Android-telefon - Kan inte komma ut på internet

Permalänk

Android-telefon - Kan inte komma ut på internet

Hejsan!

Igår (Måndag) fick vi fiberinternet inkopplat i lägenheten, vi flyttade då våran router till platsen där dosan befinner sig (inte i samma rum som telefonjacket) och den vanliga internetuppkopplingen fungerade direkt - som väntat. Däremot blev det problem med den trådlåsa uppkopplingen. Varken min eller min frus telefon ville koppla upp sig mot det trådlösa, vilket jag upptäckte förmodligen hade med ändrad gateway-IP att göra (är inte jätteinsatt i nätverk och dylikt), men på morgonen idag (Tisdag) så upptäckte jag att min telefon fungerade med det trådlösa - detta utan att jag hade gjort några som helst ändringar i inställningarna.

Tyckte därför det var konstigt att min fru inte kunde komma in på internet, ansåg att hennes Android-telefon borde kunnat lösa det på egen hand - precis som min telefon (som kör Windows Phone 8.1) - men icke. Provade lite olika inställningar, främst att försöka köra en statisk IP på telefonen, men nej, fungerade inte.

Skulle därför behöva lite hjälp om vad man skulle kunna prova för att få igång internetuppkopplingen på min frus telefon igen, så hon blir nöjd. Ska kanske nämna att hon kan koppla upp sig mot själva WiFi-uppkopplingen men när hon försöker kolla på Facebook, eBay eller i webbläsaren på telefonen... då händer INGENTING.

Kan inte heller komma in på routern för att ändra några inställningar, har provat den nya gateway-IPn för detta. Inget.

Tacksam för lite hjälp,
Martin

Permalänk

Nu märker jag att min telefon inte längre fungerar med det trådlösa nätverket. What the...