Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Jul 2002

Min anslutning lägger av

Kan någon hjälpa mig att fixa så min rpi startar om när min anslutning bryts. Jag antar att det är problemet eftersom jag inte kommer åt min rpi. Jag bryter då strömmen och sen fungerar det igen. Detta händer ganska random.

Jag är ny på detta så kan någon skriva en utförlig guide hur jag fixar ett sådant script som övervakar och startar om vid fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Lättaste är att göra ett cronjob som kollar nätverket regelbundet och startar om, är på mobilen nu så lite segt att skriva men testa google cronjob Network check

Hitta detta
http://weworkweplay.com/play/rebooting-the-raspberry-pi-when-...

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Jul 2002

Men det är för wifi. Jag har inte wifi på min rpi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007

Så ditt problem är att du kör trådbundet och när din internet anslutning bryts eller går ner av någon anledning så vill inte RPI återansluta till internet när de kommer upp igen?

Vad kör du för distro på RPI?

Har du satt upp den med statisk ip?
Vad kör du för router?
Återansluter andra enheter till internet i nätverket efter anslutningen gått ner eller måste du starta om routern?

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/Karlstad
Registrerad
Dec 2005

Fungerar för trådat också. Om du kollar i koden så ser du att den bara pingar en ipadress. En ping kan man göra både som trådlös och trådad
Sen om du pingar din router, google, sweclockers etc.. är upp till dig.

En annan variant är ju att försöka hitta orsaken då det där inte är ett normalt uppförande

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Jul 2002

Det är bara min Raspberry som strular. Saken är att den förmodligen tappar ethernet anslutningen eller så hänger sig hela skiten. Jag har läst att det kan vara strömmen som kan orsaka det, jag har inte mätt upp volten, men jag har bytt till en annan mobilladdare. Så problemet kan va fixat återstår att se. Men det som vart innan är att ibland så kan servern rulla i 1v eller 1dag och sen måste jag dra ur strömmen eftersom den slutar svara. Men efter jag läst runt lite så kan det också vara så att min ethernet anslutning kan sluta fungera, kanske är ström relaterat. Men iaf så kan jag inte ansluta till rpi via min dator så jag vet inte om allt hänger sig lr om min lan anslutning slutar fungera. Inget annat på mitt nätverk strular så det är inte routern. Allt fungerar som vanligt igen efter varje gång jag brutit strömmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av bardbard:

Fungerar för trådat också. Om du kollar i koden så ser du att den bara pingar en ipadress. En ping kan man göra både som trådlös och trådad
Sen om du pingar din router, google, sweclockers etc.. är upp till dig.

En annan variant är ju att försöka hitta orsaken då det där inte är ett normalt uppförande

Men om jag loggar in på min Rasp som su - så är det bara att följa den där guiden ? Står allt med som jag behöver skriva ? Jag är typ helt grön när det gäller linux Och kommer Scriptet starta automatiskt efter reboot ?

Denna guide http://weworkweplay.com/play/rebooting-the-raspberry-pi-when-...