Permalänk
Medlem

The Cherry Blossom

Hej

The Cherry Blossom är en projektlogg om ett Htpc-projekt där fokuset kommer ligga på design av och finish på ett chassi tillverkat av körsbärsträ.

Bakgrund till projektet:
Sitter idag med en intel NUC första generationen och den börjar bli lite till åren samt har lite problem med wifi mottagning. Kör en del Steam In-home streaming på den och det fungerar idag lite halvknackigt med sviktande överföringshastigheter. Även att kolla på film/serier från servern är inte helt problemfritt.

Tankar och planering
Min tanke från början med detta projekt har varit "hur liten dator kan man bygga med ett mITX system" Min spontana tanke redan från början var "lika liten som ett mITX kort, dvs 17 x 17 cm. Det fick därför bli en utgångspunkt.
Det viktiga från början var att datorn skulle vara något man kunde visa upp, ett chassi som passade bäst uppe på tv bänken där alla kunde se och inte gömmas undan i någon hylla eller låda. Chassit ska när det är klart oljas med linolja för att framhäva ådringen och skapa en tålig finish.

Det som är bestämt så här långt angående konstruktionen är att allt ska sitta på en bottenplatta. Sidor och topstycke ska vara löstagbara och kunna lyftas av bottenplattan. Detta innebär att bitar till locket skulle passa ihop och min tanke var att front, top och bakstycke skulle sågas ut från samma bit för att skapa en sammanhållen ådring som följer hela chassit.

Hårdvara:
Eftersom detta ändå är ett forum för datorer så är det bäst jag har en liten sektion om detta. Det är dock inte slutgiltigt bestämt exakt hur den ska konfigureras och all hårdvara är inte införskaffad än. Min plan är ändå denna:

Prolle: någon Intel 35w typ i3 eller i5
MB: mITX med wifi
RAM: 4gb A-data ddr3 (finns i gömmorna)
Kylning CPU: akasa AK-CCE 7106 eller akasa K25
Kylning chassi: 2 st FD 40 mm fläktar
HDD: intel 525 mSATA med mSATA -> SATA konvertering (SSD finns, konvertering beställd)
PSU: Pico psu (beställt)

Bygget:
Har påbörjat chassit med utsågning av bitar samt hyvling av dessa. Efter lite letande i högen med körsbär hittade jag 2 bitar som kommer från de körsbärsträd som vi sågade ner när vi byggde om kontoret till IFS i Linköping, passande med lite lokalt trä med datoranknytning så jag bestämde mig för att använda en av de bitar som jag hittade.

Lite bilder på den processen:

Efter att bitarna sågats ut, hyvlats och fått en funktion i chassit var det dags att limma ihop de bitar som skulle bli topp och botten.

Efter lite väntan och fika sågades bitarna till, eftersom jag inte önskade något ändträ på bitarna har allt gerats ihop.

Eftersom det alltid är roligt att se hur det kommer att se ut så tog jag tillfället i akt och tejpade ihop bitarna för att se. resultatet kan ni se nedan.

Det var allt för denna gång. ska limma ihop bitarna på riktigt och återkommer därefter med fler statusuppdateringar.

Mvh Rikard

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli snyggt det där, alltid kul att se folk som bygger sina egna chassin

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering

Limningen är klar och jag sitter och väntar på att limmet ska torka. Fläktar och startknapp är på väg hem. Allt utom MB och prolle är fixat, håller ett öga på marknaden för detta så får vi se om något dyker upp.

Lite bilder på detta. Inte det lättaste att limma när det inte finns något att spänna ihop lådan med åt alla håll som limmas samtidigt. "Lite" tejp fixar biffen.

Permalänk
Medlem

En snabb uppdatering efter borttagandet av tejpen.

Mer kommer framöver när lite komponenter har dykt in, nu väntar en omgång med sandpappret...

mvh Rick