5.1 i Windows 10 fungerar inte som det ska (Asus Xonar Essence STX II)

Permalänk
Medlem

5.1 i Windows 10 fungerar inte som det ska (Asus Xonar Essence STX II)

Hej på er!

Jag har ett lite av ett dilema, jag uppgraderade mitt Windows till 10:an och har haft problem med mitt 5.1 ljud.

Jag har ett Asus Xonar Essence STX II som är analogt kopplat till mitt högtalarsystem (6 kanaler).

När jag hade Windows 7 fungerade ljudet precis som det skulle men efter uppgraderingen så slutade mina bakre högtalare att fungera när jag ser på film, spelar eller använder mig av dutuben. Men när jag högerklickar på ljudkällan och väljer test så låter det i alla högtalare som om 5.1 skulle fungera. Dock är ljudet sämre kvalitet än det brukar vara, så jag har kört hörlurar senaste två månaderna.

Vad jag gjort:

Sökt efter problemet på google, hittat att folk med realtek har haft liknande problem men det är enbart med digitalt ljud.
Testat mitt ljudkort i en annan dator (windows 8.1) - fungerat finfint.
Kopplat mitt högtalarsystem till en annan dator - Inga fel.
Uppdaterat till ASUS Beta drivrutin (ända som finns för Win10)
Uppdaterat till UNi Xonar Drivers 1.80b STX II (kör dessa just nu)

Ingenting vill fungera, tänkte höra med er om ni har samma problem eller om jag är ensam?
Jag börjar tro att det kan vara med Asus drivrutiner att göra eller eventuellt att man inte patchat windows för 5.1 än...

Vänliga hälsningar
Fabbe

Permalänk
Medlem

Låter som Win/uppspelaren har blandat ihop Rear-side med rear-speaker vilket kan hända ibland. På min ena Pc måste jag ställa in bakkanalen till Rear-side i VLC ,använder jag Jriver då måste jag ställa dom till Rear.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Men kan jag ändra detta i Windows? Problemet är ju olika applikationer.

Tack för tipset! (:

Permalänk
Medlem

I mitt fall är det inte i Win felet ligger utan i mjukvaran som spelar upp. Så jag gjorde ändringarna där. (VLC och Jriver)

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??