Lämna tillbaka tapeter "Beställningsvara" - får ej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Lämna tillbaka tapeter "Beställningsvara" - får ej.

Hej!
Har stött på en butik som säger att man ej kan returnera deras tapeter då det är "Beställningsvara".
Kan de verkligen säga så? Har en målare som kommer hit, tänkte beställa någon rulle extra för att va säker på att allting finns.

Så jag sa att "Det är väl bara att returnera dom i obruten förpackning om vi har beställt för många?"
Då svarade dom "Nej, tyvärr. Det är beställningsvara."

Fungerar det verkligen så? Jag trodde att man alltid har 14 dagars ångerrätt. Har förövrigt ej hämtat ut tapeterna ännu och hittade en annan butik som säljer samma tapet för 159kr/rulle mindre då de har rea.

MSI z87 MPOWER | Intel i7 4770K | Corsair H100i | Asus GTX 970 Strix | 2+1TB Samsung Spinpoint | 120GB Corsair Force GT SSD | 120GB Kingston SSD | NZXT H440 | Corsair CX 750W | Corsair 8GB 2133MHz DDR3 | Windows7 Ultimate 64-bits | Asus Swift PG278Q

MacBook Pro 15.4" Retina | i7 2.3GHz | 8 GB 1600 MHz | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Nu framgår det inte om du köpt dem i en fysisk butik eller beställt dem online, har du köpt dem i butik så har du aldrig någon garanterad ångerrätt.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Naga:

Nu framgår det inte om du köpt dem i en fysisk butik eller beställt dem online, har du köpt dem i butik så har du aldrig någon garanterad ångerrätt.

Jaha okej, är det på så vis alltså. Det stämmer, har beställt dem i en fysisk butik, ännu ej hämtat ut eller betalat för dom dock då de ej har kommit fram.

MSI z87 MPOWER | Intel i7 4770K | Corsair H100i | Asus GTX 970 Strix | 2+1TB Samsung Spinpoint | 120GB Corsair Force GT SSD | 120GB Kingston SSD | NZXT H440 | Corsair CX 750W | Corsair 8GB 2133MHz DDR3 | Windows7 Ultimate 64-bits | Asus Swift PG278Q

MacBook Pro 15.4" Retina | i7 2.3GHz | 8 GB 1600 MHz | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Det skall tydligt framgå att det är en beställningsvara. Du som kund skall inte behöva luska i det.

Men om försäljaren säger att det skall beställas, ja då får man anta att det är en beställningsvara.

Gällande beställningsvaror och 14-dagars ångerrätt;

"Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller;

Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel."

Och här faller antagligen dina tapeter in. För det kan vara så att företaget i sig inte har något lager av varan, och i sin tur beställer av sin leverantör som tillverkar på beställning.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av oobum:

Det skall tydligt framgå att det är en beställningsvara. Du som kund skall inte behöva luska i det.

Men om försäljaren säger att det skall beställas, ja då får man anta att det är en beställningsvara.

Gällande beställningsvaror och 14-dagars ångerrätt;

"Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller;

Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel."

Och här faller antagligen dina tapeter in. För det kan vara så att företaget i sig inte har något lager av varan, och i sin tur beställer av sin leverantör som tillverkar på beställning.

Nu var det ju beställning i en fysisk butik det var fråga om och inte distanshandel. Finns ingen lagstadgad ångerrätt för köp i butik

Dator: AMD RYZEN 7 1700@stock+Asus B350M-A+Powercolor RX580 red devil+16Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

På Mekonomen körde vi 10% av priset om man lämnade tillbaka saker som inte är normalt lagerförda (beställningsvaror). Så om en vara kosta 100kr, fick du bara 90kr tillbaka om du lämna tillbaka den, förutsatt att ingen butik i hela Uppsala lagerförde den.

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2015
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Caldetron:

Vad menar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av whizzors:

Vad menar du?

Han menar att där står det klart och tydligt vad som gäller.
Butiken behöver inte ha någon ångerrätt om man handlar fysiskt i butik.
Det är helt upp till butiken.

Processor: Intel Core i7 3970X 4.6GHz Moderkort: ASUS P9X79 Deluxe Grafikkort: 2xGeForce GTX1080 8Gb Nätaggregat: Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum HDD: 1 Intel 910 PCIe 800GB, RAID1 2xSSD OCZ Vertex 3 480GB,Chassi: Antec Performance One P280 XL-ATX Super Ram: HyperX 64GB DDR3 PC3-19200 2400MHzSkärm: Asus 3X28" PB287QNAS: Qsnap Linksys 12TBHTPC: Intel NUC & Zotac UH65

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Caldetron:

Ja, han frågade och han fick inte. Är det det du syftar på?

Citat:

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar. Butikerna kan alltså själva bestämma om de ska erbjuda det eller inte.

Öppet köp är inte det samma som ångerrätt, som du enligt lag har när du exempelvis handlar på nätet.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Du får stå för kostnader som säljaren haft i och med att han tog hem varan åt dig.
Du ingick ett avtal när du bad honom beställa in den åt dig och han gick med på det.
Du har rätt att häva köpet eftersom att du inte fått den i besittning men du får, som sagt, stå för de kostnader som säljaren haft p.g.a. din beställning.

Och ni som börjar med öppet köp och ångerrätt så borde ni läsa att han inte hämtat ut grejerna.

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Japp det är så. Beställningsvara är anpassat till dig som beställare. Ofta med ett mera komplicerat mönster eller liknande att göra.

Ta måtten ordentligt innan du beställer så hjälper dom till i butiken att ta fram rätt antal rullar ect. Men går ej att lämna tillbaka om det blir över

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av jonnti:

Och ni som börjar med öppet köp och ångerrätt så borde ni läsa att han inte hämtat ut grejerna.

Fast nu stod det också i första inlägget att han beställde lite extra och frågade butiken om han kunde lämna tillbaka de extra om de inte behövdes - vilket innebär att han då kommer ha hämtat ut dem. Så svaren om ångerrätt och öppet köp är relevanta.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Fluf:

Ja, han frågade och han fick inte. Är det det du syftar på?

Ja, det var precis så jag menade.

Skrivet av jonnti:

Du får stå för kostnader som säljaren haft i och med att han tog hem varan åt dig.
Du ingick ett avtal när du bad honom beställa in den åt dig och han gick med på det.
Du har rätt att häva köpet eftersom att du inte fått den i besittning men du får, som sagt, stå för de kostnader som säljaren haft p.g.a. din beställning.

Och ni som börjar med öppet köp och ångerrätt så borde ni läsa att han inte hämtat ut grejerna.

Jo, absolut. Vi diskuterar inte hurvida han måste hämta det han beställer eller inte utan om han får lämna tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

@caldetron
Läste att han hittat rullarna billigare och förstod de som att han eventuellt ville köpa de där istället
Så det är relevant

TS: Hämtas rullarna ut får du inte lämna tillbaks dom.

EDIT: Fungerar inte när det är mellanslag i användarnamn...

Skrivet av Björn Endre:

Fast nu stod det också i första inlägget att han beställde lite extra och frågade butiken om han kunde lämna tillbaka de extra om de inte behövdes - vilket innebär att han då kommer ha hämtat ut dem. Så svaren om ångerrätt och öppet köp är relevanta.

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Det är väldigt vanligt att man inte har öppet köp på beställningsvaror då kostnaden för butiken kan bli väldigt stor. En del butiker har dock inga begränsningar så det kan vara vettigt att shoppa runt. Du kan också köpa dina tapeter online, då har du full ångerrätt i 14 dagar. Hur lätt som helst om man har ett tapetnummer.

"I live, I die, I live again!"