Snart släpps Age of Decadence - Ett spel för dig som gillar cRPG av den gamla skolan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Snart släpps Age of Decadence - Ett spel för dig som gillar cRPG av den gamla skolan!

Efter att ha varit under utveckling sedan 2004 är det så slutligen dags för Age of Decadence att ta plats i rampljuset. Eller åtminstone ge ifrån sig en diskret harkling som möjligtvis påkallar några få besökares uppmärksamhet.

Kort sagt så är Age of Decadence en nischad upplevelse som inte ligger alltför långt ifrån klassiska storverk såsom Planescape: Torment och Fallout. Handlingen drivs först och främst framåt genom enorma mängder välskriven dialog där spelarens val kan få oanade konsekvenser. Det finns inga slumpartade strider utan allting är designat för att erbjuda en engagerande berättelse. Detta innebär också att spelet är reaktivt på ett sätt som man ytterst sällan skådar i spel.

Till skillnad från många andra spel som utger sig för att vara RPG:n går det att ägna sig åt genuint rollspelande i Age of Decadence. Din resa genom spelet som lönnmördare skiljer sig markant från upplevelsen av att vara en högt ansedd medlem i ett av handelsförbunden, eller en arkeolog som spenderat hela sitt liv åt att kartlägga antika ruiner och artefakter.

Spelet tvingar dig dock inte att spela på ett visst sätt. Om du vill ta dig igenom spelet som soldat utan att beblanda dig med blodiga skärmytslingar så är det fullt möjligt att istället inta en mer diplomatisk roll. På samma sätt kan du spela en hämndlysten köpman som håller masken utåt medan han ständigt utmanövrerar sina konkurrenter bakom kulisserna.

Den här typen av valfrihet i kombination med en värld rik på mysterier och historia ger spelet ett enormt återspelningsvärde.

Stridssystemet är turbaserat och influenserna från de ursprungliga Fallout-spelen är tydliga.

Spelet är dessutom svårt. På riktigt. I Age of Decadence är du inte den utvalde som lovordas och får gåvor kastade över dig vart du än går. Nej, här är du en vanlig människa som kan dö i vilket ögonblick som helst. Att utvecklarna har ägnat massvis med tid åt att designa specifika dödsmeddelanden säger mycket om spelets svårighetsgrad.

På den officiella hemsidan går det att läsa följande:

“Well, if you want a hardcore, heavy metal roleplaying experience that challenges you, this is the ticket. Otherwise, take a pass. The game is vicious, both in its lack of morality and its merciless systems. If you want to be the hero of a story, run and don’t look back. If you want to be Attia of the Julii or be a power player, this is your RPG.”

Just det här är en stor del av charmen med Age of Decadence. Du kan göra ett namn för dig själv och uträtta stordåd, men till skillnad från andra spel kommer du faktiskt att behöva slita ordentligt för att lyckas.

Age of Decadence släpps på Steam den 14 oktober men finns redan nu som Early Access-titel. Ge det en chans om du har något som helst intresse av den gamla skolans cRPG, eller bara välberättade historier i största allmänhet.

Officiell Trailer

Hemsida
http://www.irontowerstudio.com/

Asus P8P67 Deluxe B3 | i7 2600k | EVGA GTX 780 Classified ACX | Corsair AX850W | 8GB Corsair XMS3 1600MHz| Noctua NH-D14 | Cooler Master HAF-X | Asus Xonar Essence STX | Qpad QH-1339 | Dell Ultrasharp 24'' U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Värmer upp inför 14 oktober med lite Early Access. Spelet må inte se mycket ut men det erbjuder sannerligen underhållning på hög nivå, åtminstone om man är en sådan som får gåshud och pirr i magen när man läser meddelanden såsom "Perception success" och "Persuasion failed". Ja, spelet bygger på massvis av skillchecks men det är tillfredsställande att se hur ens karaktär lyckas lösa olika situationer. Oftast finns det väldigt många vägar att gå när man tar sig an ett uppdrag så man känner sig sällan tvingad att spela på ett visst sätt.

Mindre spoilers följer nedan! Dock endast för spelets inledande timme.

Den här gången fick det bli en slug lönnmördare med fokus på Critical Strike, knivar och förklädnad. Tanken är att utföra uppdrag åt Assassins Guild (The Boatmen of Styx) för att tjäna ihop pengar till bättre utrustning och ha ett finger med i maktkampen sinsemellan de mäktiga familjerna. Jag, Davos, undviker dock stora strider och fokuserar istället på att likvidera mina motståndare när de minst anar det. Genom förklädnader ämnar jag ta mig nära mina mål utan att väcka misstanke.

Det första uppdraget gick smidigt och köpmannen faller till marken innan han ens förstått vad det är som pågår. Med hjälp av snabbhet och Critical Strike försvagar jag målets livvakt nämnvärt vilket gör den efterföljande striden en aning lättare.

Sedan är det dags att se hur pass bra min förklädnad fungerar, utan att för den sakens skull riskera livet. Jag låter Davos klä sig i den nyligen avlidne köpmannens kläder och beger mig till marknaden. Där utger jag mig för att vara en kontrollant från handelsförbundet. Till en början går allting bra men när jag ger mig på att kräva pengar av den allt mer nervöse mannen genomskådar han mig och väljer det säkra före det osäkra.

Nåväl, en aning besviken ger jag mig av till kebabståndet där jag helt oprovocerat blir av med mina surt förvärvade pengar. Jag lyckas hinna ifatt skurken men inser snabbt att jag befinner mig i underläge. Han har nämligen lyckats vända på situationen och fått det till att det är jag som försöker råna honom. Vakten tar självfallet skurkens parti och ger inte ens vika när jag namedroppar The Boatmen of Styx. Att be någon bevisa att man är ett levande vapen kanske inte är den bästa idén...

Okej, att döda en vakt på öppen gata kanske inte var alltför smart. Om jag inte hade tryckt i mig den där kebaben hade jag haft råd att betala blodspengarna. Jag anar en viss sensmoral i detta faktum. Tyvärr har jag inget annat val än att skamset lämna Teron i ett väldigt tidigt skede av spelet. Min karriär inom den lokala avdelningen för lönnmördare fick ett abrupt slut. Nu är det bara att hoppas att Maadoran, en av de större städerna i spelet, kan erbjuda något för en halvt misslyckad lönnmördare.

Asus P8P67 Deluxe B3 | i7 2600k | EVGA GTX 780 Classified ACX | Corsair AX850W | 8GB Corsair XMS3 1600MHz| Noctua NH-D14 | Cooler Master HAF-X | Asus Xonar Essence STX | Qpad QH-1339 | Dell Ultrasharp 24'' U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Såg väldigt intressant ut.
Blir nog ett köp.

GrumpyGaming.net - GG Discord
Desktop: Obsidian 800D \ ASUS X99-A \ 5820K@stock \ 16GB DDR4@2133 \ Sapphire 390x 8GB\ 2x 850 EVO 500GB \ 4TB storage \ 750HX Corsair \ Ducky Shine3 MX Black
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 8TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Den senaste veckan har det skett dagliga uppdateringar av spelet. Nya texturer, ljudeffekter och valalternativ samt en rad buggfixar.

Spelet släpps på onsdag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Nu är spelet ute på Steam och GOG.

Rock Paper Shotgun har en bra anekdot som belyser spelets svårighetsgrad, som är påtaglig även om man väljer att inte spela som en stridande karaktär:

Imagine walking out of a store and discovering that not only have you been pickpocketed while shopping, but the expensive item you bought is actually a worthless trinket. When you complain to a city guard, he suspects you’re the real thief, and when a friendly citizen offers to help, you soon find yourself in an alley surrounded by armed thugs. You’ve been ripped off, robbed, accused, mislead, and stabbed to death, all in a single afternoon. Welcome to The Age of Decadence!
- RPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Köpte det idag och har kört några timmar hittills. Riktigt roligt men även riktigt svårt!

Valde att köra som assassin och lyckades ha ihjäl en köpman utan större problem men när vi därefter gav oss på en kapten i imperial guards blev det lite svettigt. Lyckades övertala vakterna att jag var en oskyldig köpman och kunde sedan hugga den kvarvarande vakten i ryggen och stjäla hans och hans kaptens saker. Tyvärr var ju inte detta helt omtyckt av resterande vakter så de bestämde sig för att tända eld på vårt högkvarter och försöka ha ihjäl oss allihop.
Vi lyckades på något sätt överleva attacken och kom sedan demokratiskt fram till att anfall är bästa försvar, vi måste gå till motattack mot imperial guards barracker! Här har jag tillsammans med mina kvarvarande lönnmördare nu upprepade gånger fått storstryk av en centurion och hans vakt. Det blir ju inte bättre av att jag fick mig en fin armborst med medföljande pilar utan att ha en enda skillpoint i armborst, det är precis så att jag kan undvika att skjuta mig själv med den...

Funderar på att försöka mig på en karriär som legoknekt eller köpman istället, lönnmördare verkar inte riktigt vara min grej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Sep 2013

Är intresserad av spelet, men vissa rollspel har en seg känsla som att inget händer. Hur är det i detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Forzo:

Funderar på att försöka mig på en karriär som legoknekt eller köpman istället, lönnmördare verkar inte riktigt vara min grej

Assassin är riktigt roligt att spela som men det gäller att välja sina strider så att man aldrig hamnar i underläge. Nyttiga skills är:

Sneak - Mycket bra att ha i samband med de flesta uppdrag. Hjälper en att nå sitt mål och undvika stora strider.

Critical Strike - I många fall går det att undvika en strid helt och hållet genom att ta död på sin motståndare när denne minst anar det.

Dagger - Hög träffsäkerhet och många attacker per runda. Perfekt när man använder sig av riktade attacker mot armar, ben och halspulsåder.

Dodge - Float like a butterfly, sting like a bee. Dodge kombinerat med Critical Strike gör att man kan få till riktigt vassa motanfall.

Throwing - Ett gäng sylvassa knivar kan mjuka upp även de tuffaste motståndare innan de lyckas komma i närheten av dig.

Crafting - Utmärkt komplement till Throwing då du enkelt kan göra dina egna kastknivar. Jag kör Crafting på alla karaktärer som kommer att slåss mycket eftersom det går att göra mycket bättre utrustning än den som säljs i butikerna.

I Age of Decadence är det extremt svårt att spela en "Jack of all trades" så det bästa är att fokusera på 3-6 skills när man bygger sin karaktär. Det finns några skills som kan vara värda att lägga någon poäng i även om man inte fullt ut riktar in sig på det området, exempelvis Alchemy och Lore.

Det är fullt möjligt att skapa hybrider, se exemplen nedan:

Mercenary är svårt att spela som eftersom man ofta kommer råka ut för större strider. Det går dock att ta sig igenom de flesta förhållandevis enkelt genom att använda sig av bra utrustning och smart positionering. Crafting är ett måste.

Jag tog mig igenom spelet som Loremaster utan att dra vapen en enda gång. Rolig och annorlunda upplevelse där man fick en hel del insyn i världens mysterier.

Skrivet av Minthon:

Är intresserad av spelet, men vissa rollspel har en seg känsla som att inget händer. Hur är det i detta?

Det är ett textdrivet cRPG så du kommer att spendera väldigt mycket tid med att läsa beskrivningar och dialoger. Tänk Planescape: Torment.

Dina val kan dock få stora konsekvenser och du slipper långa transportsträckor så spelet upplevs sällan som händelselöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Satt hela dagen med detta spelet. Ett av de roligaste spelen ja spelat på väldigt länge. Ett problem jag stött på är att jag inte verkar kunna komma vidare med den spec jag har på min merchant. Detta kanske inte är fallet men känns som att jag måste börja.

Men som sagt riktigt coolt spel med riktigt bra story o spänningen av att bara öppna en ny dörr är grym.

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar, i5 2,9GHz, 16GB, 512GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Rekommenderar att spela en Assassin med fokus på förklädnad, övetalningsförmåga och karisma. Det är oerhört tillfredsställande att få tag på en bra förklädnad och snacka sig förbi vakter för att komma nära inpå sitt mål.

Offra fysisk styrka för att höja upp karisma. Med ett armborst kan man ta sig igenom de flesta strider så länge man lär sig positionering på slagfältet. Bli aldrig omringad och undvik strider i trånga utrymmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Dec 2007

Måste köpa detta, verkar ju kul

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av ddog:

Satt hela dagen med detta spelet. Ett av de roligaste spelen ja spelat på väldigt länge. Ett problem jag stött på är att jag inte verkar kunna komma vidare med den spec jag har på min merchant. Detta kanske inte är fallet men känns som att jag måste börja.

Men som sagt riktigt coolt spel med riktigt bra story o spänningen av att bara öppna en ny dörr är grym.

Det är fullt möjligt att köra fast om man har spridit ut sina skillpoints på för många förmågor och/eller tagit dumma beslut i största allmänhet. Age of Decadence är dock riktigt roligt att börja om med så det gör inte så mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Ny patch ute som lägger till nya lösningar till vissa uppdrag och fixar en del irritationsmoment:

Improvements:

• New Path: Praetor can get a strong poison for the mine from Dellar.

• Added better cape icons.

• Added healer and blacksmith fast travel points on the maps.

• Improved the map quest’s flow. If you couldn't talk to Antidas about it, you can talk to Abukar and he’ll send you to Domitius.

• Changed Hellgate lasers generators’ position, lockpick required, disabling gives civic SP. You can disable them without going through lasers first.

Fixes:

• Fixed minor journal issues.

• Fixed issue with Hector’s quest when you met him via Claudia.

• Fixed issue with being transported to Senna's house when you talk with him at the palace.

• Fixed issue with the blank slide in Maaadoran endings.

• Fixed issue with HD achievement and blowing up Al-Akia.

• Fixed TG fence in GNZ having no items.

• Added a few missing combat SP.

• Fixed issue with Hellgate’s constructs not activating.

• Fixed issue with the bolter and aimed attacks.

• Fixed a rare issue in monastery storm walls fight.

• Fixed issue with animation speed setting not applying.

• Fixed rare start-up issues.

Changes:

• Tweaked reputations in Teron.

• Tweaked Praetor’s monetary rewards.

• Thieves in TG2 have more arrows.

• CS partial failure with mine guard lowers his HP by 20 (was 10).

• All players start with some basic crafting schematics.

Combat Balance:

• Bash has better chance to knock down.

• Constructs have slightly bigger CS chance, lowered damage.

Dold text

http://steamcommunity.com/games/aod/announcements/detail/7917...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ST
Registrerad
Aug 2007

Såg riktigt retro ut Blev riktigt sugen på att testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Jag är helt fast.

Har spelat i över 80 timmar med olika karaktärer och hittar ständigt nya valmöjligheter, föremål och platser. Spelet har fantastisk lore och det är alltid lika spännande när man väl lyckas hitta ett nytt perspektiv i berättelsen.