Köpa dator på faktura med gamla betalningsanmärkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Hej!

Datorn min har gett upp för gott, och jag har jobbat som datatekniker i 4 år så jag vet att det inte är någon
mening att ge sig in i reparationsvärlden.

Nu är det som så att jag precis börjat knega igen och det innebär ingen lön på 2 månader, och vem klarar
sig utan en dator så länge? inte ens min farmor!

Problemet för mig är att ett ex till mig satte mig i skulder för 10 år sen som jag hackat av, finns väl några små
tusenlappar kvar på något ställe.

Finns det någon som helst möjlighet för mig att ta en dator på faktura? typ "köp nu betala om 3 månader" eller dylikt,
med betalningsanmärkningar? eller på något annat sätt överhuvudtaget?

tacksam för svar!

Mvh

Jag fick också nej av bluestep vid ett tillfälle dock så lyckades freedom finance luska fram ett lån dock mot en hiskelig ränta på typ 25% eller vad det va. Annars vet jag inte riktigt hur man ska göra jag har då aldrig lyckats ta ett lån när jag haft anmärkningar. Jag fick inte ens ta ett abbonemang trots att jag fick en kreditupplysning där det stod att jag blivit godkänd och det var nu när jag typ bara har 2 prickar kvar i registret som är på typ 700 kr totalt och försvinner nu runt jul. Norges system hade varit bättre, betala skulden så försvinner anmärkningarna eller min favorit vore att dom försvann efter kanske 6 månader eller nåt, tre år år ju en halv evighet känns det som.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Men lite mer info kan du väl bjuda på..

Vad är det för spel du spelar?
Och hur kan du inte ha familj/vänner som kan backa en så mesig summa som 5000? Låter mer som att du är grovt spelberoende och spelat dig ner i skiten och nu inte kan vara utan datorn..

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Låter mer som ett troll. En IT tekniker som säger att en dator helt dött låter inte så troligt. Att alla komponenter i en dator skulle dö på en gång är högst osanolikt om man inte tappat den i badkaret fyllt med vatten.

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk

intelprylar etc, har varit som ovan nämnt nere på mitt gamla jobb och felsökt allt och det är livlöst, enbart gfx't jag inte provat. testade bluestep men fanns tydligen lite hos KF så de är väl kört på alla sånna fronter också tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Enda jag kan tänka mig är väl om du inte har några vänner du kan få spela lite hos då och då? Så du håller dig någorlunda i form, vad du nu lirar.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Internet café finns väl?

Permalänk

bor i en liten pisshåla i blekinge, så nae inget internetcafé så långt ögat når här och inga av mina polare lirar nåt speciellt, lite hearthstone kanske då o då men, de sitter mest på halvtaskiga macs o glor filmer typ. tänkt igenom alla tänkbara scenarios, lån > nytt = only way.
skuld hos KF = omvandla skärp till snara, så får man se hur bra man är på att hålla andan!

Permalänk
Medlem

@limpanofdoom: Det känns som att du är precis som dom i lyxfällan... Du har haft en skuld, du har snart betalat klart den, och så ska du köpa en ny dator på faktura?

Vänta tills du har betalat av din nuvarande skuld/har pengar på kontot. Har du inte lärt dig något av dina tidigare skulder?

Och visst, du har råd att betala fakturan om 3 månader, men är en princip sak. Har du inte pengar, köp då inte något.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Du har inte råd och har sabbat förtroendet hos bankerna... Sen när blev det en rättighet att ha en speldator? "fanns lite tydligen hos KF"..... Du har ju noll koll och bör få lite struktur över din ekonomi.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Men lite mer info kan du väl bjuda på..

Vad är det för spel du spelar?
Och hur kan du inte ha familj/vänner som kan backa en så mesig summa som 5000? Låter mer som att du är grovt spelberoende och spelat dig ner i skiten och nu inte kan vara utan datorn..

Skrivet av SevenOfNine:

Låter mer som ett troll. En IT tekniker som säger att en dator helt dött låter inte så troligt. Att alla komponenter i en dator skulle dö på en gång är högst osanolikt om man inte tappat den i badkaret fyllt med vatten.

Skrivet av limpanofdoom:

bor i en liten pisshåla i blekinge, så nae inget internetcafé så långt ögat når här och inga av mina polare lirar nåt speciellt, lite hearthstone kanske då o då men, de sitter mest på halvtaskiga macs o glor filmer typ. tänkt igenom alla tänkbara scenarios, lån > nytt = only way.
skuld hos KF = omvandla skärp till snara, så får man se hur bra man är på att hålla andan!

känns som du bara ger halva svar...
och känns som dom ovan har något på känn...

bor själv i växjö vilket är relativt nära till blekinge mer specifikt, vilken ort bor du i

har några datorer stående och delar liggandes för med en tajt budget/ekonomi så är begagnat eller låna delar the only way känns det som

andra gången jag frågar detta iaf... men vad spelar du ?
för att få hjälp/ svar/ tips måste mana vara ärlig/öppen
nu syfta jag inte att du ska dra hela din livshistoria eller lägga ut adress namn och hela ditt personnr....

utan att du ska svara på det som frågas och inte gå runt svaren eller bara ge halva svar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Anledning till varför jag inte svarar ang. vad som felsökas på datorn är för att jag besitter den kompetens och vet att den är körd, längre än så känns totalt orelevant, jag bor i Ronneby i blekinge, fanns väl ett par pentium 2or på en gammal videobutik här men det var nog 10 år sen, så itcafé är inget att snacka om häromkring, och spelet jag lirar är World of warcraft mainly, på professionell nivå, och sponsring jag kan hämta där är som sagt småsaker som headset, lite kläder etc. och för att hålla en hög nivå kan man inte direkt sätta sig på en dator som får ut 15 fps och prestera på toppklass, attendance (ni pratar om att eventuellt hitta en polare man kan låna en dator av nån gång då o då kanske) förstår ni kanske också inom det är ett väldigt högt krav.

Jag är fullt medveten om att min ekonomi är keff, men moralsnack om "styr upp ditt liv först" får jag nog av från släkt

Permalänk
Medlem

Mitt råd är: styr upp ditt liv först och skaffa ny dator senare.

Mest troligt är inte din professionella wow-karriär till gagn för dig, så två månaders avhållsamhet är nog bara till godo.

Om du nu inte skulle överleva utan dator så är det inte direkt nya grejer du behöver för att spela wow. Dra ned på inställningarna bara.

Permalänk
Medlem

Du är väl inte hemlös eller? Känns som att de flesta borde kunna sälja av sina grejer för att skrapa ihop 5 papp som skulle täcka en klart okej dator här på swec, behövs ju ännu mindre ifall ditt grafikkort skulle visa sig funka. Om jag nu trott mig vara på väg någonstans inom e-sport hade jag offrat rätt mycket annat och sovit på golvet om det hade behövts.

Har du ingen hemförsäkring som kanske skulle kunna ge några lappar för att prylarna gått sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Men lite mer info kan du väl bjuda på..

Vad är det för spel du spelar?
Och hur kan du inte ha familj/vänner som kan backa en så mesig summa som 5000? Låter mer som att du är grovt spelberoende och spelat dig ner i skiten och nu inte kan vara utan datorn..

Inte alla som har släkt som de umgås med alternativt att de är en fattig familj (inte ovanligt i Sverige tyvärr)
Jag personligen lånar inte av mina vänner om jag absolut inte måste de ska ju inte behöva lida för att jag klantat mig, banker har ju som affärside att göra sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Anledning till varför jag inte svarar ang. vad som felsökas på datorn är för att jag besitter den kompetens och vet att den är körd, längre än så känns totalt orelevant, jag bor i Ronneby i blekinge, fanns väl ett par pentium 2or på en gammal videobutik här men det var nog 10 år sen, så itcafé är inget att snacka om häromkring, och spelet jag lirar är World of warcraft mainly, på professionell nivå, och sponsring jag kan hämta där är som sagt småsaker som headset, lite kläder etc. och för att hålla en hög nivå kan man inte direkt sätta sig på en dator som får ut 15 fps och prestera på toppklass, attendance (ni pratar om att eventuellt hitta en polare man kan låna en dator av nån gång då o då kanske) förstår ni kanske också inom det är ett väldigt högt krav.

Jag är fullt medveten om att min ekonomi är keff, men moralsnack om "styr upp ditt liv först" får jag nog av från släkt

så om den är helt körd kan du ge bort den för en symbolisk summa utan grafikkort för de ev. kan fungerar?

för har en hel del delar liggandes och några burkar stående så då har jag något att göra på kvällarna och bruka vara kul med sånt
sist köpte jag en miniburk med en
A10 7850K
moderkort
8gb ram
ssd och nätdel

för ca 40% av dagens nypris då den fungera men med blåskärmar ibland (hon kallade den ''besatt'') när jag kallade det en utmaning

för som många säger så är det väldigt ovanligt att allt dör samtidigt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Ingen dålig skuld som ditt ex gett dig eftersom jag antar du haft utmätning i 4år då KF vart inblandad
och dom drar ner dig till soc standard så säg minst 4k månaden KF har tagit så 48x4000=192K.
Eller undvek du att betala när du började jobba? och varför har du inte krävt pengar av ditt ex?

Men har du ansökt om lån via nätet eller har du ringt?
För du har större chans att få lån om du ringer och pratar med en handläggare för dom kan ofta bevilja även fall du blir nekad via ansökningen.

Sen ett tips är att du kontaktar din kommuns ekonomiska rådgivning dom hjälper dig sammanställa alla skulder och göra upp en betalningsplan. Har en del vänner som haft liknade situation som du som jobbat men aldrig tagit tag i gammal synder vilket gör dom har svårt att få lån eller hyra lägenhet även fall dom har inkomst runt 400k per år...

Sen för citera dig från en annan tråd

Skrivet av limpanofdoom:

om du har möjlighet hade jag försökt trycka i lite mer ram, ingen har väl dött av o leva på nudlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte alla som har släkt som de umgås med alternativt att de är en fattig familj (inte ovanligt i Sverige tyvärr)
Jag personligen lånar inte av mina vänner om jag absolut inte måste de ska ju inte behöva lida för att jag klantat mig, banker har ju som affärside att göra sånt.

Trådskaparen spelar WoW... Det finns många vänner som kastat bort utbildning och liv på det så jag förstår om inte deras familj skulle gett pengar till en dator då och stödja missbruket.

När det gäller det spelet är det nog bara bra att vara utan dator ett par månader och ta tag i livet. Även om TS nu kommer bli rabiat arg på mig

Skulle inte förvåna om det är spelandet som lett till kronokalle från början även om "exet" anges som skyldig. (Hon skanske stack på grund av WoW. Väldigt vanligt fenomen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Trådskaparen spelar WoW... Det finns många vänner som kastat bort utbildning och liv på det så jag förstår om inte deras familj skulle gett pengar till en dator då och stödja missbruket.

När det gäller det spelet är det nog bara bra att vara utan dator ett par månader och ta tag i livet. Även om TS nu kommer bli rabiat arg på mig

Skulle inte förvåna om det är spelandet som lett till kronokalle från början även om "exet" anges som skyldig. (Hon skanske stack på grund av WoW. Väldigt vanligt fenomen)

Okej har aldrig kört wow så kan inte relatera till detta. Men man kan ju inte bara anta att trådskaparen ljuger och har ett spelberoende pga att han spelar ett spel. Vet dock att när man gick på gymnasiet var det en eller två som hoppade av pga WOW.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej har aldrig kört wow så kan inte relatera till detta. Men man kan ju inte bara anta att trådskaparen ljuger och har ett spelberoende pga att han spelar ett spel. Vet dock att när man gick på gymnasiet var det en eller två som hoppade av pga WOW.

Flickvännen har lämnat honom vilket ledde till skulder
Familjen vill inte att han spelar så mycket
Inga vänner att låna för
"Anger sig spela professionellt"
Pratar mindre om att sanera ekonomin. Har ett skuldsaldo kvar hos Kronofogden (dvs han har aktiva skulder där...). Men tänker fortfarande mer på att spela WoW än lösa det.

Låter som precis ett sådant beroende som det är bra att tagga ner från ett tag och kanske se till betala av hos kronofogden och komma ut i öppna luften en stund.

Permalänk
Medlem

Att låna pengar till nöjen då man redan är skuldsatt känns lite "lyxfällan"....

Om ingen kan låna dig en dator så är det nog bäst att "stå ut".

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Jag är fullt medveten om att min ekonomi är keff, men moralsnack om "styr upp ditt liv först" får jag nog av från släkt

Ta och lyssna på dom då så slipper du moralsnack.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Nu skapade jag inte tråden för att jag ville ha moralsnack eller annat, enbart att jag ville ha tips på potentiella ställen som kunde låna ut pengar trots anmärkningar

att ni sedan lägger er i mitt privatliv såsom att flickvän lämnat mig p.ga spelande etc, har ni ingen som helst aning om så påhopp kan ni ta till någon annan tråd

För er som inte har ett eget liv eller några TV-kanaler kan jag uppge att efter en separation för
ca 10 år sen efter ett långt förhållande stod jag skriven på lägenhet, telefon etc, vid separation stack jag utomlands och hon skulle bo kvar, va ung och dum, visste inte hur allt i det vuxna livet fungerade, och då hon sen fattade att allt stod i mitt namn gav hon fan i att betala en spänn på boendet etc, som jag sedan fått lida för.

Har haft bra många jobb, tyvärr mestadels projektanställningar etc, betalar av på skulder sålänge jag har jobb, efter jobb tar slut och man inte har möjlighet att betala av p.ga existensminimum så stiger det igen, är inga kopiösa belopp jag har skulder på som vissa verkar tro.

Och att min familj inte "lånar mig pengar" är för att jag inte kommer från någon familj som har spec. mkt pengar, har inget med att jag spelar ett datorspel att göra.
Och nej, wow är inte mitt liv, det är however min stora hobby, det är inget som förstör mitt liv heller.

Så snälla håll prat i tråden relevant är ni snälla, har dock pratat med bluestep och sålänge det fanns grejer hos KF kvar kunde dom inte hjälpa, så tråden är väl numer meningslös either way

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Nu skapade jag inte tråden för att jag ville ha moralsnack eller annat, enbart att jag ville ha tips på potentiella ställen som kunde låna ut pengar trots anmärkningar

att ni sedan lägger er i mitt privatliv såsom att flickvän lämnat mig p.ga spelande etc, har ni ingen som helst aning om så påhopp kan ni ta till någon annan tråd

För er som inte har ett eget liv eller några TV-kanaler kan jag uppge att efter en separation för
ca 10 år sen efter ett långt förhållande stod jag skriven på lägenhet, telefon etc, vid separation stack jag utomlands och hon skulle bo kvar, va ung och dum, visste inte hur allt i det vuxna livet fungerade, och då hon sen fattade att allt stod i mitt namn gav hon fan i att betala en spänn på boendet etc, som jag sedan fått lida för.

Har haft bra många jobb, tyvärr mestadels projektanställningar etc, betalar av på skulder sålänge jag har jobb, efter jobb tar slut och man inte har möjlighet att betala av p.ga existensminimum så stiger det igen, är inga kopiösa belopp jag har skulder på som vissa verkar tro.

Och att min familj inte "lånar mig pengar" är för att jag inte kommer från någon familj som har spec. mkt pengar, har inget med att jag spelar ett datorspel att göra.
Och nej, wow är inte mitt liv, det är however min stora hobby, det är inget som förstör mitt liv heller.

Så snälla håll prat i tråden relevant är ni snälla, har dock pratat med bluestep och sålänge det fanns grejer hos KF kvar kunde dom inte hjälpa, så tråden är väl numer meningslös either way

Be om förskott på lönen?