Skandal på gång för iPhone 6s? Dåliga Samsung-A9-chip?

Permalänk
Medlem

Skandal på gång för iPhone 6s? Dåliga Samsung-A9-chip?

Jag har tänkt skaffa nya iPhone 6s+ men ännu inte lagt någon beställning, tänkte göra det när AppleStore öppnade förhandsbeställningen vilket nu skett. I samma veva kom det dock väldigt oroväckande uppgifter som börjat sprida sig på nätet vilket gör att jag avvaktar lite iaf.

Kort och gott så verkar något tokigt med de telefoner som har A9-chip tillverkade av Samsung. Uppgifter pekar på att batteritiden kan vara så mycket som 20-25% sämre ifall man får ett A9-chip tillverkat av Samsung istället för TSMC.

Vilket chip man har kan man kolla med t.ex. gratisprogrammet "Lirum Device Info Lite". Samsungs chip heter N66AP samt N71AP. TSMC chip heter N66mAP samt N71mAP.

Ni som köpt telefoner från UK bland annat, hur upplever ni batteritiden mot tidigare telefon? En del rapporter säger även av telefoner med Samsung chip har problem med att appar kraschar oftare samt att telefonerna blir varmare, något ni märkt av?

TSMC till vänster, Samsung till höger.

Permalänk
Entusiast

Det finns även en Youtube video om detta:

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

haha, namnet på videon.
Chipgate, 10/10.

Känns lite som panel lotteri på dell skärmarna förr detta, trist om det skiljer så pass mycket mellan chippen

Permalänk
Medlem

@JimmieSan:
Ja rent av skandal om det skiljer så mycket. Frågan är dock om inte båda trots allt lever upp till Apples lovande batteritider och då är risken stor att Apple försöker sopa det under mattan med att det skall vara som det är :/ Hur som helst så skall det bli spännande att se hur utveckling blir. Förhoppningsvis dyker även fler tester ut som antingen dementerar detta eller bekräftar det hela.

Permalänk

Sånt här är inte kul att läsa när man ska hämta sin 6s imorgon...

Permalänk
Medlem

Trodde tillochmed att samsungs 14nm chip skulle vara svalare och kanske prestera bättre... tydligen är det kanske inte så duktiga på att göra chip ^^

Permalänk
Medlem

Synd att Apple får ta klagomålen när det egentligen är Samsung som (kanske medvetet) gör ett riktigt dåligt jobb.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Synd att Apple får ta klagomålen när det egentligen är Samsung som (kanske medvetet) gör ett riktigt dåligt jobb.

Det är Apple som säljer produkten, skyller du på bonden om maten är dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Det är Apple som säljer produkten, skyller du på bonden om maten är dålig?

Nej, om maten är dålig är det kocken som är dålig..

Nu vet vi att det är Samsungs chip som presterar sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Nej, om maten är dålig är det kocken som är dålig..

Nu vet vi att det är Samsungs chip som presterar sämre.

Men om kocken väljer dåliga råvaror så kan han ju inte skylla på bonden/leverantören på samma som Apple måste säkerställa kvalitén. Visst om Samsung brister i kvalité så är det ju inte heller bra, men de får stå till svars för sin kund som är Apple medans Apple får stå till svars för sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Men om kocken väljer dåliga råvaror så kan han ju inte skylla på bonden/leverantören på samma som Apple måste säkerställa kvalitén. Visst om Samsung brister i kvalité så är det ju inte heller bra, men de får stå till svars för sin kund som är Apple medans Apple får stå till svars för sina kunder.

Tycker inte riktigt ditt fall kan jämföras med detta då alla vet att det är Samsungs chip nu. Men självklart är det något Apple får ta med Samsung. Varför kan TSMC köra chip på 16nm som är både svalare och mer snåla? Men jag förstår hur du menar, och en viss kritik kommer att riktas mot Apple. Om jag nu skulle köpt en 6S hade jag självklart varit missnöjd om jag fått en Samsung... Hade närstan funderat på att lämna tillbaka för att köpa igen för att se om man får mer tur.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Apple ska stå till svars inför kunderna eftersom de säljer slutprodukten. Men kunden borde rikta sin kritik mot Samsung.

Tagit bort citat (flamebait) //moderator
Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Synd att Apple får ta klagomålen när det egentligen är Samsung som (kanske medvetet) gör ett riktigt dåligt jobb.

Jag gillar Apple och är inte allför förtjust i Samsung, men detta faller helt på Apple. De skall ha tester för sådant här, se till att de delar de använder i sina produkter uppfyller de krav de ställer.

Iofs inte helt omöjligt att de gör det redan, bara att de med de andra chippen får "mer" iPhone för pengarna än tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Tycker inte riktigt ditt fall kan jämföras med detta då alla vet att det är Samsungs chip nu. Men självklart är det något Apple får ta med Samsung. Varför kan TSMC köra chip på 16nm som är både svalare och mer snåla? Men jag förstår hur du menar, och en viss kritik kommer att riktas mot Apple. Om jag nu skulle köpt en 6S hade jag självklart varit missnöjd om jag fått en Samsung... Hade närstan funderat på att lämna tillbaka för att köpa igen för att se om man får mer tur.

Mitt inlägg var mest riktat mot att hitta fel hos en tillverkares underleverantörer istället för den man ingår avtal med. Som konsument är det ju företaget som lovat mig något i utbyte mot mina pengar som jag får sämre förtroende för om sådant här händer. Visst jag kan få sämre förtroende för Samsung som tillverkare och ifrågasätta deras kompetens men det är ju bara spekulering om man inte vet förutsättningar och avtal så det blir ju bara absurt. Om det nu visar sig att det är på det här sättet dvs. Jag vet inte vad kravspecifikationen är och uppfyller båda typerna av batterier specen så är det väl inte hela världen. Tråkigt att få sämre batteri än andra visserligen men det viktiga är väl att man får det man blivit lovad.

Permalänk
Hjälpsam

Min fråga är vilket chip som avviker från de annonserad specifikationerna?

Är Samsung sämre än spec eller är TMC bättre än spec?

Utan att ha svarat på den frågan är det ingen idé att börja basha den ena eller andra, kanske snarare hylla ena eller andra.

Är ingen fanboy, vill bara rikta ris och ros korrekt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Samsung kan uppenbarligen göra bra SoC:ar (Exynos 742x...). Det handlar troligen mer om att A9-chippet är mer optimerat för TSMCs tillverkningsprocess än Samsungs.

Man kan inte bara ta en chipdesign från en tillverkare till en annan och få exakt samma funktion och prestanda. Det krävs en massa optimeringar och förändringar (vilket Apple säkert också gjort, men uppenbarligen inte tillräckligt). Annars blir det lite som en restaurang som bara säljer thailändska rätter, men plötsligt bestämmer sig för att bara anställa italienska kockar...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Du menar Samsung?

Jag tycker att Apple ska stå till svars inför kunderna eftersom de säljer slutprodukten. Men kunden borde rikta sin kritik mot Samsung.

Det är absurt det du säger. Det är helt och hållet Apples fel. Apples produkt är den du köper och det är upp till dem att fixa en bra produkt åt dig. Att det skiljer så mkt ska de stå till svars för. Det är Apple som tillåter detta tänk på det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte om det skulle påverka till det bättre, men testet är ju ogiltigt, den ena telefonen har ett rogers sim och den andra inget sim.
Måste testa med samma förutsättningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

alla som säger att det är samsungs fel. ja det är samsungs fel, men det är apple som bär ansvaret och får ta all skit.
om mitt asus grafikkort dör pga någon transistor failar så går jag inte på transistor tillverkaren utan jag går på asus. det är deras fel att dom inte kontrollerat att det är korrekt och det är dom som försäkrar mig om att det fungerar som det ska

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ett lite "bättre test" https://www.youtube.com/watch?v=pXmIQJMDv68 , batteriet är lite lidande men prestandan verkar vara OK iaf.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Hur vet man att det inte är batterierna som presterar olika och det är därför det skiljer? Brukar ju ta ett antal veckor innan ett batteri fungerar optimalt dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Hur vet man att det inte är batterierna som presterar olika och det är därför det skiljer? Brukar ju ta ett antal veckor innan ett batteri fungerar optimalt dessutom.

det är också sant (:

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Min fråga är vilket chip som avviker från de annonserad specifikationerna?

Är Samsung sämre än spec eller är TMC bättre än spec?

Utan att ha svarat på den frågan är det ingen idé att börja basha den ena eller andra, kanske snarare hylla ena eller andra.

Är ingen fanboy, vill bara rikta ris och ros korrekt.

Håller med. Speccar dom samsungchippet så är det ju bara en trevlig bonus om man får det andra chippet. Lite för tidigt att börja basha Apple/Samsung innan vi vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Du menar Samsung?

Jag tycker att Apple ska stå till svars inför kunderna eftersom de säljer slutprodukten. Men kunden borde rikta sin kritik mot Samsung.

Är inte det ett lite konstigt sätt att se det på? Ska jag som konsument reda ut vilka som tillverkat alla delar i min (Apple) produkt och skriva arga mejl till någon japansk transistor tillverkare när deras transistorer inte håller måttet t.ex?
Nej enligt mig är det här 100% Apples problem och de ska både stå till svars och ta kritiken, ska någon kritisera Samsung i det här så får Apple sköta det.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Du menar Samsung?

Jag tycker att Apple ska stå till svars inför kunderna eftersom de säljer slutprodukten. Men kunden borde rikta sin kritik mot Samsung.

Varför ska jag som kund rikta mig till Samsung?
Jag blir sur på Apple som uppenbarligen valt att installera 2 olika chip med så olika egenskaper.
Detta kan inte Samsung göra något åt.
Apple har ju uppenbarligen tyckt att deras chip är gott nog.

Näe, jag som kund blir sur på Apple.

Första gången jag köper (tidigare har jag haft genom jobbet) en iPhone, som present dessutom, och nu detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Samsung kan uppenbarligen göra bra SoC:ar (Exynos 742x...). Det handlar troligen mer om att A9-chippet är mer optimerat för TSMCs tillverkningsprocess än Samsungs.

Hur vet du det? Exynos tillverkad av TSMCs kanske skulle ha varit klart bättre deras egna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Hur vet du det? Exynos tillverkad av TSMCs kanske skulle ha varit klart bättre deras egna?

TSMC kan inte tillverka den för man har ingen 14nm-fabrik som Samsung har.

Vad som är märkligt i denna soppa är varför Apple gjort som man gjort, använt två chip, med helt olika förutsättningar i likadana telefoner.

Om nu jämförelserna är korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

TSMC kan inte tillverka den för man har ingen 14nm-fabrik som Samsung har.

Vad som är märkligt i denna soppa är varför Apple gjort som man gjort, använt två chip, med helt olika förutsättningar i likadana telefoner.

Om nu jämförelserna är korrekta.

Menar såklart om de hade tillverkat den med TSMC 16nm process. Varför Apple har gjort som de gjort är väl inte svårt att gissa, varken TSMC eller Samsung kunde leverera tillräckligt många kretsar på egen hand helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Menar såklart om de hade tillverkat den med TSMC 16nm process. Varför Apple har gjort som de gjort är väl inte svårt att gissa, varken TSMC eller Samsung kunde leverera tillräckligt många kretsar på egen hand helt enkelt.

Hade man gjort rätt så hade det inte varit chip mod olika tillverkningstekniker. Varför valde inte Apple chip gjorda med 16nm från båda med samma spec?

En stor miss helt enkelt av Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Hade man gjort rätt så hade det inte varit chip mod olika tillverkningstekniker. Varför valde inte Apple chip gjorda med 16nm från båda med samma spec?

En stor miss helt enkelt av Apple.

För att Samsung mig veterligen aldrig haft 16nm tillverkningteknik. Och oavsett om de hade haft det skulle de ju aldrig vara exakt samma ändå. De valde det bästa från de två tillverkarna som kunde leverera tillräckliga volymer av kretsar. Alternativet hade varit att välja enbart en av tillverkarna och då inte kunnat leverera lika många telefoner, med andra ord folk skulle få vänta ännu längre på att få tag på en.

Och som tester visat är skillnaden inte stor vid normalt användande och majoriteten kommer inte bry sig. Det är ju ingen större skillnad mot att Samsung exempelvis kör både sina egna och Qualcomm SoC i sin Galaxy-telefoner. Och i Apples fall är ju skillnaden betydligt mindre eftersom det är samma SoC design bara tillverkad med olika tillverkningstekniker.