Kommer regeringen utnyttja expropriationsrätten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Okej, vad vill du säga? Att det är på samma sätt i alla andra städer som det är i Ystad? Du är för färgad eftersom du drar ett exempel på där du bor och säger att någon annan är naiv, komiskt.

Det finns massor med små brukssamhällen som har tomt på invånare, där det står tomma lägenheter. Problemet är att jag tycker att staten ska ha makt att tvinga folk att bo i dessa samhällen tills att de har integrerats eller lärt sig språket/har jobb och kan själv leta efter annat.

Läs Boverkets rapport, då bör du få klart för dig att det varken finns eller är aktuellt att placera folk i lägenheter under ansökningstiden.

Fastigheterna i bruksorterna har ofta rivits dessutom. Det finns däremot en rad kommersiella fastigheter som står och förfaller i småorter och småkommuner. Det går dock snabbare att upprätta nya modulhus än att renovera de flesta av dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Läs Boverkets rapport, då bör du få klart för dig att det varken finns eller är aktuellt att placera folk i lägenheter under ansökningstiden.

Fastigheterna i bruksorterna har ofta rivits dessutom. Det finns däremot en rad kommersiella fastigheter som står och förfaller i småorter och småkommuner. Det går dock snabbare att upprätta nya modulhus än att renovera de flesta av dessa.

Jag pratade ut ifrån egna erfarenheter men om du nu hänvisar till boverket så tar jag gärna en källhänvisning med tillhörande stycke/sida

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Jag pratade ut ifrån egna erfarenheter men om du nu hänvisar till boverket så tar jag gärna en källhänvisning med tillhörande stycke/sida

Delrapporten kom i början av mars, slutrapporten kommer i november http://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/...

Permalänk
Avstängd

@Petterk:
Alla dessa "diktarorer" har hållit området stabilt. Inget har varit så brutalt sedan medeltiden...
Nu har vi decennier av klankrig, tills någon kan "komma" till makten och krossa klanerna...

Sluta upp med den här äckliga jävla beteendet att kalla alla som du inte kommer överens med inom utrikespolitik för rasister...
Jag är inte svensk, och av alla olika människor jag har mött är det bara svenskar som äcklar sig så här...
Som om det hade varit det värsta brottet som finns, att vara rasist...

Citat:

eller prata om islam som den debattören gör, som också är välkänd och omskriven i en viss grupp internetmedier.

Citat:

Det är t.o.m. rasistiskt dravel att prata om hur skyddsbehövande kommer leva på bidrag

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller att staten kommer att börja beslagta personliga egendomar, särskilt eftersom de nyligen beställde utredningar om tältläger och modulhus.
Men när nu Ryssland och snart Kina också involverar sig i Syrien är chansen stor att antalet flyktingar som kommer hit kraftigt ökar igen.
Och för det styre vi har idag är de dummaste idéerna alltid en möjlighet att öppna upp svenska folkets hjärtan, om så med en yxa.

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

@Petterk:
Alla dessa "diktarorer" har hållit området stabilt. Inget har varit så brutalt sedan medeltiden...
Nu har vi decennier av klankrig, till någon kan resa tills makten och krossa klanerna...

Sluta upp med den här äckliga jävla beteendet att kalla alla som du inte kommer överens med inom utrikespolitik för rasister...
Jag är inte svensk, och av alla olika människor jag har mött är det bara svenskar som äcklar sig så här...
Som om det hade varit det värsta brottet som finns, att vara rasist...

Vi har haft riktigt stora konflikter som Iran-Irakkriget, inbördeskriget i Libanon, PKK-konflikten med Turkiet, inbördeskriget i Irak 91 med flera. Det är tyvärr inte så extraordinärt att hundratusentals dödas.

Jag bryr mig ärligt talat inte varför folk kommer med felaktig information och spär på myter, och har dessutom mött det som vill argumenterats. Galna uppgifter och bilder kan avfärdas med information om hur det står till, om det inte gäller de som lever för att odla konspirationer då. De som är intresserade av att ta in information kan göra det själv och ser att det inte finns någon grund för att Sverige skulle utlysa undantagstillstånd, och att det inte finns någon anledning om att tala om flyktingar som muslimer (många som flyr är också minoriteter exempelvis kristna). Jag har inte karaktäriserat någon som skrivit i tråden och du behöver inte komma med personpåhopp istället för att argumentera. Få är så inne i kretsarna att de ser folket som argumenterar och länkar dessa vissa internetmedier som något annat än troll. Det syns direkt på språket.

Permalänk
Avstängd

@Petterk:
Det tråden handlar om har kommit på dagordningen i tyskland, till exempel.
Google efter "Expropriated by German State"...
Det är några tyskar i onlinespel (jag gillar att småprata med folk) som ansåg att det ser lite väl illa ut i tyskland, det är så jag fick reda på det... Dom var rätt missnöjda, kan man säga, med situationen.

Givetvis, dom var säkert mega-rasister...

Sen, vad gäller personpåhopp, så har du i två olika inlägg insinuerat rasism hos dom som du inte höll med. Jag har till och med citerat dig, för att minska förvirring, med det tycks inte fungera.
Du har förbrukat din "rätt" att vara respekterad...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det har varit konflikter i Mellanöstern under hela efterkrigsperioden och det är fortfarande inte tal om någon massiv folkvandring till oss. Det är strunt att prata om undantagstillstånd i Sverige. Det är t.o.m. rasistiskt dravel att prata om hur skyddsbehövande kommer leva på bidrag, alla från oroshärdar får inte skydd här, antalet överdrivs och framtida kostnad har ingen inverkan på om personer har genuina skyddsbehov eller inte och det har inte heller något att göra med våra förpliktelser enligt folkrätten. Det går folkrättsligt inte att sätta någon gräns på hur många som får söka asyl och enligt folkrätten så måste man se till att personer har det de behöver medan asylansökan prövas. Dessutom får vem som helst från EU+EES (och Schweiz) bosätta sig här och det finns ingen gräns för hur många som får komma hit på arbetstillstånd, eller som anhörig till svenska medborgare. De flesta som invandrat till Sverige har inte gjort det som flyktingar eller asylsökande. Den största gruppen utrikes födda är fortfarande finnar.

Det är mellan 1 jan och 1 sep 14716 Syrier som sökt asyl, samma period beviljades asyl/uppehållstillstånd till 19355 personer. Samtidigt var 12081 personer med uppehållstillstånd inskrivna i mottagningssystemet varav 9471 med uppehållstillstånd som bodde på anläggningsboende. Av de som sökt asyl nu i september är bara drygt hälften Syrier, de flesta som inte är syrier kommer få sin ansökan avslagen. Bara för att Migrationsverket har ca 90 000 i sitt system betyder det inte att de behöver 90 000 platser på anläggningsboende. Det är ju inte heller några 90 000 som väntar på att komma in på bostadsmarknaden om kanske 30 000 får asyl. Kollar vi på SCBs statistik så stod Syrier för straxt över 22% av de invandrande till Sverige för första halvan av 2015. De som får asyl är fortfarande färre än de som flyttar till Sverige p.g.a. andra skäl.

Det finns alltså inga ohanterbara mängder eller något behov att utlysa kristillstånd.

Eftersom det är den 1okt idag så kan vi köra med 1jan-1okt.
Under Sep ankom det 24306 asyl ansökningar det är en 1/3 av alla asyl ansökningar under hela året (73079st) på 1 månad så jag undrar när du anser det blir ohanterbart?
Källa: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/...

Så jag tror dom kan kommer att ta över vissa hotell eller företagsbyggnader under en kort period.

Sen personligen anser jag att regeringen driver migrations frågan som företag drev IT avdelningar på 90talet ingen vet inte riktigt hur det funkar men vi måste ha det och låt det kosta vad det vill.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av VonB:

Eftersom det är den 1okt idag så kan vi köra med 1jan-1okt.
Under Sep ankom det 24306 asyl ansökningar det är en 1/3 av alla asyl ansökningar under hela året (73079st) på 1 månad så jag undrar när du anser det blir ohanterbart?
Källa: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/...

Så jag tror dom kan kommer att ta över vissa hotell eller företagsbyggnader under en kort period.

Sen personligen anser jag att regeringen driver migrations frågan som företag drev IT avdelningar på 90talet ingen vet inte riktigt hur det funkar men vi måste ha det och låt det kosta vad det vill.

Stora läskiga siffror... Du kan roa dig med att jämföra med tidigare år.

Ser inte ut som en direkt katastrof än så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Stora läskiga siffror... Du kan roa dig med att jämföra med tidigare år.

http://www.migrationsverket.se/images/18.5e83388f141c129ba631111f/1443439458288/Total_s%C3%B6k.png

Ser inte ut som en direkt katastrof än så länge.

Visst
Med 3 månader kvar av 2015 så har vi:
90% av antalet asylsökande 2014
135% av antalet asylsökande 2013
167% av antalet asylsökande 2012
246% av antalet asylsökande 2011
230% av antalet asylsökande 2010
302% av antalet asylsökande 2009

Sen minskar antalet asylsökande till 93/94 då vi hade Balkan kriget och om vi jämför med som så ser det ut så här:
194% av antalet asylsökande 1994
87% av antalet asylsökande 1993

Så är en del % ökning så när blir det en katastrof eller ohanterbart?
För nu släcker vi problemet med skicka in mer pengar till migrations verket istället för skicka in mer pengar på bli bättre.
Anser hanteringstiden det tar innan folk får svar om man får stanna eller hamnar i utbildning tar för lång tid och handlar om lotto om vilket kontor eller handläggare man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Okej, vad vill du säga? Att det är på samma sätt i alla andra städer som det är i Ystad?

Nej? Jag vill poängtera att det knappast enbart är i storstäderna (Stockholm, Göteborg, Malmö, m.fl) som det finns brist på bostäder, då det lät så på personen som jag citerade.

Skrivet av MarkoV:

Du är för färgad eftersom du drar ett exempel på där du bor och säger att någon annan är naiv, komiskt.

Vad är det för fel med att dra ett exempel på området där jag bor?
Dessutom, vad är det som kan bli "färgat" med det jag sa? Antingen så är det bostadsbrist i ett området eller så är det inte det.
Eftersom Ystad knappast går att jämföra med Malmö eller Stockholm så tycker jag att det är ett högst relevant exempel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

@Petterk:
Det tråden handlar om har kommit på dagordningen i tyskland, till exempel.
Google efter "Expropriated by German State"...
Det är några tyskar i onlinespel (jag gillar att småprata med folk) som ansåg att det ser lite väl illa ut i tyskland, det är så jag fick reda på det... Dom var rätt missnöjda, kan man säga, med situationen.

Givetvis, dom var säkert mega-rasister...

Sen, vad gäller personpåhopp, så har du i två olika inlägg insinuerat rasism hos dom som du inte höll med. Jag har till och med citerat dig, för att minska förvirring, med det tycks inte fungera.
Du har förbrukat din "rätt" att vara respekterad...

Nej det är bara du som inte kan diskutera saken genom att komma med udda påståenden och lägga in udda värderingar på text du felciterar genom att lyfta ut ett par ord av en mening. Du har inte diskuterat ämnet överhuvudtaget. Antingen har du något att argumentera eller inte.

Det finns gott om främlingsfientlighet bland allmänheten, men jag har bara diskuterat hur en specifik debattör för fram sina orimliga åsikter och det belyser bara hans utgångspunkt. Du kom med nedsättande språk på första raden du skrev.

Permalänk
Medlem

Den genomsnittliga bostadskö tiden är inte detsamma som den genomsnittliga väntetiden på att få en bostad utan hur länge en person stått i kö. Om du har som alla Svenska kommuner har: en ansenlig andel pensionärer boendes i villor men som stått i kö i trettio år för att kunna flytta till lägenhet på ålderns höst så kommer du att ha en hög genomsnittlig kötid även om du kan få en lägenhet inom en vecka.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Nej, det skulle inte kunna räknas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Den genomsnittliga bostadskö tiden är inte detsamma som den genomsnittliga väntetiden på att få en bostad utan hur länge en person stått i kö. Om du har som alla Svenska kommuner har: en ansenlig andel pensionärer boendes i villor men som stått i kö i trettio år för att kunna flytta till lägenhet på ålderns höst så kommer du att ha en hög genomsnittlig kötid även om du kan få en lägenhet inom en vecka.

Korrekt, samt att alla som är intresserade av att flytta till storstäder inte ställer sig i någon kö av flera anledningar som att det är svårt att förespå ens framtid. Skulle kön i göteborg minskas så skulle t.ex. jag själv bli intresserad av att ställa mig i en sådan.

Jag ser dock invandring som ett ickeproblem när det gäller bostäder om staten bara inte skulle skulle skjuta in pengar, vill fler vill bo i städerna, bra då finns det mer pengar att fixa så att fler bostäder kan bli där eller bättre transporter i närliggande orter. Alltså alla kan inte bo inne i centrum, men har man ett snabbtåg som gör runt 300km/h så är det inte så farligt att bo någon mil utanför stan om det finns en hållplats där.

Så problemet folk pratar om i tråden har egentligen inte ett skvatt med hur många som flyttar hit att göra, det har istället med hur staten beter sig. Det finns många välmående länder i världen som är mer tätbefolkat än sverige så problemet är inte antal människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonB:

Eftersom det är den 1okt idag så kan vi köra med 1jan-1okt.
Under Sep ankom det 24306 asyl ansökningar det är en 1/3 av alla asyl ansökningar under hela året (73079st) på 1 månad så jag undrar när du anser det blir ohanterbart?
Källa: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/...

Så jag tror dom kan kommer att ta över vissa hotell eller företagsbyggnader under en kort period.

Sen personligen anser jag att regeringen driver migrations frågan som företag drev IT avdelningar på 90talet ingen vet inte riktigt hur det funkar men vi måste ha det och låt det kosta vad det vill.

Det kom 24 000, men hur många av dessa bor på anläggningsboende? Antalet på anläggningsboende har bara ökat med ca 10 000. Att husera folk i veckor i gymnastiksalar som i Tyskland har inte varit aktuellt och det Tyskland gör är långt ifrån att utlysa undantagstillstånd. Av de som kom i september var bara 45% Syrier då det är många andra som tar samma vägar. Samtidigt är 10 084 med uppehållstillstånd kvar på anläggningsboende och det är alltså platser som skulle frigöras till nyankomna om de kommer ut i bostad.

1 jan - 1 okt så kom fortfarande fler utan anknytning till flyktingar (arbetstillstånd, studerande, anhöriga utan anknytning till asylsökande) än flyktingar, räkna med att en betydande del av de asylsökande inte får uppehållstillstånd också.

I min kommun får inte hotellet som står öde rätt centralt i huvudorten inte användas som permanent boende eftersom det är mot detaljplanen och ägaren får alltså inte bedriva boende där, det har varit uppe i rätten. Det är inte bara att ta över saker. Nu kunde ägaren ha ansökt om att ändra detaljplanen givetvis, men det gjorde han inte. Nu är det ändå en kommun som både har kommunplacerade och ett förvar med övrig verksamhet. Hade det varit en hyresfastighet som användes som boende istället hade inte kommunen kunna säga något om saken. Den hyresfastigheten som stod öde då? Jo den byggs om till trygghetsboende med ca 1 år byggtid. O andra sidan tar den fastighetsägaren mot nyanlända i det ordinarie lägenhetsutbudet. Fastigheten hade stått övergiven så länge att den inte kunde användas till tillfälligt boende heller, utan totalrenovering. Kommunen har också fler kommunmottagna än större kommuner i länet, det är bara den största kommunen som har fler. Någon oordning är det ändå inte tal om.

Ett problem för många kommuner är det stora antalet ensamkommande från Afghanistan. Det är stora krav på kommunerna där. Där handlar det också om större förändringar än på övriga strömmen.

Hittills i år har det beviljats 22 961 asylansökningar, förra året beviljades 35 642, 2006 beviljades 25 096 och 1994 beviljades 44 875 asyl. Vi har med andra ord inte överstigit toppnoteringen på folk vi tar emot.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Du har redan spårat ut den. Tror du verkligen nån kommer och tar din sommarstuga för att placera flyktingar i?

Det finns massa småstäder med många tomma lägenheter pga urbaniseringen, det finns väl egentligen ingen bostadsbrist förutom i de storstäder som alla vill bo i.

Skrivet av Yooriitzz:

Det råder inte brist på bostäder. Det råder brist på folk som vill bo i dom. Med en växande befolkning som inte vill bo i Grums, Stenstorp, Tibro, Herrljunga och liknande så är det klart som fan att man inte kan husera hela Sveriges befolkning i Malmö, Stockholm och Göteborg. Jag tar gärna en schysst kåk utanför Herrljunga. Speciellt med tanke på att kostar typ 800 000.

Jo då i vissa mindre städer rådet det brist, i Tibro är det fullt och i lägenheterna tar utlänningar över totalt. Skövde har dom en kö på 23.000 pers ca Finns inte en enda ledig lägenhet, inte ens bostadsrätter.

Men finns troligen kommuner med mer plats. Men inte i närområdet till Skövde.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Korrekt, samt att alla som är intresserade av att flytta till storstäder inte ställer sig i någon kö av flera anledningar som att det är svårt att förespå ens framtid. Skulle kön i göteborg minskas så skulle t.ex. jag själv bli intresserad av att ställa mig i en sådan.

Jag ser dock invandring som ett ickeproblem när det gäller bostäder om staten bara inte skulle skulle skjuta in pengar, vill fler vill bo i städerna, bra då finns det mer pengar att fixa så att fler bostäder kan bli där eller bättre transporter i närliggande orter. Alltså alla kan inte bo inne i centrum, men har man ett snabbtåg som gör runt 300km/h så är det inte så farligt att bo någon mil utanför stan om det finns en hållplats där.

Så problemet folk pratar om i tråden har egentligen inte ett skvatt med hur många som flyttar hit att göra, det har istället med hur staten beter sig. Det finns många välmående länder i världen som är mer tätbefolkat än sverige så problemet är inte antal människor.

Det är lite lustigt när vi är eniga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Som väntat spårar det hela ur med att man börjar räkna hur många invandrare Sverige bör tar in.

För att återgå till trådskaparens frågeställning; jag tror inte att en socialdemokratisk regering som har byggt mycket av sin politik på kampen för arbetarklassen (och medelklassen nu för tiden) kommer att använda sig av en sådan rätt. Inte heller tror jag att en Alliansregering skulle göra något sånt. Det skulle rimma väldigt illa med arbetslinjen att sno folks hårt förvärvade hushåll från dem.

Det finns däremot extremistpartier i vårat land som säkert inte skulle tveka en sekund om de hade makten. Dels har vi de på vänsterkanten som säkert skulle gotta sig stort över möjligheten att sno hus från överklassen och alla andra de anser hava för mycket egendom.

Och så har vi naturligtvis SD. De, enligt min mening, skulle vara lika överlyckliga som de på vänsterkanten (om än av andra anledningar) att få använda sig av en sådan rätt. Etniska svenskar behöver dock inte oroa sig. De, SD, skulle naturligtvis göra ett rasistiskt urval och bara expropriera egendom av Asiater, Sydamerikaner och Afrikaner. Nordeuropéer, Tyskar, Engelsmän o.s.v. skulle vara undantagna.

Det här är omständigheter under vilka jag tror att en expropriationslag kan komma att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Sverige befinner sig minst sagt i en ansträngd situation just nu, med en enorm brist på bostäder samtidigt som vi tar emot enorma mängder människor som av en eller annan anledning vill till Sverige. Jag satt o funderade på om man skulle köpa sig en sommarstuga, men samtidigt har löfven flaggat för extraordinära åtgärder, där skulle eventuellt ett utnyttjande av expropriationsrätten kunna räknas?
Kommer isåfall sommarstugorna i Sverige störtdyka i värde då ingen kan vara säker på om man får ha den kvar?

Låt inte den här tråden spåra ur nu, vill inte diskutera något annat än just expropriationsrätten här.

Att du skulle kunna bli av med din sommarstuga(eller annat boende) pga behovet av bostäder är bara en del av den vanliga skitpropagandan som sverigedemagogerna sprider.
Däremot finns det en chans att du kommer kunna hyra ut din sommarstuga eller annat boende till tex migrationsverket. Dom betalar redan för flyktingboende och om dom kan spara pengar genom att istället hyra boende av privatpersoner istället för Bert Karslsson så är det ju en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Att du skulle kunna bli av med din sommarstuga(eller annat boende) pga behovet av bostäder är bara en del av den vanliga skitpropagandan som sverigedemagogerna sprider.
Däremot finns det en chans att du kommer kunna hyra ut din sommarstuga eller annat boende till tex migrationsverket. Dom betalar redan för flyktingboende och om dom kan spara pengar genom att istället hyra boende av privatpersoner istället för Bert Karslsson så är det ju en bra idé.

Finner det smått ironisk att Bert Karlsson tjänar pengar på asylboenden. Med tanke på hans historia i Ny Demokrati.
Annars är det en bra idé tycker jag, att privatpersoner får hyra ut tomma bostäder till migrationsverket.

Permalänk
Medlem

Inte helt orimligt, kompisar med handikapp som lever på bidrag har fått brev att dom bor i för stora lägenheter och att dom kan komma till att flyttas till mindre..

Så det verkar som lägenheterna som socialen eller försäkringskassan betalar för är prio ett

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Inte helt orimligt, kompisar med handikapp som lever på bidrag har fått brev att dom bor i för stora lägenheter och att dom kan komma till att flyttas till mindre..

Så det verkar som lägenheterna som socialen eller försäkringskassan betalar för är prio ett

Att flytta runt på dessa gör absolut ingen skillnad.

Om ett par månader kanske flödet av personer ökar till runt 3000st per dag och hur ska vi då lösa problemet med förvaring av Bert Karlssons förmögenhet?

Permalänk
Avstängd

Ni vet vad skuld är. här ha ni en statsskuld.com sida som beskriver den aktuella just nu i sverige.
He he nu tar vi den stora universella skuld av alla länder.
tänk vem leder denna tävling.
Ha ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Inte helt orimligt, kompisar med handikapp som lever på bidrag har fått brev att dom bor i för stora lägenheter och att dom kan komma till att flyttas till mindre..

Så det verkar som lägenheterna som socialen eller försäkringskassan betalar för är prio ett

Bostadstillägg och försäkringskassan har inget att göra med att förse nyanlända med lägenheter att göra, inte heller socialutskottets budget i din kommun. Det är heller inget nytt.

Raderat §1 samt citat
Permalänk
Hedersmedlem

Detta är ett mycket känsligt ämne som framkallar starka känslor. Jag har raderat inlägg som tydligt brutit mot §1-paragraferna och även varit inne och nosat på §8. Tänk er gärna för innan ni trycker på "posta inlägg". Kanske kan man formulera sig på ett trevligare sätt som bibehåller en god ton i diskussionen.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Det finns inga tomma lägenheter i "bruksorter" som kan svälja de volymer som kommer nu. Kommunala bostadsbolag har varit oerhört duktiga på att anpassa kostymen och rivit väldigt mycket de senaste 10-15 åren. Det handlar om några lägenheter här och där - inte mer. Sverige har också haft en hög befolkningstillväxt tack vare invandringen i många år nu och bostadsbyggandet har inte alls hängt med.
Byggande kan ni också glömma. Modulhus? Var finns de fabriker som kan spotta ur sig modulhus anpassade till svenskt klimat i dessa volymer som behövs?
I helgen meddelades också att asylplatserna tar slut denna vecka, en vän som jobbar på Migrationsverket sa att man inte ens har resurser att hinna göra upphandlingar osv. utan nu är det nödlösningar såsom gymnastiksalar som är nästa steg. Han berättar att uthålligheten är obefintlig och lyfte bla. upp exemplet att de flesta frivilligorganisationer nu är helt utslitna. Myndigheter har inte alls den beredskap som krävs och är absolut inte anpassade till dagens volymer - speciellt inte på lång sikt.

Nationella transportenheten som har hand om avvisningar arbetar i normalfallet med 4000 avvisningar per år. Nu ska 6000 ut snabbt som attan, i tillägg ska man hantera alla de i den nuvarande vågen som blir nekade upphållstillstånd.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/nte-tjansteman-avvisa-6...

Jämförelsen med Balkan-krigen haltar. Dels fanns det faktiskt tomma bostäder, men viktigast är att de kritiska åren inte föregicks av en mättnad av befintliga system. Lägg där till att vi fortfarande hade en hel del krisberedskap kvar i landet - något som framför allt moderat vanstyre totalt utraderat.

Expropriering i stor skala tror jag inte på. Däremot kommer asylsystemet haverera i sin nuvarnade form. Att Löfvén sitter kvar som statsminister är jag oerhört tveksam till, även om det senaste utspelet om nationell samling är oerhört roligt för oss som kan vår historia.

Permalänk
Skrivet av Snody:

Det finns inga tomma lägenheter i "bruksorter" som kan svälja de volymer som kommer nu. Kommunala bostadsbolag har varit oerhört duktiga på att anpassa kostymen och rivit väldigt mycket de senaste 10-15 åren. Det handlar om några lägenheter här och där - inte mer. Sverige har också haft en hög befolkningstillväxt tack vare invandringen i många år nu och bostadsbyggandet har inte alls hängt med.
Byggande kan ni också glömma. Modulhus? Var finns de fabriker som kan spotta ur sig modulhus anpassade till svenskt klimat i dessa volymer som behövs?
I helgen meddelades också att asylplatserna tar slut denna vecka, en vän som jobbar på Migrationsverket sa att man inte ens har resurser att hinna göra upphandlingar osv. utan nu är det nödlösningar såsom gymnastiksalar som är nästa steg. Han berättar att uthålligheten är obefintlig och lyfte bla. upp exemplet att de flesta frivilligorganisationer nu är helt utslitna. Myndigheter har inte alls den beredskap som krävs och är absolut inte anpassade till dagens volymer - speciellt inte på lång sikt.

Nationella transportenheten som har hand om avvisningar arbetar i normalfallet med 4000 avvisningar per år. Nu ska 6000 ut snabbt som attan, i tillägg ska man hantera alla de i den nuvarande vågen som blir nekade upphållstillstånd.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/nte-tjansteman-avvisa-6...

Jämförelsen med Balkan-krigen haltar. Dels fanns det faktiskt tomma bostäder, men viktigast är att de kritiska åren inte föregicks av en mättnad av befintliga system. Lägg där till att vi fortfarande hade en hel del krisberedskap kvar i landet - något som framför allt moderat vanstyre totalt utraderat.

Expropriering i stor skala tror jag inte på. Däremot kommer asylsystemet haverera i sin nuvarnade form. Att Löfvén sitter kvar som statsminister är jag oerhört tveksam till, även om det senaste utspelet om nationell samling är oerhört roligt för oss som kan vår historia.

Glöm inte bostadsbristen som dom redan på 90 talet visste skulle komma (stor kull med barn runt 80/90 tal). Dessutom den enorma invandringen ovanpå detta. Vi har haft brist i många år, så vi har i familjerna gått flera 100 år bakåt i tiden där barn bor hemma hela livet och sen tar hand om dom äldre föräldrarna,även äldre släkt kan det ju bli (går åt det hållet sen flera år tillbaka).

Mindre städer är fulla med folk, större städer har köer som är 10/20 år långa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vill man att staten ska lösa bostadsbristen så får man se till att rösta på ett parti som öka det statliga finansierade byggandet, så trist är det med den saken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Vill man att staten ska lösa bostadsbristen så får man se till att rösta på ett parti som öka det statliga finansierade byggandet, så trist är det med den saken.

Självklart, men nästan varenda parti tycker samma sak eller ja nästan, sen att folk röstar som dom gör, gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar