Vad menar posten? Och hur betalar man moms till varor från utlandet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Vad menar posten? Och hur betalar man moms till varor från utlandet?

Hej,
Jag har beställt ett par pennor från massdrop i USA (Pilot Metropolitan). Det har gått ca. 2 veckor och nu är de äntligen i min hemort.

Förstår dock inte riktigt vad posten menar när jag söker upp kollinumret.

Så här står det:

"Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras"

Ska jag hämta paketet/brevet från ICA(närmaste ombud)? Eller ska transportera hem paketet?

I så fall, kommer paketet hem till mig idag eller att jag får ett sms idag att hämta den?

Hur ska jag betala moms förresten? Jag köpte pennorna för 230kr. Och kan det vara så att man råkar slippa momsen?

Edit: Jag har fått ett brev i posten som säger att jag ska hämta paketet från ICA.
Kan någon förklara vad dem menar med:
1. Samtliga mottagares namnteckningar
2. Budets namntecking och namnförtydligande.

Förlåt att jag är okunnig, jag är 16 år gammal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Gå dit och fråga, ta med kollinumret

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Paketet ligger där du normalt hämtar det, du kommer få betala ev. kostander för tull och moms när du hämtar paketet.

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Moms brukar vara inräknat med frakten, inte alltid men ofta.

Om paketet skickas som ett Express paket kommer det till din dörr, annars får du en avi.

Edit:
Det är från Ebay jag tänker på.
Vet inte hur det fungerar med Massdrop

Dator 1: i7 5820k | Asus X99-S | 16GB DDR4 | GTX 1080ti SLI | NZXT H440
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | SC-512N1-L Capture Card | Fractal Design Node 804
Skärm:Philips BDM4065UC
Mixer: Behringer X2222USB
Mina bästa tider inom speedruns

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Purgatory
Registrerad
Mar 2004

Det står ju, express körs ut, resten aviseras, dvs du får ett sms eller en avi.

Edit: Kollar man en snabbis på YT medan man skriver svaret blir man i bästa fall tvåa på pucken ;).

Ryzen 1700, Msi Tomahawk, Vega 64 + Morpheus II Core, Samsung no-name b-die @ 3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Tandoori Chicken:

Hej,
Jag har beställt ett par pennor från massdrop i USA (Pilot Metropolitan). Det har gått ca. 2 veckor och nu är de äntligen i min hemort.

Förstår dock inte riktigt vad posten menar när jag söker upp kollinumret.

Så här står det:

"Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras"

Ska jag hämta paketet/brevet från ICA(närmaste ombud)? Eller ska transportera hem paketet?

I så fall, kommer paketet hem till mig idag eller att jag får ett sms idag att hämta den?

Hur ska jag betala moms förresten? Jag köpte pennorna för 230kr. Och kan det vara så att man råkar slippa momsen?

Edit: Jag har fått ett brev i posten som säger att jag ska hämta paketet från ICA.
Kan någon förklara vad dem menar med:
1. Samtliga mottagares namnteckningar
2. Budets namntecking och namnförtydligande.

Förlåt att jag är okunnig, jag är 16 år gammal.

Express försändelser tex EMS från utlandet som har gått igenom Postens tullfilter utan att bli pålaggd svensk moms/tullavgift görs vanligtvis ett utkörningsförsök förre klockan 10 på morgonen. Om ingen är hemma att ta emot så hamnar försändelsen först på ett brevbärarkontor för att sedan nästa vardag köras till ditt ombud där du sedan kan hämta ut det(avin kommer i det fallet med posten samma dag). Ifall försändelsen är belaggd med moms eller tull så görs inget utkörningsförsök utan hamnar direkt hos ombud, du kan se på avin om det är nått du skall betala. Står det inget så klarade du dig undan!

Samtliga mottagare är bara du i detta fall, budets namnteckning är ifall nån annan hämtar ut åt dig tex din morsa/farsa. Då skall ditt namn stå på avin under samtliga mottagares namnteckningar, den som hämtar ut skall stå under budets namnteckning. Den som hämtar ut måste i sådana fall ha förutom sitt eget ID/Pass även ditt ID/Pass med sig för att kunna hämta ut åt dig.

Om det på den avi du fått inte står nått om nån summa att betala så klarade du dig undan moms den här gången!

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av Joakim Ågren:

Express försändelser tex EMS från utlandet som har gått igenom Postens tullfilter utan att bli pålaggd svensk moms/tullavgift görs vanligtvis ett utkörningsförsök förre klockan 10 på morgonen. Om ingen är hemma att ta emot så hamnar försändelsen först på ett brevbärarkontor för att sedan nästa vardag köras till ditt ombud där du sedan kan hämta ut det(avin kommer i det fallet med posten samma dag). Ifall försändelsen är belaggd med moms eller tull så görs inget utkörningsförsök utan hamnar direkt hos ombud, du kan se på avin om det är nått du skall betala. Står det inget så klarade du dig undan!

Samtliga mottagare är bara du i detta fall, budets namnteckning är ifall nån annan hämtar ut åt dig tex din morsa/farsa. Då skall ditt namn stå på avin under samtliga mottagares namnteckningar, den som hämtar ut skall stå under budets namnteckning. Den som hämtar ut måste i sådana fall ha förutom sitt eget ID/Pass även ditt ID/Pass med sig för att kunna hämta ut åt dig.

Om det på den avi du fått inte står nått om nån summa att betala så klarade du dig undan moms den här gången!

Riktigt bra svar.
Förstår nu.
Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com