Underrail - ett cRPG för dig som älskar Fallout 1 & 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Underrail - ett cRPG för dig som älskar Fallout 1 & 2

Risken är stor att Underrail har flugit under radarn för även de mest inbitna PC-spelare. Det här är ett klassiskt cRPG som har hämtat inspiration från Fallout 1 & 2 men som bidrar med många nyheter i sin spelmekanik. Estetiken passar perfekt och det tar inte lång stund innan man är helt uppslukad av den enorma världen.

Det som slår mig när jag spelar Underrail är hur utvecklad spelmekaniken är. Det finns väldigt få begränsningar och jag upplever för första gången på länge en experimentlusta där jag ständigt provar på nya sätt att tackla problem. Detta beror till stor del på Underrails geniala sätt att hantera erfarenhetspoäng. I spelets inledning väljer man mellan "Classic" eller "Oddity". Det förstnämnda innebär att man får XP genom att döda fiender, slutföra uppdrag och använda förmågor. När man väljer "Oddity" får man enbart XP genom att leta reda på sällsynta föremål som ligger gömda i underjorden samt för slutförda uppdrag. Detta öppnar upp för karaktärsbyggen som fokuserar på att obemärkt ta sig fram genom farliga områden. Man behöver aldrig få dåligt samvete över att man undviker en strid. Deus Ex-vibbarna infinner sig så fort man öppnar upp en ventilationstrumma och hackar sig in i byggnadens säkerhetscentral.

Underrail ska släppas någon gång under 2015 men finns redan nu som Early Access på Steam. Spelet känns dock i stort sett färdigt och är utan tvekan den mest kompletta Early Access-titel jag har spelat.

Asus P8P67 Deluxe B3 | i7 2600k | EVGA GTX 780 Classified ACX | Corsair AX850W | 8GB Corsair XMS3 1600MHz| Noctua NH-D14 | Cooler Master HAF-X | Asus Xonar Essence STX | Qpad QH-1339 | Dell Ultrasharp 24'' U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2004

fan så trevligt får ta o kolla in detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Såg sjukt bra ut och ett givet köp när jag har lite mer tid att spela och känslan jag fick är fallout med lite mer prylar i gammal stil men samtidigt uppiffat och efter spenderat väldigt många timmar på dom äldre fallout kändes det skoj att det kommer ett sådant spel idag så tack för tipset

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w