Trafikverkets hetsjakt på motorcyklister!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Trafiksäkerheten på allmäna vägar är avsevärt mycket viktigare än att en promille av alla bilister ska få härja fritt med sina gatbilar på bana.

Regler om fartspärr ligger nog väldigt långt borta. Och skulle dom nu komma på tal på riktigt så kommer inte bankörning påverka beslutet till eller från så mycket. Under tiden fortsätter jag att KÖRA på bana. "Härja", ja det kan man ju tro att det handlar om. Jag är iaf glad att jag vet mina och min bils gränser under olika väg/väderförhållanden, hur jag ska häva en oväntad sladd eller liknande och att jag har kunnat träna detta på bana och inte i trafiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimy09:

Regler om fartspärr ligger nog väldigt långt borta. Och skulle dom nu komma på tal på riktigt så kommer inte bankörning påverka beslutet till eller från så mycket. Under tiden fortsätter jag att KÖRA på bana. "Härja", ja det kan man ju tro att det handlar om. Jag är iaf glad att jag vet mina och min bils gränser under olika väg/väderförhållanden, hur jag ska häva en oväntad sladd eller liknande och har kunnat träna detta på bana och inte i trafiken.

Nu var det ju frågan om att race:a med bilarna som skulle bli lidande av en spärr, inte trafiksäkerhetsmässiga manöverövningar. Det senare går alldeles utmärkt att genomföra i gatlagliga hastigheter.
Hur ens bil beter sig i 200+km/h är ju fullkomligt irrelevant egentligen.

Med tanke på nollvisionen är det rätt konstigt att bilar ens få gå fortare än 120-130km/h.
Jag har då under de snart 20 år jag haft körkort aldrig befunnit mig i en situation som krävt högre fart än så.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg men måste som motorcyklist efter att ha skummat igenom tråden säga att jag är besviken. Det som visas här är att alla negativa artiklar, intervjuer och uttalanden från olika källor angående MC-kollektivet faktiskt smittat av sig på medelsvensson.

Även om Trafikverket påstår att denna lista bara är ett resultat av ett snack kring mötesbordet och inte kommer följas till punkt och pricka, tycker jag att det är förjävligt att den ens existerar.

I vilket annat sammanhang är det OK att diskriminera en folkgrupp på detta vis? Kan inte komma på en enda. Vad skulle alla ni som gnäller på oss säga om det kom något liknande för bilar?
Ni gnäller på hög ljudnivå och att vi kör vårdslöst. Varför tar ni då inte upp alla Volvo-raggare och Kebab-racers som tar stuprännan från villaväggen och slänger på sin "fina bil" för att sedan låta som en finlandsfärja? Vad säger ni om alla träffar som anordnas på _publika_ parkeringar och vägar för att bränna gummi eller racea? Hycklare.
Ni får det att låta som att vi är de enda som missköter sig på vägarna, medan det finns betydligt många fler olämpliga förare i bilar som _innehar körkort_.
Anledningen till att jag tar upp körkort är att mer än en(1) tredjedel av alla MC-olyckor orsakas av folk som inte har körkort, utan bara snott hojen för att busa runt lite.

I andra länder mottages MC och moped-trafikanter med glädje för att de tar mindre plats i trafiken och därmed bidrar till kortare köer, medan man i Sverige måste känna sig som en ligist så fort man sätter sig på sin och kör iväg.

Jag säger absolut inte att jag är perfekt, har låtit hornen växa ut och brutit mot diverse trafikregler vid tillfällen. Däremot är jag väldigt noga med att förutsättningarna tillåter det och inte utsätter någon oskyldig för fara.

Senast igår var det någon tönt i Merca som gasade runt inne i stan och burnade på en parkering mitt under lunchtider när det är massa folk som rör sig.

Till er som säger att de lagt ut spikmattor och liknande. Om det hade hänt mig och jag hade fått reda på vem det var hade ni blivit polisanmälda för mordförsök. För det är just det det är.
Vi är mycket mer utsatta när vi kör våra hojar, men det är också en del av den härliga känslan att köra, en helt annan typ av frihetskänsla än att åka bil som är omöjlig att förklara för någon som aldrig åkt.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Har mött folk som anser att motorcyklister inte behöver väjjas för även fast personen i fråga kör på en väg belagd me väjningsplikt iom att motorcykeln är mindre. Felet ligger nog mycket mer i sådana jävla inavlade häströvar än motorcyklister.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xoka:

I vilket annat sammanhang är det OK att diskriminera en folkgrupp på detta vis?

Personer med A-körkort är ingen folkgrupp i den meningen att det kan förekomma diskriminering mot den.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoski:

Personer med A-körkort är ingen folkgrupp i den meningen att det kan förekomma diskriminering mot den.

Nä, men de som gillar motorcyklar kan man kanske klassa som en folkgrupp. Jag tycker absolut att det är elakt att ge sig på folk som kör en viss typ av fordon. Det är mycket sämre än att ge sig på de personer som faktiskt bryter mot lagen.

De som gillar påhittade sagofigurer får ju vara en folkgrupp.

Permalänk
Medlem

Men det känns väl lite bättre att hindra folk från att göra dumma saker istället för att göra det efteråt?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av stimy09:

Är Mantorp Park, Gelleråsen, Kinnekulle ring, Ring Knutstorp, Falkenbergs Motorbana, Anderstorp Raceway och Mittsverigebanan rätt kassa? Utveckla gärna på vilket sätt dom är kassa?

Ptja, på Mantorp har du möjligheten att köra av banan och ner bland vass. Det är ju en naturupplevelse värdig miljöpartistiskt stöd, om något. Kinnekulle är förvisso smått underhållande att köra, men alldeles för kort (jag menar, under minuten med gatbil, really?) och avåkningar där tenderar att bli ganska nasty. Sedan har vi Anderstorp som är brutalt tråkig, och även den erbjuder oanader möjligheter att ta en flygtur med sin bil, antingen upp över de härligt 60-talsosande doserade kurvorna, eller på gräsmattorna längs med rakorna om man av en anledning eller annan hamnar på dem.

Det är de banorna jag besökt i Sverige, Knutstorp och Falkenberg gav ingen större mersmak i virtuellt format, de får sydsvenskarna ha i lugn och ro. Mittsverigebanan är väl mer gokartbana än något annat, sedan har vi det största missfostret av dem alla, Tierp Arena. Om man ändå bestämmer sig för att bygga något helt nytt, varför i hela fridens namn ritar man banan med vinkelhake?

Oh, och 95dB-kravet på alla svenska banor är ju fantastiskt. Var nere på Spa-Francorchamps på en allmän bandag, där fick man hålla sig till 105dB, vilket är den lägsta nivån de har på bandagar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ptja, på Mantorp har du möjligheten att köra av banan och ner bland vass. Det är ju en naturupplevelse värdig miljöpartistiskt stöd, om något. Kinnekulle är förvisso smått underhållande att köra, men alldeles för kort (jag menar, under minuten med gatbil, really?) och avåkningar där tenderar att bli ganska nasty. Sedan har vi Anderstorp som är brutalt tråkig, och även den erbjuder oanader möjligheter att ta en flygtur med sin bil, antingen upp över de härligt 60-talsosande doserade kurvorna, eller på gräsmattorna längs med rakorna om man av en anledning eller annan hamnar på dem.

Det är de banorna jag besökt i Sverige, Knutstorp och Falkenberg gav ingen större mersmak i virtuellt format, de får sydsvenskarna ha i lugn och ro. Mittsverigebanan är väl mer gokartbana än något annat, sedan har vi det största missfostret av dem alla, Tierp Arena. Om man ändå bestämmer sig för att bygga något helt nytt, varför i hela fridens namn ritar man banan med vinkelhake?

Oh, och 95dB-kravet på alla svenska banor är ju fantastiskt. Var nere på Spa-Francorchamps på en allmän bandag, där fick man hålla sig till 105dB, vilket är den lägsta nivån de har på bandagar.

Alla gamla racerbanor har sina nackdelar. Ja. Men kassa?

Håller med om Tierp helt och hållet. Därför nämnde jag den inte alls, känns som den är till för dragracingfolket med racing som en eftertanke. Det andra banorna du nämner har sina nackdelar, men tycker inte dom är kassa för det. Iofs, Mantorp skulle väl kunna kosta på sig att fylla igen det där träsket. Var med för några år sedan när en Porsche hamnade på taket där och det var väl inte helt kul innan dom fick ut killen. Under minuten på Kinnekulle, ja då kan du ratta på riktigt och har en hygglig gatbil (vad kör du och vad har du för tid?) men många tycker den är kul ändå. Knutan kan jag rekommendera, den är riktigt rolig även om den säkert också har saker som kan ses som nackdelar. Du nämner heller inte Gelleråsen? Nu efter ombyggnaden så är den riktigt bra (säkrare) tycker jag.

Ang 95 dB-kravet, jag som kör en gatbil med orginal avgas störs inte av det.

Spa har jag inte haft möjlighet till än, fick bli Ringen istället med alla "fantastiska" avåkningszoner och andra "schyssta" säkerhetslösningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nu var det ju frågan om att race:a med bilarna som skulle bli lidande av en spärr, inte trafiksäkerhetsmässiga manöverövningar. Det senare går alldeles utmärkt att genomföra i gatlagliga hastigheter.
Hur ens bil beter sig i 200+km/h är ju fullkomligt irrelevant egentligen.

Med tanke på nollvisionen är det rätt konstigt att bilar ens få gå fortare än 120-130km/h.
Jag har då under de snart 20 år jag haft körkort aldrig befunnit mig i en situation som krävt högre fart än så.

Det är väldigt sällan man är över 200 på en bana i Sverige med en gatbil. Det mesta sker i lägre hastigheter. Men det som händer i 150 går ju bra att applicera på typ 120 också. Sen gör man det såklart för att det är kul, men jag är ändå glad för kunskaperna och träningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Så trafikverket vill införa regler för att minska skador och dödlighet bland motorcyklist, och har identifierat dessa punkter som de bästa för att ge genomslag i statistiken, och detta är dåligt?

Mycket av det du raljerat mot att det bara är för motorcyklister (vilket inte är diskriminerande, motorcykel har sin egen licens och klassas som egen form av trafikant) är förmodligen för att ge störst legal risk till störst fysisk fara.

Vill du detta till trots hävda att det är diskriminerade förslag kan jag väl kontra med att motorcyklar inte behöver reg plåt fram och således inte kan fotas av fortkörningskameror.

Tycker många förslag är är riktigt bra, och hoppas de införs, bevisas effektiva och sedan kommer till motortrafikanter.

Ska ärligt säga att jag personligen ogillar motorcyklar och motorcyklister som grupp, vet att det inte är alla, men de cyklar och förare som rullar runt i mitt område verkar lagt på varenda del som kan få dem att låta ännu mer (vilket dessutom ekar) och gillar att ställa sig i vägen för allt och alla.

Håller med dig, i mycket av det du skriver.

MC-förare är betydligt mer utsatta än bilister, av fullt logiska skäl.
En självklarhet, tycker jag, att MC-förare/fordon ska ha annorlunda regler än en bil.
Hjälmtvång är en sak.

Indraget körkort vid +20km/h låter också det vettigt.
Vill ni köra fortare, så finns det motorbanor eller annan privat egendom att köra på.

Jag lägger gärna till indragning av körkort vid "sicksackning" av andra motordrivna fordon.
Så jävla arrogant.

Ser också gärna att dessa, hårdare regler, tillämpas kanske specifikt för åldern under 25 år.
Och/eller kanske framförallt begränsas till de mer "extrema sporthojjarna".
Det är inte vettigt med 200hk+ för knappt 180kg kaross, jag vet att det är kul :D, men ute bland andra trafikanter?

Folk som kör Goldwing eller en "glidar-Harley" är sällan inblandade i trafikolyckor av allvarlig natur.
Den gruppen har heller inget att "oroa" sig för om det blir nya regler.(vilket jag tvivlar starkt på ändå)

De som gnäller nu är de som lever efter Bikes gamla devis, "livet börjar vid 200".
Eller "Vid 300 kan ingen höra dig skrika".

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill men blir tokig på överstatlighet likt denna, speciellt när helt laglydiga vettiga människor får lida av en grupp idioter som inte kan sköta sig.

Varför ska jag sitta och blåsa som en tok i något jävla alkolås i bil/båt/på motorcykel för att ett gäng idioter inte fattar att det är fullständigt skitdumt att köra fulla. Varför ska inte jag få ha ett fordon med hur många hästkrafter jag vill bara för en del kör i 240 på 50-väg. Varför vill en del förbjuda läsk för det innehåller för mycket socker bara för en del dricker sjuka mängder och blir smällfeta. Försvinn ur mitt liv, tack.

Skrivet av Falcon:

Ser också gärna att dessa, hårdare regler, tillämpas kanske specifikt för åldern under 25 år.
Och/eller kanske framförallt begränsas till de mer "extrema sporthojjarna".
Det är inte vettigt med 200hk+ för knappt 180kg kaross, jag vet att det är kul :D, men ute bland andra trafikanter?

Du är för ung för att köra MC, du är inte mogen nog låter det tills man är mer än 25% genom livet sen ska man dessutom straffas hårdare bara för man är ung? Vad är logiken i att unga förare ska få hårdare straff än en fem år äldre idiot? Dummaste jag hört någonsin.

Sen när tappade folk sunt förnuft helt och hållet?

Permalänk
Medlem

nu förstår jag varför SD har så mycket röster, behandla grupper olika verkar ju vara det som gäller om man läser i denna tråd...

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk

Det finns en och annan i det här landet som då och då befinner sig utomlands där högre hastigheter är lagligt. Inte fan vill man puttra fram i 130 km/h på Autobahn.

Skrivet av hoski:

Med tanke på nollvisionen är det rätt konstigt att bilar ens få gå fortare än 120-130km/h.
Jag har då under de snart 20 år jag haft körkort aldrig befunnit mig i en situation som krävt högre fart än så.

Permalänk
Medlem

Skulle detta bli verklighet kommer en tredjedel sluta köra hoj och en tredjedel alltid försöka köra ifrån polisen.
Eftersom polisen inte kan göra annat än att hetsa mc föraren till misstag så kommer olycksstatistiken istället öka.
Rättssystemet kommer få lägga betydligt mer resurser på att ta tag i alla som kör 20km/h för fort (vilket även var och varannan bilist gör) så de får släppa alla "riktiga" brott.
Man kan inte annat än att le åt eländet.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Allt som gör att TT-banan här hemma återigen blir en vanlig väg uppskattas mycket av mig och troligen alla andra som bor längs med den.

Många saker på den listan är riktigt vettiga, och bör egentligen även införas för bilar. Till exempel, vad finns det egentligen för anledning att ha en bil som går fortare än 140-150km/h, högsta hastighetsbegränsningen är ju ändå bara 120 km/h här i Sverige, eller 130 km/h i övriga Europa (jo jag vet att man på vissa sträcker på Autobahn fortfarande har fri fart, dock så gäller oftast inte försäkringen när man kör snabbare än 130 km/h).
Visst, jag förstår tjusningen med att köra fort, men gör det då på en stängd bana, inte köra som en idiot ute i trafiken..

Permalänk
Medlem

Nu är det tyvärr så här det är att leva i ett samhälle tillsammans med andra människor. Vi måste skapa lagar och regler utifrån de "svagaste" individerna. Så även om 99% av befolkningen är laglydig och gör rätt så finns dessa 1% som förstör för oss andra och därför krävs många regler som kan kännas helt självklara för oss andra, att man exempelvis inte kör rattfull eller för fort.

Jag ser personligen helst att de flesta av dessa punkter införs på alla motordrivna fordon som trafikerar våra vägar, just för att denna 1% inte ska förstöra livet för mig eller mina medmänniskor i samhället.

Att det blir just MC som fordon som får ta den initiala diskussionen kring dessa regler är tråkigt för alla MC-förare som sköter sig, men man måste börja någonstans och det är lättare logistiskt sett att starta med en mindre vanlig fordonstyp.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Skrivet av Naque:

Ifall detta godkänns så kan alltså jag bli straffad om någon stjäl min hoj för en bustur, vafan

Skrivet av Anhjo:

Svenska rättssystemet i ett nötskal, straffa alla utom skurken. Passar ju bra bland alla andra såna skitlagar.

Detta tyckte jag var det sundaste förslaget på listan. Givetvis kommer ni inte bli straffad för att någon stjäl er mototcykel och använder den olovligt. Har aldrig förstått varför fortkörningsböter inte behandlas liknande parkeringsavgifter. Ha kvar nuvarande lagar men inför att om föraren inte kan identifieras så ge ägaren till fordonet en böteslapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Detta tyckte jag var det sundaste förslaget på listan. Givetvis kommer ni inte bli straffad för att någon stjäl er mototcykel och använder den olovligt. Har aldrig förstått varför fortkörningsböter inte behandlas liknande parkeringsavgifter. Ha kvar nuvarande lagar men inför att om föraren inte kan identifieras så ge ägaren till fordonet en böteslapp.

Håller med till 100%. Vet folk som kommit undan böter p.g.a teknikaliteter i fartkamerafoton. Ska gälla bilar också!

Permalänk
Medlem

Tycker det är två saker som vi behöver reda ut.

1. Motorcykel är nyttigt för trafiken då det minskar trafikstockningen.

Citat:

if 10 percent of all private cars were replaced by motorcycles in the traffic flow of the test area, total time losses for all vehicles decreased by 40 percent and total emissions reduced by 6 percent

http://www.gizmag.com/motorcycles-reduce-congestion/21420/

2. Bara för att Motorcykel anses som mer riskbenägent än bil skall det förbjudas. Innebär det att vi skall börja förbjuda fler saker som kan klassas som farligt och kosta sammhället?

Citat:

And Inside Out reveals a report by a leading spinal consultant which concluded that riding a horse is 20 times more dangerous than riding a motorbike.

While you can expect to have a serious motorbike accident once in every 7,000 hours, a serious riding accident happens once in every 350 hours.

http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2007/0...

Det går inte bara att säga farligt! Förbjud!

Vi kan även fundera på vad samhället gör och angående deras nollversion i trafiken men samtidigt bygger livsfarliga vägar, där det typiska exemplet är Vägräcken. Vi har även behovet av att utbilda både MC förare och de som framför bilar.

Permalänk
Medlem

Håller i princip med alla punkter som Trafikverket har.
Däremot så tycker jag även att dom skall gälla för alla fordon.

Att inte kunna bestraffa en hastighetsöverträdelse bara för att föraren har solskyddet nerfällt är ju helt makalöst.
Samma sak för en MC, fast där har man ju inte ens en registreringsskylt fram så det är ju helt omöjligt att identifiera en förare(wtf!).
Inte undra på att motorcyklar inte "äger" fortkörarstatistiken.
Regnummer på hjälmen och även en väst med regnummer på för dom gånger då du kör en hoj du inte äger.
Och klisterlappar med regnummer på flera/många ställer på MC'n så att man även med en dålig bild kan identifiera hojjen.
Kanske barkoder på fjäderbenen och även på föraren.

Så jag tycker absolut att man skall kunna straffa ägaren när man inte kan identifiera föraren vid tillfället.
Men DETTA SKALL GÄLLA ALLA FORDON !

Själv bor jag mitt en stad, 50m från "raggarrundan" och häpnas varje dag hur folk och fä framför sina motorcycklar.
200 blås genom stan händer varje dag.
Och bakhjulet mellan korsningarna är ju mer regel än undantag när det är "MC-väder"
Och för att inte tala om alla som kör med raka rör (jag menar er, j-vla HD-muppar) och stör en stor del av centrum här.
Rena vilda västern MAO, och allt p.g.a det är omöjligt att bestraffa en MC när föraren inte kan identifieras.
Ett mörkt visir och du kan köra precis som du vill.
Tänk så otroligt skönt det skulle vara om det skulle räcka med en bild på en MC på bakhjulet för att ägaren skulle få böter !

Och att vi inte har lag på alkolås i ALLA fordon 2015 är ju lika häpnadsväckande !
De mer ansvarsfulla i yrkestrafiken har ju kört med alkolås i mååånga år nu, och det funkar !

Och helt klart så ska myndigheterna kunna beslagta fordon som har varit med i grova trafiköverträdelser.
Ganska så snart så skulle dom som inte kan följa trafikreglerna får svårt att "låna" bilar av sina bekanta.
Inte för att det är just lånade bilar i 99% av fallen, men visst är det fint att kunna slippa straff ? =/

Permalänk
Medlem

Denna tråd påminner mig om det gamla talesättet: Alla som har en MC är inte idioter, men alla idioter har en MC.

Jag tycker det är uppseendeväckande att det gråts så mycket om hastighetsövervakning, samtidigt som toleransnivån för fortkörning/lagbrott minst sagt är hög hos "riktiga" motorcyklister. Det kanske vore mer på sin plats att analysera eget trafikbeteende och fundera på om det bidrar till negativ uppmärksamhet från myndigheter och allmänhet? Att Transportstyrelsen sen är en byråkratisk organisation som mest av allt försöker hitta nya anledningar till sitt eget existensberättigande samt expansion torde väl inte komma som någon nyhet?

Permalänk
Skrivet av hoski:

Rent felaktigt påstående. Det är inte samma skyldigheter och förutsättningar som för bil.
Man måste exempelvis inte ha hjälm när man kör bil. Redan där föll ditt påstående.
Bland andra saker som skiljer sig åt är krav på däckmönsterdjup, inget krav på vinterdäck, inget krav på varningstriangel, reglerna för släpvagn...

Ser absolut inget problem med att man bedöms olika beroende på vilken typ av fordon man framför, eftersom det rör sig om olika behörigheter.

Äh, lägg ner. Självklart är det i de avseenden som här förs fram av TS. Jösses.

Permalänk
Medlem

En till punkt att fundera över

3. Många anser att motorcyklister kör för fort.

Citat:

Är motorcyklisters hastighetsefterlevnad låg jämfört med bilisters?
Nej, båda trafikantgrupperna är ungefär lika dåliga på hastighetsefterlevnad. Våren 2015 presenterade Trafikverket resultatet av mätningar av bilister och motorcyklister 2000-2004 och 2010-2012. Resultatet visar att inte ens hälften av svenska bilister och motorcyklister kör under gällande hastighetsgräns.Motorcyklister är sämre än bilister men det handlar om några procent. Andelen motorcyklister som kör inom gränsen ökar.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Samma-trafikregler-for-alla---...

Citat:

SMC konstaterar därmed att motorcyklisterna inte var överrepresenterade bland dem som överträdde hastighetsgränserna under polisens insatsvecka med fokus på hastighet vecka 34.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fa-MC-forare-togs-under-polise...

Jag håller med om att det finns motorcyklister som kör fort, 200+ km/h men det finns även bilister som gör detta. Vi kan även inte straffa en hel grupp pga vad en liten delmängd gör.

Permalänk
Medlem

@Tino: Kolla först efter mer opartisk data än den tagen från en "lobbyistförening".
Klart att de presenterar sån data som gynnar dem.

Men visst så kör många bilförare som idioter också, men jag tycker att motorcyklisterna har konsekvent högre hastighet vid deras "fortkörningar". Å andra sidan så låter ju även en motorcykel mer vi högre hastigheter vilket gör att man blir mer uppmärksam på att den kör för fort än vad en bil gör, därav tycker fler att motorcyklar kör för fort oftare.
Som jag sa innan så tycker jag att att listan borde gälla alla fordon.

Permalänk
Medlem

@loefet nu är detta statistik som trafikverket och polisen står för. Som sedan SMC valt att återspegla och analysera. Så ser inte hur du kan klaga på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Fråga vilken motorcyklist som helst med kanske en eller två säsongers erfarenhet på vägen om de stött på en bilist som gjort något oväntat utan att man kommit i "två miljoner miljarders km/h". Ingen lär sig läsa av trafiken så väl som en motorcyklist just för att man är så utsatt. Man har stenkoll på bilister och räknar alltid med att de gör något dumt. Tyvärr räcker det inte alltid. Väldigt många olyckor sker i korsningar, ofta på 70- och 90-vägar där bilister ska svänga ut men "inte ser" motorcyklisten. PANG, och får ett oväntat besök. Då handlar det inte om någon som överskrider hastighetsbegränsningen heller. Var själv med om ett sådant scenario i sommar men jag hann bromsa in och fick ställa mig vid sidan av vägen bara för att samla mig själv, bilisten rullade vidare.

Nu har jag inte källan men någon kanske vet vilken undersökning jag menar. Jag tror det var Folksam som gjort en utredning och funnit att majoriteten av olyckor mellan mc och bil är orsakade av bilisten. Jag vet att UK och Australien jobbar hårt med MC-kampanjer för att få bilister att titta två gånger och tänka MC.

Jag reagerar likadant som bilist när jag ser en MC förare eftersom jag vet att MCföraren med relativt stor sannolikhet kommer göra något oväntat och dumdristigt och i väldigt många fall så stämmer det utmärkt och de kör förbi med några centimeters marginal eller kör slalom mellan bilar utan att blinka eller på annat sätt visa vart de är på väg.
Har lärt mig att man ska hålla koll även på MC poliser, senast för 2 veckor sedan hade jag ett par sådana som svängde in nån meter framför mig på E4 när jag låg runt 100Km/h utan att använda sina blinkers.
Jag reagerar alltid när jag ser en MC just för att jag vet hur många av dessa förare beter sig i trafiken.

Med det sagt så är bilister minst lika farliga, men sitter du på en motorcykel så är du ju helt klart mer utsatt.

Edit: kom på att jag missade att skriva detta igår, men det är ju också stor skillnad på de som kör sporthoj och de som kör lite mer åt HD hållet, de som kör sporthoj är väldigt ofta helt oberäkneliga medans de som kör på hojar åt HD hållet oftast kör lite lugnare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@Tino: Länka i så fall till originaldatan istället för en partisk förenings syn på den så man kan dra sin egen slutsats.
Sen finns det ju även så många andra variabler man behöver ta med i beräkningen över datan, som hur var vädret den veckan, i och med skolstart hur många orkade med att ut och åka med hojen efter jobbet/på helgen efter att krånglat med ungarna till och från skolan under veckan, hur är nätverken som larma var poliserna står, vilka tider är polisen ute, etc.

Tror inte polisens vecka ger en riktig syn över verkligheten hur folk kör. Minns inte att det var så mycket motorcykeltrafik här i området under augusti, men senast nu i helgen lät det som om det pågick ett TT-lopp här hemma på vägarna runt ikring, när ett antal dundrade förbi långt över hastighetsbegränsningen. Lägg även till ett flertal omkörningar i dolda kurvor och över krön m.m.

Helt idiotiskt..

Permalänk
Medlem

@loefet om jag hade länkat till orginaldata hur många hade då suttit och analyserat den och konstaterat att det inte var så stora skillnader? Sen var Trafikverket mätningar över flera år.

Visst SMC jobbar för deras och motorcyklisters intresse, men de måste påverka och övertyga andra personer. Detta går inte med påhittad data därför baseras mycket på oberoende statistik och observationer.

Nu verkar du bo i närheten av en rolig väg och då kanske du stöter på den grupp som kör lite mer aktivt, dock är detta fortfarande långt ifrån alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Vill du detta till trots hävda att det är diskriminerade förslag kan jag väl kontra med att motorcyklar inte behöver reg plåt fram och således inte kan fotas av fortkörningskameror.

Du slipper fortkörningsböter från fartkameror som bilist också om du maskerar dig. Huvudsaken är att det inte går att identifiera dig isf. Dessutom fångar fartkameror inte de som bor i området, de lär sig var dom står och gasar däremellan. Tyvärr verkar haffa helt förlita sig på kamerorna numera istället för att vara ute och röra sig på vägarna och se HUR folk kör. Man ser ju hela tiden manövrer som får 5-10km/h över gränsen att framstå som trafiksäkert.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX