Varför det är en fördel med högre fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det enda spel jag säker vet att detta stämmer i är League of Legends. Jag kan helt enkelt inte spela det med "bara" 60fps trots att skärmen inte har högre uppdateringsfrekvens. Spelet blir väldigt segt och oresponsivt vid 60fps. Runt 80-90 fps så kommer flytet.

Håller med dig (Dock har jag 144Hz skärm), exempelvis Tibia är nästan ospelbart på 60fps och runt 80-90 är det mycket bra flyt, jag låser dock på 140fps för jag ser ingen skillnad efter. Det är därför ingen rutinerad spelare spelar flashclient för den låser automatiskt på 60fps ;/

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Finns ingen gräns vad jag kan se. Blir otroligt mycket skarpare i 2160p, det är inte uppskalning.

Så du menar att du ser skillnad på 5000fps och 5100fps? Är du superman med slowmotioneyes? Hur kan det bli skarpare i 2160p om det är låst till 1080p? Blir ju bara större pixlar snarare eftersom 4k skärmar brukar vara på 27" medan 1080p skärmar oftast är 24"? Inga shots fired, du får gärna förklara hur du menar, är bara nyfiken.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Så du menar att du ser skillnad på 5000fps och 5100fps? Är du superman med slowmotioneyes? Hur kan det bli skarpare i 2160p om det är låst till 1080p? Blir ju bara större pixlar snarare eftersom 4k skärmar brukar vara på 27" medan 1080p skärmar oftast är 24"? Inga shots fired, du får gärna förklara hur du menar, är bara nyfiken.

Du verkar ha blandat ihop upplösning med uppdateringsfrekvens ;).
2160p syftar till hur många pixlar som visas på skärmen vid en bilduppdatering, inte hur ofta dessa pixlar uppdateras. Har alltså inte med FPS att göra alls.
Sedan har en 1080p-slärm á 24" mycket större pixlar än en 2160p-skärm á 27". Fyra gånger fler pixlar men bara 12,5% större yta innebär ju såklart en krympning av pixlarna för 4K-skärmen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Tänker inte du på Vsync nu...?

G-Sync är som V-Sync men är inte låst till en viss Hz. G-Sync har heller inte den inputlagg som V-Sync ger. Ingen screen tearing med G-Sync alltså.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Så du menar att du ser skillnad på 5000fps och 5100fps? Är du superman med slowmotioneyes? Hur kan det bli skarpare i 2160p om det är låst till 1080p? Blir ju bara större pixlar snarare eftersom 4k skärmar brukar vara på 27" medan 1080p skärmar oftast är 24"? Inga shots fired, du får gärna förklara hur du menar, är bara nyfiken.

En 24"-skärm på 1080p har en punkttäthet på 91,8ppi.
En 27"-skärm på 2160p har en punkttäthet på 163ppi.

För övrigt tror jag att du blandat ihop begreppen "upplösning" och "uppdateringsfrekvens".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själva grejen med G-Sync är väl att uppdateringsintervallet ska vara fast?
Dvs. om du har en skärm med G-sync i 144 Hz så ska det ge en ny ruta var 1/144 sekund som är genererad av hårdvaran för att visas 1/144 sekunder efter föregående ruta. Om det inte finns G-Sync så kommer det vara en ruta som är skapad någonstans på vägen och den kommer potentiellt vara din 1/FPS sekunder för gammal, dvs om du har 300 i FPS kommer bilden kunna vara 1/300 sekunder gammal (detta på grund av att CPUn skapade en frame som inte visas i monitorn precis innan, så den behöver alltså 1/300 sekunder på sig att generera en bild som ska visas i monitorn). Bilden blir således lite äldre än den skulle blivit med G-Sync.

Det hjälper då att ha högsta möjliga FPS för då minskar tiden det kan bli fel.

För att göra det enklare. Säg att du vill ha 1 FPS, men att du missar tiden precis, din bild kan då vara 0.999... sekunder gammal, medan om du har 2 FPS kan bilden som mest vara 0.49999. gammal, och så vidare.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad man spelar.

Har helt klart förståelse för folk som vill ha minst 150 i spel som cs:go för minimalt input lag, men om man kör saker som action/adventure, rpg, simulatorer osv så är korrekt färgåtergivning viktigare, då twitch aiming inte är en faktor. Då blir även screen tearing en faktor, vilket kan bli oerhört irriterande.

Sen när man kommer till skillnaden mellan 30, 60 och 120+ så beror det helt enkelt på vad man är van vid. Om man endast spelar på 30 och inte har större erfarenhet av 60 så kommer man inte bry sig, samma princip gäller mellan 60 och 120+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Sist jag såg en CS final så stod det G-Sync på skärmarna.
Räcker 144Fps för för pr0 spelarna så FPS hypen bara ett sätt att sälja grövre hårdvara

Självklart dyker kommentarer som dessa upp Inget proffs som jag känner till (är enormt insatt i cs scenen och har lirat i över 12 år) låser sin fps på 144 fps bara för att en skärm har G-sync teknologi. Som jag alltid sagt; Mer FPS = Bättre, det stämmer ALLTID.

Innan jag är klar vill jag dra en "likhet" till din kommentar "Bara för att bilen har AC funktion så måste den konstant vara påslagen!". Bara för att skärmen har G-Sync så betyder det inte att folk använder den funktionen, dumt att ens tänka tanken att använda den för att vara helt ärlig.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

För det första finns det inte en enda cs progamer som använder g-sync.
Finns heller ingen som låser sin fps på skärmens hz.

Vill man ha en musrörelse som i en svampmark och markant ökat inputlag kan man göra detta dock.

Att skärmarna har G-sync i sig spelar ju absolut 0 betydelse då ingen har det ens aktiverat, reklam inget annat.

Sen, dom som säger att G-sync sänker inputlag, lol det är 100% tvärtom.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av feesk:

Den som påstår att det inte är skillnad att spela med en 60hz skärm vs en 144 hz skärm i spel som exempelvis cs go, där väldigt mycket handlar om precision och reaktionstid vet helt enkelt inte vad denne snackar om. Är ju bara att sätta sig och själv känna skillnaden, går inte att jämföra.

Du har naturligtvis rätt i det du skriver, men du är i fel tråd. Denna tråd handlar om huruvida man behöver fler bildrutor per sekund än skärmen kan visa (till exempel mer än 144 fps när man har en 144 Hz-skärm).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Sen, dom som säger att G-sync sänker inputlag, lol det är 100% tvärtom.

G-Sync sänker input lag om man jämför med V-Sync. Det är fakta. Om man jämför med ingen Sync alls som i ditt exempel så är det ju en helt annan sak.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

jag lirar alla mina spel låsta till 60 fps.. även i CSgo, och jag regerar ändå, känner ingen skillnad i enkelhet o sikta eller dylikt. under 60fps upplever jag lagg/stuttering. allting över 60 fps är bara inbillning. man får inte mer kills med 250fps än 60, sorry boys.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft skitdatorer och de har inte alltid orkat driva spel på lägsta och 60 fps, jag har aldrig varit hardcore i mitt spelande men jag märker skillnad mellan 24 ocoh 30 fps (ja det går att spela med 24 fps) mellan 30 och 40 fps är också en enorm skillnad över det så visst det är skillnad och den är märkbar men då bryr jag mig mer om att försöka skruva upp grafikinställningarna till så högt som jag kan sålänge det håller sig i spelbar fps.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag lirar alla mina spel låsta till 60 fps.. även i CSgo, och jag regerar ändå, känner ingen skillnad i enkelhet o sikta eller dylikt. under 60fps upplever jag lagg/stuttering. allting över 60 fps är bara inbillning. man får inte mer kills med 250fps än 60, sorry boys.

Mer fps ger bättre flyt oberoende av vad man har för bildskärm. Om man vet hur program brukar vara uppbyggda så producerar programmet en bildruta per loop. Och allt annat som mus input uppdateras också en gång per loop. Så ju fortare programmet snurrar (fps) desto mer exakt blir allting och desto mer smooth känns det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

G-Sync sänker input lag om man jämför med V-Sync. Det är fakta. Om man jämför med ingen Sync alls som i ditt exempel så är det ju en helt annan sak.

Ja såklart.
Ja mot V-sync.
Spela med V-sync dock är något jag aldrig skulle göra. Extremt seg musrörelse samt inputlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag lirar alla mina spel låsta till 60 fps.. även i CSgo, och jag regerar ändå, känner ingen skillnad i enkelhet o sikta eller dylikt. under 60fps upplever jag lagg/stuttering. allting över 60 fps är bara inbillning. man får inte mer kills med 250fps än 60, sorry boys.

Sant, majoriteten av cs spelarna i världen inkluderat varje spelare som spelar inom E-sport scenen har fel, du har rätt
Bara för DU inte känner något (hur man nu inte kan göra det) betyder inte så mycket

Tar nog majoriteten och fakta över dina "feelings"

Om du nu regerar och är highranked på ESEA osv, så grats. Tänk vad bra du hade varit om du inte spelat med handikapp

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Så du menar att du ser skillnad på 5000fps och 5100fps? Är du superman med slowmotioneyes? Hur kan det bli skarpare i 2160p om det är låst till 1080p? Blir ju bara större pixlar snarare eftersom 4k skärmar brukar vara på 27" medan 1080p skärmar oftast är 24"? Inga shots fired, du får gärna förklara hur du menar, är bara nyfiken.

Många som besvarat det redan nu Det blir ju mer pixlar på skärmen så ser man exakt samma scen så ritas det ju upp med 4ggr så många pixlar. Och 27/24" är också en mindre skillnad än pixelökningen från 1080p till 2160p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Upplever väldigt sällan screentearing på min nuvarande 120hz skärm, när jag hade min gamla 60 så blev man ju tokig på all screentearing.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, jag upplever det på min 144Hz olika mycket beroende på spel. Har dock vanligtvis aldrig Vsync avstängt.

Skrivet av Nesvop:

Själva grejen med G-Sync är väl att uppdateringsintervallet ska vara fast?
Dvs. om du har en skärm med G-sync i 144 Hz så ska det ge en ny ruta var 1/144 sekund som är genererad av hårdvaran för att visas 1/144 sekunder efter föregående ruta. Om det inte finns G-Sync så kommer det vara en ruta som är skapad någonstans på vägen och den kommer potentiellt vara din 1/FPS sekunder för gammal, dvs om du har 300 i FPS kommer bilden kunna vara 1/300 sekunder gammal (detta på grund av att CPUn skapade en frame som inte visas i monitorn precis innan, så den behöver alltså 1/300 sekunder på sig att generera en bild som ska visas i monitorn). Bilden blir således lite äldre än den skulle blivit med G-Sync.

Det hjälper då att ha högsta möjliga FPS för då minskar tiden det kan bli fel.

För att göra det enklare. Säg att du vill ha 1 FPS, men att du missar tiden precis, din bild kan då vara 0.999... sekunder gammal, medan om du har 2 FPS kan bilden som mest vara 0.49999. gammal, och så vidare.

Exakt, skärmen och grafikkortet jobbar tillsammans och är helt synkade. Skärmen visar exakt det antalet frames som grafikkortet ritar. Klarar datorn att driva spelet över 144fps så kommer skärmen säga till grafikkortet att jobba långsammare. Så har jag iaf förstått det som.

Skrivet av JimmieSan:

För det första finns det inte en enda cs progamer som använder g-sync.
Finns heller ingen som låser sin fps på skärmens hz.

Vill man ha en musrörelse som i en svampmark och markant ökat inputlag kan man göra detta dock.

Att skärmarna har G-sync i sig spelar ju absolut 0 betydelse då ingen har det ens aktiverat, reklam inget annat.

Sen, dom som säger att G-sync sänker inputlag, lol det är 100% tvärtom.

http://www.blurbusters.com/wp-content/uploads/2014/01/lag-csgo.png

Vet inte vad du snackar om men G-sync synkar just skärmen med grafikkortet, det är det som är poängen med det.

Jag har G-sync aktiverat i alla spel, är jag unik i världen att göra det enligt dig då?

Jag har heller inte märkt av något förhöjt inputlag vs Vsync, snarare tvärtom.

Tror helt enkelt det är så att du kört med Vsync off hela livet och är därmed van vid det och ser antagligen inte tearing. Jag är din motsats och finner tearing motbjudande samt inte känner av den inputlag du själv inte klarar av att leva med.

Låt oss inte överdriva.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du verkar ha blandat ihop upplösning med uppdateringsfrekvens ;).
2160p syftar till hur många pixlar som visas på skärmen vid en bilduppdatering, inte hur ofta dessa pixlar uppdateras. Har alltså inte med FPS att göra alls.
Sedan har en 1080p-slärm á 24" mycket större pixlar än en 2160p-skärm á 27". Fyra gånger fler pixlar men bara 12,5% större yta innebär ju såklart en krympning av pixlarna för 4K-skärmen.

Nu har du helt missuppfattat allt! Jag har inte ens pratat om fps och Hz. (det har jag gjort i andra inlägg däremot!).

Kan du vara vänlig att förklara om jag ritar en teckning i paint som är 20 pixlar stor och tittar på den på 1080p skärmen. Sedan tittar du på den bilden på 2160p skärmen. Visst tar det inte mer av grafikkortet för att visa samma bild. Den är fortfarande 20 pixlar, den har inte magiskt helt plötsligt fått 80 pixlar och är mer detaljerad.. Den är "begränsad" av att vara just 20 pixlar. Precis som CS:GO är begränsad till 2 073 600 pixlar.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

För övrigt tror jag att du blandat ihop begreppen "upplösning" och "uppdateringsfrekvens".

Nä, det är ju två helt olika saker. Jag kanske borde gjort en styckesindelning, jag svarade på två olika saker.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Intressant, jag upplever det på min 144Hz olika mycket beroende på spel. Har dock vanligtvis aldrig Vsync avstängt.

Exakt, skärmen och grafikkortet jobbar tillsammans och är helt synkade. Skärmen visar exakt det antalet frames som grafikkortet ritar. Klarar datorn att driva spelet över 144fps så kommer skärmen säga till grafikkortet att jobba långsammare. Så har jag iaf förstått det som.

Vet inte vad du snackar om men G-sync synkar just skärmen med grafikkortet, det är det som är poängen med det.

Jag har G-sync aktiverat i alla spel, är jag unik i världen att göra det enligt dig då?

Jag har heller inte märkt av något förhöjt inputlag vs Vsync, snarare tvärtom.

Tror helt enkelt det är så att du kört med Vsync off hela livet och är därmed van vid det och ser antagligen inte tearing. Jag är din motsats och finner tearing motbjudande samt inte känner av den inputlag du själv inte klarar av att leva med.

Låt oss inte överdriva.

Läs vad jag skriver innan du kommenterar?
Jag skrev att ingen PROGAMER(detta gäller såklart även raden under då jag pratade om progamers) i cs kör med G-sync aktiverat, för det ökar inputlag. Som finns bevisat på papper om du även kollar det jag länkade.

Och ja G-sync har lägre Inputlag än V-sync (som jag även skrev ingen progamer använder)

Jag snackade inte om average joe (inte för jag känner någon high"ranked" inom ESEA som använder V-sync eller G-sync aktiverat heller för den delen för alla hatar inputlagget och cursorfeel är crap med det i csgo.

Permalänk
Hjälpsam

Jag är med på att CS:GO inte är som alla andra spel när det kommer till intresse av Max FPS pga spelmotorn, detta är ett mer eller mindre vedertaget faktum bland gamers, sure.

Diskussionen om hur många FPS man kan se är ganska orelevant i denna frågan.

Däremot har jag inte sett någon grundlig genomgång och nedbrytning av fenomenet i just CS:GO med maximal FPS, hitboxar och aspektratio. Jag skulle vilja se ett gediget test med nedbrytning och förklaring av de olika elementen, inte den subjektiva "j4g p0wn4r n00b5 m3d FPS OVER 9000!" utan lite mer tekniskt.

Finns det någon som förklarat tekniskt och korrekt "Varför", inte bara "Så Är Det"?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xcluzive:

Har inte CS:GO en limit på 1080p och borde därför skala om och det bör inte göra någon skillnad på 4k skärm och 1080p skärm?Det blir väl ändå samma jobb för grafikkortet? Eller tänker jag fel?

Nej, naturligtvis har det inte det. Hur har du fått för dig det?

Jag kör till exempel 1440p och spelar in i 2160p; det finns ingen artificiell gräns vid 1080p.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fluf:

Jag är med på att CS:GO inte är som alla andra spel när det kommer till intresse av Max FPS pga spelmotorn, detta är ett mer eller mindre vedertaget faktum bland gamers, sure.

Diskussionen om hur många FPS man kan se är ganska orelevant i denna frågan.

Däremot har jag inte sett någon grundlig genomgång och nedbrytning av fenomenet i just CS:GO med maximal FPS, hitboxar och aspektratio. Jag skulle vilja se ett gediget test med nedbrytning och förklaring av de olika elementen, inte den subjektiva "j4g p0wn4r n00b5 m3d FPS OVER 9000!" utan lite mer tekniskt.

Finns det någon som förklarat tekniskt och korrekt "Varför", inte bara "Så Är Det"?

Det är just det som är problemet: Ingen gör tester, alla bara "vet" att "det är så" och basunerar ut det som fakta. Jag har skrivit till SweClockers och efterfrågat ingående tekniska tester på CS:GO, eftersom det är så säreget just när det kommer till åsikter om optimal prestanda osv.

Att 4:3 stretched skulle ge en objektiv fördel för att fienderna blir tjockare saknar naturligtvis logik, eftersom allt annat, inklusive musrörelserna, också blir förvridet. Att man kör det pga gammal vana från 1.6 köper jag, då det lär vara mycket svårt att lära om, men om det är objektivt bättre, varför spelar inte folk i 1:1 stretched eller 1:2 stretched?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Nu har du helt missuppfattat allt! Jag har inte ens pratat om fps och Hz. (det har jag gjort i andra inlägg däremot!).

Jo då. Såhär skrev du när boomhowler påstod att det blev skarpare vid högre upplösning:

Citat:

Så du menar att du ser skillnad på 5000fps och 5100fps? Är du superman med slowmotioneyes?

Skrivet av xcluzive:

Kan du vara vänlig att förklara om jag ritar en teckning i paint som är 20 pixlar stor och tittar på den på 1080p skärmen. Sedan tittar du på den bilden på 2160p skärmen. Visst tar det inte mer av grafikkortet för att visa samma bild. Den är fortfarande 20 pixlar, den har inte magiskt helt plötsligt fått 80 pixlar och är mer detaljerad.. Den är "begränsad" av att vara just 20 pixlar. Precis som CS:GO är begränsad till 2 073 600 pixlar.

Yepp. Det stämmer med paint.
Men cs go är inte begränsad till 1080p. Där blir det fel. Kan du inte ställa in högre högre upplösning än 1080p så beror det på att din skärm inte klarar högre upplösning, men har du en mer högupplöst skärm så kan du välja högre värden i upplösning än 1080p ;).
Exempel på screenshot från cs go med högre upplösning här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Mer fps ger bättre flyt oberoende av vad man har för bildskärm. Om man vet hur program brukar vara uppbyggda så producerar programmet en bildruta per loop. Och allt annat som mus input uppdateras också en gång per loop. Så ju fortare programmet snurrar (fps) desto mer exakt blir allting och desto mer smooth känns det.

Det här var mycket bra skrivet.
Folk brukar vara så fokuserade på att fps enbart ger en ny bild som man kan se på sin skärm, input från mus mm är oerhört viktigt för att få en bra känsla i spelet.
Nätverks-input/output beräknas också vid varje fps. Datorn kan inte skicka nätverksdata i snabbare takt än fps:en, vilket innebär att har man exempelvis 60 fps stryper man sina uppdateringar av nätverkstrafik mot servern.
Man bör alltid ha minst lika hög fps som tickraten på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Såhär skrev du när boomhowler påstod att det blev skarpare vid högre upplösning:

Yepp. Det stämmer med paint.
Men cs go är inte begränsad till 1080p. Där blir det fel. Kan du inte ställa in högre högre upplösning än 1080p så beror det på att din skärm inte klarar högre upplösning, men har du en mer högupplöst skärm så kan du välja högre värden i upplösning än 1080p ;).
Exempel på screenshot från cs go med högre upplösning här

Jo, men det var en helt annan grejj, glömde bara göra styckesindelning. Det var inte så att jag blandade ihop begreppen

Jaha, hade ingen aning att det fanns 4k res till CS:GO. Trodde det var som GTA V att alla upplösningar finns med, även de man inte kan ta nytta av.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lustigt att ingen nämner screen tearing. Bryr sig så få om det eller vad?
Jag hade aldrig fixat en eller flera linjer som ständigt skär bilden. Därför är Gsync så bra, mindre inputlagg och smooth gameplay utan tearing.

Kan ju vara för att tearing är mindre framträdande vid väldigt hög fps. Som i CS när man har 300+ fps så tänker jag verkligen inte på tearing. Viktigare med bra respons från musen, vilket man inte får om man aktiverar V-Sync.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Läs vad jag skriver innan du kommenterar?
Jag skrev att ingen PROGAMER(detta gäller såklart även raden under då jag pratade om progamers) i cs kör med G-sync aktiverat, för det ökar inputlag. Som finns bevisat på papper om du även kollar det jag länkade.

Och ja G-sync har lägre Inputlag än V-sync (som jag även skrev ingen progamer använder)

Jag snackade inte om average joe (inte för jag känner någon high"ranked" inom ESEA som använder V-sync eller G-sync aktiverat heller för den delen för alla hatar inputlagget och cursorfeel är crap med det i csgo.

Jag känner inga progamers (varför läste jag programmerare först? ) så du vet nog bäst där

Skrivet av Aeqvist:

Kan ju vara för att tearing är mindre framträdande vid väldigt hög fps. Som i CS när man har 300+ fps så tänker jag verkligen inte på tearing. Viktigare med bra respons från musen, vilket man inte får om man aktiverar V-Sync.

Testade BioShock Infinte benchmark igår i vetenskapligt syfte och det mesta av bilden hoppade till och hackade (mellan 70-200fps men average var 130). Dock har jag nog aldrig testat att köra ett spel i 300+ fps så där kanske det blir bra ändå.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag har 3st 60hz skärmar och får massor av tearing i BF4 60-90fps.

Men i csgo där jag ligger på 270-300fps har jag aldrig någon tearing.

Ont ser stor skillnad på 300fps och 60 även om jag spelar i 60hz på skärmarna. Detta gäller dock enbart csgo i BF4 märker jag inget även fast det pendlar från 60-90 fps hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11