Qpad - tangentbord reparerat efter 1 år men gick sönder igen 1år efter reparation

Permalänk
Medlem

Qpad - tangentbord reparerat efter 1 år men gick sönder igen 1år efter reparation

Hej,
köpte ett Qpad mk-85 Jan 2013 - belysningen pajjade i Oktober samma år. Nu har det gått sönder igen (helt dött) men garantin har på den produkten har ju gått ut (från inköpsdatum).

Jag kontaktade qpad supporten och fick naturligtvis höra att garantin har gått ut. Jag påtalade att det inte är rimligt att att det går sönder igen efter ~1år (från deras reparation/utbyte av produkten).

Så: Har jag någon rätt som konsument att få tangentbordet lagat eftersom det gick sönder 1år efter reparation/utbyte?

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem

Baserat på vad du skriver har ditt nuvarande tangentbord fungerat i två år, inte i ett.
Hursom, du har tre års reklamationsrätt (från inköpsdatum) som täcker ursprungliga fel, alltså i detta fall sådant som inte beror på åverkan du gjort, onormalt slitage etc.
Reklamationsrätten gäller gentemot det företag du köpte tangentbordet av, så det är dem du skall kontakta. Är det inte köpt direkt av Qpad kommer du ha svårt att hänvisa till ditt tidigare garantiärende.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ja, precis det har fungerat 1+1 år.

Kollade upp reklamationen, det står att bevisbördan ligger hos mig att påvisa felet fanns från början... det gjorde det ju inte utan pajjade tvärt.

Dvs det är kört eller?

Mvh
//4bsylon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bevisbördan i det här fallet bör innebära att du visar att tangentbordet saknar yttre åverkan och att du inte har öppnat tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Kungen!! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com