Alternativa frakt leverantörer

Permalänk
Medlem

Alternativa frakt leverantörer

Har ni några planer på att lägga till exempelvis DHL i listan av frakt leverantörer? Personligen tycker jag Posten är alldeles för långsam, iaf för mig som bor i Norrland. Det går säkert väldigt fort nere i södra sverige att få sin beställning levererad.

Exempel på när jag beställde från Kina: https://imgur.com/3O6TvIJ (TL;DR: Singapore -> Härnösand på 36 timmar).

Lägger till en omröstning också, det kanske är fler som tycker att Posten är snigel.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Så länge alternativet är nått annat än DHL, vart och varannat paket jag får från DHL är skadat eller levereras långsamt.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk

Nu bor jag i södra Sverige, så egentligen är skillnaden nog inte så stor för mig, men visst det vore trevligt med alternativ. Beställde dock två fläktar från Inet i onsdags kväll som inte kommit ännu, hade hoppats på att de skulle dimpa ner under fredagen.

Får nästan alla mina paket med Posten eller Schenker, men när jag beställde min Zopo-telefon från Spanien så skickades den med TNT. Jag lade beställningen kl 22 på tisdagskvällen.
Prick 07.00 på torsdag så ringen chauffören och frågar när han kan lämna av telefonen, runt 9.00 så har jag den i handen.

Alltså från beställning i Spanien till leverans i Sverige 35 timmar senare. Snabbaste jag någonsin varit med om.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle troligen innebära högre pris eftersom man får bättre fraktpriser ju mer man utnyttjar ett och samma bolag, jag har aldrig förstått den stress som vissa verka ha med att få hem delar utan hade i stället hellre föredragit ännu lägre pris mot längre frakttid, typ när man handlar på Ebay för 1/5-1/10 del av kostnaden men behöver vänta 2-3 veckor i snitt.
Lär er planera i stället för att impulsköpa och hetsa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle troligen innebära högre pris eftersom man får bättre fraktpriser ju mer man utnyttjar ett och samma bolag, jag har aldrig förstått den stress som vissa verka ha med att få hem delar utan hade i stället hellre föredragit ännu lägre pris mot längre frakttid, typ när man handlar på Ebay för 1/5-1/10 del av kostnaden men behöver vänta 2-3 veckor i snitt.
Lär er planera i stället för att impulsköpa och hetsa.

Precis. När jag var liten så hette det postorder. Man skrev en beställning och fick hämta
varorna efter 3-4 veckor. Nu whinar man om det tar längre än 24h.
Teleportering är väl nästa steg.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Teleportering är väl nästa steg.

Njae, men drönare kanske.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Precis. När jag var liten så hette det postorder. Man skrev en beställning och fick hämta
varorna efter 3-4 veckor. Nu whinar man om det tar längre än 24h.
Teleportering är väl nästa steg.

Frakten har för mig aldrig varit problemet utan den veckan eller två det ibland tar för bolagen att ens skicka grejerna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Skulle va kul å se andra frakalternativ ja vist, men tror oxå det skulle bli högre fraktpriser då oxå.
Jag har inget emot dom andra aktörerna men det vi har nu AKA postnord vette fan vad man ska säga om, kommer pakten i tid får man vara glad om det är hyffast helt troligtvis bara jag som har otur men ändå surt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deegan:

Har ni några planer på att lägga till exempelvis DHL i listan av frakt leverantörer? Personligen tycker jag Posten är alldeles för långsam, iaf för mig som bor i Norrland. Det går säkert väldigt fort nere i södra sverige att få sin beställning levererad.

Exempel på när jag beställde från Kina: https://imgur.com/3O6TvIJ (TL;DR: Singapore -> Härnösand på 36 timmar).

Lägger till en omröstning också, det kanske är fler som tycker att Posten är snigel.

Oh ja, posten är jätte långsam, beställer du från Inet innan 17:00 så har du oftast paketet dagen efter, men du kanske kräver att du ska ha det 5 minuter efter lagd beställning?! DHL kommer inte leverera det fortare, snarare tvärtom.

Skrivet av SUMITOMO:

Precis. När jag var liten så hette det postorder. Man skrev en beställning och fick hämta
varorna efter 3-4 veckor. Nu whinar man om det tar längre än 24h.
Teleportering är väl nästa steg.

Ljuvliga minnen, man gick verkligen och längtade efter det man hade beställt och inte hetsade man upp sig heller, man visste att det var på gång och det fick ta den tid det tog. Folk stressar alldeles för mycket idag, de måste lära sig slappna av.

Enda nackdelen då var att det var postförskottsavgift som gjorde att frakten blev ungefär 45-50kr dyrare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Trådens syfte var förvisso inte att diskutera anekdoter från när det tog flera veckor att få paket, och jag är inte född på 2000-talet så jag minns också mycket väl hur det var när man skickade in sin beställning med posten och inte riktigt visste när grejjerna skulle komma.

Och refererandet till att "Beställ före 17 så har du paketet dagen efter" funkar inte här uppe, det blir minst en dag extra som paketet ligger på någon sorteringsplats, det var värre när Ånge fortfarande fanns med i bilden för då kunde man räkna med Ånge-delay på 2 dagar ungefär innan paketet gick vidare. Och det var inget impulsköp men det spelar ju det ingen roll i sak frågan, men ni kanske han hålla era förutfattade meningar om andra människor för er själva.

Min erfarenhet av DHL och Schenker är däremot att dom kör ut paketet så fort dom kan medans Posten inte har några problem att singla slant eller vad dom nu gör innan dom säger "Köra ut paket, efter klockan 2? nä dom får vänta.". Dessutom ringer ju DHL och Schenker till dig kollar om dom kan lämna paketet, låt mig berätta en historia.

Historia:
Jag beställde en ny skrivare för några år sedan, under Ånge-delay-perioden, samt att jag skulle fylla på förrådet med RJ45 kontakter. Det skickades som 2 kolli, samma mottagare dock. Posten gubben missade paketet med RJ45 kontakter när han lämnade av grejjerna på mitt utlämningsställe, när han kom fram till ett annat utlämningsställe så kan man utläsa i loggen att han försökt "checka in" paketet där men eftersom några siffror inte stämde (det var inte mitt utlämningsställe) så la han tillbaka paketet med Rj45 kontakter i sin lastbil och körde TILLBAKA till Ånge, paketet låg sedan 2 dagar till och till slut kom det fram till rätt utlämningsställe.

But i digress, det här var inte tänkt som en hat-tråd utan mer en frågeställning om det är intressant att ha flera aktörer som man kan välja mellan. Om jag vill betala XXkr för att få paketet levererat till min dörr inom 24timmar hos en annan leverantör än Posten så är det ju mitt val, alla behöver inte göra det valet.

Stay frosty.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Nu står det förvisso "Beställ före kl17 så skickar vi samma dag"

En fördel med Postnord är att de flesta har utlämningsställe i närheten.
De som bor i mindre orter kan få åka ett par mil för att hämta ut DHL/Schenker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nu står det förvisso "Beställ före kl17 så skickar vi samma dag"

Jag menade på Rajat's kommentar "Oh ja, posten är jätte långsam, beställer du från Inet innan 17:00 så har du oftast paketet dagen efter." när jag skrev det. På inget sätt har jag fått för mig att det skulle vara sanningen, utan precis som du skriver handlar det om att man skickar ut paketet samma dag. Rajat's kommentar visar dock på skillnaden mellan hur det kan vara. Om hans plats stämmer, Örebro, så det är det kanske inte så konstigt att det kommer dagen efter då det råkar vara en Postcentral just där, mitt paket stannade där en dag.

Skrivet av SUMITOMO:

En fördel med Postnord är att de flesta har utlämningsställe i närheten.
De som bor i mindre orter kan få åka ett par mil för att hämta ut DHL/Schenker.

Förvisso, men med DHL/Schenker så kan dom komma och lämna paketet på din arbetsplats om du så vill. Jag köpte exempelvis lite RAM-minnen senast förra veckan, det paketet hade jag lika gärna kunnat få till jobbet. Det är klart att om man beställer större grejjer så vill man nog inte konka runt på det mer än nödvändigt. Men det är sant att utlämningställen inte är lika etablerade som Postnord, men å andra sidan så brukar jag alltid ta snabbleveransen när jag använder någon av DHL/Schenker och då ringer dom som sagt och kollar vart man är. Ibland hamnar paketet i lådan hemma, andra gånger så kommer dom till jobbet osv. Och jag vet att man kan beställa hempaket från Postnord men det enda som skiljer sig är vart dom levererar paketet och inte hur fort det går för dom att transportera paketet.

Känns som att jag tömt mina åsikter nu. Inet kanske svarar i framtiden om sina planer, dom ska ju trotts allt styra upp med allt det administrativa för att det ska funka på deras sida gentemot dom andra leverantörerna.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

dhl vill du knappast ha att göra med, ett gäng klåpare och amatörer.

Permalänk
Inet

Vi tycker inte riktigt det finns något som kan leverera snabbare eller bättre än Posten i Sverige till en rimlig kostnad så för närvarande har vi inte några planer på att ta in fler fraktleverantörer däremot tittar vi kontinuerligt på hur vi kan förbättra vår logistik och leverans till våra kunder.

Det som ligger närmast till hands är att uttöka fraktalternativen med t ex leveranser direkt från butiker eller hämta förbetald order i butik.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Skrivet av Inet:

Vi tycker inte riktigt det finns något som kan leverera snabbare eller bättre än Posten i Sverige till en rimlig kostnad så för närvarande har vi inte några planer på att ta in fler fraktleverantörer däremot tittar vi kontinuerligt på hur vi kan förbättra vår logistik och leverans till våra kunder.

Det som ligger närmast till hands är att uttöka fraktalternativen med t ex leveranser direkt från butiker eller hämta förbetald order i butik.

vore grymt med en butik i norrland, kanske umeå eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Jag har schenker utlämningsställe alldeles i närheten där jag bor.
Får fara längre för att hämta postnord/dhl paket (samma ställe) så skulle inte ha nått emot schenker som alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc