Sword Coast Legends

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Okt 2004

Sword Coast Legends

Det förvånar mig att ingen har skapat en tråd om det här spelet.

Som rollspelare sedan många år tycker jag upplägget ser kanonkul ut och jag har även spelat en Half-Life 2 mod för några år sedan med samma upplägg (spelare + DM) där en person kan lägga ut fällor och monster ifrån ett top-down perspektiv, för att göra spelet intressantare för övriga.

Spelet bygger på 4 spelare som spelar tillsammans i en kampanj, alternativt 4 spelare och 1 DM (dungeon master) som kan bygga egna kampanjer, eller skapa banorna improviserat medans de övriga 4 spelar dem.
Rent regelmässigt har spelet fått kritik för att det inte följer D&D exakt, men det är nog inget jag stör mig på personligen, utan jag ser hellre på spelbarheten.

Med rätt människor, med en intressant agenda kan detta innebära ett väldigt omspelningsvärde, eftersom alla kampanjer ser olika ut, inget innehåll är riktigt detsamma, nya äventyr kommer ju att genereras av spelarna kontinuerligt, bara nu spelmakarna lyckas leverera en välpolerad produkt, och kan hålla bra uppdateringar med hyfsat intervall, för det är ju något spelarna definitivt kommer efterfråga.

Spelet släpps den 20e oktober på Steam.

Processor: Intel i7-3770K Moderkort: Asus Sabertooth Z77 Grafikkort: GTX 1080 Founder's Edition
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB Systemdisk: Sandisk Ultra Plus 128GB SSD Skärm: Philips 27" LED Gioco med Ambilight VR: HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Så det här spelets har släppts idag, jag hoppas att någon här har/kommer att köpa - Isåfall, berätta gärna vad ni tycker om spelet, eventualla buggar eller rent utav dålig design. Har hört lite blandade åsikter om Sword Coast Legends, tänker att vänta ett par dagar för att höra hur release-versionen är.

Tack på förhand Sweclockers!

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Okt 2004

Jag köpte spelet innan releasen, och det lilla jag har hunnit prova tycker jag det verkar vara intressant.

Det jag kan läsa i recensionerna är att man klagar på att det inte är en ren D&D-kopia av bordsrollspelet, dvs här finns skilltrees istället för att man kan välja ganska fritt från alla de features och sådant som finns i böckerna.

Något annat jag har sett klagomål på är att man inte kan bygga dungeons från noll, alltså bit för bit. Istället skapas slumpmässiga dungeons som man sen får "finjustera" med monster, fällor och dörrar o.s.v.
Personligen kan jag tycka att det blir tillräckligt mycket att göra ändå eftersom det sker i realtid samtidigt som spelarna springer runt i den dungeonen man skapat.
Och det finns väldigt mycket att göra ändå, många ändringar man kan göra och karaktärer att skapa som DM.

Jag och en kompis tänkte börja spela det snart, och ska se om vi kan få några till att haka på.
Beror på om vi kan slita oss från Divinity: Original Sin snart, det verkar bli hård konkurrens om vår fritid...

Skrivet av Loffemega:

Så det här spelets har släppts idag, jag hoppas att någon här har/kommer att köpa - Isåfall, berätta gärna vad ni tycker om spelet, eventualla buggar eller rent utav dålig design. Har hört lite blandade åsikter om Sword Coast Legends, tänker att vänta ett par dagar för att höra hur release-versionen är.

Tack på förhand Sweclockers!

Processor: Intel i7-3770K Moderkort: Asus Sabertooth Z77 Grafikkort: GTX 1080 Founder's Edition
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB Systemdisk: Sandisk Ultra Plus 128GB SSD Skärm: Philips 27" LED Gioco med Ambilight VR: HTC Vive