Permalänk
Inaktiv

Ergonomisk kontorsstol

Hej,

Jag har nu testat en del kontorsstolar samt "gamingstolar". Det har slutat med att jag har fått så sjukt ont i svanskotan, så det känns som att det är dags att börja kolla på en vettig kontorsstol nu.

Vilka företag och återförsäljare ska man kolla efter? Jag har hört att Kinnarp ska göra väldigt bra och ergonomiska stolar men att prislappen ligger rätt högt på dom.

Vad kör ni för stol?

Bonzajen

Permalänk
Medlem

Får du ont av flertalet som du prövat? Då vill jag nog se dig hos en sjukgymnast, rekommenderar dig att bygga upp musklerna kring detta område med hjälp av en expert. Att hitta en överdriven ergonomisk stol för att motverka ditt ryggont är ju bara som ett dåligt plåster.. Tycker det vore bättre att faktiskt ta dig tiden att försöka förändra din kropp så att du slipper värre problem med åren. Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Kinnarps är rätt överskattat.. Dock har jag endast testat Kinnarps 8000 (jag har den).. Gnisslar o knakar som inåt helvete, så fort man rör sig så börjar skiten skrika. Jäkligt jobbigt när man ska dra en handtralla (bor hos föräldrarna) då de låter nå förjävligt.

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Kinnarps är rätt överskattat.. Dock har jag endast testat Kinnarps 8000 (jag har den).. Gnisslar o knakar som inåt helvete, så fort man rör sig så börjar skiten skrika. Jäkligt jobbigt när man ska dra en handtralla (bor med föräldrar) då de låter nå förjävligt.

Hur gammal är den?

Permalänk
Medlem

Spana på blocket för Kinnarps, då kommer de ner i pris. Kört diverse stolar men efter att ha införskaffat en Kinnarps så kommer jag inte gå tillbaka till något annat. Dynor och allting klarar en mycket högre belastning än vad t.ex. en gamingstol klarar.

@Bonzajen:

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bonzajen:

Hur gammal är den?

Det har jag ingen aning om xD

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Kinnarps är rätt överskattat.. Dock har jag endast testat Kinnarps 8000 (jag har den).. Gnisslar o knakar som inåt helvete, så fort man rör sig så börjar skiten skrika. Jäkligt jobbigt när man ska dra en handtralla (bor med föräldrar) då de låter nå förjävligt.

Kanske dags att olja gängorna lite då.
En IKEA-stol skulle fallit sönder vid det här laget, men en riktig stol går att serva..

Skrivet av Bonzajen:

Hej,

Jag har nu testat en del kontorsstolar samt "gamingstolar". Det har slutat med att jag har fått så sjukt ont i svanskotan, så det känns som att det är dags att börja kolla på en vettig kontorsstol nu.

Vilka företag och återförsäljare ska man kolla efter? Jag har hört att Kinnarp ska göra väldigt bra och ergonomiska stolar men att prislappen ligger rätt högt på dom.

Vad kör ni för stol?

Bonzajen

Om du testat ett flertal stolar kanske du borde titta närmre på hur du sitter. Om du t.ex. halvligger i stolen så är det kört oavsett stol.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Rekordmedlem

Besök en butik och prova olika typer och budgetar, bra stolar kostar ju en hel del nya typ 10 -20 000 kr så begmarknaden kan vara intressant om man ska köp det för hemmabruk.
https://www.ergoff.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plajton:

Får du ont av flertalet som du prövat? Då vill jag nog se dig hos en sjukgymnast, rekommenderar dig att bygga upp musklerna kring detta område med hjälp av en expert. Att hitta en överdriven ergonomisk stol för att motverka ditt ryggont är ju bara som ett dåligt plåster.. Tycker det vore bättre att faktiskt ta dig tiden att försöka förändra din kropp så att du slipper värre problem med åren. Lycka till!

Hade faktiskt tänkt att göra det, men stolarna har varit riktigt usla faktiskt. Jag har köpt de flest stolarna från Jysk förutom sista gamingstolen jag köpte. En trästol gör det bättre för ändan min.

Skrivet av Valonen:

Spana på blocket för Kinnarps, då kommer de ner i pris. Kört diverse stolar men efter att ha införskaffat en Kinnarps så kommer jag inte gå tillbaka till något annat. Dynor och allting klarar en mycket högre belastning än vad t.ex. en gamingstol klarar.

@Bonzajen:

Jag skulle helst vilja köpa en helt ny om det nu inte finns företag som gått i konken och säljer ut väldigt billigt. Lägger konkade företag ut sina möbler på Blocket också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xinux:

Kanske dags att olja gängorna lite då.
En IKEA-stol skulle fallit sönder vid det här laget, men en riktig stol går att serva..

Sant Dock knakar plasten även mycket vilket är svårt att göra nå åt :/ Måste dock säga att stolen är rätt hållbar! Brukar sitta på armstöden ibland o de knäcks inte ifall man böjer dom som satan xD..

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Hade faktiskt tänkt att göra det, men stolarna har varit riktigt usla faktiskt. Jag har köpt de flest stolarna från Jysk förutom sista gamingstolen jag köpte. En trästol gör det bättre för ändan min.

Vilken gamingstol var det du hade? Skiljer väldigt mycket mellan fabrikat och modeller. Dyrare modeller har i regel hårdare stoppning som inte ger med sig efter timtals av gaming.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bonzajen:

Hade faktiskt tänkt att göra det, men stolarna har varit riktigt usla faktiskt. Jag har köpt de flest stolarna från Jysk förutom sista gamingstolen jag köpte. En trästol gör det bättre för ändan min.

Jag skulle helst vilja köpa en helt ny om det nu inte finns företag som gått i konken och säljer ut väldigt billigt. Lägger konkade företag ut sina möbler på Blocket också?

Ett företag i konkurs gör inget alls
Men visst finns det begagnade stolar att köpa via annonssiterna och det finns även företag som säljer prylar efter konkurser och mer normala försäljningar, typ www.netauktion.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Jag skulle helst vilja köpa en helt ny om det nu inte finns företag som gått i konken och säljer ut väldigt billigt. Lägger konkade företag ut sina möbler på Blocket också?

Ibland gör de det, det dyker upp partier då och då från konkursbon som säljs via företag. Finns andra auktionssajter också men kommer inte ihåg några namn just nu.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jompa79:

Vilken gamingstol var det du hade? Skiljer väldigt mycket mellan fabrikat och modeller. Dyrare modeller har i regel hårdare stoppning som inte ger med sig efter timtals av gaming.

Jag har en AK Racing, den för 2790:- typ. Har för mig att det är premium stol, jag kände redan från början att den stolen verkligen inte var för mig. Men kunde inte lämna tillbaks den.

Permalänk
Medlem

Säg vad du vill om Ikeas produkter men jag tycker Markus kontorsstol är riktigt bra. Haft den i ca 4 år inget gnissel alls. Dynan är fortfarande bekväm. Mycket svalare än alla andra kontorsstolar jag testat. Priset är inte fel det heller

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Naque:

Säg vad du vill om Ikeas produkter men jag tycker Markus kontorsstol är riktigt bra. Haft den i ca 4 år inget gnissel alls. Dynan är fortfarande bekväm. Mycket svalare än alla andra kontorsstolar jag testat. Priset är inte fel det heller

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Den saknar i stort sett alla möjligheter till justering men passar den dig så varför inte, men kvaliten är inte den bästa, har nött hål på konstlädret på flera och plåten i underredet spricker ofta.
Det märks att det är en billig stol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Vitra

Prova en sån om du får en möjlighet. "ID" tror jag den vanligaste modellen heter.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Jag har en AK Racing, den för 2790:- typ. Har för mig att det är premium stol, jag kände redan från början att den stolen verkligen inte var för mig. Men kunde inte lämna tillbaks den.

Jag anser inte att AK racing är en premiumstol. Kolla lite reviews på nätet. Linus tech tips testar lite olika gamingstolar och de rekommenderar Maxnomic om man vill ha lite hårdare dynor. Kan intyga detta då jag äger en själv. Dxracers större stolar har också hård sittkomfort tex king series. Hur stor du är påverkar mycket valet av stol.

Permalänk

Jag har testat flertal kinnarps stolar på kontoret och skulle inte säga någon av dom har varit bättre än min DX-Racer.

Kanske inte det är stolarna du testat som det varit fel på, kanske det är hur du sitter eller ditt bord? ett bra bord är minst lika viktigt samt hur du har positionerat din skärm och tangentbord/mus. Vilken stol man än har så är det inte bra sitta hela tiden, köp ett justerbart bord nånstans, te.x IKEA och stå upp ibland så försvinner dom flesta problemen.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alfisti89:

Jag har testat flertal kinnarps stolar på kontoret och skulle inte säga någon av dom har varit bättre än min DX-Racer.

Kanske inte det är stolarna du testat som det varit fel på, kanske det är hur du sitter eller ditt bord? ett bra bord är minst lika viktigt samt hur du har positionerat din skärm och tangentbord/mus. Vilken stol man än har så är det inte bra sitta hela tiden, köp ett justerbart bord nånstans, te.x IKEA och stå upp ibland så försvinner dom flesta problemen.

Smart! Jag har faktiskt haft tanken att titta på en sådan lösning.

EDIT: Är det IKEA som gäller när man kollar såna bord?

Permalänk
Medlem

Det finns flertalet butiker runt om i landet som säljer begagnade kontorsmöbler. Däribland kontorsstolar och höj/sänkbara bord.
Köpte själv två höj/sänkbara bord för 1200kr och sedan en ny Kinnarps ur 9000-serien.

Troligen det bästa jag gjort någonsin, för att förbättra min arbetsmiljö.
Har inte känt av ryggen, sen dessa kom in på kontoret.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den saknar i stort sett alla möjligheter till justering men passar den dig så varför inte, men kvaliten är inte den bästa, har nött hål på konstlädret på flera och plåten i underredet spricker ofta.
Det märks att det är en billig stol.

Då är vi minst sagt oense. Använt min väldigt mycket men inga hål och inga sprickor i plåten. Justeringarna som finns räcker väl för mig

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bonzajen:

Smart! Jag har faktiskt haft tanken att titta på en sådan lösning.

EDIT: Är det IKEA som gäller när man kollar såna bord?

Ikea gör billiga möbler med hyffsad kvalitet men de är varken ensamma eller bäst på marknaden, jasg tycker du ska besöka ett kontorsvaruhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ikea gör billiga möbler med hyffsad kvalitet men de är varken ensamma eller bäst på marknaden, jasg tycker du ska besöka ett kontorsvaruhus.

Jag ska nog ta och göra det, det hade varit riktigt trevligt med en ergonomisk stol faktiskt. Varken Jysk eller gamingstolar är ju direkt ergonomiska.

Ikea's produkter brukar vara bra!

Permalänk

Det viktigaste är att ha en stol med inställningsmöjligheter. Något jag idag saknar med min IKEA Markus. Vidare tror jag också att en kvalitetsstol är att föredra eftersom man kan kontakta tillverkare/återförsäljare för att be om råd samt se till att den får service och vissa delar kan bytas ut för att förlänga livslängden på produkten.

http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/
(Glöm inte kryssa i "inklusive moms")

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag har suttit i Kinnarps stolar på ett par jobb och hur jag än har försökt har jag aldrig lyckats ställa in den på ett bra sätt som varit både bekvämt och inte gett mig ont i ryggen efter ett tag. Dessutom knakar de och saker och ting sitter lite löst.
Jag har aldrig haft såna problem med IKEAs stolar. Deras billigare stolar har däremot konstläder som slits lite för snabbt, men är man händig så kan man klä om dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

"Vad har ni för stol?"
Har en KAB, rätt säker att det är modell "controller". Grym stol men får du den inte riktigt billigt som jag fick så är den inte bara dyr utan även svår att få tag på i Sverige om du inte är ett företag. Känner däremot inga problem även efter 20h...

Kan inte säga så mycket däremot om andra märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Käre skribent, vill tipsa om vad som hjälpte mig:

Jag skaffade ett höj/sänkbart skrivbord för 1100 sek och stog upp alla tider jag kunde, nu kan jag sitta utan minsta smärta, står man tillräckligt blir bålen såpass stark att du mår bra igen. Det finns ingen stol i världen som kommer göra din rygg bättre än delvis stående spelande.

Stort tips

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crazysanta:

Käre skribent, vill tipsa om vad som hjälpte mig:

Jag skaffade ett höj/sänkbart skrivbord för 1100 sek och stog upp alla tider jag kunde, nu kan jag sitta utan minsta smärta, står man tillräckligt blir bålen såpass stark att du mår bra igen. Det finns ingen stol i världen som kommer göra din rygg bättre än delvis stående spelande.

Stort tips

Ett bra tips!

Jag tänkte nämligen kolla på ett sådant bord och en ergonomisk stol som sagt, blir en bra kombo!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bonzajen:

Ett bra tips!

Jag tänkte nämligen kolla på ett sådant bord och en ergonomisk stol som sagt, blir en bra kombo!

Vill man göra en ännu bättre datorplats ser man också till att man kan gå och inte bara sitta eller stå, då kan man få ännu mer variation på ställningen och dessutom "motion" eller åtminstone lite mer cirkulation och det är bra ergonmiskt sett, så ett gångband är också bra att ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.