Behöver hjälp med fläkt-setup (Fractal Design Refine R5).

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med fläkt-setup (Fractal Design Refine R5).

Hej, som titeln säger. Jag är helt ny på att sätta ihop/bygga själv. Har kollat lite guider men tänkte ändå rådfråga er.

Chassit är ett Fractal Design Refine R5 och en Noctua NH-U9B SE2 som processorkylare.
Försöker ha en tyst rigg, jag tänker inte överklocka men har lite cash över så tänkte att jag kunde skaffa lite mer kylning.

Chassit har:
Medföljande fläktar 2st 140mm
Fläktplatser fram 1st 140mm 1200rpm (medföljer) + 1st 120/140mm
Fläktplatser bak 1st 140mm 1200rpm (medföljer) + 1st 120/140mm
Fläktplatser sidan 1st 140/120mm
Fläktplatser topp 3st 120/140mm
Fläktplatser botten 2st 120/140mm

Hur många mer fläktar är rimligt att köpa, vart sätter jag dem och hur skall luften gå? Har tänkt intag framifrån och under och låta bak och topp blåsa ut, eller är jag dum i huvudet? Edit: Jag har inget behov av att det skall vara snyggt eller följa något färgschema etc.

Tackar på förhand.

Stavade fel
Permalänk
Medlem

Du får med 2 140 mm fläktar bör räcka med att sätta 2 fram och 2 i botten om det får plats de beror på hur du ska ha hdd burarna sen låta dom mata in luften så får du övertryck och luften går ut upp och bak.
Sen om du behöver mer flöde montera in fler för utsug

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Kering:

Två in och två ut är nog rätt lagom. Jag skulle satt en till i fram och en till längst bak i toppen.

Sen skulle jag bytt så att de i fram totalt flyttar lite mer luft än de som går ut, så att det blir någorlunda positivt tryck i lådan för att inte damm ska sugas in i springor och andra ställen än där dammfiltrena sitter.

Alltså, om du har två 1200rpm nu, så skulle jag satt två liknande fläktar men med 800rpm som utblås bak och i bakre toppen.

Då har du ett förhållande på 2400 in mot 1600 ut, vilket minskas lite av att de inblåsande måste pressa luft genom dammfilter, men det borde hålla sig på lite övertryck iaf.

Det är såklart egentligen luftflödet som ska ha det förhållandet och inte varvtalen, men kör man med samma modell av fläktar så blir det ju ungefär rätt iaf

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@Jygge och @blackeagle

Tack för svaren.

Jag läste innan på forumet om att man vill ha övertryck men när jag läste guiden nedan så förstår jag det som att de vill ha undertryck? Blir förvirrad

Edit: Rule nr 2 yrar om det.

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1858957/airflow-101-sett...

Permalänk
Medlem

@Kering:

Ja, undertryck gör att CPUn kan bli kallare, med teorin att varm luft annars kan fastna i hörn och bilda varmluftsfickor inne i chassit.

Nackdelen är att det bygger på mer damm lite här och var vilket över tid gör att det blir varmare i chassit.

Men det är inga jätteskillnader vi pratar om i ett vanligt datorchassi med alla springor och hål, jämfört med en totalt sluten låda med enbart in/ut där fläktar sitter.

Så i praktiken väger du några grader kallare CPU i början, mot att slippa få in massa damm på massa ställen och få en högre temperatur efter en viss tid.

Jag föredrar att slippa dammet och bara behöva rengöra ett filter ibland istället för att damma ut hela insidan

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@Kering:

Ja, undertryck gör att CPUn kan bli kallare, med teorin att varm luft annars kan fastna i hörn och bilda varmluftsfickor inne i chassit.

Nackdelen är att det bygger på mer damm lite här och var vilket över tid gör att det blir varmare i chassit.

Men det är inga jätteskillnader vi pratar om i ett vanligt datorchassi med alla springor och hål, jämfört med en totalt sluten låda med enbart in/ut där fläktar sitter.

Så i praktiken väger du några grader kallare CPU i början, mot att slippa få in massa damm på massa ställen och få en högre temperatur efter en viss tid.

Jag föredrar att slippa dammet och bara behöva rengöra ett filter ibland istället för att damma ut hela insidan

Aha. Tackar

Permalänk
Medlem

Ett tips till kan vara att läsa byggtrådar för spcr atx bygge som dom gjorde i ett R5

Spcr

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett R5 med två fläktar fram som inblås och en fläkt bak som utblås. Har inte alls nå problem med värme.

Har funderingar på att sätta in en till utblås i toppen bak och en i botten som blåser in för jag har fläktar som bara ligger o skräpar.
Men då måste jag ta bort en sektion ljudisolerade vilket kan göra att datorn låter mer.

Permalänk

Bra fråga?

Jag kör enbart med dem jag fick med ifrån början och det funkar kanon bra!
CPU:N ligger runt 45grader När jag raidar i wow och streamar samtidigt.. och GPU:N är ännu kallare så det funkar skit bra tycker jag!

Permalänk
Medlem

Vilka 140mm fläktar skulle i dagens läge vara bäst lämpade? Även jag sitter med ett Refine R5 och tänkte byta ut de medföljande fläktarna för att få bästa möjliga kylning och tystnad. (2st GTX970 i SLI allstrar en del värme)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knugarn:

Vilka 140mm fläktar skulle i dagens läge vara bäst lämpade? Även jag sitter med ett Refine R5 och tänkte byta ut de medföljande fläktarna för att få bästa möjliga kylning och tystnad. (2st GTX970 i SLI allstrar en del värme)

Medföjande fläktar på R5/Define S är bra i både tystnad och flöde, enligt mig ovärt att byta ut. Använder Define S själv och i full rpm låter det knappt. Ljud är dock väldigt subjektivt.

Många med sli/crossfire rekommenderar en sidofläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för grafikkort så kan en sidofläkt vara en väldigt bra ide. I mitt system med 2st 140mm fram och 1st 140mm bak lät grafikkortet ganska mycket så jag provade att montera en 140mm på sidan och det blev sjuk skillnad! Adderade även en 140mm top också då 3 in och 1 ut inte kändes ultimat.
Alla fläktar styrs via pwm på moderkortet=helt tyst vid slösurfande

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk

Jag kör samma chassi som dig, för mig räcker det gott och väl med 1 medföljande fractal + en till 140 ledfläkt för skenet i fronten, och den andra medföljande fläkten baktill.

bytte dock grafikkort nyligen och märkte en hel del ökning på systemtempsen så la dit en 140mm i botten och en 140 taket botten som insug och i taket för utblås.

pwm styrda är den i taket och 1 i fronten. dom resterande 3 drivs på chassits fläktstyrning. (tror jag om jag inte minns fel)
så 3 blåser kallluft i burken och 2 hanterar den varma

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"