Sålt en grej här på marknaded, köparen hör inte av sig längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2002

Sålt en grej här på marknaded, köparen hör inte av sig längre.

Hej,

Har en annons uppe där en av artiklarna var en xbox 360 controller som jag mest bara ville bli av med. En person (väntar lite med uthängning) tar kontakt med mig och säger sig vara villig att betala något symboliskt förutom frakt. Dagen därpå skickar jag iväg den väl förpackad och underrättar köparen att frakten landade på 56:- kronor.

Köparens svar: "Tack men shit, gick frakten på så mycket?! Jag skrev ju att jag inte tänkte ge så mycket mer i första mailet. Nu blev ju frakten lika mycket som kontrollen är värd tyvärr så lite synd du sa i efterhand.jaja"

Själv tänkte jag bara: betala du för frakten som du hade tänkt så jag är nöjd, jag vill ju inte direkt gå back av att sälja en grej, nån måtta får det ju vara. Jag väntade två dagar innan jag skrev till honom att nu borde kontrollen ha kommit fram och jag skulle vilja ha betalt.

Inget svar. Gav honom ytterligare en dag, inget svar. Nu har det gått mer än vecka, och jag undrar hur jag skall fortskrida. Har ju som sagt hans adress men det är också det enda förutom hans konto här på SC.

Vad rekommenderas ut av er här? Uthängning eller ta kontakt med någon marknadsansvarig här på SC, polisen? Är en struntsumma det handlar om, men har blivit en principsak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Klart som korvspad att det kostar att skicka..Vad hade han väntat sig ett brev med frimärken på som brevbäraren lämnar utanför dörren och förmodligen ej så fin längre

Du skickar den väl förpackad av en anledning och då får man vara beredd att betala för att varan man köper ska vara i mint skick vid leverans..

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Du har inte möjlighet att få tag på personens telefonnunner via adressen? Då kan det ju vara värt att slå en signal innan du gör någonting annat.

Chassi> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,7 Ghz GPU>GTX 1080 Armor OC MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair AX1200

Kringutrustning> Samsung UE55NU7305KXXC, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Steelseries Siberia 840, Behringer Ms40

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003

polisen skojar du ? för en sån summa tror jag inte dom gör nåt av med.

häng ut han vet jag så du kan varna andra personer från o göra affärer med han.

mvh

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

http://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swec...

Alltid ta förskottsbetalning. Bedöm användarens profil innan du säljer.

Har du blivit utsatt för bedrägeri så använd "anmäl"-knappen på meddelandetråden där ni har pratat. Skicka en anmäla in till Sweclockers via kontaktformuläret längst ned på hemsidan.

Kontakta polisen och upprätta en polisanmälan (alltid göra detta om du blir bedragen, ta dock tid och belopp i bejakande, behöver inte polisanmäla på 2-3dagar utan kontakt från användaren).

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Hahahah vad är det för snål jävel som går under jorden för 56kr, stackarn kan ju inte ha det lätt. Polisen kan nog vara lite tidigt efter en vecka men uthängning kanske kan vara passande.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av [*KH*]Morierty:

En person (väntar lite med uthängning)..... Vad rekommenderas ut av er här? Uthängning eller ta kontakt med någon marknadsansvarig här på SC, polisen?

Uthängning (namn, adress, telefonnummer osv.) är inte tillåtet, se Regler: Konsumenträtt

Citat:

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet. Kom ihåg att förtalsparagrafen i brottsbalken gäller oavsett sanningshalten i påståendet.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av pytonOrm:

polisen skojar du ? för en sån summa tror jag inte dom gör nåt av med.

häng ut han vet jag så du kan varna andra personer från o göra affärer med han.

mvh

OT
Dessvärre verkar polisen inte göra nånting oavsett summa så länge det gäller en Svensson.

OnT
Tycker gott att man som köpare kan stå för frakten, speciellt när/om man får nånting så gott som gratis.
Lämna omdöme i sweclockers-marknadsreferenser

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av bärplockaren:

OT
Dessvärre verkar polisen inte göra nånting oavsett summa så länge det gäller en Svensson.

OnT
Tycker gott att man som köpare kan stå för frakten, speciellt när/om man får nånting så gott som gratis.
Lämna omdöme i sweclockers-marknadsreferenser

jag håller med så klart det är grisaktigt av den personen som inte kan betala 56kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

***bort/mod*** Oacceptabelt beteende. Skriv även ett omdöme om honom i tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Skicka ALDRIG iväg någonting innan du fått betalt för det, oavsett summa!

Undantag för detta gäller ENDAST om det är någon person som du känner väl, typ familj/släkt. Men inte ens då ser jag någon anledning till att skicka saker utan att ha fått betalt.

Obisdian 650D // i5 3570K @ 4,6Ghz // Corsair H100 // Asus P8Z77-V // Corsair 16GB DDR3 Vengeance // GTX 1070 4GB // SSD 256GB Samsung // 2TB Seagate 64MB // Optiarc 7283S // Corsair AX850

www.dagsbladet.se - Dom absolut "viktigaste" nyheterna på nätet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Det du gör nu är att ta reda på ett telefonnummer, är personen minderårig så kontaktar du dennes föräldrar.

KOlla på tex Ratsit.se och se om fler personer är skrivna på samma adress.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Just därför packar jag och väger alltid grejerna innan jag skickar, så köparen vet vad frakten kostar. Att du inte nämnde det till honom innan du skickade är konstigt. Köp en matvåg, jag köpte en på biltema och den är väldigt exakt när det kommer till vikt. Dock måste personen har tappat verklighetsförmågan eftersom frakten för dessa grejer kostar oftast mer än vad de är värda.

i7 6700K | Z170 Pro Gaming | 2133Mhz 16GB | 1080Ti | 2x SSD 250+256GB | WD 1,5TB | Fractal 1000W | Cosmos II | Alphacool XPS Eisblock | Alphacool VP655 | Alphacool Eisbecher 150ml | Alphacool 360mm + 240mm + 140mm | Alphacool RAM-block | Alphacool 10/13mm | Heatkiller MB-Set | Aquacomputer Titan X (Pascal)| AOC Agon 27" 144Hz | Logitech G502 | CM Storm Quickfire Rapid-I