Säkerhetskopiera och byta adnriod mobil likt iphone?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Okt 2013

Säkerhetskopiera och byta adnriod mobil likt iphone?

Tjena, har för tillfället en OPOne och beställde precis en OPTwo.

Går det att säkerhetskopiera ALLT från min OPO och få in den kopian i min OPT när den kommer?
Som Apple löser det på så vis att du säkerhetskopierar och sedan laddar in den kopian på din nya enhet så har du en exakt kopia med alla appar och liknande?

Har försökt googla men måste vara dålig på det då jag inte hittat nå.

Tack på förhand
Jonathan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Om du loggar in med ditt Googlekonto på din nya telefon så laddas dina "gamla" appar ned automatiskt och allt som har med Googlekontot är åtkomligt "som vanligt". Säkerhetskopiering fungerar på samma sätt om du angett ditt Googlekonto som säkerhetskopieringskonto.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av NoWin:

Om du loggar in med ditt Googlekonto på din nya telefon så laddas dina "gamla" appar ned automatiskt och allt som har med Googlekontot är åtkomligt "som vanligt". Säkerhetskopiering fungerar på samma sätt om du angett ditt Googlekonto som säkerhetskopieringskonto.

Om du läser igen vad han skriver, så är detta inte vad han är ute efter och Googlekonto tar en full backup på allting. Speciellt appdata som inte följer med och som är mest viktigt vid backup på appar. Googlekonto återställer endast appar som man hade installerat, men appdata följer inte med och man får börja allt från början.

Skrivet av Pompaz:

Tjena, har för tillfället en OPOne och beställde precis en OPTwo.

Går det att säkerhetskopiera ALLT från min OPO och få in den kopian i min OPT när den kommer?
Som Apple löser det på så vis att du säkerhetskopierar och sedan laddar in den kopian på din nya enhet så har du en exakt kopia med alla appar och liknande?

Har försökt googla men måste vara dålig på det då jag inte hittat nå.

Tack på förhand
Jonathan

För kunna göra det som du vill, krävs root och typ Titanium backup. Men undantag på inställningar, då OPO2 har väl ny android version och har inte samma funktioner som OPO1.
Utan root så är det appen Helium som gäller, den tar backup på appar och appdata. Men inställningar följer inte med och du får konfigurera om allting igen.

1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|EVGA GTX1080 FTW|Samsung SH-203B|Samsung 850 EVO 500GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av XPerion:

Om du läser igen vad han skriver, så är detta inte vad han är ute efter och Googlekonto tar en full backup på allting. Speciellt appdata som inte följer med och som är mest viktigt vid backup på appar. Googlekonto återställer endast appar som man hade installerat, men appdata följer inte med och man får börja allt från början.

För kunna göra det som du vill, krävs root och typ Titanium backup. Men undantag på inställningar, då OPO2 har väl ny android version och har inte samma funktioner som OPO1.
Utan root så är det appen Helium som gäller, den tar backup på appar och appdata. Men inställningar följer inte med och du får konfigurera om allting igen.

Precis! Ville gärna ha all appdata och liknande med.

Nåja, får nöja mig med det jag kan få.
Kan man manuellt göra en backup till Google kontot så den är fräsh med alla nr och liknande, är väl egentligen det som är det viktigaste!

Skickades från m.sweclockers.com