Häva köp av Volkswagen Touareg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det är tvärtom. Testerna i EU är mera realistiska och inte så hårda, testerna i USA har mycket lägre gränsvärden men är också lättare att manipulera. Därav fusket.

Skrivet av anon214822:

Sorry. Du behöver inte tro på mig om du inte vill.

Skrivet av anon214822:

Jag har ingen som helst egen uppfattning. Jag har total nollkoll på reglerna.

Okej, då tycker jag att du bör läsa lite. Detta är inte 100% av all fakta, men det visar hur dåliga även EUs tester egentligen är mot "verkligheten".
http://teknikensvarld.se/sa-mycket-drar-bilen-i-verkligheten-...
Som du ser, det är inte många bilar som håller vad de lovar. De flesta är 25-50%+ värre än de lovar tom.
http://teknikensvarld.se/biltillverkarna-ljuger-om-branslefor...
Och detta är inget nytt, utan de har gjort detta i mååånga år.

http://www.transportenvironment.org/publications/dont-breathe...
Det är som sagt inte bara VW som är "miljöbovar" utan det är nästan standard. Det roliga är att VW i övrigt inte är så dåliga, de har bara "fuskat" på en viss motor, så vitt jag kan förstå.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120420/eu-kor...
http://www.vibilagare.se/nyheter/mer-realistisk-korcykel-droj...
http://www.bytbil.com/nyheter/avpaskyg
http://mb.cision.com/Public/2596/9335882/8045c05d21c875cb.pdf
Det är allmänt känt av många motortestnings företag att nuvarande test-cyklen är värdelös. Den ska ersättas, men det tar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Alla som negligerar och slätar över skadeverkningarna från gifterna i dieselavgaser,
och samtidigt anklagar andra att inte ha koll på fakta...

Det gör mig deppig.

Jag har väl inte slätat över någon skadeverkning?

Det är fakta att det varken har långsiktig påverkan eller påverkar växthuseffekten negativt så som majoriteten verkar tro...

NOx är inte trevliga och ja de är giftiga något annat har jag inte heller påstått? Men påverkan är lokal och temporär till skillnad från CO2 och växthuseffekten, vilket är det som de flesta syftar på med miljöförstöring eller automatiskt tror detta handlar om eftersom det är avgaser från bilar.

Skulle vi byta ut alla bilarna ( och fabrikerna som släpper ut NOx ) i typ Peking mot elbilar och motsvarande imorgon skulle luften vara mycket ren där inom ett år. Men CO2 är inte lika lätt att komma till rätta med.

Med skärpta krav så som EU6 -> EU7 så är NOx så småningom ett icke-problem, definitivt i jämförelse med hur det såg ut för 30 år sedan. Speciellt efter detta avslöjandet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Okej, då tycker jag att du bör läsa lite. Detta är inte 100% av all fakta, men det visar hur dåliga även EUs tester egentligen är mot "verkligheten".
http://teknikensvarld.se/sa-mycket-drar-bilen-i-verkligheten-...
Som du ser, det är inte många bilar som håller vad de lovar. De flesta är 25-50%+ värre än de lovar tom.
http://teknikensvarld.se/biltillverkarna-ljuger-om-branslefor...
Och detta är inget nytt, utan de har gjort detta i mååånga år.

http://www.transportenvironment.org/publications/dont-breathe...
Det är som sagt inte bara VW som är "miljöbovar" utan det är nästan standard. Det roliga är att VW i övrigt inte är så dåliga, de har bara "fuskat" på en viss motor, så vitt jag kan förstå.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120420/eu-kor...
http://www.vibilagare.se/nyheter/mer-realistisk-korcykel-droj...
http://www.bytbil.com/nyheter/avpaskyg
http://mb.cision.com/Public/2596/9335882/8045c05d21c875cb.pdf
Det är allmänt känt av många motortestnings företag att nuvarande test-cyklen är värdelös. Den ska ersättas, men det tar tid.

Bra samling länkar men du pratar med fel gubbe. Det är inte mina åsikter jag för fram, jag har lyssnat på hur snacket går bland dom som kan det här. Tänkte att det kunde vara av intresse. Personligen är jag totalt ointresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

BMW 52något D 2008 (kanske ett halvår gammal vid tillfället) Skakade så det syndes på växelspaken och Passat alltrack årsmodell 2012 eller 13 var inte imponerad där heller. Volvo har jag faktiskt aldrig åkt i en som det suttit en Diesel i. Sen vet jag att jag läst ett test. Där de kikade på ekonomin i Dieselbil, då jämfördes en V60 D3 mot t3 och D3 blev ekonomisk först vid 3500 mil eller mer per år. Så krävs rätt mycket innan det är ekonomiskt om man ska lita på det testet. (Var på aftonbladet för kanske ett halvår sedan)
Sen är det ju inte så viktigt hur tysta de är på tomgång jag spenderar i alla fall den mesta tiden på 90 väg.

Utvecklingen har gått framåt, även om det inte gått lika fort som VW/BMW/Mercedes gjort sken av. Det är en hel del skillnad på 5-serien före och efter modellår 2010 (modellkod E60 resp F10) och även om man kunde höra lite dieselknatter ibland så var kollegans bil en fröjd att åka i, även på motorväg. Den andre kollegans S60 är riktigt tyst även på motorväg.

Huruvida det lönar sig med diesel eller inte skiljer sig från modell till modell och från person till person. Med vår Kia går brytgränsen vid drygt 700 mil/år enligt Vi bilägare (eller vilka det nu var) pga låga CO2-utsläpp, snål motor och litet prispåslag jämfört med bensinaren så det är inte ofta man ser de senare på beg-marknaden. Vi har kört 2500-3000 mil/år sedan vi köpte den så det är inget snack om att det lönat sig. När vi köpte andrabilen (Polo) blev det dock bensinmotor, prispåslaget för dieseln var alldeles för högt.

Det som är allra märkligast är väl egentligen att man tillåtit tillverkarna att skicka modifierade bilar till förbrukningstesterna med specialoljor, lågfriktionsdäck och andra fånerier. Det är klart att bilarna som testas skall vara precis likadana som de som säljs till konsument, hur skall man annars kunna jämföra?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

Tänkte slänga in, verkar som det finns kunnit folk. Söker en ny bil till våren, vilka märken är OK idag? Länge sen jag kollade något. Sugen på Huyndai, Mazda, Skoda, Toyota, ett par år gamla tänkte jag som vanligt..

Slängde iväg sista bilen efter elfel, elfel, elfel - gick ej att stänga av - elfel, elfel, ja, det var en fransos...

Toyota bilarna håller bäst i Kvalité eftersom de har grymt stränga krav i fabriken. Mazda är också ett bra alternativ men lite billigare än Toyota (kvalitén) men dessa japaner är riktigt grymma med elektroniken och är pålitliga. Hyundai kan jämföras med Audi, elfel och små grejer är förekommande. Skoda är en vag bil dvs som VW, Audi osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dieselbil kommer jag aldrig äga i mitt liv om jag absolut inte måste. Detta var ju en trevlig nyhet så kanske fler väljer Bensin e85 eller el.
Vem frågade han?

Någon på stället där han köpte den. Har han det i skrift ifall det skulle visa sig att inte stämma.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matwik:

Jag själv är ordentligt inne på Mazda..

Fina bilar det men håller inte ända upp till Toyotas kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@casuaL:

Hej.

Det är ju inte bilens förbrukning som ändrats, det är bara att de ljugit om den i tester.
Så det är fortfarande en modern motor i en modern bil, tillverkad av en känd och erkänd biltillverkare. Jag gissar att du inte har något att vara orolig för. Jag kan bara se till mig själv och hade jag gärna ägt en volkswagen? Ja, absolut.

Hade en passat 2.0 12 innan. Sålde den för att gå upp på SUVen, ja det känns annars som en bra bil, helt klart!

Skrivet av Svensktiger:

Skulle helt klart försökt att häva köpet.
Dels för att VW medvetet fuskat, och vem vet om dom fuskat med mer ?
Och dels för att det finns en stor chans att andrahandsvärdet hamnar 10-20% lägre p.g.a detta.
Sen inte minst för att det finns betydligt bättre bilar än VW Touareg

Andrahandsvärdet blir man orolig över helt klart. Men storleksmässigt till Touareg X5 eller Q7 och liknande så är det 100 000kr till och det ryms inte i budget.

Skrivet av Mogwaii:

Behåll bilen, en bra bil

Ja vi får se.

Skrivet av loydenboy:

jag skulle häva köpet! sitter själv med en 2011 passat 2.0tdi är så sinnesjukt glad att jag inte köpte ny när den nya modellen kom! min bil är som tur är betald inga lån osv! sen får vi se vad som händer med skatt och andrahandsvärdet! som tur är drabbar det mig inte lika hårt! men som sagt hade nog lugnat mig att köpa en ny vw innan detta är klart! sen får vi se vad som händer har svårt att tro att det enbart är vw som fuskat! själv är jag väldigt sugen på att köpa kia när jag bestämmer mig för att byta bil! mvh steve

Ja vi sålde vår passat 2.0 GT årsmodell 2012 för att köpa denna, inga lån eller så heller. Dock ville vi verkligen ha en SUV dels för att underlätta för fruns dåliga rygg när barnen ska in i bilen(så man slipper kröka hela ryggen).

Skrivet av keyser:

Fusket har ju främst avslöjats när det gäller EA 189-motorn, 2.0 diesel, är det den som sitter i din tilltänkta bil? I så fall kan det ju vara intressant att kontakta VW.

I Touaregen sitter det en 3.0 V6:a.

Skrivet av NoWin:

Köp bilen.
Touaregen har inte de berörda motorerna 1,6 och 2.0l diesel och har åtminstone än så länge inte problemet.

Nej den verkar inte vara påverkad, dock är ju förtroendet si så där för VW.

Skrivet av HenKenny:

Om det är oläsbart så begär ut ett exemplar som är läsbart i pappersform eller en läsbar elektronisk kopia. Rätt säker på att de inte får ge ut villkor som inte går att läsa.

Absolut. Tänkte bara höra först vad återförsäljaren säger sen får man titta nämre på villkoren om vi beslutar att häva.

Skrivet av Born_HardCORE:

@casuaL:

Blir svårt att ge ett bra svar på din fråga när du inte anger vilken motor du har beställt bilen med!

En Touareg säljs bara med 3.0 men vi tog den lilla motorn 204hk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag kommer aldrig mer att köpa en bil med förbränningsmotor. En skitig oljebrännare finns inte på kartan. Så här skall det se ut:

https://www.youtube.com/watch?v=LpaLgF1uLB8

Lägg märke till hur tyst bilen är. En bekant körde ner till Grekland och tillbaka, laddade gratis på Teslas egna laddstationer hela vägen. Resan kostade inte ett öre i bränsle.

Visst är Tesla nice, men vi andra som inte lägger en mille på en bil hjälper det inte.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av casuaL:

Hade en passat 2.0 12 innan. Sålde den för att gå upp på SUVen, ja det känns annars som en bra bil, helt klart!

Andrahandsvärdet blir man orolig över helt klart. Men storleksmässigt till Touareg X5 eller Q7 och liknande så är det 100 000kr till och det ryms inte i budget.

Audi Q7, VW Touareg och Porsche Cayenne är för övrigt maskinellt samma bil.

Dito Passat, A4 och Superb. Golf, A3 och Octavia. Tiguan, Q3 och Yeti.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Audi Q7, VW Touareg och Porsche Cayenne är för övrigt maskinellt samma bil.

Dito Passat, A4 och Superb. Golf, A3 och Octavia. Tiguan, Q3 och Yeti.

VW Touareg och Porsche Cayenne hade jag koll på men inte det andra. Många undrade varför man inte tog en annan bil och det är budgeten som gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Det här är nog början på slutet för dieselmotorns storhetstid i personbilar. Politikerna kommer skärpa upp kraven och testmetoderna såpass att den blir för dyr att tillverka, samtidigt som dagens fördelar bleknar.

@Warrior28
Om man ändå ska ha en VW så är väl en fabriksny Golf SC 1.2 TSI -16 inte helt fel? Beställde nämligen en sådan igår med bra rabatt. Bensin, kamrem, manuell etc

Den tiden borde ha varit förbi för längesen, bensin också men något måste vi använda, så länge oljan finns kvar finns bensinen kvar.

TSI kallas på ett skojsamt sätt "Total Skrot Ibland" men det betyder inte att du får problem även om nyare TSI motorer har problem med turbon,och programvaror m.m. däremot slipper du Kedje problem som på äldre TSI motorer,likaså växellådsproblem (åtminstone kända).

Att du kommer få något/några/massor med problem innan garantitiden är slut finns det inget tvivel om så länge bilen inte står inlåst i ett garage 24/7.

Men så länge du har garanti lämna in den så fort något inte stämmer, och om du vill ha hjälp i 3 år av VAG får du följa deras service plan. efter garanti tiden då tar du en stor risk tyvärr, har du fickan full med pengar så förlorar du bara tid och förståndet med ilska och irritation

Permalänk
Medlem

@Bulltazar: Om det är så dålig kvalitet och så mycket problem med dem, hur kommer det sig att familjens Audi A6 Allroad inte haft minsta problem under de 9 år som vi haft den? Jag försöker inte säga emot, jag är genuint intresserad av vad du har att säga.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Visst är Tesla nice, men vi andra som inte lägger en mille på en bil hjälper det inte.

Elbilar till salu i Sverige:

http://www.laddaelbilen.se/elbilar/batteribilar-6379377

Försäljningsstatistik från Norge där elbilar har 23% av marknaden:

http://evobsession.com/electric-cars-now-23-of-new-car-sales-...

Flera stora tillverkare kommer med volymmodeller om 2-3 år, om de inte redan finns sådana (se ovan). Skiftet har börjat med Tesla som får stor publicitet men det kommer att rulla vidare. Bilar med förbränningsmotorer kan vara svårsålda om några år. Redan nu är elbilar lönsamma om du tar med bränslekostnaden för bilens hela livslängd. I takt med att batteripriserna sjunker så bara ökar lönsamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

@Warrior28: Om det är så dålig kvalitet och så mycket problem med dem, hur kommer det sig att familjens Audi A6 Allroad inte haft minsta problem under de 9 år som vi haft den? Jag försöker inte säga emot, jag är genuint intresserad av vad du har att säga.

Alla bilar får inte problem, man kan ha tur och enorm otur så kallat måndagsex, samt så kan dom hitta fel när du gör servicen speciellt första åren och finns det på lager byter man det utan att kunden vet om det (garanti Goodwill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Elbilar till salu i Sverige:

http://www.laddaelbilen.se/elbilar/batteribilar-6379377

Försäljningsstatistik från Norge där elbilar har 25% av marknaden:

http://news.vattenfall.com/sv/article/fortsatt-elbilsboom-i-n...

Flera stora tillverkare kommer med volymmodeller om 2-3 år, om de inte redan finns sådana (se ovan). Skiftet har börjat med Tesla som får stor publicitet men det kommer att rulla vidare. Bilar med förbränningsmotorer kan vara svårsålda om några år. Redan nu är elbilar lönsamma om du tar med bränslekostnaden för bilens hela livslängd. I takt med att batteripriserna sjunker så bara ökar lönsamheten.

Om 5-10år har Svensson kanske råd med elbil.
Men idag är de antingen för dyra och har dålig räckvidd.

Tidigare räknade man om 10år, men har nu gått ner till 5år, då batterierna kommer att gå ner så mycket i pris att
bilarna kommer bli attraktivare prismässigt.

Men idag är de alldeles för dyra om du inte nöjer dig med en Nissan Leaf eller nåt.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Om 5-10år har Svensson kanske råd med elbil.
Men idag är de antingen för dyra och har dålig räckvidd.

Tidigare räknade man om 10år, men har nu gått ner till 5år, då batterierna kommer att gå ner så mycket i pris att
bilarna kommer bli attraktivare prismässigt.

Men idag är de alldeles för dyra om du inte nöjer dig med en Nissan Leaf eller nåt.

Såg ett topgear avsnitt för några dagar sedan när de testar en leaf och en Peugeot. Och enligt Jermey som körde nissanen var den rymlig och bekväm så det är ju en helt okej bil. Men den kanske är skittråkig att köra? Jag har aldrig varit närmare än 10 meter av en leaf.
De sa dock att batteriet håller max 10 år och kanske 4-5 om man kör snabbladdning stämmer det är det ganska ointressanta bilar speciellt begagnat, och milkostnaden blev även rätt hög.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Bulltazar
Problem med snurran hade jag inte hört talas om, bara hålla tummarna. Det ingick 3 års fri service samt lika lång nybilsgaranti.

Räknar med nedkortad väntetid nu med tanke på krisen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Försäljningsstatistik från Norge där elbilar har 23% av marknaden:

http://evobsession.com/electric-cars-now-23-of-new-car-sales-...

Det där beror på att de subventionerar elbilar i Norge. En Volvo XC70 kan kosta 800.000 och en Tesla 300.000, vilken hade du valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@casuaL:

Hej.

Det är ju inte bilens förbrukning som ändrats, det är bara att de ljugit om den i tester.
Så det är fortfarande en modern motor i en modern bil, tillverkad av en känd och erkänd biltillverkare. Jag gissar att du inte har något att vara orolig för. Jag kan bara se till mig själv och hade jag gärna ägt en volkswagen? Ja, absolut.

Det är inte förbrukningen dom har ljugit om, det är något som kallas NOx värdet. Detta är har inte med förbrukningen i sig att göra. NOx tillsammans med oförbränt bränsle orsakar tung smog. I USA sätter man gränsvärde för bilen NOx utsläpp pga att dom har stora problem med detta i vissa av sina storstäder. I Sverige så har vi inga kontroller på detta, därför kommer troligtvis inte VW stämmas anmälas i Sverige.

För övrigt är det inte ovanligt att detta värdet är skyhögt i disel-bilar och det skulle inte förvåna mig om fler biltillverkare åker dit pga liknande fusk.

Jag vill verkligen inte försvara VW för dom har faktiskt fuskat.

Till TS fråga. Hade jag beställt en bil hos VW för en halvmiljon så hade jag också varit riktigt rädd för att andrahandsvärdet skulle bli riktigt lågt. Går det att häva köpet hade jag nog gjort det. Utöver det så hade jag inte själv haft några problem med att äga en VW då dom gör bra bilar. Är ju dock aldrig ok att lura kunden, SÅ AJA BAJJA KÄRA VW.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

@Warrior28: Om det är så dålig kvalitet och så mycket problem med dem, hur kommer det sig att familjens Audi A6 Allroad inte haft minsta problem under de 9 år som vi haft den? Jag försöker inte säga emot, jag är genuint intresserad av vad du har att säga.

Sedan är det bil till bil och från modell till modell som skiljer sig. Audis bästa sida är a1 a3 och allround. Volvo har sin v70 och toyota har sin prius samt avensis. Alla har sina bra och mindre bra modeller. Sedan är det personen själv som bestämmer hur bilen skick ska vara och hur den ska bete sig. Kör man ekonomiskt och växlar 3 till 5 eller 2 till 4 under längre tid ( 5 år). Bilen kommer då att lära sig ditt beteende och kommer ställa in sig på det. Sedan när någon i motorvägen inte vet hur man kör och du ska köra om så kommer du att känna att bilen är lite segare än polarens bil när ni köpte var sin ny "v70". Eftersom din polare har inte kört ekonomisk. Din bil kan dra lite mindre men polarens bil känns piggare. En stor tyngd väger på personen själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av casuaL:

VW Touareg och Porsche Cayenne hade jag koll på men inte det andra. Många undrade varför man inte tog en annan bil och det är budgeten som gör detta.

Om jag vore dvs hade jag provat andra bilar. Visa att du är intresserad av att köpa en suv. Det är bara ta sig in till olika försäljare och pröva. Kan rekommendera toyota rav 4, lexus rx / nx, mazda cx5 / cx3, subaru , mitsubishi outlander

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Alla bilar får inte problem, man kan ha tur och enorm otur så kallat måndagsex, samt så kan dom hitta fel när du gör servicen speciellt första åren och finns det på lager byter man det utan att kunden vet om det (garanti Goodwill).

Man ska dessutom inte bli lurad av deras long life grejer så som oljor. Oljan SKA bytas varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Om jag vore dvs hade jag provat andra bilar. Visa att du är intresserad av att köpa en suv. Det är bara ta sig in till olika försäljare och pröva. Kan rekommendera toyota rav 4, lexus rx / nx, mazda cx5 / cx3, subaru , mitsubishi outlander

Jag har provkört xc60, q5, Honda CRV och Touareg
Var och tittade på Ford Kuga, Mazda cx5, KIA Sportage & Mitsubishi Outlander.

De jag inte provkörde föll mig inte i smaken och var för små (speciellt bagageutrymmet).
Så valet blev Touareg, onödigt att kolla på bilar som är utanför budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av casuaL:

Jag har provkört xc60, q5, Honda CRV och Touareg
Var och tittade på Ford Kuga, Mazda cx5, KIA Sportage & Mitsubishi Outlander.

De jag inte provkörde föll mig inte i smaken och var för små (speciellt bagageutrymmet).
Så valet blev Touareg, onödigt att kolla på bilar som är utanför budget.

Okej men har du kikat på ix35 och sant fe då? Tucson kan du också ta ett koll på. Du kanske kan kolla på begagnad 1-3år gamla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superpwnguin:

Det där beror på att de subventionerar elbilar i Norge. En Volvo XC70 kan kosta 800.000 och en Tesla 300.000, vilken hade du valt?

Så mycket reklam som jag gjort för Teslan så är det där kanske inte en så svår fråga att besvara ...

Det är klart dom är kraftigt subventionerade i Norge, därav att dom har högst andel av nybilsförsäljningen i hela världen. Kan vara intressant ändå, mest att se vilka modeller som är mest populära där. VW Golf ligger i topp som synes. Den siffran VW ger för räckvidd, kan man lita på den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

@casuaL:

Hej.

Det är ju inte bilens förbrukning som ändrats, det är bara att de ljugit om den i tester.
Så det är fortfarande en modern motor i en modern bil, tillverkad av en känd och erkänd biltillverkare. Jag gissar att du inte har något att vara orolig för. Jag kan bara se till mig själv och hade jag gärna ägt en volkswagen? Ja, absolut.

Det spelar ju ingen roll, om det visar sig att de ljugit om även denna bil i tester och att utsläppen är högre så blir skatten dyrare äv vad den var när han köpte den, alltså blir bilen dyrare även om förbrukningen är den samma.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Man ska dessutom inte bli lurad av deras long life grejer så som oljor. Oljan SKA bytas varje år.

Exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Sedan är det bil till bil och från modell till modell som skiljer sig. Audis bästa sida är a1 a3 och allround. Volvo har sin v70 och toyota har sin prius samt avensis. Alla har sina bra och mindre bra modeller. Sedan är det personen själv som bestämmer hur bilen skick ska vara och hur den ska bete sig. Kör man ekonomiskt och växlar 3 till 5 eller 2 till 4 under längre tid ( 5 år). Bilen kommer då att lära sig ditt beteende och kommer ställa in sig på det. Sedan när någon i motorvägen inte vet hur man kör och du ska köra om så kommer du att känna att bilen är lite segare än polarens bil när ni köpte var sin ny "v70". Eftersom din polare har inte kört ekonomisk. Din bil kan dra lite mindre men polarens bil känns piggare. En stor tyngd väger på personen själv.

Varifrån kommer allt detta? Aldrig hört om att just A1, A3 och Allroad (inte allround) skulle vara bättre än andra modeller. Dessutom är det enda som skiljer en Allroad från en vanlig A6 att det sitter lite extra plastkåpor under kofångarna och att det är höj- och sänkbar luftfjädring som standard, vilket egentligen bara borde vara ytterligare en sak som kan gå sönder, men vår funkar som en dröm även efter dessa 9 år.

Det andra du skriver har jag heller aldrig hört, låter som rent påhitt så du får ta och visa mig en trovärdig källa om du vill att jag ska tro på att en bil känns slöare för att man har kört ekonomiskt med den. Om något så är det mindre slitage på delarna så den borde ha kvar mer prestanda än en bil som körts hårt. Kan meddela att vår bil inte känns slö alls även fast vi kör väldigt försiktigt med den mestadels. Har inte mätt effekten på den men det är ingen märkbar skillnad mot när den var ny i alla fall. Dessutom har inte mjukvaran heller "lärt sig" nånting för när t.ex. mamma kör den så har hon konsekvent samma bränsleförbrukning som hon brukar ha och jag har den som jag brukar ha och vi samsas om bilen hela tiden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

@Warrior28
Problem med snurran hade jag inte hört talas om, bara hålla tummarna. Det ingick 3 års fri service samt lika lång nybilsgaranti.

Räknar med nedkortad väntetid nu med tanke på krisen

http://teknikensvarld.se/volkswagen-backar-om-motorhaverierna...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net