Iphone 5s operatörslåst eller inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örkelljunga / Ljungby
Registrerad
Aug 2010

Iphone 5s operatörslåst eller inte?

Hej.
Hittade mobil lämnade in den till polisen, tre månader gick fick tillbaka den nu är jag ägaren.
Åkte till Apple store fick den rensad, och fixad, sista service killen sa var att den inte är stöldanmäld, eller operatörslåst.

Jag kommer hem stoppar i sim kortet och inget händer..=(

Misstänker att den lik förbannat är operatörslåst. Finns det ett enkelt sätt att se om den är det ? och till vilken operatör?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Den kan vara operatörslåst men upplåsningen kan då vara gratis. Det bör komma upp "sim-kortet stöds ej" i display. Koppla in den i en dator med iTunes installerat för att låsa upp den.

Om där inte kommer upp något i displayen kan det vara värre. Det kan betyda att den är stöldspärrad hos din operatör. Då får man ringa dit och förklara att du hämtat ut den hos polisen. Kan även behöva skicka in kvitto på att polisen har lämnat ut den till dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örkelljunga / Ljungby
Registrerad
Aug 2010

Hur vet jag vilken operatör den kan vara låst till..måste jag ringa runt till alla?.
finns ju en "del"

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Madmoremax:

Hur vet jag vilken operatör den kan vara låst till..måste jag ringa runt till alla?.
finns ju en "del"

Du kan ringa Apple's kundtjänst.
Du uppger bara IMEI# på telefonen för dom och ställer frågan - vilken operatör är telefonen låst till?

Det har jag gjort tidigare då jag köpt begagnade iPhone och de sedan varit låst till operatör fastän säljaren sagt att telefonen är olåst.
Har fungerat bra för mig, de lyckades få reda på vilken operatör telefonen kom från.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örkelljunga / Ljungby
Registrerad
Aug 2010

Tusen tack funkade fint !

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Madmoremax:

Tusen tack funkade fint !

Skönt att det löste sig!
Och fint att se att det finns fina människor som lämnar in borttappade saker till polisen än idag.