Dell lanserar XPS 15 och uppdaterar XPS 13 med Intel Skylake

Permalänk
Melding Plague

Dell lanserar XPS 15 och uppdaterar XPS 13 med Intel Skylake

Förutom en ny hybrid lanserar Dell två nya bärbara datorer i XPS-serien. Det handlar om XPS 13 med Intel Skylake och större syskonet XPS 15, som trots 15,6-tumsskärm inte ska vara mycket större än en 14-tummare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

18 timmars batteritid i ett så litet format?! Om XPS 13 bara var lite billigare...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

15" såg intressant ut.
Mor letar ny bärbar och sagt åt henne att vänta på skylake.

Hur är 4k skärmarna på dessa tro?
Många 4k ips skärmar på bärbara har ju fått extrem kritik för att vara dåliga/fake osv.

Ser bra ut annars då den har allt hon behöver.

Permalänk
Medlem

Den här veckan har varit mumma för mig som gått och väntat på Microsofts och Dells uppgraderingar till Skylake innan inköp av laptop!

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på en 15" med iris grafik.
Det kanske kommer fler varianter senare?

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

18 timmars batteritid i ett så litet format?! Om XPS 13 bara var lite billigare...

Kanske därför den kostar som den gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kanske därför den kostar som den gör?

Självklart är det så, men det gör ju inte så att man inte får sitta och önska att något var billigare.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Trodde priserna skulle vara högre, inte så hutlöst ändå.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Synd att Dell tar ett enormt överpris i Sverige på sina datorer bara, gissar på över 15000 för XPS med i5, 256 GB och quadskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Självklart är det så, men det gör ju inte så att man inte får sitta och önska att något var billigare.

Haha nädå absolut inte. Önskar detsamma! Är själv sjukt sugen på en XPS 13...

Permalänk
Medlem

Sååå betyder den där Type-C porten med Thunderbolt att XPS 13 kan stödja externa grafikkort nu när Intel äntligen är on-board med senaste Thunderbolt specen...? Kommer köpas direkt när tillverkare får tummen ur arslet och levererar externa GPU-kabinett isf När kan såna tänkas trilla in på marknaden? Skamligt att Dell ens erbjuder en variant med 4GB RAM på sin premium-modell. smh

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ljudnerd:

Jag hade hoppats på en 15" med iris grafik.
Det kanske kommer fler varianter senare?

Nog för att eDRAM har ett bredare användningsområde i Skylake än tidigare, men för vilket användarfall är Intels "vanliga" iGPU för klen (HD4400 som sitter i "gamla" XPS15 är fullt kapabel att driva alla "vanliga" program) men där man inte vill så mycket kraft att 960M är ett klart bättre alternativ?

Ur ett tekniskt/datornörd-perspektiv är AMDs APUer och Intels Iris Graphics riktigt intressanta, men kan överhuvudtaget inte se vilket marknadssegment de passar till...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jävlar vad snygg!

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Nog för att eDRAM har ett bredare användningsområde i Skylake än tidigare, men för vilket användarfall är Intels "vanliga" iGPU för klen (HD4400 som sitter i "gamla" XPS15 är fullt kapabel att driva alla "vanliga" program) men där man inte vill så mycket kraft att 960M är ett klart bättre alternativ?

Ur ett tekniskt/datornörd-perspektiv är AMDs APUer och Intels Iris Graphics riktigt intressanta, men kan överhuvudtaget inte se vilket marknadssegment de passar till...

Räcker verkligen en vanlig integterad Intel HD-krets för en 4K-skärm för vanlig användning inklusive film och liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon99339:

Räcker verkligen en vanlig integterad Intel HD-krets för en 4K-skärm för vanlig användning inklusive film och liknande?

HD Graphics 530 är rätt mycket snabbare än HD4400 som jag aldrig upplevt som en flaskhals för film, surf, MS Office, etc i 3200x1800. Nya XPS15 har högre upplösning, den är 3840x2160 (44% fler pixels), men då 530 som sagt är snabbare (runt 50% snabbare i spel jämfört med HD4400) tvivlar jag stark att det blir ett problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

HD Graphics 530 är rätt mycket snabbare än HD4400 som jag aldrig upplevt som en flaskhals för film, surf, MS Office, etc i 3200x1800. Nya XPS15 har högre upplösning, den är 3840x2160 (44% fler pixels), men då 530 som sagt är snabbare (runt 50% snabbare i spel jämfört med HD4400) tvivlar jag stark att det blir ett problem.

Jag tackar för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Jävlar vad snygg!

Håller med. Ren, väldigt kompakt och väldesignad.

Permalänk
Medlem

Surface book: Släng dig i väggen, säger jag bara. Dell visar vägen här!!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av leyer32:

Jävlar vad snygg!

Ser väl ut som förra generationen?

Men jag håller med – Dell har fått till det här. Trodde aldrig jag skulle säga det om Dell, men…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

XPS 13 har LPDDR3.
XPS 15 har DDR4.

Ingen av om dom har LPDDR4?

Väldigt trevligt med USB Type-C och USB 3.1. Men kan man ladda datorn över Type-C eller måste man fortfarande ha en sån där modell-specifik laddare?

Vore hur najs som helst om man kunde slopa den där gamla laddningsuttaget och bara ladda över USB istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men jag håller med – Dell har fått till det här. Trodde aldrig jag skulle säga det om Dell, men…

Ja. Vi var inne på att köpa Surface Book Books men då de inte verkar komma till Sverige så blir det Dell XPS15 istället.
Framförallt med den batteritid som man får när man har en SSD:

Sen är frågan om man ska touch eller inte touch. Även om det lutar mot touch. Eftersläpningen till Sverige gör ju att det iaf hinner komma recenscioner.

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Ja. Vi var inne på att köpa Surface Book Books men då de inte verkar komma till Sverige så blir det Dell XPS15 istället.
Framförallt med den batteritid som man får när man har en SSD:

Sen är frågan om man ska touch eller inte touch. Även om det lutar mot touch. Eftersläpningen till Sverige gör ju att det iaf hinner komma recenscioner.

Det lilla jag hunnit se av förra generationen med touch så var nackdelen att skärmbilden kändes lite grådsassig. Men kanske värt det om man kör touch-anpassade appar ofta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Det lilla jag hunnit se av förra generationen med touch så var nackdelen att skärmbilden kändes lite grådsassig. Men kanske värt det om man kör touch-anpassade appar ofta.

Grådassig? Om man ska klaga på något i förra generationens XPS15 så var det att färgerna var extremt övermättade med de inställningar den levererades med. Som tur är visade sig rätt enkelt att åtgärda, bara slå av något Dell kallade "vivid mode". Det man fick då var en skärm vars färgkorrekthet, ljusstyrka och kontrast var totalt klassledande enligt de tester bl.a. AnandTech gjorde.

Nackdelen med touchskärmen är snarare reflexer (den är blank till skillnad från skärmen utan touch) samt att datorn blir marginellt tyngre och panelen är något tjockare om den har touch. Har touch på min, är bara p.g.a. att det inte gick att välja bort när denna maskin införskaffades. Efter att haft touchskärm i snart två år har jag fortfarande inte lyckats lura ut när man skulle vilja använda det på en laptop...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Grådassig? Om man ska klaga på något i förra generationens XPS15 så var det att färgerna var extremt övermättade med de inställningar den levererades med. Som tur är visade sig rätt enkelt att åtgärda, bara slå av något Dell kallade "vivid mode". Det man fick då var en skärm vars färgkorrekthet, ljusstyrka och kontrast var totalt klassledande enligt de tester bl.a. AnandTech gjorde.

Nackdelen med touchskärmen är snarare reflexer (den är blank till skillnad från skärmen utan touch) samt att datorn blir marginellt tyngre och panelen är något tjockare om den har touch. Har touch på min, är bara p.g.a. att det inte gick att välja bort när denna maskin införskaffades. Efter att haft touchskärm i snart två år har jag fortfarande inte lyckats lura ut när man skulle vilja använda det på en laptop...

Mycket möjligt att mitt minne tryter där (var ett tag sen jag såg datorn) men det var något med skärmen som spontant gjorde mig tveksam. Anandtech litar jag på, så om de säger att den är bra så stämmer det säkert.

Håller med dig om touch. Om skärmen går att ta loss så man får en tablet blir det mer vettigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna välja guldfärg på både XPS 13 och 15?

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på XPS 13! Fick ett dåligt svar av Dells support för en månad sen, då sade dem "2nd week of October". Lite tvetydigt kan tyckas! Någon som ser några direkta nackdelar? Är det någon skillnad på XPS 13 "för hemmet" kontra "för arbetet"? Är det precis samma maskin?

Permalänk

@Groggan: Det är samma maskin oavsett om du tänkt ha den till arbete eller hemmet.
Dock finns det tillbehör anpassat till "arbete" såsom extra skärmar, docka etc.

Jag själv är mycket intresserad av XPS 15 med 512GB m.2 SSD samt 4k skärm, det vore skönt att ha en liten framtidssäker dator att ta med sig överallt istället för den stationära jag har nu.

Har köpare på G på min stationära hur som helst p.g.a uppgradering till bärbart format av vissa anledningar.
Denna verkar mycket lovande, ska bara vänta på releasen och såklart, priset.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

På dell.com finns de nya Dell XPS med Skylake. Tyvärr inte på dell.se ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Tyvärr inte på dell.se ännu.

Skall dyka upp på dell.se nu i veckan enligt dell själva. Se tråd #15715121

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Sen är frågan om man ska touch eller inte touch. Även om det lutar mot touch.

Jag har tolkat det som att det är antingen "4K/touch/blank" eller "fullHD/icke-touch/matt" som är valen. Men jag hoppas jag har fel då min dröm hade varit "4K/icke-touch/matt" men det lär ju knappast hända eller?