Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Mästerverk!

Kan inte annat än att hålla med.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av KRQKAN:

Riktigt snyggt bygge!

Gillar att du tagit tid och lätta moderkortsplåten lite i onödan! Vet precis hur det känns.... Polerat delar till insidan av en motor helt i onödan, men rolig och härlig känsla att veta att den är lika snygg på insidan som på utsidan 😂

Intr helt med på läsar-huset. Känns som det bli bökigt och byta skiva?

Tack så mycket! Häftigt, vad är det för motor? Minns att man höll på att polera insug och portar till moppen för många år sedan, i hopp om bättre flöde.

Hur lätt det är vet jag inte, har bara testat att föra en skiva mot vid montering. Jag har fått uppfattningen av att One ska vara lite av en digital konsol med mycket av spel och annat helt och hållet på hårddisken, så hur mycket läsaren faktiskt används vet jag inte.

Skrivet av FlashTec:

Hur kommer det sig att bottenplattan inte bara är kvadratisk. Design? Helt klart snyggt bygge

Precis som du nämner är det design, den är formad efter resten av chassit sett från ovan. Tack!

Skrivet av kribol01:

@JaZid:
Sjukt härligt att se någon med kunskaper och talang skapa något från grunden. Går det inte att förskjuta den optiska läsaren? Ser i dagsläget ut som om det blir svårt att sätta i skivor, vore ju trist med så mycket designarbete om funktionen blir lidande.

Det kanske behövs en tyngdpunktsförskjutning för att det ska bli stabilt och tiden är kanske för knapp för det?

Snyggt jobbat och jäkligt kul att det finns såpass duktiga ambassadörer för det svenska modcommunityt att större företag får upp ögonen!

Edit: sen hade ju moderkortsplåten blivit den snyggaste xbox-loggan någonsin!

Tack så jättemycket för dina fina ord! Värmer och taggar på rejält.

Läsaren är redan centrumförskjuten med ca. 20mm. Tanken är att överdelen av chassit ska ha en svävande känsla och jag är rädd att den känslan hade försvunnit helt om foten blev mycket mer synlig. Hade jag haft mer tid hade jag försökt placera läsaren inuti själva överdelen av chassit, det finns en bred slät yta på delen av fronten, tyvärr krockar det med kyllösningen i dagsläget.

Jag hoppas att användandet av konsolen kommer ske mestadels med lokal lagring, så läsaren hänger med mer som ett "nödvändigt ont".

Skrivet av Henrik-W:

Fantastiskt snyggt bygge!

Skall den lackeras också?

Jag fastnar också lite på foten med läsaren. Kanske bara är bilderna som gör att det ser trångt ut under? Annars går det ju att förlänga foten lite åt båda håll, då behåller man symmetrin samtidigt som fronten kommer närmare kanten.

Tackar! Basen kommer eventuellt få ett lager mattsvart färg på sig, i övrigt hade jag bara tänkt slipa ner och polera aluminiumet lite lätt.

Det är inte gott om plats, men ca. 40mm från mitten av fronten till läsaren, jag tog lite extra bilder med en skiva för att visa just detta! Det är väldigt intressant att läsa hur du/ni hade valt att lösa problemet, i detta fall är jag orolig att det hade påverkat intrycket av ett fristående, flytande chassi.

Skrivet av Zoyadog:

Mästerverk!

Det vet jag inget om, men roligt att höra!

Skrivet av Nizr:

Kan inte annat än att hålla med.

Ni är för snälla!

Del 9.

Apan möter teknologin. Dagens avsnitt handlar nästan uteslutande om touchkontrollerna i fronten och min okunskap för dessa. Efter mycket sökande hittade jag inget elschema eller några som helst dokument som täcker frontpanelen. Inte heller besitter jag några bredare kunskaper angående touchkontroller, och när en Google-träff pekade på att spänningen genom flatkabeln är i trakterna av 0,03V så övergav jag alla planer att dra om elektroniken.

Istället försöker jag kapa ner och flytta över i princip hela frontpanelen del för del till undersidan av chassit.

När jag får tillfälle ska jag försöka labba lite med en komplett Xbox One för att se hur frontpanelen reagerar med vinyler, lack och annat. Beroende på resultat så kanske man kan snygga till lösningen lite.

Resultatet av kvällens arbete, någon slags mutation.

Jag valde ett relativt lätt alternativ för montering; tillverka lager av distansbrickor för att få en bra passning.

Till vänster i bild syns den enda mekaniska knappen på hela lådan, knappen för att para ihop trådlösa enheter.

Flatkabeln som löper över hela frontpanelen.

Sedan är det tänkt att kretskortet ska placeras ovanpå.

Två illustrativa bilder för att visa spelrummet för optiska läsaren.

Tack för denna gång! Otroligt roligt att se så mycket aktivitet och engagemang i kommentarsfältet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tack så mycket! Häftigt, vad är det för motor? Minns att man höll på att polera insug och portar till moppen för många år sedan, i hopp om bättre flöde.

Hur lätt det är vet jag inte, har bara testat att föra en skiva mot vid montering. Jag har fått uppfattningen av att One ska vara lite av en digital konsol med mycket av spel och annat helt och hållet på hårddisken, så hur mycket läsaren faktiskt används vet jag inte.

Precis som du nämner är det design, den är formad efter resten av chassit sett från ovan. Tack!

Wow! Snyggt infälld frontpanel!!! Och skivan ser ut och funka!

Det är allt från min mc motor till enorma fartygsmotorer såsom Vasa 32:or.

Härlig känsla och veta att insidan är lika snygg som utsidan.

Dold text

Sjukt imponerande bygge.och roligt och se annat än datorer

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Måste som kören säga att detta är imponerande. Kul se hantverk på så hög nivå, riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av KRQKAN:

Wow! Snyggt infälld frontpanel!!! Och skivan ser ut och funka!

Det är allt från min mc motor till enorma fartygsmotorer såsom Vasa 32:or.

Härlig känsla och veta att insidan är lika snygg som utsidan.

Sjukt imponerande bygge.och roligt och se annat än datorer

Du kan ju stå inuti den motorn och putsa, haha! Riktigt häftigt.

Skrivet av L.T.G:

Måste som kören säga att detta är imponerande. Kul se hantverk på så hög nivå, riktigt.

Tack så hemskt mycket!

Del 10.

Idag har jag tänkt att bjuda på en lite roligare update, mer kapande och mindre pillande!

Överdelen av chassit går att montera av som ett "skelett".

Två rambalkar att fästa den sista chassipanelen i.

Jag placerade två distanser på den översta balken, detta sänker plåten ca. 5mm i toppen. Det går även att montera den helt plant men kylningen behöver förmodligen all hjälp den kan få.

Hållaren till hårddisken är förmodligen den sista riktiga tillverkningsfasen i projektet, så jag passade på att ta ut svängarna lite.

Testmonterad, ger lite mer djup i designen.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt coolt. Längtar tills nästa uppdatering!

Hur stor skillnad känner du att det är på konsollmodd och pc-modd?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Den där HDD-vaggan ser inte helt färdig ut. Du har ju inte försänkt skruvarna som du brukar, hehe.

För övrigt tror jag inte att vinyl på touch-panelen kommer fungera. Kapacitiva knappar reagerar på dina ledande fingrar, och vinyl lär ju isolera. Men å andra sidan är ju fronten i plast... Uhm.
Jag är nog lika mycket apa som du när det gäller den tekniken!

Jag gillar hur bygget fortlöper. Trappstegen på toppen av chassiet får tankar iväg på gamla sportbilar med trappa i bakrutan.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av iFerz:

Fantastiskt coolt. Längtar tills nästa uppdatering!

Hur stor skillnad känner du att det är på konsollmodd och pc-modd?

Tack så mycket! Det är inte jättestor skillnad, väldigt skönt att det bara är i princip ett "blad" att hålla reda på. Inte massor av instickskort.

Annars är det i stort en dator, fast med proprietära kontakter och delar!

Skrivet av biorrith:

Den där HDD-vaggan ser inte helt färdig ut. Du har ju inte försänkt skruvarna som du brukar, hehe.

För övrigt tror jag inte att vinyl på touch-panelen kommer fungera. Kapacitiva knappar reagerar på dina ledande fingrar, och vinyl lär ju isolera. Men å andra sidan är ju fronten i plast... Uhm.
Jag är nog lika mycket apa som du när det gäller den tekniken!

Jag gillar hur bygget fortlöper. Trappstegen på toppen av chassiet får tankar iväg på gamla sportbilar med trappa i bakrutan.

Jag visste att det inte skulle undgå din örnblick! Dessa är nu utbytta mot domeheads.

Ett par lager papper fick jag rapporterat för mig att det fungerar, men jag vågar inte chansa såhär långt i projektet. Otroligt nog så lever den!

Del 11 - final.

Sista delen! Det började med en testkörning som visade att det fanns på tok för lite ventilation i burken. Tillbaka till ritbordet!

Detta löstes med ett hålmönster, nu går den tyst och svalt.

Lite stämningsbilder.

Och en runda i studion.

Tack så hemskt mycket till er som följt projektet! Det har varit otroligt roligt att uppdatera byggloggen och ständigt se nya kommentarer och åsikter. Mer sånt!

Galleri finns här: http://www.sweclockers.com/galleri/13480-laines-aestrial

Permalänk
Proffsmoddare

Förbannat bra jobbat!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

MS borde ge dig nåt för detta, men desto rikare desto snålare eller hur går tale sättet.

Imponerande arbete

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt!