Kommunikation i rymden

Permalänk
Medlem

Grym artikel!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Kanske kan man hoppas att vi i framtiden skulle kunna använda kvantmekanisk sammanflätning för kommunikation, istället för elektromagnetiska vågor, för att uppnå Faster-than-light communications.

Permalänk
Medlem

Live long and prosper!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Radiokommunikation är intressant.. synd man är för korkad för att förstå allt runt detta bara
Har varit lite sugen på att bli radioamatör ibland. Lämnas åt snillena

Det där var inte snällt sagt mot dig själv. Så svårt är det inte att bli radioamatör. Läs detta.

http://www.idg.se/2.1085/1.497062/bli-radioamator-for-under-9...

Permalänk
Medlem

Grym!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Den delvis skalenliga bilden av solsystemet har asteroidbältet på fel ställe!

Förmuppat. Du har rätt. Jag ska fixa.

Det är ordnat.

Permalänk
Medlem

För den som vill snöa in ännu mera i ämnet så är det dags för sun outage de kommande dagarna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sun_outage

Här kan man räkna ut när och hur mycket störning det blir, välj t.ex satelliten "004.80E Astra 4A" som Viasat sänder på, antenn storlek på runt en meter och Stockholm som location.
http://satellitecoverage.net/sun-interference-outage-calculat...

Permalänk

Rolig artikel Ska det bara komma lite fler rymd- mars- och månbassimulatorer

Har följt Scott Manley på Youtube sen första Kerbal Space Program v0.1 typ, han har koll på vad som släpps och även NASA-historia och praktisk raketfysik. Han är bra

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Detta som en pod hade varit guld!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Rymden är intressant, själv fick man vara med på en liten liten ynklig bit när jag jobbade på elektronik laboratoriet på lunds observatorium där jag fick vara med & bygga en liten "dator" som användes för att styra en partikelkanon tror jag det var i syfte att kalibrera givarna på en sond som skulle skickas in i svansen på haleys komet.. 1983 tror jag det var.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

Det är ordnat.

Tack för en intressant läsning!

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning. Jag har stort intresse för rymden och jag har lärt mig mycket av detta. Tack Sweclockers!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Radiokommunikation är intressant.. synd man är för korkad för att förstå allt runt detta bara
Har varit lite sugen på att bli radioamatör ibland. Lämnas åt snillena

Synd, att du ser det sa. Jag själva är radioamatör och tycker att det är jättekul att halla pa med det. Har själva snackat ett flertal ganger med rymdstationen ISS pa 70 cm bandet (430Mhz) pa FM. Behövs bara en vanlig amatörradio enhet med dessa frekvenser, en Yagi beam antenna med tre till fem element och en output pa 30 till 70 watts EIRP, vilket klaras av nästan alla mobila radios som finns ute pa marknaden, plus passande stabiliserat nätdel pa 13,8 volt dc och rekommenderat 10 till 12 ampere. Eller helt enkelt en Bil batteri pa 12 volt

Mina första fyra eller fem samtal med ISS gjorde jag med denna radio
http://www.eham.net/data/classifieds/images/386338.jpg
Den har bade 2 meter bandet (144-146Mhz) och 70 centimeter bandet (430-440Mhz)
plus att du kan lyssna pa vanlig radio med den (dock bara mono) och airband frekvenserna kring 120 MHZ pa modulation AM
Radion är tom mindre än en bilstereo och kostar inte heller kungariket.

Den här köpte jag för tva ar sedan:
https://va3qv.wordpress.com/tag/yaesu-ftm-350/
Den är bara lite större än min gamle Kenwood och har separat disply, som kan placeras bekvämt bredvid datorskärmen medans radion själa är fastskurvat under skivbordet med passande bygel. Även den har jag använt för att snacka med ISS hela tva ganger redan.

Kul är ochsa EME samtal (earth-moon-earth), där du reflekterar dina radiovagor du sänder ut med hjälp av manen, som sen studsar tillbaka till jordklotet och kan därmed prata med folk pa andra kontinenter pa just 70 centimeter bandet, vilket i normalfall bara funkar lokalt inom ett omrade pa ca 30 till 150 kilometer (om du sitter väldigt högt och antennen star fritt.
Det finns otroligt mycket roligt att halla pa med inom radioamatör hobbyn.

Att ta radio licens är ingen vidare svar.
Finns barn som klarat det med lätthet.

Ytterst spännande artikel FÖ. Bra läsning, tack för denna.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Rymden är intressant, själv fick man vara med på en liten liten ynklig bit när jag jobbade på elektronik laboratoriet på lunds observatorium där jag fick vara med & bygga en liten "dator" som användes för att styra en partikelkanon tror jag det var i syfte att kalibrera givarna på en sond som skulle skickas in i svansen på Halleys komet.. 1983 tror jag det var.

Vi svenskar är berömda i hela rymden för våra apparater som flyger med diverse rymdskepp och mäter partikeltäthet och radiostrålning. Särskilt IRF är väldigt framme på det området. Det är mycket intressant elektroniskt pillepill att bygga ett rymdinstrument och se till att det faktiskt överlever strålningen osv, som det är satt att mäta. Tyvärr vet jag inte om det är en Sweclockers-grej, annars skulle jag kunna skriva om det.

Läs tills vidare om rymdväder (vilket är avd instrumenten mäter) här: http://www.qedata.se/idg-artiklar/voltmetare-i-verldsrymden/m...

Fast vi har ju gott om radiostörningar här på jorden. Två ämnen jag skulle kunna skriva om är

1. Hur datorer stör på radio. Vad som är tillåtet och inte. Hur man mäter och åtgärdar det.

2. LOIS. LOFAR Outrigger in Sweden, en synnerligen avancerad distribuerad radiomottagare som lyssnar på rymdens signalkällor här på jorden, med utspridda antenner. Den är absolut fullspäckad med snabba datorer, eftersom det handlar om att ta emot med många antenner, bygga upp en virtuell stråle (a la MIMO), diskriminera signaler och sila bort brus och sedan göra korrelationer i tiden med andra signaler från resten av LOFAR i Europa. Där ingår ännu mera superdatorhantering, atomklockor etc. Jag tycker det är ballt.

Permalänk
Medlem

Kanske den bästa lördagsartikeln hittills. Väldigt bra och intressant läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kanske den bästa lördagsartikeln hittills. Väldigt bra och intressant läsning.

Det var snällt skrivet. Var vänlig ta del av kommentaren innan.

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant läsning, tänk vad man kan göra med så lite bandbredd.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Radio är skoj och jobbar med flertalet av de nämnda teknikerna idag; inmarsat, iridium gps och även vsat (många olika) och globalstar för att nämna några.

Finns mycket spännande att lyssna på där ute och jag själv har enbart lysnings utrustning hemma för att lyssna på det som sänds ifrån ISS och liknande. Om någon är intresserad att börja lyssna lite på skoj bara på vad som finns där ute så rekommenderar jag att ni tittar närmare på SDR (mjukvara baserad radio) där man tar en billig USB TV mottagare och mha mjukvara får denna att bli en rätt ok radio mottagare.
Själv kör jag med en Funcube PRO+ och en uppsättning med fina antenner hemma på radhuset.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

Vi svenskar är berömda i hela rymden för våra apparater som flyger med diverse rymdskepp och mäter partikeltäthet och radiostrålning. Särskilt IRF är väldigt framme på det området. Det är mycket intressant elektroniskt pillepill att bygga ett rymdinstrument och se till att det faktiskt överlever strålningen osv, som det är satt att mäta. Tyvärr vet jag inte om det är en Sweclockers-grej, annars skulle jag kunna skriva om det.

Läs tills vidare om rymdväder (vilket är avd instrumenten mäter) här: http://www.qedata.se/idg-artiklar/voltmetare-i-verldsrymden/m...

Fast vi har ju gott om radiostörningar här på jorden. Två ämnen jag skulle kunna skriva om är

1. Hur datorer stör på radio. Vad som är tillåtet och inte. Hur man mäter och åtgärdar det.

2. LOIS. LOFAR Outrigger in Sweden, en synnerligen avancerad distribuerad radiomottagare som lyssnar på rymdens signalkällor här på jorden, med utspridda antenner. Den är absolut fullspäckad med snabba datorer, eftersom det handlar om att ta emot med många antenner, bygga upp en virtuell stråle (a la MIMO), diskriminera signaler och sila bort brus och sedan göra korrelationer i tiden med andra signaler från resten av LOFAR i Europa. Där ingår ännu mera superdatorhantering, atomklockor etc. Jag tycker det är ballt.

2:an låter intressant!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

haha om laser kommunikationen mellan månen och gjorden tar 1,16 sekunder skulle det resultera i en ping på 1160 och vi som klagar på när det kommer över 20 ping

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Radiokommunikation är intressant.. synd man är för korkad för att förstå allt runt detta bara
Har varit lite sugen på att bli radioamatör ibland. Lämnas åt snillena

När jag var liten så klädde jag in blomkrukor och annat med folie och kopplade med en tråd till antennen på en http://www.modip.ac.uk/sites/modip/images/large/000994_1.jpg, bärbar kasettradio om bilden inte fungerar..
Fick in lite märkliga stationer på AM, fascinerades av detta !

Det jag har svårast att greppa är att man lyckas förstärka de löjligt svaga signaler man får in och kunna plocka ut meningsfull information ur dem, samtidigt som mitt trådlösa tangentbord gnäller om man har lite möbler i vägen

Ditt arsle, bara för att du skrev det där så måste jag själv testa här hemma.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

haha om laser kommunikationen mellan månen och gjorden tar 1,16 sekunder skulle det resultera i en ping på 1160 och vi som klagar på när det kommer över 20 ping

Fast det dubbla eftersom ping mäter tiden tills den får en pong så signalen ska ju tillbaka också.

Du får en latency (ping) på 2,32 sekunder (2320 ms) enligt Jörgens artikel men ungefär 2,65 sekunder enligt mig.

Permalänk
Skrivet av JRE:

För den som vill snöa in ännu mera i ämnet så är det dags för sun outage de kommande dagarna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sun_outage

Här kan man räkna ut när och hur mycket störning det blir, välj t.ex satelliten "004.80E Astra 4A" som Viasat sänder på, antenn storlek på runt en meter och Stockholm som location.
http://satellitecoverage.net/sun-interference-outage-calculat...

Tack för det, hade helt glömt att det var dags igen för det.
Räknade fram att vi har avbrott på Viasats sändningar här vid ca kl 12,30 i 5-10 min några dagar framåt..
Ska försöka komma att ihåg slå på tvn då och se om det stämmer..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

i rymden kan ingen höra dig skrika så tala i normal nivå.

Svensk titel för filmen Alien va.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Skrivet av mjukis.com:

Fast det dubbla eftersom ping mäter tiden tills den får en pong så signalen ska ju tillbaka också.

Du får en latency (ping) på 2,32 sekunder (2320 ms) enligt Jörgens artikel men ungefär 2,65 sekunder enligt mig.

Okey tolkade det som om det var totala tiden från månen och tillbaka

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det jag har svårast att greppa är att man lyckas förstärka de löjligt svaga signaler man får in och kunna plocka ut meningsfull information ur dem, samtidigt som mitt trådlösa tangentbord gnäller om man har lite möbler i vägen

Är ju samma problem där, störningar.
Om man har dåliga mottagare/sändare så blir signalen ofta dold i störningar, och ett enkelt trådlösttangentbord lär både sända på samma frekvens som mycket annat i våra hem (Wifi, microvågsugnen mm), samtidigt som de har billiga sändare och mottagare eftersom det är konsument produkt.

Det betyder dock inte att man inte kan komma runt problemet, men det svåra (som artikeln nämner flertalet gånger) är att det blir svårt när man har andra störande källor eller faktorer som påverkar.

Tips med ditt tangentbords sändare är att montera den lilla mottagaren högre upp, där den har fri sikt. Då brukar de fungera betydligt bättre. Du kan använda en USB förlängningskabel på 2-3m om du behöver (USB signal ska klara upp till 5m iaf utan förstärkning)

Skrivet av XPerion:

Faktiskt mycket. ex kortfattat:
- Kisel -> halvledare
- Olja > bensin
- Ljud/Bild > TV svart vitt till färg. Ljud utsändningar. Satellit.
- Utvinna material för dess syfte.
- Ettor och nollor kan förvandlas till bild/ljud och "internet".
o.s.v

Kan bara inte låta bli att tänka hur otroligt utvecklingen gått framåt. Typ, hur fasiken kan människan vars förr i tiden var primater och numera "einsteins" med hög teknologiska uppfinningar.

Rena Arkiv X.

Notera dock att människan har alltid varit nyfiken, och nyfikenheten är det som gör att någon bestämmer sig för att bygga en glödlampa eller se vad man kan göra med olika ämnen som tex kisel. Från början var ju "halvledaren" elektronrör, så man letade aktivt efter en ersättare. Vill minnas den första var av germanium, inte kisel, och man där efter förfinade tekniken och till slut upptäckte kisel.

Samma sak med olja. Man hade ju förbränning med kol och vatten till ånglok mm, och även bilar byggda på detta koncept fanns. Men man ville ju förbättra dem. Man utvecklade så att de använde ångan två gånger istället för en. Men började så småningom försöka använda något ämne till att förbränna internt i en motor. Detta hade ju prövats med allt från vapenkrut till olika oljor innan man började få liknande förbränningsmotor som vi har idag. När man började få det att fungera så började ju bilen och bensinen komma, och på den tiden ansågs som en oändlig resurs, renare än annat.
Innan dess hade man ju också elbilar, som var snabbaste fordonen på planeten. Men T-Ford och massproduktionen förändrade allt.

I slutändan är det alltid $$$ och nyfikenheten som gör att folk försöker. Och det finns ofta flera - 1Miljon+ misslyckade på varje lyckat försök.

Sen bör du vet att Religonen är tyvärr något som har hindrat vår utveckling, många gånger, men krigen pga det har å andra sidan pressat utvecklingen fram. Man brände och jagade alla som besatt kunskap, förtryckte ner allt som talade mot deras tro (platt jord, universum runt jorden osv), vilket är ironiskt med tanke på dessa underbart vackra bilderna på Pluto som sprider sig som löpeld på nätet

Man har i princip räknat lite på det och kommit fram att utan religionen hade vi haft betydligt färre krig, vilket hade saktat ner utvecklingen av motorer, vapen, energikällor och även internet. Men samtidigt så hade många andra utvecklingar skett och vi hade troligen varit ca 100år framför var vi är nu, kanske mer. Dock utan en massa krig i varenda tidningssida :=/

Men det är önskedrömmar antar jag...

Permalänk
Medlem

Tjenare! Ville bara säga stort tack för en väldigt bra och intressant artikel!

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk

Coolt

Häftiga grejer

Visa signatur

steffolainen

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket intressant artikel!