Krockade med bilen, åsikter på vad som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Med tanke på att han försökt parkera sin bil i passagerarsätet på din bil så ser jag inte hur du skulle kunna vara skyldig till det hela, hade du kört ut framför honom så måste han ändå kunna stanna.

Sist jag blev påbackad på parkeringen vid jobbet ringde vi båda till den vållandes försäkringsbolag, frågade om vi skulle skriva skaderapport men killen på försäkringsbolaget tyckte det va onödigt då han pratade med båda två och att det var den absolut vanligaste typen av olycka som han uttryckte det. Så ett tips om det finns tid är att ringa till den vållandes försäkringsbolag direkt på platsen då behöver man inte gå omkring och vara orolig över vad den andre säger och det blir klart med försäkringar och grejer på en gång.

Vi böt uppgifter, kollade varandras leg osv. hemma ringer jag mitt försäkringsbolag och berättar händelsen, dom säger att dom ska kontakta hans bolag. Gubben ringer upp mig lite senare och säger att han vart i kontakt med sitt, hans bolag ska skicka ut papper till honom som han ska rita händelsen och förklarar skriftligt ur det hela gick till, sen ska han skicka tbx det till hans bolag som i sin tur efter detta kontaktar mitt bolag för att "göra upp". Jag kontaktar även hans bolag, som inte är villiga att lyssna på min uppfattning av det hela utan vill bara ha deras kunds papper och sedan kontaktar dom mitt bolag för att stämma av. Känner mig blåst....

Permalänk
Medlem

Oavsett om du "döms" som vållande så skall det ändå gå på din försäkring om det är halvförsäkring du har, skillnaden mot hel är om du är med om en SINGELolycka för då utgår ingen ersättning. Så med andra ord har du iaf inte "förlorat" dina 30k!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Oavsett om du "döms" som vållande så skall det ändå gå på din försäkring om det är halvförsäkring du har, skillnaden mot hel är om du är med om en SINGELolycka för då utgår ingen ersättning. Så med andra ord har du iaf inte "förlorat" dina 30k!

Jag tror faktiskt du har fel, dock önskar jag att du har rätt.

Permalänk
Medlem

@Silcan:

Skrivet av Silcan:

Vi böt uppgifter, kollade varandras leg osv. hemma ringer jag mitt försäkringsbolag och berättar händelsen, dom säger att dom ska kontakta hans bolag. Gubben ringer upp mig lite senare och säger att han vart i kontakt med sitt, hans bolag ska skicka ut papper till honom som han ska rita händelsen och förklarar skriftligt ur det hela gick till, sen ska han skicka tbx det till hans bolag som i sin tur efter detta kontaktar mitt bolag för att "göra upp". Jag kontaktar även hans bolag, som inte är villiga att lyssna på min uppfattning av det hela utan vill bara ha deras kunds papper och sedan kontaktar dom mitt bolag för att stämma av. Känner mig blåst....

Behöver inte betyda något. Hans bolag värnar naturligtvis hans version (billigast för dom). Ditt bolag kommer att tala för din sak / din version.

Var själv med om en nästan identisk olycka en gång. Jag blev påbackad i sidan av en bil. Min bil var (knappt) i rörelse. Tvist uppstod mellan bolagen Det andra bolaget ansåg att jag var delskyldig till olyckan, men mitt bolag sade bara till mig att då de ansåg mig vara oskyldig så skulle jag komma att vara helt fri från ekonomiskt ansvar. Tvisten skulle lösas bolagen emellan utan min inblandning. Lycka till.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

@Silcan:
Behöver inte betyda något. Hans bolag värnar naturligtvis hans version (billigast för dom). Ditt bolag kommer att tala för din sak / din version.

Var själv med om en nästan identisk olycka en gång. Jag blev påbackad i sidan av en bil. Min bil var (knappt) i rörelse. Tvist uppstod mellan bolagen Det andra bolaget ansåg att jag var delskyldig till olyckan, men mitt bolag sade bara till mig att då de ansåg mig vara oskyldig så skulle jag komma att vara helt fri från ekonomiskt ansvar. Tvisten skulle lösas bolagen emellan utan min inblandning. Lycka till.

Hur gick det sedan? Mitt bolag har inget att förlora på, bara dom ger sig direkt då dom endå inte behöver betala något för min bil då jag har halv.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Silcan:

Skönt att du trillade in Jag stog helt still när han körde in i mig, vart chockad och bromsade när jag såg honom komma mot mig i acceleration. Han körde ca: 5-6m från parkerad bill till minn dör som gick in ca: 30cm. Jag ska be en skade reglerare att kolla på bilen, är det av stor betydelse i frågan? Gubben som körda transiten kommer säga att han hade sol i ögonen, är det starkt nog kanske? Beror väll på hur han formulerar sig så klart "hade sol i ögonen men clion körde rakt framför mitt fordon etc".

Hur tycker du jag ska göra?

Du ska egentligen bara säga precos som det är.
Är det några oklarheter eller om du är missnöjd med bedömningen från försäkringsbolagen så kan du begära en granskning av fordonen av en skadereglerare. Sedan finns det även konsumentombudsmän på samtliga bolag som hanterar ärenden som överklagas när man är missnöjd.

Han har ingen större vinst med att ljuga. Kostnaden om det blir en tvist kommer vara högre i tid/pengar när man väl kommer till kritan.

Känner du dig vållande? Tycker hela fallet verkar vara solklart, sedan kan ju du såklart säga precis vad som helst på ett anonymt forum (Inget anklagande men syftar på att var ärlig och uppriktigt mot bolaget så kommer det bli en så snabb och smidig process för samtliga).

Att säga "sol i ögonen" är ungefär samma sak som att säga, "det är mitt fel" så helt klart till din fördel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Silcan:

Skrivet av Silcan:

Hur gick det sedan? Mitt bolag har inget att förlora på, bara dom ger sig direkt då dom endå inte behöver betala något för min bil då jag har halv.

Jag fick reparationen betald och gratis hyrbil under tiden (två veckor), utan sänkning av min bonus. Hur tvisten bolagen emellan gick vet jag inte. Ointressant för mig.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Sist jag var med om en trafikolycka (jag blev påkörd bakifrån när jag stannat vid ett övergångsställe) så fyllde man i ett papper man ska ha i bilen som man skickar till försäkrings bolaget. På det beskriver man hädelse förloppet och skador och så. Detta kunde man fylla i och skicka in tillsammans om man var överens om händelseförloppet. Då detta hände fanns det även en kolumn att fylla i om vem som var vållande, alltså man kunde ta på sig skulden eller bestrida den. Sen kunde bolaget besluta annorlunda men jag tror det vägde rätt tungt. Detta var för kanske drygt 10 år sen.
Gör man inte så längre? Bra att veta nästa gång man blir påkörd

vad jag vet så finns detta papper fortfarande

har själv ALLTID detta papper(ett dokument med lite ''snabbinfo'') i bilen vilket var bra i början av året då jag själv var med i en liten sammanstötning ( trasigt xtraljus & liten repa på kofångaren)

fyller i skador på bilen (på en liten bild som finns) och hur olyckan inträffade, fyller i varandras uppgifter och sedan (skriver iallafall jag)
ett separat papper med händelseförlopp som BÅDA signerar för då har man skriftligt mellan de inblandade vad som hände och motparten kan inte ändra sin historia i efterhand då han signerade papperet vid olyckan och samtyckte till det som skrevs stämde

men jag anser som de flesta här att stod du still och han kör in i sidan på din bil är HAN den vållande och inte du
så borde inte finnas något att oroa sig för

håll oss uppdaterad så få vi höra hur de sluta

//Erik

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag tror faktiskt du har fel, dock önskar jag att du har rätt.

Kollade upp det där lite nogrannare, och tyvärr så verkar jag ha fel.. Var säkert tio år sedan jag senast läste igenom det finstilta på en bilförsäkringen och antingen så var jag ung och dum då eller så har försäkringarna ändrats

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du ska egentligen bara säga precos som det är.
Är det några oklarheter eller om du är missnöjd med bedömningen från försäkringsbolagen så kan du begära en granskning av fordonen av en skadereglerare. Sedan finns det även konsumentombudsmän på samtliga bolag som hanterar ärenden som överklagas när man är missnöjd.

Han har ingen större vinst med att ljuga. Kostnaden om det blir en tvist kommer vara högre i tid/pengar när man väl kommer till kritan.

Känner du dig vållande? Tycker hela fallet verkar vara solklart, sedan kan ju du såklart säga precis vad som helst på ett anonymt forum (Inget anklagande men syftar på att var ärlig och uppriktigt mot bolaget så kommer det bli en så snabb och smidig process för samtliga).

Att säga "sol i ögonen" är ungefär samma sak som att säga, "det är mitt fel" så helt klart till din fördel.

Det jag ororar mig för är vad han kommer redovisa för sitt bolag, blir han vrång och börjar ljuga för sitt bolag blir det ord mot ord. Och då blir det säkerligen en delad skada. hans försäkring står för sin kund och mitt bolag för min bil, som har halv och jag står med byxorna nere

Jag känner mig inte vållande, men med min otur så...

Jag har fortfarande mardrömmar sen ett fyllo körde in i mitt hus och fick handska med bilistens försäkringbolag. Mitt bolag gav ingen hjälp utan det var bilistens bolag som handledde hela ärendet. Mycket hemsk period av stress och oro då hela grunden sprack. förövrigt finns den tråden kvar.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Det jag ororar mig för är vad han kommer redovisa för sitt bolag, blir han vrång och börjar ljuga för sitt bolag blir det ord mot ord. Och då blir det säkerligen en delad skada. hans försäkring står för sin kund och mitt bolag för min bil, som har halv och jag står med byxorna nere

Jag känner mig inte vållande, men med min otur så...

Det är fortfarande du som blivit påkörd av någon som varit ouppmärksam och inte sett ett hinder i vägen.
Hade du promenerat så tror jag inte ens du hade funderat på vem som är skyldig, han måste vara vållande rent logiskt.

Permalänk
Medlem

Står du still så är han vållande. Kan han inte se så måste han stanna, inte ett dugg förmildrande, snarare tvärt om. Kunde ju stått ett barn framför, om man ska hårddra det.

Självklart vill inte ditt försäkringsbolag ta på sig detta, för den vållandes försäkringsbolag betalar ju skador på den andres fordon (det är vad trafikförsäkringen är till för).

Jag skulle sovit lugnt i din situation, oroa dig inte för att den andres försäkringsbolag inte vill prata så mycket, dom vill nog själv kolla upp hur det ser ut först.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Det största potentiella problemet här är om han skulle säga till sitt bolag att han inte alls var inblandad i olyckan. Då blir man helt beroende av vittnen till händelsen. Men som jag förstår det nu så nekar han inte till det och då finns det teknisk bevisning som kan visa vad som hänt.

I och med att han kört in i passagerardörren på din bil så har han varit oaktsam. Antingen har han kört på tok för fort eller så har han inte sett att du var där. Högerregeln gäller inte på en bensinmacks område, utan du får köra framåt om det kan göras på ett sätt som är säkert för dig själv och andra.

Den värsta grejen jag varit med om annars är när jag fick hela sidan på min frus bil uppskrapad på en parkering av en dam som smet från platsen. Jag var inne i en affär, men som tur var var det en kille som såg vad som hände och bad affären ropa efter ägaren till bilen. Tycker att damen borde fattat att någon sett henne när jag anmälde henne som vållande till mitt försäkringsbolag, men hon nekade. Tack vare vittnet så löste det sig. Skulle dock gärna varit en fluga på väggen hemma hos henne när hon fick det beskedet av sitt försäkringsbolag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Här kommer jag med en uppdatering.

Motparten har i sin rapport sagt att han körde lugnt och försiktigt för att solen låg åt söder och att jag körde framför honom. hans FB efter deras beslut anser att jag är vållande till skadan. Mitt FB har inte beslutat än men ska göra det inom kort dom hade tydligen mycket o göra.

Jag var i kontakt med hans FB och fick en otrevlig typ i luren, jag ville ha en skadereglerare som kollade på min bil så att dom kan se att jag stog still men han sa bara "ord mot ord" och va jätte otrevlig (jag var inte otrevlig men ihärdig). Sen tillslut sa jag ... vi har villa stor, barn, båda olycksfall och sjuk samt drulle kolla upp min frus personnr och tala om för mig alla försäkringar vi har hos er. han gjorde det och sen fråga jag min fru "ska vi säga upp alla våra förs.. och svar ja". När jag sa det till honom så sa han till mig "men S L U T A grina" och där vart jag snabb med att lägga på i frustration.

Besviken, känner mig lurad och kränkt.

Update: Jag har varit i kontakt med högre uppsatta personal på FB och dom tycker det är förjäkligt det som hänt, och ska göra en utredning och återkommer till mig imorgon, med förhoppningsvis något som kan kompensera mig så att jag blir nöjd igen. vad hon nu mena med det. inte exakta dessa ord hon sa men något i den stilen. Hon var mycket trevlig, ville be en skadereglerare att kolla på bilen och så frågade hon om vi vill säga upp våra försäkringar men jag vill avakta lite sa jag.

Permalänk
Medlem

Stillastående fordon räknas som "parkerat" och ett parkerat fordon är alltid oskyldig. Samma regel gäller den som backar är alltid ansvarig.

Han körde in i dig = hans fel oavsett om du står still eller inte. Och som många andra skrev, de har kameror på macken så det ska inte vara några problem. Men som sagt, han körde in i dig då är det hans fel.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Återkom gärna när du vet mer. Känner en person som har varit med om något liknande. Försäkringsbolaget ansåg att min kompis allena var skyldig och fick därför ingen ersättning. Skillnaden var dock att kompisen stod på ett ställer där bilar inte ska stå, så det är lite andra omständigheter.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd

Oavsett om det står ord mot ord så har du med en sönderkrockad förardörr och det räcker som bevis.

Trafikförordningen

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

14 § "Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse"

Föraren i det andra fordonet är vållande för skadan då denna ej tillämpat rätt hastigheten utifrån förhållandena. Hade föraren anpassat hastigheten så hade kollisionen kunnat undvikas. Har föraren även erkänt i rapporten att det var stark sol så är fallet solklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Stillastående fordon räknas som "parkerat" och ett parkerat fordon är alltid oskyldig. Samma regel gäller den som backar är alltid ansvarig.

Han körde in i dig = hans fel oavsett om du står still eller inte. Och som många andra skrev, de har kameror på macken så det ska inte vara några problem. Men som sagt, han körde in i dig då är det hans fel.

Du kan knappast räknas som oskyldig om du t ex åker rakt ut på en huvudled men hinner stanna innan nån kör på dig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Silcan: Det är detta som gör att man dokumenterar allt precis vid krocken samt man märker vilka företag som är Bulls*** och vilka man kan vara nöjd med. (att bara ta emot dina pengar kan alla bolag göra).

Tråkigt. Hoppas du kan få en skadereglerare som tittar på bilen, ligg i och ge inte upp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Väldigt missvisande titel...
Det borde stå: blev påkörd av en bil, hur går det till nu?
Dessutom så undrar jag varför du är så fruktansvärt osäker? det är ju helt självklart att det inte är DU som gjort något fel, du stod ju still som du säger, så är det inget snack om saken, alltså ärendet får punkt redan där, du stod still och blev påkörd, det räcker så.
Dessutom har alla mackar kameror så den saken behöver du inte ens fundera över.
Ord mot ord kommer det aldrig bli, försäkringsbolaget kan begära in kamera videon om dom vill.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Silcan: Det är detta som gör att man dokumenterar allt precis vid krocken samt man märker vilka företag som är Bulls*** och vilka man kan vara nöjd med. (att bara ta emot dina pengar kan alla bolag göra).

Tråkigt. Hoppas du kan få en skadereglerare som tittar på bilen, ligg i och ge inte upp.

Vad har du får åsikter om "sluta grina" kommentaren? Inte för att jag grinade direkt utan detta kändes som dagis nivå, något gruppchefen tog allvarligt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Väldigt missvisande titel...
Det borde stå: blev påkörd av en bil, hur går det till nu?
Dessutom så undrar jag varför du är så fruktansvärt osäker? det är ju helt självklart att det inte är DU som gjort något fel, du stod ju still som du säger, så är det inget snack om saken, alltså ärendet får punkt redan där, du stod still och blev påkörd, det räcker så.
Dessutom har alla mackar kameror så den saken behöver du inte ens fundera över.
Ord mot ord kommer det aldrig bli, försäkringsbolaget kan begära in kamera videon om dom vill.

Eftersom jag har halv så är jag i motpartens försäkringsbolags händer, och dom har beslutat att jag är vållande. Så enkelt var det tydligen inte som du tror

Ska se vad chefen säger till mig imorgon, och be ifall dom kan få ut kamera bevis ifrån macken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Eftersom jag har halv så är jag i motpartens försäkringsbolags händer, och dom har beslutat att jag är vållande. Så enkelt var det tydligen inte som du tror

Ska se vad chefen säger till mig imorgon, och be ifall dom kan få ut kamera bevis ifrån macken.

Då har du gjort eller sagt något riktigt fel, eller så har du inte sagt nånting..... så ska det inte bli/gå till.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Silcan: Helt oacceptabelt. Typ snudd på disciplinerande aktion som krävs. Inte profsigt av medarbetaren att göra så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lätt att vara efterklok men skall ge dig ett råd nu.

Vid sånna här tillfälle skall man alltid fota/filma/spela in ljud precis när det hänt, var med i en liten bilkrock när jag var utomlands förra månaden.

Killen stod parkerad med varningsblinkersen till höger på en huvudled och kollade inte när kan svängde ut igen vilket resulterade i att vi körde in i förardörren på honom. Jag gick ur bilen fotade han, hans regnr och hur bilarna stod.

Sedan räckte han fram en bunte sedlar som skulle täcka reparationen av vår bil (skadad höger framskärm) för att vi sade att vi skulle ringa trafikpolisen annars end off story.

Det gäller att alltid vara överlägsen genom att skaffa sig bevis för då krånglar ingen med dig, tänk på det nästa gång

Sen kan du ju fortsätta bråka med försäkringsbolagen för de är vad man måste göra med de...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Då har du gjort eller sagt något riktigt fel, eller så har du inte sagt nånting..... så ska det inte bli/gå till.

I min första post står det hur det gick till, det är också den typ av rapport jag angett till mitt FB. Det är motpartens FB som beslutat mig som vållande för att den andra gubben som körde absolut inte gjort nåt fel i hans rapport. Det blir liksom dött lopp här, mitt bolag skyller på han och hans bolag skyller på mig. Men jag har halv och får ingen ny bil eftersom jag är beroende på hans bolag (motparten måste bli vållande i mitt fall för att jag ska få ersättning).

Hans bolag , den otrevliga sa "ord mot ord". Ja men va bra för nu ska ja försöka få kamera bevis ifrån macken, eller rättare sagt få FB att få tillstånd att få hämta ut den. Kanske får göra en polisanmälan först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

I min första post står det hur det gick till, det är också den typ av rapport jag angett till mitt FB. Det är motpartens FB som beslutat mig som vållande för att den andra gubben som körde absolut inte gjort nåt fel i hans rapport. Det blir liksom dött lopp här, mitt bolag skyller på han och hans bolag skyller på mig. Men jag har halv och får ingen ny bil eftersom jag är beroende på hans bolag (motparten måste bli vållande i mitt fall för att jag ska få ersättning).

Med andra ord har du inte gjort nånting för att få ordning på det här låter det som tycker jag.
Du säger att personen som körde på dig hade solen i ögonen, och råkade köra in i din sida på din bil när du stod still, om den personen sagt så till sitt FB så ska ju inte du bli vållande? då är det ju helt plötsligt förtal vi pratar om och det är polisanmälningsbart.
antingen undanhåller du info för oss här, eller så är det nånting som gått rejält snett.
Ring runt imorgon, och ring även polisen och hör med dom vad du kan göra om du blir falskt anklagad för något du ej gjort.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Med andra ord har du inte gjort nånting för att få ordning på det här låter det som tycker jag.
Du säger att personen som körde på dig hade solen i ögonen, och råkade köra in i din sida på din bil när du stod still, om den personen sagt så till sitt FB så ska ju inte du bli vållande? då är det ju helt plötsligt förtal vi pratar om och det är polisanmälningsbart.
antingen undanhåller du info för oss här, eller så är det nånting som gått rejält snett.
Ring runt imorgon, och ring även polisen och hör med dom vad du kan göra om du blir falskt anklagad för något du ej gjort.

Jag har gjort allt, tom blivit tillsagd "men sluta grina" när jag pratar med motpartens handläggare. Saken är att hans version inte alls stämmer överens med min och hans FB säger ord mot ord. Du verkar inte läst mitt första inlägg, min bil är inte parkerad. Det står still strax före kollisionen men var i rörelse innan jag uppfattade en bil som kom fullt gasande runt pumparna. Saken är att han påstår att jag bara åkte rakt framför honom som en galning.

Vad är det jag ska göra? Det finns inget mer jag kan göra mer en att:
1. Göra en polisanmälan
2. Genom polis begära ut kamera bevis som FB kan titta på.
3. Jag stämmer han för bedrägeri.

Tycker att det inte borde gå så långt, och jag vet inte om jag har tid med detta häller. 30 tusen är inte en jätte förlust häller...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Jag har gjort allt, tom blivit tillsagd "men sluta grina" när jag pratar med motpartens handläggare. Saken är att hans version inte alls stämmer överens med min och hans FB säger ord mot ord. Du verkar inte läst mitt första inlägg, min bil är inte parkerad. Det står still strax före kollisionen men var i rörelse innan jag uppfattade en bil som kom fullt gasande runt pumparna. Saken är att han påstår att jag bara åkte rakt framför honom som en galning.

Vad är det jag ska göra? Det finns inget mer jag kan göra mer en att:
1. Göra en polisanmälan
2. Genom polis begära ut kamera bevis som FB kan titta på.
3. Jag stämmer han för bedrägeri.

Tycker att det inte borde gå så långt, och jag vet inte om jag har tid med detta häller. 30 tusen är inte en jätte förlust häller...

Jag tycker du ska göra precis det du skrev.
Om inte det fungerar så måste du ta kontakt med jurist.
Jag menar.... du kanske faktiskt körde fram som en galning, precis som dom säger, det kan ju ingen annan än du veta.
Just därför är det mycket viktigt att fixar det.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

@Chibariku:
Parkerar du bilen där och blir påkörd så ja. Men sen ska man ha en orsak att "parkera" där. Ex får du fel på bilen och blir påkörd så är det inte ditt fel. Men om du kör ut och ställer bilen mitt på E4an och sedan ställer dig på vägkanten och väntar på att nån ska köra på den så....Ja. Tänk lite.

Visa signatur

.