Permalänk
Medlem

Silverstone Argon ar01-galenskap!

Tjena-hej!

Köpte en sådan kylare för nån vecka sen och installerade. Prestandan är urdålig!

Har en fx 8350 i ett Gigabyte 990XA-UD3

Tänkte först att jag monterat fel. Men har monterat om den 3 grr och applicerat olika mängder kylpasta (Arctic silver 5).

Blir fan inte bättre. Enligt open hw monitor går prollen över 70 grader, visserligen lite överclockad, men inte mycket extra volt!

Hade en Arctic a30 kylare innan och den presterade bättre, fastän de tester jag sett visar motsatsen!

Chassiet är välventilerat som tusan. Skall inte vara det.

Har sett andras trådar om ar01 men de gav mig inget svar alls....

Snälla, tips?

SKRIK i trådrubriken redigerat [mod]
Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Varvar fläkten upp som den ska?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

70grader i idle eller load? Du har väl plockat bort plastskyddet under heatspreadern? Vilken rpm körs fläkten i?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Sitter fläkten åt rätt håll?

Permalänk
Medlem

mm den gamla kylaren har fyra rör ner medan den nya har tre sen ser den gamla ut att ha större kyl yta så jag tror inte det är större skillnad på dom snarare minus för den nya kylaren

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Låter kanske som lite väl höga temperaturer men bytet av kylare verkar ju inte riktigt genomtänkt heller. Den ska nog inte vara så mycket sämre men kollar man bara sett till vikten så väger Arctics kylare mer vilket kan vara en bra ledtråd för flera fins = större avledningsyta.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Hej allihopa och tack för era svar! Ang bytet så gick jag bara efter benchmarks och de gav mig bilden utav att jag skulle få ner graderna.

Naturligtvis var det under load som tempen togs.

Märkte även att tempen varierade snabbare.

Och ja jag tog bort skyddet, haha!

Jag tror att det är något fel på just mitt ex. Kan vara att kontaktytan inte är så slät kanske?

Hursomhelst så åkte skiten ut och hamnade i en annan dator som jag bygger åt tjejens lillebror. Den är i alla fall lite bättre och tystare än intels referenskylare.

Blir noctua från och med nu på allt nytt och luftkylt. Jag har inte längre råd att handla billigt....

Åter igen tusen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Så att ni vet.

Jag vill bara skriva vad som hänt sen sist så att eventuella ar01 köpare vet!

Satte in kylaren i en annans dator som jag bygger. Det är en i5-4690K och ett Gigabyte B85M Moderkort (Jag vet att det är en konsig kombo, men det funkar skitbra så ni behöver inte ge mig inga goda råd.)

Kylaren presterar FANTASTISKT!

Så något var fel när jag skulle mounta den på mitt AM3 moderkort. Kanske Är det just mitt ex som är slitet (använt moderkortet och prollen i 3-4 år).

Den håller sig runt 30c i stock coh runt 45-50 i Prime95.

Så jag kan rekommendera ar01 varmt, speciellt då den kostade 350:- när jag köpte den.

Ha det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli