Häva köp av Volkswagen Touareg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Broken-arrow:

Ljud är lätt att fixa, dock lär inte många gilla dig sen (rejält högtalare och förstärkare, välj valfritt motorljud med raka rör. Sen bara dra volymen på max, finns möjlighet att ljudet även följer hur mycket du gasar med)

Så ja en 240 utan grenrör lär ju låta som en lätt vindbrus, i jämförelse med din elbil

*asg*

Skrivet av Paddanx:

Ang "batterizonen" så är den en bra fråga, men de har fått bra resultat i sidokrockar också. Så det skulle vara om du krockar underifrån som du får problem.... hf du nu gör det. Men visst, jag förstår ditt resonemang.

Behöver inte krocka underifrån. De som kört gamla Amazon eller annat rambygge förstår vad jag menar.

Jo, det är som A till B bil jag funderar att ha det till. Under veckosluten är det såklart min 2015 Dodge Challenger SRT® Hellcat som gäller...

...ska bara vinna de där miljonerna också så jag kan köpa den

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, det är som A till B bil jag funderar att ha det till. Under veckosluten är det såklart min 2015 Dodge Challenger SRT® Hellcat som gäller...

...ska bara vinna de där miljonerna också så jag kan köpa den

Personligen så vill jag hellre ha en ombyggd klassiker
http://www.brandnewmusclecar.com/eleanor.html

Blev kär i den designen när man först såg den...
Finns företag som specialiserar sig på att totalrenovera dem också, och uppgradera dem till galenskap. 700-1000HP med nog med vrid för att förflytta mindre hus

Jag har dock samma problem som du.... de där miljonerna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Tydligen försäljningsstopp, kanske hävs ditt köp pågrund av detta alt. orsak till att häva?

http://www.aftonbladet.se/bil/article21539084.ab

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av NorBiz:

Tydligen försäljningsstopp, kanske hävs ditt köp pågrund av detta alt. orsak till att häva?

http://www.aftonbladet.se/bil/article21539084.ab

Vad har säljstoppet av Caddy med Euro5-diesel att göra med den här tråden?

Touareg TDI 2016 har en Euro6-klassad motor med svinpiss-injektion, det är en helt annan motor än den i Caddyn. Så länge VW inte har blivit överbevisade att även Euro6-motorer har lurat testerna så lär man inte kunna häva ett köp annat än på handlarens goodwill, alt mot avgift. Med avslöjandet i färskt minne lär väl iofs handlarna utöka sitt goodwillkonto men någonstans får de ju dra gränsen.

Jag håller med om att VW skjutit sig själva i foten med den här mjukvaran och de kommer att få äta upp det många gånger om, det kommer bli en jä*ligt dyr läxa för dem men handen på hjärtat, hur många köper en fabriksny bil idag och stirrar sig blind på testresultaten; bränsleförbrukning, CO2, NOx? Det finns inte en biltillverkare som inte fuskar på något sätt; man kör med lågfriktionsdäck på specialasfalt, tejpar alla skarvar och öppningar, kör med högviskös olja i motorn mm för att få fram olika data som sedan matas in i en testrigg där själva förbrukningstestet sker. Finns det någon som ens kommer i närheten av dessa testresultat i verklig körning? Nej, garanterat inte. Alla bilar drar 15-30 % mer bränsle än spec, oavsett märke, modell, bränsle och motorkonstruktion. Finns det verkligen någon som blir överraskad av det?

VW fuskade lite för mycket och blev avslöjade. Utan detta avslöjande hade vi kört runt i våra "miljövänliga" bilar och släppt ut lika mycket skit utan att veta om det. Gör det att våra bilar är sämre idag eller är det som poeten Thomas Gray en gång skrev, att "okunnighet är salighet"?

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

@zarkov med tanke på att först var det bara deras 2.0 l diesel motor, och nu verkar det vara fler modeller och bilar det berör. Mao, fusket är nog större än vi först anat. Vi vet mao inte om just Touareg är berörd också, då de tills detta upptäcktes, inte har haft någon anledning att sluta fuska.
Personligen hade jag sagt upp köpet direkt, även om det så behövts domstol och advokat för att göra det. VW ska ha mycket skit för detta, så att andra tillverkare ser att de typ riskerar hela deras koncern med att göra sånt.

VW kämpar nu snabbt för att byta mjukvaran i allt och alla de kan, innan de får mer skit för det. Och just att det verkar beröra fler modeller än det borde är vad som får en att undra.

Notera att VW riggade avgas värdena, inte bränsleförbrukningen. Detta är en beskattad och kritisk punkt som är väldigt känslig. Dessa bilar dricker mer bränsle när de kör rent, inte mindre, så man har fuskat rejält.

Vad som kommer ske är att dessa bilar kommer få högre driftkostnad eller högre skatt, och de kommer inte kunna hålla sin spec värden som tillverkaren har gett. Alt så kommer de slita mycket hårt på reningssystemet som kunder kommer behöva byta ut om några år för 10000-tals kronor.

Sen ska nya regler komma 2016, som jag hoppas ger lite bättre standardiserade tester.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Rattnalle:

De amerikanska testerna ska tydligen ställa mycket högre krav. Lustigt nog med tanke på bilden jag har av amerikanska bilar som bensinslukande monster med bladfjädrar och annan stenåldersteknik

Fast nu glömmer du ju en viktig sak.. Det är amerikanska diselregler vi pratar om, inte bensin.. Och eftersom typ alla stora (framför allt amerikanska) bilkoncerner har en hel armé med lobbyister som lobbar för.. just det, det egna märket, i maktens korridorer.. Tror du verkligen att de ser mellan fingrarna och avstår från att göra allt i deras makt för att göra det svårt för en ny teknik att inta "deras" marknad? Knappast. Jag ser det snarare som att en del av problemet är dessa lobbyisters fel att diseltillverkarna tvingats ta till oschyssta medel för att leva upp till orimliga krav framlobbade av en hög människor som med näbbar och klor försöker skjuta sina konkurrenter i knäskålarna. Sen är det aldrig rätt eller befogat att fuska, men hade utsläppskraven på bensin och disel sett likadana ut så hade hela VW-historien sannolikt aldrig inträffat.

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av AtreX:

Fast nu glömmer du ju en viktig sak.. Det är amerikanska diselregler vi pratar om, inte bensin.. Och eftersom typ alla stora (framför allt amerikanska) bilkoncerner har en hel armé med lobbyister som lobbar för.. just det, det egna märket, i maktens korridorer.. Tror du verkligen att de ser mellan fingrarna och avstår från att göra allt i deras makt för att göra det svårt för en ny teknik att inta "deras" marknad? Knappast. Jag ser det snarare som att en del av problemet är dessa lobbyisters fel att diseltillverkarna tvingats ta till oschyssta medel för att leva upp till orimliga krav framlobbade av en hög människor som med näbbar och klor försöker skjuta sina konkurrenter i knäskålarna. Sen är det aldrig rätt eller befogat att fuska, men hade utsläppskraven på bensin och disel sett likadana ut så hade hela VW-historien sannolikt aldrig inträffat.

Det kan ju också vara pga stater som tex Kalifornien har haft enorma smog problem som just kan tillskrivas diesel bilar. Många andra städer har detta med, även lilla Malmö har höga NOx och Partikel nivåer, och man har behövt rigga om trafiken för detta.

Så alternativen är, kräv omöjliga från tillverkarna, eller stäng av vägarna... vilket väljer du?

Sen håller jag dock med dig att USA och deras lobby vägar är en del av kakan, men de har (tyvärr) grunder att bygga deras regler på också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Paddanx:

@zarkov med tanke på att först var det bara deras 2.0 l diesel motor, och nu verkar det vara fler modeller och bilar det berör. Mao, fusket är nog större än vi först anat. Vi vet mao inte om just Touareg är berörd också, då de tills detta upptäcktes, inte har haft någon anledning att sluta fuska.
Personligen hade jag sagt upp köpet direkt, även om det så behövts domstol och advokat för att göra det. VW ska ha mycket skit för detta, så att andra tillverkare ser att de typ riskerar hela deras koncern med att göra sånt.

VW kämpar nu snabbt för att byta mjukvaran i allt och alla de kan, innan de får mer skit för det. Och just att det verkar beröra fler modeller än det borde är vad som får en att undra.

Notera att VW riggade avgas värdena, inte bränsleförbrukningen. Detta är en beskattad och kritisk punkt som är väldigt känslig. Dessa bilar dricker mer bränsle när de kör rent, inte mindre, så man har fuskat rejält.

Vad som kommer ske är att dessa bilar kommer få högre driftkostnad eller högre skatt, och de kommer inte kunna hålla sin spec värden som tillverkaren har gett. Alt så kommer de slita mycket hårt på reningssystemet som kunder kommer behöva byta ut om några år för 10000-tals kronor.

Sen ska nya regler komma 2016, som jag hoppas ger lite bättre standardiserade tester.

Man får väl hoppas de slutat ljuga nu men Euro 6 motorerna ska inte vara "riggade"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013

Varför oroar sig så många för skatten? Skatten är ju en struntsumma av totalkostnaden för att äga en bil, även när det gäller riktiga prestandabilar.

Som exempel lägger jag c:a 3000:- i skatt och c:a 17 tusen i försäkring på en bil med vad som får anses vara dyr i sammanhanget. Stor och törstig motor.

Säg att skatten nu skulle gå upp med en tusenlapp om året...hur kan det ens rimligen påverka ens val av bil när man köper fabriksny? Det är ju småpengar!

Skickades från m.sweclockers.com

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Paddanx:

Sen ska nya regler komma 2016, som jag hoppas ger lite bättre standardiserade tester.

Det här är ju det märkligaste av allt, att reglerna inte kräver att tillverkarna testar konsument-utrustade bilar. Varför tillåter man specialdäck och -oljor som bara klarar några hundra mil när man inte säljer bilarna så? Självklart borde testerna göras på bilar så som de levereras till kund, med standarddäck och standardolja mm.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av casuaL:

Man får väl hoppas de slutat ljuga nu men Euro 6 motorerna ska inte vara "riggade"

Tyvärr så tror jag på det när jag ser det. Men jag hoppas du har rätt.

Skrivet av hoski:

Varför oroar sig så många för skatten? Skatten är ju en struntsumma av totalkostnaden för att äga en bil, även när det gäller riktiga prestandabilar.

Som exempel lägger jag c:a 3000:- i skatt och c:a 17 tusen i försäkring på en bil med vad som får anses vara dyr i sammanhanget. Stor och törstig motor.

Säg att skatten nu skulle gå upp med en tusenlapp om året...hur kan det ens rimligen påverka ens val av bil när man köper fabriksny? Det är ju småpengar!

Skickades från m.sweclockers.com

Om vi säger så här, jag har 360kr i skatt + ca 6000kr i försäkring på min ena, och 2300kr i skatt och 9300kr på den andra, båda bensin.

Men en väns diesel värsting diesel kostar 7000kr+ per halvår, dvs 14kkr PER ÅR. (Och detta var innan 2015s höjning ska tilläggas)
Och de kommer att höja dem igen snart, både bränsle och fordonsskatter.
Så det är verkligen en stor del av en bils kostnad, för om dessa bilar var miljöbilar innan, så kan de knuffas ut och skattas som vanliga dieselbilar igen, något som är en enorm skillnad.

http://www.dieselskatt.se/fordonsskatt-2015-skattechock/
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/08/ytterligare...
http://www.dn.se/nyheter/politik/per-bolund-mp-det-blir-hojd-...

Samtidigt så är det en hel del snack om att miljödieslar inte är miljövänliga, på sätt att de direkt skadar bla människor och djur med nano partiklar, och ev kommer förbjudas i delar av Europa.

Skrivet av zarkov:

Det här är ju det märkligaste av allt, att reglerna inte kräver att tillverkarna testar konsument-utrustade bilar. Varför tillåter man specialdäck och -oljor som bara klarar några hundra mil när man inte säljer bilarna så? Självklart borde testerna göras på bilar så som de levereras till kund, med standarddäck och standardolja mm.

Håller med.

Jag vill se ett test där bilen officiellt, öppet (kräv videofilm som är öppet tillgänglig) och allt testas av tillverkaren, exakt med det som bilen levereras med (däck, olja, och ev andra "justeringar") Sen tas exakt samma bil och testas i en oberoende testfirma, utsett av EU.

Tester som ska göras är både miljökörning, "vanlig" körning (ej eco) och hård körning. Så allt visas.

Jag betalar gärna skatt/avgifter för detta, då det verkligen skiljer agnarna från vetet.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Paddanx:

Tyvärr så tror jag på det när jag ser det. Men jag hoppas du har rätt.

Om vi säger så här, jag har 360kr i skatt + ca 6000kr i försäkring på min ena, och 2300kr i skatt och 9300kr på den andra, båda bensin.

Men en väns diesel värsting diesel kostar 7000kr+ per halvår, dvs 14kkr PER ÅR. (Och detta var innan 2015s höjning ska tilläggas)
Och de kommer att höja dem igen snart, både bränsle och fordonsskatter.
Så det är verkligen en stor del av en bils kostnad, för om dessa bilar var miljöbilar innan, så kan de knuffas ut och skattas som vanliga dieselbilar igen, något som är en enorm skillnad.

http://www.dieselskatt.se/fordonsskatt-2015-skattechock/
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/08/ytterligare...
http://www.dn.se/nyheter/politik/per-bolund-mp-det-blir-hojd-...

Men lol. Jag hade faktiskt inte koll på att dieselskatten är så pass mycket högre än bensin, då jag av entusiastskäl aldrig skulle köpa en diesel (en bensin-V8 sjunger så ljuvt ).

Rent ekonomiskt finns det ju då ingen anledning att köpa en miljödiesel istället för valfri bensinare.

Skickades från m.sweclockers.com

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Paddanx:

Personligen så vill jag hellre ha en ombyggd klassiker
http://www.brandnewmusclecar.com/eleanor.html

Blev kär i den designen när man först såg den...
Finns företag som specialiserar sig på att totalrenovera dem också, och uppgradera dem till galenskap. 700-1000HP med nog med vrid för att förflytta mindre hus

Jag har dock samma problem som du.... de där miljonerna

Jo, dom är riktigt fina. Förbättrad väghållning med originalen dessutom. Skulle verkligen inte tacka nej till en sådan heller... den akuta pengabristen gjorde sig precis påmind! Ska man dumpa frugan och sälja huset kanske?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av hoski:

Men lol. Jag hade faktiskt inte koll på att dieselskatten är så pass mycket högre än bensin, då jag av entusiastskäl aldrig skulle köpa en diesel (en bensin-V8 sjunger så ljuvt ).

Rent ekonomiskt finns det ju då ingen anledning att köpa en miljödiesel istället för valfri bensinare.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får se hur det går närmaste åren, men delar av regeringen vill ju sänka miljöbilskraven till 90g-CO2/km (från dagens 110) och sen lägga på skatt, på 300kr+ per gram, över detta.

Du kan ju gissa vad större bilar, bensin och diesel kommer kosta... :=/
Är farligt att låta Miljöpartisterna styra Socialdemokraterna...

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, dom är riktigt fina. Förbättrad väghållning med originalen dessutom. Skulle verkligen inte tacka nej till en sådan heller... den akuta pengabristen gjorde sig precis påmind! Ska man dumpa frugan och sälja huset kanske?

Hehe... tror till de priserna de vill ha för dem (närmare $180 000 för den utrustningen jag ville ha) så hade vi nog behövt sälja frugan också... räcker inte med huset när hon ska ha 50%

Är kul att ha nån drömbil iaf...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2002

Wall of text varning tycker ni det är för långt läs det ej,men här är mina tankar kring detta med "dieselgate"

Nya Tuaregen har väl EU6 motorer som så här långt ej berörts men förtroendet får ju sig ändå en knäck och man vet inte vad annat de kan ha fuskat och försökt ta genvägar med.

Om förtroendet för VAG-koncernen går i botten så lär det märkas på andrahandsvärdet när det är dags att sälja eller byta in bilen.

Antagligen kommer vi kunder få ta smällen på ena eller andra sättet, det är väl det ända säkra här.
Troligen lär ni inte kunna dra er ur utan skadestånd om de inte är väldigt tillmötesgående.

Själv har jag en bil som är berörd av detta med tdi cr 105 1,6 motorn som var miljöklassad och skattebefriad i 5 år vid köpet.

Skatten blir höjd från 1100 till 1700kr nu i senaste höjningen precis när vi skall börja betala skatt på den och man undrar ju hur det blir framöver sedan då det inte lär vara lätt att sälja bilen om den rusar iväg till vanlig straffskatte nivå på diesel a´la 5-7kkr per år eller i värsta fall ännu mycket mer och dessutom fått dåligt rykte pga av fusket.

När vi valde den trodde vi att den var ett bra och ekonomiskt val då den drar 0,4-0,5L/mil och var miljöklassad. och vi var ute efter just en ekonomisk och praktisk mellanklass kombi där driftskostnad och miljö var viktigt för oss.

Kanske ibland förbrukning och miljö blir relativt mindre viktigt om man väljer en utpräglad stark prestandabil men även där ska man ju inte behöva bli lurad så det spelar egenligen ingen roll om man valt en liten Polo eller en större och lyxigare modell.

Det är rätt trist att det hela tiden svänger så våldsamt här vad som är rätt och fel för stunden.

Först är alla bensinbilar dåliga så köp flexifuel bil och kör på etanol sa man, E85 skulle vara räddningen.

När folk köpt dessa visar det sig att många av dem dras med problem som gör att de körs på bensin och plötsligt svänger pendeln till att vi ska åka "miljödiesel med partikelfilter".

Men nej det var ju inte heller bra så redan innan dieselgate var det ifrågasatt och begränsningar och förbuds propåer hörs. Detta trots att de åtminstone sänker CO2 utsläppen som är en växthusgas. Just nu handlar det om Nox som är farlig för hälsan men inte är långsiktigt farligt på samma sätt som CO2 för jordens uppvärmning.

Nu tycks pendeln propagera för direktinsprutade små bensinturbo och där verkar man börja få upp ögonen för att den tekniken har ännu mindre nanopartiklar än dieslarna och även där bildar nox pga den dieselliknande tekniken med direktinsprutning under högt tryck att få effektivare förbränning med högre temperatur.

Övriga tekniker som El och Vätgas är inte riktigt färdiga för att ta över i stor skala än, El har tunga dyra batterier med dålig räckvidd och laddningstid och Vätgas är inte kommersiellt klart samt färdigutvecklat ännu. Vanliga gasbilar har också nackdelar och risker samt dåligt utbyggt macknät.

Ännu sjukare blir det när man väger in vad stora industrier och sjöfart samt flyget släpper ut så är moderna bilar försumbara i det stora hela. Vad vi än gör som bilägare för att försöka följa miljötänket och vara en god konsument så blir vi blåsta och politikerna hittar på nya skatter att pungslå oss med.

Har nästan lust att köpa någon gammal skattebefriad stinkande miljöbomb att köra med istället då vi ändå bara blir lurade.

Vi bor i ett glesbefolkat land med långa avstånd(i vart fall vi här på landet) och med urusel/obefinligt kollektivtrafik finns det inget annat än bil att välja om inte livet ska rasa ihop helt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu har ju Tesla motor fram men låt oss inte märka ord

Självklart hävdar Tesla att deras bil är bygg kring ett säkerhetstänk, något annat vore ju otänkbart i detta tidevarv. Precis som VW säger att det värnar om miljön när de konstruerar motorer. Så mycket litar jag på tillverkarna. Att läsa på om Teslas design och krocktester är därmed meningslöst utan tillgång till oredigerad rådata.

Precis som växellådor är anpassade för att klara emissionskraven är även bilar anpassade att klara krocktester. Betygssystemet rent generellt är dessutom rätt vilseledande då extrautrustning som inte alla väljer till när de köper bilen ger extrapoäng vare sig de är aktiva eller passiva. Även krocktesterna behöver reformeras, inte bara utsläppen. Men jag tappar tråden...

Hursom, vill förtydliga mig. Det är just den stela bottenplattan med de bultade sätena som är den springande punkten i mitt resonemang. Fronten kan vara mjuk som smör men när det styva batteripaketet tar stopp fortplantas kraften till de påbyltade stolarna - det kommer ske någonstans när farten överskrider de 40 mph som testerna utförs i. Det är min reservation och vad som blir intressant att se (utan att vara morbid) resultatet på. Lyckas Tesla är det bara att gratulera.

Funderar på en elbil själv nu... men de låter ju inget

Teslas modeller har väl ändå motorn bak? Såvido du inte syftar på Model S med dubbla motorer/fyrhjulsdrift.

Edit: Och eftersom det pratades drömbil/jänkare tidigare i tråden
http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_Charger_R_T_General_Lee...

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av biorrith:

Teslas modeller har väl ändå motorn bak? Såvido du inte syftar på Model S med dubbla motorer/fyrhjulsdrift.

Tja, du svarar ju på din egen fråga.

Skrivet av biorrith:

Edit: Och eftersom det pratades drömbil/jänkare tidigare i tråden
http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_Charger_R_T_General_Lee...

Så den är till salu? Mötte den för ett par dagar sedan. Faktisk riktigt häftig IRL. Snyggar än utan foliering men ingen Hellcat

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net