Permalänk
Medlem

Gekås som Aktiebolag

Hej!
Jag har precis fått en frågeställning efter ett Gekås besök med gymnasiumet som lyder så här:
Vilken företagsform bedrivs GeKås i? Varför tror du den företagsformen passar bäst?
Utveckla och jämför med andra företagsformer¨

Jag vet att Gekås bedrivs som Aktiebolag och är ej börsnoterat på den svenska börsen, men jag förstår ej fortfarande varför det är bäst för Gekås som företag att vara ett aktiebolag..
Kan någon förklara varför ni tror/vet varför Gekås är ett Aktiebolag istället för en annan företagsform t.ex en enskild firma?

Vore sjukt snällt/uppskattat om någon kunde ta sig lite tid och hjälpa mig med denna breda fråga!

Mvh Kevin

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Hedersmedlem

Här kan du läsa mer om fördelar och nackdelar med olika företagsformer:
http://www.bolagsverket.se/mg/blivande/starta

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Går ett AB i konkurs så går företaget i konkurs. Går en enskild firma i konkurs så går personen i konkurs. I grova drag.

Permalänk
Medlem

Så du vill helt enkelt att vi ska göra din läxa åt dig?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FelixJ:

Så du vill helt enkelt att vi ska göra din läxa åt dig?

Så kan man tolka det om man vill.
Eller så kan man tolka det som att lite vägledning behövs. Exempelvis var man hittar mer info om bolagsformer som jag hänvisat till ovan ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

tar 3 sec att skriva bolagsformer i Sverige i google
https://www.google.se/search?q=l%C3%A5t+mig+googla+det+at+dig...

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem

Du kan jämföra privat aktiebolag mot om företaget skulle bli ett publikt aktiebolag (öppet för privata investerare). Skulle företaget tjäna på att etablera sig på börsen? Varför, varför inte?

Om du ger ett bra svar blir det minst vg+ bara å kör.