Hur gör jag ">" och "<" pilar med engelskt tangentbord och svenska valt i windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014

Hur gör jag ">" och "<" pilar med engelskt tangentbord och svenska valt i windows?

Nu är det så att jag har en blackwidow ultimate med engelsk layout. (se bild)
bild på tangentbord

Jag har även valt att ha svenska i windows, så att jag kan skriva åäö. Men då vet jag inte hur jag kan skriva < och > pilar?
Normalt ligger ju pil-knappen till höger om shift, men nu finns ju inte denna. Känns otroligt jobbigt att behöva ändra mellan svenska och engelska i windows hela tiden bara för att kunna skriva en pil. Är jag dum i huvudet och ser inte lösningen eller går det helt enkelt inte?

All hjälp uppskattas.

mvh

Dator: CPU: Intel core I7 6700K @4.4GHz | Kylare: CM Seidon 240m | Moderkort: Asus Z170i Pro Gaming | GPU: MSI GTX 1080ti FE | RAM: Corsair 16GB 3000MHz | Chassi: Ncase M1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 1TB | PSU: Corsair sf600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av breakwin:

bild på tangentbord

Jag har även valt att ha svenska i windows, så att jag kan skriva åäö. Men då vet jag inte hur jag kan skriva < och > pilar?
Normalt ligger ju pil-knappen till höger om shift, men nu finns ju inte denna. Känns otroligt jobbigt att behöva ändra mellan svenska och engelska i windows hela tiden bara för att kunna skriva en pil. Är jag dum i huvudet och ser inte lösningen eller går det helt enkelt inte?

All hjälp uppskattas.

mvh

Ett amerikanskt tangentbord ansi-tangentbord har en knapp mindre än ett iso-tangentbord, så som det svenska. Knappen som försvinner är den bredvid vänstra shift, i den svenska layouten just < >. Jag kör ansi, men internationell amerikansk layout och kan på så vis skriva å, ä och ö genom att använda mig av Opt (macens Alt).

MBP | Hackmac | TH-X00 PH/Mojo | Några tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

ALT+SHIFT så flippar du mellan eng och swe för layouten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av breakwin:

bild på tangentbord

All hjälp uppskattas.

mvh

Knappen över enter med |\ borde vara den knappen som ger <>

i7-6700k@4.5Ghz,Asus Z170 Pro Gaming, Asus Strix GTX970,HyperX Fury 2133MHz 32GB (4x8GB), 250GB+500GB SSD Samsung 840, Win 10 H 64bit,Noctua NH-D15S,Fractal Design R4, Behringer UMC404

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Svensktiger:

ALT+SHIFT så flippar du mellan eng och swe för layouten.

Hmm, detta är ju iaf en tillfällig lösning ifall jag inte hittar någon "permanent" lösning. Tack för tipset

Skrivet av RogerL:

Knappen över enter med |\ borde vara den knappen som ger <>

Nope, den ger en apostrof.

såhär uppfattar windows mitt tangentbord när jag väljer svenska. bild

Dator: CPU: Intel core I7 6700K @4.4GHz | Kylare: CM Seidon 240m | Moderkort: Asus Z170i Pro Gaming | GPU: MSI GTX 1080ti FE | RAM: Corsair 16GB 3000MHz | Chassi: Ncase M1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 1TB | PSU: Corsair sf600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Finns ingen knapp för det nej, om du har ett programmerbart tangentbord borde du väl kunna binda två knappar du inte använder till <> typ f8-f12?

Har själv amerikansk layout på mitt tangentbord och använder alt+shift-metoden