Windows 10 kommer kunna aktiveras med nyckel för Windows 7, 8 och 8.1

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 kommer kunna aktiveras med nyckel för Windows 7, 8 och 8.1

Att behöva en gammal version av Windows installerad för att uppdatera till Windows 10 gratis är snart ett minne blott, då äldre nycklar framöver kommer kunna användas vid aktivering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt! Trodde inte MS kunde rädda W10-uppgraderingstjafset på något sätt, sen går de å gör detta.

Ruskigt imponerande MS.

Nu behöver man inte längre gå och oroa sig över att behöva köpa en W10-licens om man bestämmer sig för att byta dator om ett år!

Edit: De kanske man behöver ändå, de verkar som att man bara har ett år på sig att uppgradera fortfarande. Frågan är vad som händer om man har uppgraderat en gång och sedan försöker använda samma nyckel för att installera W10 på ett nytt moderkort om ett år? Återstår att se.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Det var detta som fattades! Lättnad.

Permalänk
Medlem

Vänta nu... folk på MS tänker logiskt och faktiskt underlättar för kunderna??.... nånting stämmer inte...

IT'S A TRAAAAAP!!!!!

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Windows 8.1 i min nya burk, vågar inte gå över till Windows 10 ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Vänta nu... folk på MS tänker logiskt och faktiskt underlättar för kunderna??.... nånting stämmer inte...

Det enda som inte stämmer är väl att strejf inte varit inne i tråden än

Bra gjort utav Microsoft!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

synkronisering av favoriter i Edge ska bli riktigt gött.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Windows 10 från 7. Drabbades av problemet att wifi slutade fungera. Vill nu försöka installera om Windows 10 men hittar ingen möjlighet. Tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Det enda som inte stämmer är väl att strejf inte varit inne i tråden än

Bra gjort utav Microsoft!

Ja det är nog t om mer skumt än att MS gör så här, han borde ju varit inne och lovordat MS redan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ahh tipset lönade sig

Är en bra förbättring att slippa uppgradera hela tiden.

Förhoppningsvis är detta också en påbörjad lösning på att rätta till Retail uppgraderingen

Permalänk
Medlem

Uhh, det har ju varit såhär hela tiden? Jag körde en clean install och använde min Win 8 nyckel redan vid släppet av Win 10, den aktiverades sedan utan problem (dock sa den att det inte gick att verifiera nyckeln under installationen men det fanns en liten "continue anyway" knapp).

Permalänk
Skrivet av JG09:

Kör fortfarande Windows 8.1 i min nya burk, vågar inte gå över till Windows 10 ännu

Att gå från Windows 8.1 till Windows 8.2 aka Windows 10 är väll inget större steg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Otroligt! Trodde inte MS kunde rädda W10-uppgraderingstjafset på något sätt, sen går de å gör detta.

Ruskigt imponerande MS.

Nu behöver man inte längre gå och oroa sig över att behöva köpa en W10-licens om man bestämmer sig för att byta dator om ett år!

det framgår väl inte att man kommer kunna använda nyklarna om ett år? men att man kan använda nycklarna istället för det "gamla" sättet tills den 29 juni?

hoppas du förstod för vet inte om jag formulerade mig som en kratta

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Mer integrering som jag måste försöka få bort alltså.
Min W10 tweak mapp växer något enormt.

Det gör iaf att jag inte orkar formatera så ofta, för det tar flera timmar att fixa allt efter en formatering

Permalänk
Medlem

Hoppas detta även gäller oss som sitter med OEM-nycklar. Microsoft har varit duktig på att strunta totalt i de licenserna tidigare.

Först med Media Creation Tool och Windows 8.1 som jag faktiskt kunnat få en fungernade ISO direkt ifrån Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wormie88:

Jag har installerat Windows 10 från 7. Drabbades av problemet att wifi slutade fungera. Vill nu försöka installera om Windows 10 men hittar ingen möjlighet. Tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Går att köra en ren ominstallation från windows
Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställ den här datorn

Permalänk
Skrivet av walkir:

Hoppas detta även gäller oss som sitter med OEM-nycklar. Microsoft har varit duktig på att strunta totalt i de licenserna tidigare.

Först med Media Creation Tool och Windows 8.1 som jag faktiskt kunnat få en fungernade ISO direkt ifrån Microsoft.

Du får ju din OEM nyckel billigare då får du ju även räkna med begränsningar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

OEM-nycklar verkar inte lira, testade igår.. Kan det bero på att jag hade Windows 7 Home Premium innan och således inte kan uppdatera till Win 10 Pro? Insider Preview finns väl bara som Pro?

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Verkar som att det viktigaste är att få in så många som möjligt i sitt botnet - även om det innebär att de måste avstå från att ta betalt för sina "produkter".

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det fungerar precis som planerat, du får inte Windows 10 gratis :).
Efter 2016-07-29 tror jag det var, kommer du inte kunna aktivera/återaktivera Windows 10 uppgradering vid ändring av hårdvara eller dylikt.

Permalänk
Avstängd

Det är ju ändå ingen som fortfarande använder Windows XP och Windows Vista.
Alla dom har ju redan migrerat över till nyare system.
Så varför låter dom inte XP och Vista nycklar också fungera?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta nämnts tidigare men för er som är trötta på långsam aktivering, följ anvisningarna nedan (credd till Yen på mydigitallife)

1. Validate your w7 SP1 (W8.1) online, best using IE.

2. Generate a genuine ticket of your installation by:

2.1 Copy gatherosstate.exe from your downloaded Windows 10 10240 ISO to your installation which should be upgraded.

2.2 Run it on your activated and validated Windows. It'll output GenuineTicket.xml. Save this on a USB thumb drive or something.

2.3 Then do a fresh install with your suitable w10 ISO, skip to enter key at setup procedure.

2.4 Once it's installed make sure your internet connection is DISABLED/do not enable the internet connection! Reboot w10.

2.5. Copy GenuineTicket.xml to C:\programdata\microsoft\windows\clipsvc\genuineticket\ of your w10 installation and reboot again.

2.6. Connect online, it should activate.

Innan update då dvs

Visa signatur

i7-8700K @ 4.8 GHz | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Snusfri

Trevlig förbättring, ska nog få tummen ur röva och göra en clean install av Windows 10 på min WS snart, känns alltid härligt att börja från scratch av någon anledning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Otroligt! Trodde inte MS kunde rädda W10-uppgraderingstjafset på något sätt, sen går de å gör detta.

Ruskigt imponerande MS.

Nu behöver man inte längre gå och oroa sig över att behöva köpa en W10-licens om man bestämmer sig för att byta dator om ett år!

Så har det alltid varit, skillnaden att man slipper "upgrade" processen. Som det ser ut nu kommer man behöva köpa en Win 10 nyckel vid byte eller större uppgradering av datorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Så har det alltid varit, skillnaden att man slipper "upgrade" processen. Som det ser ut nu kommer man behöva köpa en Win 10 nyckel vid byte eller större uppgradering av datorn.

Man behöver egentligen inte heller göra "upgrade" processen nu heller, om man kör via Microsofts Media Creation Tool.

Om man väljer alternativen "uppgradera den här datorn nu" och "behåll ingenting" i Media Creation Tool är det samma sak som en ren installation med aktiverat Windows och direkt flytt från Windows 7/8.1 till 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man behöver egentligen inte heller göra "upgrade" processen nu heller, om man kör via Microsofts Media Creation Tool.

Skönt att se dig! Jag blev orolig att något hade hänt

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man behöver egentligen inte heller göra "upgrade" processen nu heller, om man kör via Microsofts Media Creation Tool.

Det beror ju på, jag har en Lenovo dator hemma med en Windows 7 pro nyckel på men ingen recovery ISO att intallera det från. Då är det trevligt om man kan ta den Windows 7 nyckeln och skriva in direkt i windows 10 installationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Skönt att se dig! Jag blev orolig att något hade hänt

Lika givet som att någon skriver något om botnet eller liknande.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av strejf:

Lika givet som att någon skriver något om botnet eller liknande.

så sant så! #foliehatt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Vänta nu... folk på MS tänker logiskt och faktiskt underlättar för kunderna??.... nånting stämmer inte...

IT'S A TRAAAAAP!!!!!

All stenhård konkurrens från Apple och Google har väl tvingat de att börja tänka.