Vad händer om produkten går sönder igen efter reparation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Vad händer om produkten går sönder igen efter reparation?

Tjena!
Har en JBL soundbar hos Netonnet på garantiärende just nu. Reparation. Min garanti går ut i januari 2016. Undrar lite vad som händer om den går sönder igen? Typ i maj t.ex. Har jag någon form av utökad garanti på garanti-jobbet då? :S Surt annars. Skulle kännas tryggare med en helt ny soundbar isåfall.

$ grep parts /home/pwntato/thermaltake_core_v21
specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

$ echo citera gärna om du vill ha svar snabbare >> /home/pwntato/quote

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Garantin räknas från inköpsdatum.
Även om du får en ersättningsprodukt.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Beror lite på vilket företag som gör det. Dock i grund och botten så är det ursprungsgaranti (inköpsdatum) som gäller. Men vissa serviceställen lämnar en extra garanti på det som byts ut eller repareras.

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gigabyte
Registrerad
Aug 2008

Enl konsumentverket så ska den reparerade detaljen ha 3 års reklamationsrätt dock ingen garanti.
Det gäller då att man har kvar något som talar om när produkten reparerades och vad som reparerats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av abki:

Enl konsumentverket så ska den reparerade detaljen ha 3 års reklamationsrätt dock ingen garanti.
Det gäller då att man har kvar något som talar om när produkten reparerades och vad som reparerats.

Hittar inget om det på konsumentverkets hemsida...du råkar inte ha en länk?

Konsument Europas webbplats står följande angående reklamationsrätten i Sverige:
"Får den utbytta/lagade varan tre nya år av reklamationsrätt?
– Det finns inga uttalade bestämmelser om detta."

Sökte mig till konsumentköplagens förarbeten i hopp om att hitta något om detta. Jag fann följande text:

"En särskild fräga i sammanhanget gäller köparens skyldighet att underrätta säljaren, om han vill åberopa att ett fel helt eller delvis kvarstår efter ett avhjälpningsförsök. Del bör åligga köparen att anmäla detta till säljaren inom skälig tid. Gör han inte det, fär han anses ha godtagit avhjälpandet. En sådan anmälan utgör ingen reklamation i lagens mening, och den kan därför göras även efter utgången av den i 23 § tredje stycket angivna preskriptionstiden. Detsamma bör gälla om rättelse har skett i den formen att den felaktiga varan har bytts ut mol en ny. Tvåärsregeln bör emellertid ges en analog tillämpning såtillvida alt anmärkningar mäste göras inom tvä är frän avhjälpandet eller omleve-ransen. Om ä andra sidan, sedan ett fel har avhjälpts, varan visar sig vara behäftad med ett annat fel som inte har samband med den utförda reparationen, mäste en ny reklamation göras och då är preskriptionsregeln tillämplig."

Min tolkning av denna text:
Fel på varan skall alltså reklameras inom tre år (tvåårsregeln är numer treårsregeln) från inköpsdatum. Fel på reparationen/omleveransen skall anmälas ("En sådan anmälan utgör ingen reklamation i lagens mening") inom tre år från reparations-/omleveransdatum.

Denna tolkning torde stämma bra med "så ska den reparerade detaljen ha 3 års reklamationsrätt" (även om det som sagt handlar om en anmälan av kvarstående fel, inte en regelrätt reklamation).

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Tack så mycket för svaren! Känns lite mer tryggt!

$ grep parts /home/pwntato/thermaltake_core_v21
specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

$ echo citera gärna om du vill ha svar snabbare >> /home/pwntato/quote

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gigabyte
Registrerad
Aug 2008

Konsumentverket har gjort om sin hemsida (som de flest gör emellanåt). Förr fanns en beskrivning om hur reklamation ska kunna göras och ett speciellt avsnitt om just reparationer. Numer tror jag ett det borde ligga i hallå konsument som är en av deras undersidor. Helt omgjord så man inte ska kunna hitta.
Däremot i https://lagen.nu/1990:932, konsumentköplagen, 23§, 3:e stycket så står det att man har 3 års reklamationsrätt från att man tagit emot varan. Den del som är reparerad (någon del byts då ut normalt) så ska man ha 3 år på sig även för den nya delen.
Om du är mer intresserad så skicka en förfrågan till konsumentverket.

Hittar ett fall https://lagen.nu/arn/1996-0976
Är en tvättmaskin som visserligen blivit helt utbytt (gällde då 2 års reklamation förelåg)
Samma fel skedde 2 ggr. Beslut från ARN.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av abki:

Konsumentverket har gjort om sin hemsida (som de flest gör emellanåt). Förr fanns en beskrivning om hur reklamation ska kunna göras och ett speciellt avsnitt om just reparationer. Numer tror jag ett det borde ligga i hallå konsument som är en av deras undersidor. Helt omgjord så man inte ska kunna hitta.
Däremot i https://lagen.nu/1990:932, konsumentköplagen, 23§, 3:e stycket så står det att man har 3 års reklamationsrätt från att man tagit emot varan. Den del som är reparerad (någon del byts då ut normalt) så ska man ha 3 år på sig även för den nya delen.
Om du är mer intresserad så skicka en förfrågan till konsumentverket.

Är en tvättmaskin som visserligen blivit helt utbytt (gällde då 2 års reklamation förelåg)

Det stämmer som sagt bra med vad jag hittade i lagens förarbeten, förutom att anmälan av ett misslyckat åtgärdande inte är en regelrätt reklamation (men tillämpas analogt, så i praktiken blir resultatet detsamma).

I princip kan man nog se det (om jag tolkar det rätt) som att man har 3 års reklamationsrätt dels på varan (från inköpstillfället), dels på reparationen (från reparationstillfället).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av abki:

Konsumentverket har gjort om sin hemsida

Du kan alltid försöka hitta tillbaka till den tidigare texten genom att använda wayback machine.

Skrivet av abki:

Eftersom ARN-fallet är baserad på gammal lagstiftning är det inte särskilt relevant.

Skrivet av PeCe:

Det stämmer som sagt bra med vad jag hittade i lagens förarbeten, förutom att anmälan av ett misslyckat åtgärdande inte är en regelrätt reklamation (men tillämpas analogt, så i praktiken blir resultatet detsamma).

I princip kan man nog se det (om jag tolkar det rätt) som att man har 3 års reklamationsrätt dels på varan (från inköpstillfället), dels på reparationen (från reparationstillfället).

Din tolkning baseras på förarbeten som till viss utsträckning inte är relevanta längre då lagen omarbetats. Du kan inte rakt av ersätta den då tvååriga reklamationsrätten med den nuvarande treåriga och utgå från att allt i övrigt är oförändrat.
I proposition 2004/05:13 stycke 8.1 finns bakgrunden till förlängningen beskriven, bland annat att varor som har en livstid längre än två år annars riskarde sätta konsumenten utan möjlighet att reklamera, men att det är en försvinnande liten del av de varor som förväntas hålla i tre år eller längre som inte skulle gått sönder tidigare om de var behäftade med ett ursprungsfel.
Med förlängd preskriptionstid reduceras också ett behov av en uttalad lång extra tidsfrist för att påtala att ett fel inte avhjälpts trots tidigare reparationsförsök. I praktiken vet jag att ett flertal företag tillämpar en kortare (några månader) garantitid efter en utförd reparation, för att konsumenten inte skall hamna i sitsen att reklamationstiden löpt ut men felet trots gjord reklamation inte är avhjälpt.

I vanlig ordning kan vi ju leta fram texter och argumentera utifrån vad vi tycker verkar vara rimligt, men ett mer korrekt svar kommer vi inte få utan att kunna hänvisa till ett relevant exempel.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

@twit Självklart har jag kollat igenom (snabbläst, inte detaljstuderat) de ändringar som gjorts i KKöpL och har inte funnit ngt som skulle påverka tillämpningen av det ovan diskuterade. Personen som svarade på http://lawline.se/answers/reklamationstidens-startpunkt-vid-a... hittade troligtvis inte heller någon ändring som påverkat då han, år 2013, gav ett liknande svar. Därmed inte sagt att jag (och han) inte kan ha missat ngt.

Överhuvudtaget har de flesta uppdateringar som kommit sedan den nuvarande KKöpL infördes varit relativt små. Det sagt så har du självklart rätt i att man bör kolla upp lagändringar innan man drar slutsatser utifrån äldre information. Det du skriver om förlängd preskriptionstid är troligtvis anledningen till att jag inte kunnat hitta ngt nyare faktiskt fall än https://lagen.nu/arn/2001-1410...det är helt enkelt inte ett frekvent förekommande problem.