Fysiskt minne uppe i 70-80% utan anledning..

Permalänk
Medlem

Fysiskt minne uppe i 70-80% utan anledning..

Om denna tråd är felplacerad så ber jag mod lägga på rätt plats, tack.

Okej, så jag upptäckte att minnesanvändningen ligger på skyhöga 70-80% med endast VLC och 4 Chrome fönster öppna. Så antar att det rör sig om virus eller dylikt.

Bilder från Aktivitetshanteraren:

Någon som ser nått fel i mina Processer? Eller annat som skulle kunna vara fel?

Uppskattar all hjälp

SKRIK på HJÄLP i forumet raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Utan Chrome uppe så ligger det på 70%, med Chrome uppe på ungefär 80%

Permalänk
Medlem

Påverkar det prestandan? Har du kollat processlistan efter konstigheter?

Windows gillar ju att cachelagra mycket för att snabba upp datorn, så desto mer minne du har desto mer används för cache och liknande. Om du inte har några konstiga processer och datorn i allmänhet är pigg så tycker jag inte du behöver bry dig allt för mycket om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Om denna tråd är felplacerad så ber jag mod lägga på rätt plats, tack.

Okej, så jag upptäckte att minnesanvändningen ligger på skyhöga 70-80% med endast VLC och 4 Chrome fönster öppna. Så antar att det rör sig om virus eller dylikt.

Bilder från Aktivitetshanteraren:

http://s27.postimg.org/djlicp2pb/tyty.jpg

http://s13.postimg.org/wc77dnj2b/rtrt.jpg

Någon som ser nått fel i mina Processer? Eller annat som skulle kunna vara fel?

Uppskattar all hjälp

Är det win 7?

Skrivet av Cr0wN:

Påverkar det prestandan? Har du kollat processlistan efter konstigheter?

Windows gillar ju att cachelagra mycket för att snabba upp datorn, så desto mer minne du har desto mer används för cache och liknande. Om du inte har några konstiga processer och datorn i allmänhet är pigg så tycker jag inte du behöver bry dig allt för mycket om detta.

Fick en bugg i win 7 som åt upp 4/5Gb ram utan något igång (Win 7 och senare listar inte cachat ram). Fick göra ren ominstallation för datorn betedde sig skumt få flera sätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När du har aktiviteterna uppe, klicka på "Visa aktiviteter för alla användare".
Kan ju vara någon systemprocess som äter upp, t.ex trusted installer.

Vet att om du nyligen uppdaterat .net så behöver datorn tid på sig att konfigurera dessa efter omstart.

Permalänk
Medlem

Ser väl inte helt normalt ut att så mycket minne ska användas ? ska du spela nåt spel så kommer det lagga väl..

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på Win 7 tiden. Efter mycket om och men kom jag fram till att problemet berodde på min grafikdrivrutin från Nvidia. Avinstallerade den och installerade sedan en senare version så löste sig problemet!

Kanske har du samma problem?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ganzah:

Om denna tråd är felplacerad så ber jag mod lägga på rätt plats, tack.

Okej, så jag upptäckte att minnesanvändningen ligger på skyhöga 70-80% med endast VLC och 4 Chrome fönster öppna. Så antar att det rör sig om virus eller dylikt.

Bilder från Aktivitetshanteraren:

http://s27.postimg.org/djlicp2pb/tyty.jpg

http://s13.postimg.org/wc77dnj2b/rtrt.jpg

Någon som ser nått fel i mina Processer? Eller annat som skulle kunna vara fel?

Uppskattar all hjälp

Har du ett moderkort med sk Killer nic? (inbyggt nätverkskort) Då ska du försöka byta till senare drivrutiner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Märker du inga konstigheter så tycker jag du kör en virus-scan och är glad. Inte insatt i hur minneshantering fungerar i Windows men i teorin kan man exempelvis låta saker ligga cachat kvar i RAM-minne för att spara tid vid ett senare tillfälle men om du startar ex ett spel förstår systemet att spelet har högre prioritet på minne än någon gammal cachad process.

Permalänk
Medlem

Måste vart en bugg för problemet var inte kvar efter jag startade om burken. Men har inte stött på problemet tidigare. Och ja, datorn blev mycket segare under tiden.

Jag har ett Asus Z97-A moderkort.

Skulle kunna vara en grafikdrivrutin, men de uppdaterar rätt ofta så får väl jämföra med nästa uppdatering.

Ja, jag har Win 7.

Får tacka för all input. Får se om problemet dyker upp igen då det verkar uppstått från ingenstans.