Permalänk

EDGE 3200 mus fryser och slutar fungera

Hallå alla vänner,
Precis som min titel beskriver så har jag ett problem.
Det började ett par dagar sedan. Hela datorn bestämde sig att krångla sig. Vissa program crashade (Firefox till exempel) och ibland kom det.. "flimmer". Som fyrkantiga ihåliga fönster där kanterna flimmrade. Tyvärr inget screenshot sparat, och det har slutat crasha och flimmra.

Däremot återstår problemet som jag nu behöver hjälp med:
Min mus, EDGE 3200 (gammal goding!), slutar ibland fungera.
I de flesta fall så fryser sig musen när den används, ibland en halv sekund, ibland flera sekunder. Det är inte bara så att den stannar, utan alla knappar slutar att fungera.

Ibland så slocknar den också helt, och man måste då dra ur och koppla i USB'n igen.
Problemet uppstår helt slumpmässigt. Ibland kan den frysa 20 gånger på en minut, ibland har jag inget problem på 1-2 timmar.
Men det kommer alltid tillbaka.

Jag har provat att använda andra USB uttag (har totalt runt 10 st), där tagentbort och hörlurar också används. Alltid musen som krånglar, inget annat.

Provade även att byta med min flickvän, hon har en Razer Naga. Razorn'n funkade felfritt i de 2 timmar jag provade den, och under hela den tiden så funkade min felfritt på hennes dator.

Så varför har jag alltid problem att använda den på min dator?
Jag fick en gång ett felmeddelande, som sa att "USB drivrutinerna har slutat att fungera, de uppdateras och datorn startas om", (inte ordagrant).
Men jag har uppdaterat mina drivrutiner, ominstallerat grafikkort (pga flimmer och program som crashade) och de problemen har försvunnit.

Vad kan vara problemet, och hur kan jag fixa det?
Tack för hjälpen, ni som har haft en EDGE 3200 vet hur perfekt den är, så vill inte köpa ny!

// Fredrik aka Gobz0rnator

Permalänk

bumpeli bump