevärt mycket viktigare än att en promille av alla bilister ska få härja fritt med sina gatbilar på bana.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Se förslagen för vad dom är; förslag, idéer.

Mycket av kritiken är helt ogrundad. Olika lagar för olika saker är inget konstigt.

Jag tror att Trafikverket kan sin sak. Dom är pragmatiska, dom är inte "ute efter" er.

Permalänk

@Bunz
Jag tolkar det som att du stod i en fil och bussen trängde sig förbi i samma fil? Tragiskt av bussföraren i så fall.
Var det två filer och du var där före borde bussen ändå ha väntat på dig.
Det är av yttersta vikt när man kör ett fordon med långt överhäng att man har koll i backspegeln. Svänger man till höger måste man:
1. Kolla vänster backspegel så det är klart.
2. Kolla höger backspegel så att det är fritt i bakhjulens färdväg. (Bussens sida alltså)
3. Kolla vänster spegel igen så att ingen upphinnande bil/mc/häst/rullskidåkare osv hunnit ikapp på den sidan.
* Givetvis måste man även hinna med att se framåt.

Motsvarande gäller såklart åt andra hållet.

Har någon här förresten sett ett fordon med överhäng ligga irriterande fel i en fil eller nästan mitt i vägen innan det svänger?
Ibland blir man tvungen eftersom man inte kan riskera stt någon kör om på insidan (eller utsidan) medan man saktar ner, för då kör dom i värsta fall rätt in i överhänget när man svänger. Tråkigt men sant.

Hur som. Tyvärr verkar inte alla förare ha begripit detta med backspeglar och överhäng. Och lägger man därtill en attidtyd där man slår ifrån sig så kanske man ska fundera över sitt yrke.

Om inte annat för att självriskerna för bussbolag och andra tunga åkerier är SKYhöga.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag tror att många av dessa punkterna är något TV nog vill införa på alla fordon som framförs på allmänna vägar och valde MC då det är en lite grupp fordon för att se hur ändringarna kommer påverka antalet olyckor och liknande statistik för att se vilka saker som sedan kommer bli krav på alla fordon.

Då 30 punktlistan ser ut att vara tagen från en powerpoint presentation kan det inte lika bra finnas en lista liknande för bilar men inte har nämnts?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Hjälpsam

Kör själv Mc.
Hastighetsspärr tycker jag är Ok, kanske inte 130 men säg 150.
Något som inte nämndes, men som vore bra, är ABS-bromsar.
Angående rapporter till försäkringsbolagen vore kanske inte helt fel med, högre premie för den som åkt på bakhjulet på motorväg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Luktar feministlogik över det hela. Klart som fasen man inte kan särskilja motofordonet motorcykel från andra motorfordon vid påföljd. Helt rättsvidrigt när skyldigheter och förutsättningar(laglig mening) för framförande är detsamma som för bil t.ex. Att en del ens tycker att detta är "vettigt"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Luktar feministlogik över det hela. Klart som fasen man inte kan särskilja motofordonet motorcykel från andra motorfordon vid påföljd. Helt rättsvidrigt när skyldigheter och förutsättningar(laglig mening) för framförande är detsamma som för bil t.ex. Att en del ens tycker att detta är "vettigt"...

Rent felaktigt påstående. Det är inte samma skyldigheter och förutsättningar som för bil.
Man måste exempelvis inte ha hjälm när man kör bil. Redan där föll ditt påstående.
Bland andra saker som skiljer sig åt är krav på däckmönsterdjup, inget krav på vinterdäck, inget krav på varningstriangel, reglerna för släpvagn...

Ser absolut inget problem med att man bedöms olika beroende på vilken typ av fordon man framför, eftersom det rör sig om olika behörigheter.

Visa signatur

///M4