Måste jag fortfarande betala fakturan???

Permalänk

Måste jag fortfarande betala fakturan???

gjorde en beställning på en grej på delbetalning via klarna...o ångrar mig....måste jag fortfarande betala fakturan om jag inte hämtar ut paketet? försökte maila butiken att avbryta beställningen men dom hade redan skickat iväg paketet så de va försent :/

Permalänk
Medlem

Du kan fortfarande returnera varor och häva köp. Vad beställde du och från vilken butik? Det kan bli problem om du tex har köpt en tjänst och utnyttjat tjänsten eller om du har öppnat varan / alt använt den.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av nastybloodlust:

gjorde en beställning på en grej på delbetalning via klarna...o ångrar mig....måste jag fortfarande betala fakturan om jag inte hämtar ut paketet? försökte maila butiken att avbryta beställningen men dom hade redan skickat iväg paketet så de va försent :/

Skrivet av Pan.Pan:

Du kan fortfarande returnera varor och häva köp. Vad beställde du och från vilken butik? Det kan bli problem om du tex har köpt en tjänst och utnyttjat tjänsten eller om du har öppnat varan / alt använt den.

kan väl bli att du behöver betala frakten tur&retur.. vad står det i avtalet ang returer?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

ja men ja menar ju om jag låter den stå inne i utlämningsstället o inte hämtar ut det (är ju lättare också)

Permalänk

@nastybloodlust:

"Tänk på det här

Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför företagets affärslokal.
Säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp innan du köper en vara.
Ångerfristen börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet."

Haxxat från: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Dock så är det DU som ska stå för returfrakten. En del företag står dock iaf för returen då dom värnar om att kunderna återkommer vid senare tillfälle.

Om du betalar fakturan, får du pengarna tillbaka alternativt de pengar som blir över efter returkostnaden. Returkostnaden kan ligga allt mellan 0:- till 500:- beroende på storleken på paketet.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

@nastybloodlust: Låt inte paketet stå hos utlämningsstället då du kommer få en faktura innan det att paketet har kommit tillbaka till företaget. Ett paket kan stå på uthämtningstället i upp till två veckor, vilket voidar din ångersfrist och kan göra att du blir tvungen att betala.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd

Du kan bli debiterad för att inte ha hämtat ut paketet. Läs deras köpvillkor, hur svårt är det?

Permalänk
Medlem

Steg 1 är ju naturligtvis att du kontaktar företaget igen och säger att du vill ångra ditt köp, sen får du förhoppningsvis all info du behöver angående returfrakt. Antingen så säger de att du måste hämta ut den, eller så är de ok med att den ligger kvar.
Fakturan kommer även den lösa sig när väl varan är tillbaka.

Permalänk
Skrivet av nastybloodlust:

ja men ja menar ju om jag låter den stå inne i utlämningsstället o inte hämtar ut det (är ju lättare också)

Det brukar vara extremt dyrt att låta ett paket bara stå på utlämningsstället. Har sett kostnader på 250-500 kr i alla fall för outhämtat beställt paket. Bättre då att hämta ut och utnyttja ångerrätten, då kan det om du har tur vara gratis eller i alla fall mycket billigare då du bara behöver betala frakten...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Det som alltid är steg 1 - kontakta återförsäljaren och se vad dom säger, om du är nöjd med vad dom säger så är det bara att köra på det, är det nått som du inte tycker verkar rätt så kan du ta upp det här. Just nu så vet vi inget alls, det kan vara så att efter ett telefonsamtal så säger dom "riv fakturan, låt paket stå på utlämningsstället så löser vi allt", eller det kan vara dyrare/mer komplicerat än så. Men börja alltid med att kolla vad återförsäljaren har at säga om frågan.

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet så kommer leverantören vilja att du skickar tillbaka varan.

När de har mottagit varan så kommer de kreditera din faktura, och så kommer du inte behöva betala fakturan.

Så skicka tillbaka varan, vänta med att betala fakturan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

@nastybloodlust: Låt inte paketet stå hos utlämningsstället då du kommer få en faktura innan det att paketet har kommit tillbaka till företaget. Ett paket kan stå på uthämtningstället i upp till två veckor, vilket voidar din ångersfrist och kan göra att du blir tvungen att betala.

Bara du åberopar ångerrätten inom 14 dagar, så är du safe.

Har själv gjort liknande. Mejlat/hört av mig till företaget, skickade mitt paket 2 månader senare (strul från deras sida).

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

@nastybloodlust: Låt inte paketet stå hos utlämningsstället då du kommer få en faktura innan det att paketet har kommit tillbaka till företaget. Ett paket kan stå på uthämtningstället i upp till två veckor, vilket voidar din ångersfrist och kan göra att du blir tvungen att betala.

Nej det "voidar" inte ångerfristen, den börjar när du mottagit varan allt annat vore helt ologiskt!

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Citat:

När börjar ångerfristen?
Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan, förutsatt att du fått information om ångerrätten.

Däremot kan fakturan förfalla innan den blir makulerad m.m. och det kan bli problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det är nog en fråga företaget du beställt från samt klarna kan besvara bäst.

Jag var med om att beställa några grejer från Cdon, när leveransen började dyka upp i delar och dra ut på tiden så hävde jag delar av köpet. Efter lite mailande och chattande med supporten löstes det med att jag inte behövde betala fakturorna på det jag skickat tillbaka, samt att fakturor som löpte ut innan återköp registrerats fick förlängt förfallodatum.

Nu kör ju Cdon viserligen med den egna lösningen Qliro, vilket till skillnad mot klarna inte är satan i betaltjänstform. Det jag vill ha sagt är att det inte är omöjligt att slippa betala, men att du bör ta kontakt med säljaren för att få ett vettigt svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Nej det "voidar" inte ångerfristen, den börjar när du mottagit varan allt annat vore helt ologiskt!
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Du har helt rätt att det står att den gäller från man får varan hos hallåkonsument men jag fick för mig att i samband med att distanslagen förändrades förra året så att t ex även canvas-försäljning fick ångerrätt så ändrade man till att fristen nu gäller från du fick information om ångerrätten.

Läser man på denna länk:

http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Nyheter-och-aktuella-fra...

så står det:

"Ångerfristen på 14 dagar börjar nu löpa redan när en konsument får första informationen om den. Tidigare började den löpa när konsumenten fick en skriftlig bekräftelse. I praktiken betyder det att ångerrätten blir kortare och kan även göra att fler konsumenter missar att de överhuvudtaget har ångerrätt. Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa."

Men när jag nu läser det så står det att det tidigare gällde när man fick en skriftlig bekräftelse medan det hos Hallåkonsument står när man får varan ... kan tanken vara att du inte kan få en skriftlig bekräftelse förrän du får den med varan? Med tanke på att Konsumentverket hänvisar till Hallåkonsument (en sida som dessutom uppdaterats i mars i år) så borde det fortfarande vara när du fått varan. Undrar dock vad de dock menar med det de skrev i pressmeddelandet?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

kan tanken vara att du inte kan få en skriftlig bekräftelse förrän du får den med varan?

Ångerrätten gäller inte bara fysiska varor utan även tjänster. Tecknar du exempelvis ett abonnemang räknas tiden numera alltså från själva tecknandet (förutsatt att information om ångerrätten fanns tillgänglig då).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Du har helt rätt att det står att den gäller från man får varan hos hallåkonsument men jag fick för mig att i samband med att distanslagen förändrades förra året så att t ex även canvas-försäljning fick ångerrätt så ändrade man till att fristen nu gäller från du fick information om ångerrätten.

Läser man på denna länk:

http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Nyheter-och-aktuella-fra...

så står det:

"Ångerfristen på 14 dagar börjar nu löpa redan när en konsument får första informationen om den. Tidigare började den löpa när konsumenten fick en skriftlig bekräftelse. I praktiken betyder det att ångerrätten blir kortare och kan även göra att fler konsumenter missar att de överhuvudtaget har ångerrätt. Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa."

Men när jag nu läser det så står det att det tidigare gällde när man fick en skriftlig bekräftelse medan det hos Hallåkonsument står när man får varan ... kan tanken vara att du inte kan få en skriftlig bekräftelse förrän du får den med varan? Med tanke på att Konsumentverket hänvisar till Hallåkonsument (en sida som dessutom uppdaterats i mars i år) så borde det fortfarande vara när du fått varan. Undrar dock vad de dock menar med det de skrev i pressmeddelandet?

om du läser slutet på din citering så står det klart och tydligt att just en sak inte har ändrats "Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa

alltså så står det i klartext att det är från att du fått varan OCH fått information om den. Förut behövde informationen finnas skriftlig (på papper i paketet / mail t.ex.?) och numer räcker det med att du får informationen via telefon / att du får informationen när du beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nastybloodlust:

ja men ja menar ju om jag låter den stå inne i utlämningsstället o inte hämtar ut det (är ju lättare också)

Upp till 600kr faktureras du för detta, för vanliga paket (Upp till ca. 20kg). Detta är en kostnad försäljaren får och därav en kostnad du får stå för.

Skrivet av fax110:

om du läser slutet på din citering så står det klart och tydligt att just en sak inte har ändrats "Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa

alltså så står det i klartext att det är från att du fått varan OCH fått information om den. Förut behövde informationen finnas skriftlig (på papper i paketet / mail t.ex.?) och numer räcker det med att du får informationen via telefon / att du får informationen när du beställer.

Fast han har fått varan? Han har inte valt att hämta ut den bara. Tror detta är en definitionsfråga om när varan är levererad.
Vore samma sak om han låtit den ligga i brevlådan i två veckor. Den hade fortfarande varit levererad men inte mottagen.

Permalänk
Medlem

Nej du måste inte betala fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Du har helt rätt att det står att den gäller från man får varan hos hallåkonsument men jag fick för mig att i samband med att distanslagen förändrades förra året så att t ex även canvas-försäljning fick ångerrätt så ändrade man till att fristen nu gäller från du fick information om ångerrätten.

Läser man på denna länk:

http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Nyheter-och-aktuella-fra...

så står det:

"Ångerfristen på 14 dagar börjar nu löpa redan när en konsument får första informationen om den. Tidigare började den löpa när konsumenten fick en skriftlig bekräftelse. I praktiken betyder det att ångerrätten blir kortare och kan även göra att fler konsumenter missar att de överhuvudtaget har ångerrätt. Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa."

Men när jag nu läser det så står det att det tidigare gällde när man fick en skriftlig bekräftelse medan det hos Hallåkonsument står när man får varan ... kan tanken vara att du inte kan få en skriftlig bekräftelse förrän du får den med varan? Med tanke på att Konsumentverket hänvisar till Hallåkonsument (en sida som dessutom uppdaterats i mars i år) så borde det fortfarande vara när du fått varan. Undrar dock vad de dock menar med det de skrev i pressmeddelandet?

Mjo fast skillnaden är mellan skriftlig och muntlig information, du behöver fortfarande mottaga varan. Har fetmarkerat det viktiga i ditt quote.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Upp till 600kr faktureras du för detta, för vanliga paket (Upp till ca. 20kg). Detta är en kostnad försäljaren får och därav en kostnad du får stå för.

Fast han har fått varan? Han har inte valt att hämta ut den bara. Tror detta är en definitionsfråga om när varan är levererad.
Vore samma sak om han låtit den ligga i brevlådan i två veckor. Den hade fortfarande varit levererad men inte mottagen.

Postens uppdrag slutar vid din brevlåda och det räknas som levererat då brevlådan är din, ligger det på ett utlämningsställe är varan inte levererad då den ej är dig till handa förrän du löst ut den. Paketet på utlämningsstället är fortfarande under postens ansvar och därav måste du legitimera dig eller liknande när du löser ut paket så att inte fel person får det osv men posten tar inget ansvar för om någon gräver i din brevlåda, det får du lösa själv t.ex. med lås på brevlådan eller med polisens hjälp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fax110:

om du läser slutet på din citering så står det klart och tydligt att just en sak inte har ändrats "Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa

alltså så står det i klartext att det är från att du fått varan OCH fått information om den. Förut behövde informationen finnas skriftlig (på papper i paketet / mail t.ex.?) och numer räcker det med att du får informationen via telefon / att du får informationen när du beställer.

Facepalm - blind som en höna är jag.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hämta ut varan och sedan returnera dem bara så går fakturan bort.