Överklocka cpu - vad händer med garantin?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

Överklocka cpu - vad händer med garantin?

Hej!
Jag går i funderingar om att överklocka min i5 4690k som jag köpt ifrån er för snart ett år sedan.
Men vad händer med garantin?
Jag köpte er byggservice med, så jag har två års garanti.

Tack på förhand!

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av eribo01:

Hej!
Jag går i funderingar om att överklocka min i5 4690k som jag köpt ifrån er för snart ett år sedan.

Tack på förhand!

Garantin försvinner såvida du inte håller dig inom de volt och temperaturer som behövs.

Men däremot om processorn skulle gå sönder inom garanti tiden, Hur kan återförsäljaren veta att den var överklockad?

Jag skulle säga att det är ingen fara med att överklocka på grund av att återförsäljare kan inte veta att det är överklockingen som har orsakat problemet.

i7 4790k 4.0ghz /w Hyper Evo 212 | MSI Geforce GTX 980ti Gaming 6GB | 16GB Corsair Veangence LPX Red 1600mhz | Fractal Design Define S |NZXT LED Sleeved RED-Kit
EVGA Supernova G2 750W PSU
ASUS Z-97A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011

På papper står det att garantin ryker vid överklockning, men de (serviceverkstad, intel) kan inte bevisa att processorn har gått sönder genom överklockning eller inte då processorn inte innehåller någon sorts loggningsenhet som kan visa att processorn har överklockats.

Därför är det mer eller mindre upp till kundens ärlighet om garantin fortfarande gäller eller inte. Däremot tror jag inte att du någonsin skulle lyckas förstöra processorn genom överklockning, så länge du inte kör toghög vcore eller får för dig att du kan köra 5 GHz på stockkylaren passivt med tandkräm som kylpasta

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2012

Chilla lite, ska ringa snuten o berätta på förhand att jag tänkt köra plattan i mattan mellan göteborg och stockholm idag och undrar om dom har några fartkontroller på vägen....
skämt o sido... K cpuerna är upplåsta cpuer och du ska således kunna överklocka en sån, men å andra sidan , har du läst på ordentligt så du vet vad du gör? om du höjer upp volten såpass mkt att din cpu går sönder, då kommer det troligtvis inte gå på garantin

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Är det inte bättre att se till att din CPU inte går sönder genom att klocka med förnuft ?

Det hör inte till vanligheterna att en processor går sönder. .

Alltså, håll dig inom säkra spänningar och temperaturer så kan inte så mycket hända, förutom att datorn blir instabil och du förlorar data, får korrupta filer på hårddisken eller liknande.

Det som dödar en processor:
1: temperatur
2: ström, många köper sjukt överdimensionerade högtalarkablar eller nätagg etc, men inser inte att strömmen i ledningsbanorna i deras CPU kanske är större, ledningsbanor så små att man inte kan se dem.. att driva hundra watt vid drygt en volt ger många ampere, nog för att svetsa med. ( ett resultat av hög spänning och stor energiförbrukning )
3: ovanstående i kombination

När det gäller materiell förlust är det mer sannolikt är att du får för dig att flasha firmware på moderkort eller grafikkort t ex, med en hårt klockad dator och får något fel i processen så grejorna inte fungerar sedan.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av eribo01:

Hej!

Tack på förhand!

Som andra skriver här så är det kortfattat som så att överklockar du och CPUn går sönder på grund av detta så är det inget som täcks av garantin. Överklockning sker alltid på egen risk.

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter