Skandal på gång för iPhone 6s? Dåliga Samsung-A9-chip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

För att Samsung mig veterligen aldrig haft 16nm tillverkningteknik. Och oavsett om de hade haft det skulle de ju aldrig vara exakt samma ändå. De valde det bästa från de två tillverkarna som kunde leverera tillräckliga volymer av kretsar. Alternativet hade varit att välja enbart en av tillverkarna och då inte kunnat leverera lika många telefoner, med andra ord folk skulle få vänta ännu längre på att få tag på en.

Och som tester visat är skillnaden inte stor vid normalt användande och majoriteten kommer inte bry sig. Det är ju ingen större skillnad mot att Samsung exempelvis kör både sina egna och Qualcomm SoC i sin Galaxy-telefoner. Och i Apples fall är ju skillnaden betydligt mindre eftersom det är samma SoC design bara tillverkad med olika tillverkningstekniker.

Det kanske inte är någon skillnad alls egentligen. Hönor har ju gjorts av fjädrar förr.

Permalänk

Jag har samsung i min 6s och känner mig väl inte sådär jätte stressad över det precis. Jag tror också att man får avvakta mer tester innan man verkligen vet.

Permalänk
Medlem

Fick min iPhone 6S idag och gjorde geektestet för batteriet, för jag fick samsung chipet.

På tre timmar gick det från 100% till 30%. Hade då bara på 4G påslaget och allt annat avstängd och inga appar nedladdade förutom geekbench då. Telefonen låg där och användes inte. Det var på iOS 9.0. Ringde Apple och dom bad mig uppdatera till iOS 9.0.2 och testa igen. Så nu har jag startat testet igen och i stunden som jag skriver så har det gått från 100% till 68% på 1h 26min =/

Permalänk
Inaktiv

Jag har 6s (ej plus), har INTE samsung chippet. 67% kvar vid normal användning och användningen ligger på 3h 24min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Jag har 6s (ej plus), har INTE samsung chippet. 67% kvar vid normal användning och användningen ligger på 3h 24min.
http://i.imgur.com/EoZRoSZ.png

Ska iväg på en mindre roadtrip imorrn och kommer då se hur batteriet sköter sig vid normal användning utan geekbench testet. Din batteri är sjukt bra nu vad jag kan se.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nimren:

Ska iväg på en mindre roadtrip imorrn och kommer då se hur batteriet sköter sig vid normal användning utan geekbench testet. Din batteri är sjukt bra nu vad jag kan se.

Kan tillägga att inget geekbench har körts från min sida. Bara vanlig normal användning för min del.
Alla telefoner jag köpte från Siba (Köpte till hela familjen), hade INTE samsung-chippet iaf som tur var. Verkar vara lite av en slump gällande vilket man får.

Edit: Kör aldrig med blåtand heller. I hemmet är jag alltid uppkopplad via wifi.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Kan tillägga att inget geekbench har körts från min sida. Bara vanlig normal användning för min del.
Alla telefoner jag köpte från Siba (Köpte till hela familjen), hade INTE samsung-chippet iaf som tur var. Verkar vara lite av en slump gällande vilket man får.

Edit: Kör aldrig med blåtand heller. I hemmet är jag alltid uppkopplad via wifi.

Har du lyckats köpa i Sverige?? Idag när jag kollade var det leverans från 1-8veckor.

Ont:Får jag Samsungskiten kommer jag använda ångerrätt tills jag får den bästa. Inte en chans att jag godtar ett Samsungchip om det nu inte var 1000kr billigare att köpa dessa.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Har du lyckats köpa i Sverige?? Idag när jag kollade var det leverans från 1-8veckor.

Ont:Får jag Samsungskiten kommer jag använda ångerrätt tills jag får den bästa. Inte en chans att jag godtar ett Samsungchip om det nu inte var 1000kr billigare att köpa dessa.

Om du är smart så läser du det du citerade mig om, så framgår det fint vart dessa är inköpta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

alla som säger att det är samsungs fel. ja det är samsungs fel, men det är apple som bär ansvaret och får ta all skit.
om mitt asus grafikkort dör pga någon transistor failar så går jag inte på transistor tillverkaren utan jag går på asus. det är deras fel att dom inte kontrollerat att det är korrekt och det är dom som försäkrar mig om att det fungerar som det ska

För en gångs skull har du helt rätt, det är slutleverantören som bär ansvaret för vad som sker, och den kvalité det är.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag vilja hävda att det inte på något sätt är Samsungs fel över huvud taget, dom hade kunnat gjort en produkt som var tio gånger sämre än den som nu är aktuell. Det är helt och hållet upp till Apple att testa produkten och konstatera om den duger eller inte och utifrån det välja om den är värd att köpa in eller inte.

Ni som tycker att det är Samsungs fel, om ni skulle gå till en bilhandlare för att köpa en ny bil skulle ni då be någon på firman att testa bilen åt er för att se om den ger dig det du vill ha. Självklart inte, då det är upp till köparen att undersöka produkten som köparen kommer använda sig av.

Var det inte Apple som nyligen hade någon historia där man hade använt två olika kameror i samma modell?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Detta bevisar bara 1 sak bara för att man är ett stort företag Apple samt Samsung betyder det inte att man gör bäst grejer.
Jag menar inte att vare sig Apple eller Samsung är dåliga.
Apple kan ta betalt och det med råge men vill man som jag inte betala vad det kostar får man välja något annat då jag tycker de är överprissatta 7490:- för 16GB varianten när man kan få en telefon under 2000-3000:- som gör samma sak tom billigare ändå om man inte är så kräsen. Exempel på helt okej mobil: https://www.dustinhome.se/product/5010856422/p8-lite-dual-sim har en sådan som jobbtelefon funkar ypperligt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

En annan fundering kan ju vara att Apple har ett test som säger.

"Vi testar och detta är vad som vi måste hålla eller respektive chipp."
Båda klarar detta test men sedan visar det sig att TSMC ligger i snitt/regel typ 5-7% högre än Samsung alltså 108% eller något åt hållet. Detta utan att man testat för den högre siffran.

Som sagt spekulationer.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Det kanske inte är någon skillnad alls egentligen. Hönor har ju gjorts av fjädrar förr.

Det har det och i det här fallet har folk gjort en hel hönsgård utav en och samma fjäder.

...men det här hade aldrig hänt för 4 år sedan

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Så, har precis avslutat mitt Geekbench batteritest på vanlig 6S och fick följande resultat med samsung chip:

Tid att gå från 100% -> 0% = 4h 04min och batteri score på 2440

Vore uppskattat ifall någon med sitt TSMC chip också kunde göra ett så vi kunde jämföra lite.

Jag hade endast på 4G och blåtand och wifi var avstängd. Körde testet och valde "dim lights" och la undan telefonen. Man ska inte stänga av skärmen utan låta den vara så dimmad bara.

EDIT: Om man tex kollar på klippet här: https://youtu.be/TbBCjcco67I?t=1m54s så fick jag MYCKET bättre batteritid med min samsungchip än vad han fick med sitt TSMC med hela 1timme och 20minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

Detta bevisar bara 1 sak bara för att man är ett stort företag Apple samt Samsung betyder det inte att man gör bäst grejer.
Jag menar inte att vare sig Apple eller Samsung är dåliga.
Apple kan ta betalt och det med råge men vill man som jag inte betala vad det kostar får man välja något annat då jag tycker de är överprissatta 7490:- för 16GB varianten när man kan få en telefon under 2000-3000:- som gör samma sak tom billigare ändå om man inte är så kräsen. Exempel på helt okej mobil: https://www.dustinhome.se/product/5010856422/p8-lite-dual-sim har en sådan som jobbtelefon funkar ypperligt.

Varför har du en i7 cpu och 8GB ram när en i3 och 4GB klarar samma sak?
Eller för den delen en c2d och 1GB ram som du säkert kan få mer eller mindre gratis.

Att Apple tar rejält betalt håller jag med om, men det blir fånigt när man jämför med en budgetlur.
Jämför man lite mer rimligt med Samsungs toppmodeller (som ändå inte håller jämna steg) eller nya nexusen så är skillnaden i pris inte så stor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför har du en i7 cpu och 8GB ram när en i3 och 4GB klarar samma sak?
Eller för den delen en c2d och 1GB ram som du säkert kan få mer eller mindre gratis.

Att Apple tar rejält betalt håller jag med om, men det blir fånigt när man jämför med en budgetlur.
Jämför man lite mer rimligt med Samsungs toppmodeller (som ändå inte håller jämna steg) eller nya nexusen så är skillnaden i pris inte så stor.

Poängen var att den kan göra samma saker till betydligt lägre pris. På vilket sätt använder du prestandan i telefonen på samma sätt som i en stationär eller bärbar dator?

Sitter du med avancerade Cad ritningar på din telefon?
De flesta klarar sig med en budgetlur för att ringa sms , surfa , spela enklare spel från king och andra företag som tillverkar spel till mobiltelefoner.

Sen att det är status eller toppmodell som gör att folk köper nya iphone 6s och plus får stå för Apple anhängarna.
Är man nöjd och vill betala för det så gör man det.

Och på frågan varför jag har en i7:a den bärbara var väldigt prisvärd vid tillfället när jag behövde en ny dator annars hade det troligen blivit en i3 eller i5 men när jag kunde få en i7:a för samma peng så why not.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

NE fyfan, ska ringa Tele2 och lämna tillbaka skiten och göra så tills jag får rätt chip.

Använt telefonen normalt (inga spel och inga videos), alltså lite telefonsamtal, facebook, instagram, snapchat och på 3h 30min så är batteriet nere på 35%.

Har samsung chipet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nimren:

NE fyfan, ska ringa Tele2 och lämna tillbaka skiten och göra så tills jag får rätt chip.

Använt telefonen normalt (inga spel och inga videos), alltså lite telefonsamtal, facebook, instagram, snapchat och på 3h 30min så är batteriet nere på 35%.

Har samsung chipet.

Lycka till, det kommer de aldrig gå med på eftersom det inte är några fel på den

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Lycka till, det kommer de aldrig gå med på eftersom det inte är några fel på den

Det var applesupporten som själva föreslog det. Ska säga att den inte uppfyller kraven. Har ju 14 dagars ångerrätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nimren:

Det var applesupporten som själva föreslog det. Ska säga att den inte uppfyller kraven. Har ju 14 dagars ångerrätt.

På något sätt har jag svårt att tro att Apple supporten har sagt det, men eftersom jag inte deltagit i samtalet så låter jag det sväva förbi.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

Poängen var att den kan göra samma saker till betydligt lägre pris. På vilket sätt använder du prestandan i telefonen på samma sätt som i en stationär eller bärbar dator?

Sitter du med avancerade Cad ritningar på din telefon?
De flesta klarar sig med en budgetlur för att ringa sms , surfa , spela enklare spel från king och andra företag som tillverkar spel till mobiltelefoner.

Sen att det är status eller toppmodell som gör att folk köper nya iphone 6s och plus får stå för Apple anhängarna.
Är man nöjd och vill betala för det så gör man det.

Och på frågan varför jag har en i7:a den bärbara var väldigt prisvärd vid tillfället när jag behövde en ny dator annars hade det troligen blivit en i3 eller i5 men när jag kunde få en i7:a för samma peng så why not.

"Sitter du med avancerad cad på din dator?
De flesta klarar sig med en budgetdatar för skype, surf och spela spel från valve och andra företag som tillverkar spel till datorer?

Sen att det är status eller toppmodell som gör att folk köper nya skylake får stå för intelanhängarna."

En billig android kan delvis göra samma saker till en billigare peng men mycket långsammare.
Vi är rätt många som använder mobilen som primär kamera t ex, bara det är värt rätt mycket.
Ett fåtal (och de är inte billiga) android är i samma klass på kameran (eller t o m lite bättre).
Android saknar Apples ekosystem.
Android får inte uppdateringar på samma sätt.
Med mera...
Android har helt klart sina fördelar och många av telefonerna är utmärkta val beroende på behov.

Men det är så fånigt att dissa iphone på ditt sätt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nimren:

NE fyfan, ska ringa Tele2 och lämna tillbaka skiten och göra så tills jag får rätt chip.

Använt telefonen normalt (inga spel och inga videos), alltså lite telefonsamtal, facebook, instagram, snapchat och på 3h 30min så är batteriet nere på 35%.

Har samsung chipet.

Nu är mitt minne kasst och du kanske nämnt detta tidigare, men har du en 6S eller 6S Plus?

Nedanstående bild i mitt inlägg visar vanlig användning för mig sedan 100%.
Har åkt bil och använde gps också, då jag hämtar upp mycket begagnade saker runtom i stan som jag köpt.
Har ingen blåtand på. Har inte strömsparläge på.
Annars har det varit youtube, surf i webbläsaren, FB, Twitter, Mail, etc.
Jag får ut lite över 8h i ren användning och jag har TSMC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Nu är mitt minne kasst och du kanske nämnt detta tidigare, men har du en 6S eller 6S Plus?

Nedanstående bild i mitt inlägg visar vanlig användning för mig sedan 100%.
Har åkt bil och använde gps också, då jag hämtar upp mycket begagnade saker runtom i stan som jag köpt.
Har ingen blåtand på. Har inte strömsparläge på.
Annars har det varit youtube, surf i webbläsaren, FB, Twitter, Mail, etc.
Jag får ut lite över 8h i ren användning:
http://i.imgur.com/iInmCMt.png

Har en vanlig 6S. Helvete vad bra batteritid. Har du vanlig 6S och med samsungchip?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nimren:

Har en vanlig 6S. Helvete vad bra batteritid. Har du vanlig 6S och med samsungchip?

Har vanlig 6S med TSMC chippet. Editerade mitt inlägg i samband med att du postade ditt.
Och detta är första laddningen från att jag packade upp den ur kartongen och laddade upp den till 100% första gången.

Edit: Kan tillägga även att jag inte kör med 4G ö.h.t. När jag inte har tillgång till WiFi så kör jag på 3G. Och jag gjorde en återställning (ej uppdatering) från iOS 9.0 till iOS 9.0.2 direkt när jag tog ur den ur kartongen.

Permalänk
Medlem

Ett dilemma för tillverkare som producerar produkter där man kan mäta prestanda och egenskaper enkelt med benchmarks är att nu får kunderna upp ögonen för skillnader i kvalité.

Att man använder olika underleverantörer för komponenter och att kunder får olika kvalité för samma pris är nog lika gammalt som marknaden, däremot finns nu förmågan att mäta skillnaden.

Detta borde vara enkelt löst med en firmware.
Släpp en firmware som får telefonen med TSMC chippet att vara mindre ekonomisk i sin strömförbrukning, så är båda mobilerna lika dåliga och det är rättvist för alla

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Har vanlig 6S med TSMC chippet. Editerade mitt inlägg i samband med att du postade ditt.
Och detta är första laddningen från att jag packade upp den ur kartongen och laddade upp den till 100% första gången.

Edit: Kan tillägga även att jag inte kör med 4G ö.h.t. När jag inte har tillgång till WiFi så kör jag på 3G. Och jag gjorde en återställning (ej uppdatering) från iOS 9.0 till iOS 9.0.2 direkt när jag tog ur den ur kartongen.

Fast det där är bara sjukt hur det kan vara så stor skillnad. En annan polare som har TSMC har efter 2h och 30min användning 76% kvar på sitt batteri. 2h 30min användning och 8 timmar väntetid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nimren:

Fast det där är bara sjukt hur det kan vara så stor skillnad. En annan polare som har TSMC har efter 2h och 30min användning 76% kvar på sitt batteri. 2h 30min användning och 8 timmar väntetid.

Din polare har väldigt likt mig då. Om du kollar på första print-screen jag bifogade i tråden där min låg på 67% efter 3+h användning.
Har du iOS 9.0 eller 9.0.2 installerat på din? Om du har 9.0.2 har du uppgraderat eller gjort en återställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Din polare har väldigt likt mig då. Om du kollar på första print-screen jag bifogade i tråden där min låg på 67% efter 3+h användning.
Har du iOS 9.0 eller 9.0.2 installerat på din? Om du har 9.0.2 har du uppgraderat eller gjort en återställning?

Jag fick den med 9.0 så jag ringde dom igår när jag märkte att det drog mer batteri än vad som utlovats, så dom bad mig att återställa och uppdatera, vilket jag gjort så jag har nu 9.0.2 och jag la upp den som "ny telefon".

Edit: nu kan jag inte ens se min batterianvändning trots att jag startat om telefonen

http://www.ladda-upp.se/files/2015/b167658.png

Permalänk
Medlem

Konstaterat att den nya iPhonen har Samsung chip.
Att den ev. skulle dra något mer batteritid just nu ser inte jag som något stort problem.
Det jag oroar mig för är att det inom några år kommer märkas större/stor skillnad, särskilt när Samsung versionen utvecklar mer värme.

Det känns tråkigt att veta att man fick den sämre versionen när man betalat så mycket pengar för att få bra kvalitet.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Konstaterat att den nya iPhonen har Samsung chip.
Att den ev. skulle dra något mer batteritid just nu ser inte jag som något stort problem.
Det jag oroar mig för är att det inom några år kommer märkas större/stor skillnad, särskilt när Samsung versionen utvecklar mer värme.

Det känns tråkigt att veta att man fick den sämre versionen när man betalat så mycket pengar för att få bra kvalitet.

Apple köper man inte om man vill ha kvalité TLC minnen i stället för MLC är fult för så dyr mobil (fick ta Samsung till hjälp för rätta mobilerna som släpptes senare och struntade i kunder som har TLC minne i mobilena som släppets).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar