Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Köpråd till multiskrivare.

Söker en skrivare, gärna en multiskrivare med kopieringsfunktion. Fotoutskrift är inte särskilt viktigt.
Grejen är den att skrivaren kan bli ståendes oanvänd längre perioder 3-6 månader pga av jobb, tänker så att bläcket inte torkar.
Maxbudget cirkus 2000kr.
Vad är att föredra, bläckstråle eller laser?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Apr 2005

Behöver du skriva ut i färg överhuvudtaget?
Skulle säga laserskrivare så slipper du eventuella problem med att patronerna torkar. Jag har en icke multi skrivare hemma laser då som kan stå flera månader mellan utskrifter och den fungerar hur bra som helst. Har inge erfarenhet av bläck då det var år sedan jag kom i kontakt med sådan.

Samsung/HP är märken jag varit i kontakt med som jag anser fungera bra.

Windows server, sccm 2012, app-v, paketering, deployment, IT Konsult
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

Jag jobbar inom print och jobbar med två st Epson Stylus Pro 9900. Eftersom den kommer stå oanvänd längre tider är bläck helt struket för kriterierna till inköpslistan!

Är det gråskala eller cmyk du letar efter?

Tråden om Skägg!

2700K- 4,9Ghz - R9 290 - MG279Q @144hz - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 3:e iPad 64GB - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av bOfInK3n:

Behöver du skriva ut i färg överhuvudtaget?
Skulle säga laserskrivare så slipper du eventuella problem med att patronerna torkar. Jag har en icke multi skrivare hemma laser då som kan stå flera månader mellan utskrifter och den fungerar hur bra som helst. Har inge erfarenhet av bläck då det var år sedan jag kom i kontakt med sådan.

Samsung/HP är märken jag varit i kontakt med som jag anser fungera bra.

Ja ibland kan det tänkas vara så att jag behöver skriva ut i färg. Känns bra att iaf ha möjligheten om det behövs.
Har också kollat på laser då jag tänkte på att en toner inte torkar som bläck kan tänkas göra. Bara det att en laser är dyrare vid köp av skrivare och köp av patron, speciellt om man vill ha möjlighet till färgutskrift, men den är billigare att skriva ut med då det inte blir något spill som jag förstår. Boven i bläckstråle är själva rengöringen som drar bläck.
Sen verkar det som laser är mer för företag som skriver ut väldigt mycket?

Skrivet av XHI:

Jag jobbar inom print och jobbar med två st Epson Stylus Pro 9900. Eftersom den kommer stå oanvänd längre tider är bläck helt struket för kriterierna till inköpslistan!

Är det gråskala eller cmyk du letar efter?

Torkar bläcket så lätt alltså? Är det likadant på alla bläckstråleskrivare/patroner? Tänkte att det kanske finns bättre och sämre?

Det är cmyk jag letar efter. Vill iaf ha möjligheten till färg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av bOfInK3n:
Skrivet av XHI:

Får nog faktiskt bli en laserskrivare ändå. Något tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

@Locnox Sorry, jag missade att du svarade!

Ja, alltså... de flesta inkjet skrivarna torkar. Laser är då bättre alternativ - denna är helt okej fast den tar inte duplex (printa på båda sidorna) - kan vara bra att tänka på.

Tråden om Skägg!

LG 65" OLED B6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Jag skulle våga säga att ink är betydligt bättre idag än för några år sen, På Dustin mässor så har jag pratat med folk gällande ink skrivare och tekniken för bläck är förfinad och dom torkar inte alls in på samma sätt som dom gjorde för några år sen. Min plastmorsa har en 400 kr mfp canon som är ink och hon använder den väldigt sällan. Den har inge problem med att bläcket har torkat in.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Neonodia:

Jag skulle våga säga att ink är betydligt bättre idag än för några år sen, På Dustin mässor så har jag pratat med folk gällande ink skrivare och tekniken för bläck är förfinad och dom torkar inte alls in på samma sätt som dom gjorde för några år sen. Min plastmorsa har en 400 kr mfp canon som är ink och hon använder den väldigt sällan. Den har inge problem med att bläcket har torkat in.

Vad är väldigt sällan?
Går det ett par dagar emellan så rengör maskinen själv innan den börjar printa så vist hon kanske inte har några problem men det går åt en massa färg bara för rengöring varje gång efter som den används så sällan.

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 850 Evo M.2 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Note 10.1 Tab, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av XHI:

Ja, alltså... de flesta inkjet skrivarna torkar. Laser är då bättre alternativ - denna är helt okej fast den tar inte duplex (printa på båda sidorna) - kan vara bra att tänka på.

Just denna skrivare har jag, inköpt på Elgiganten för ett tag sedan. Vi skriver ut både färg och svartvitt och båda fungerar fint. Dock sällan fotografier, så det har jag ingen direkt åsikt om. Den står oanvänd i veckor ibland och ibland skrivs det ut varje dag och den krånglar aldrig. Lätt att installera, den går nå både via kabel, TP och wifi. Scanningen används också mycket och det går att scanna in till PDF, jpeg osv. Själv har jag satt ett gammalt USB-minne som jag lagrar på. Annars går det att ladda upp direkt i molnet har jag för mig.

Som sagts tidigare, laser är enda alternativet. Det är dyra patroner till laser också men de håller mycket längre och du slipper problemet med att patronerna torkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av Neonodia:

Absolut är de bättre idag än för några/många år sedan, dock måste sägas att det tyvärr är väldigt beroende av i vilken miljö den är i.

Skrivet av vinylens:

Vad är väldigt sällan?
Går det ett par dagar emellan så rengör maskinen själv innan den börjar printa så vist hon kanske inte har några problem men det går åt en massa färg bara för rengöring varje gång efter som den används så sällan.

Vi på jobbet gör alltid en nozzle check innan varje utskrift. Alla kan vara OK tills att en liten nozzle är igensatt och utskriften blir randig. Precis som du säger kostar det en hel del att bara göra rent huvudet. Speciellt för de skrivarna vi har (11 färger). Som tur kan vi välja i par vilka som skall rengöras, men pengar i sjön blir det.

Skrivet av Merlion:

Just denna skrivare har jag, inköpt på Elgiganten för ett tag sedan. Vi skriver ut både färg och svartvitt och båda fungerar fint. Dock sällan fotografier, så det har jag ingen direkt åsikt om. Den står oanvänd i veckor ibland och ibland skrivs det ut varje dag och den krånglar aldrig. Lätt att installera, den går nå både via kabel, TP och wifi. Scanningen används också mycket och det går att scanna in till PDF, jpeg osv. Själv har jag satt ett gammalt USB-minne som jag lagrar på. Annars går det att ladda upp direkt i molnet har jag för mig.

Som sagts tidigare, laser är enda alternativet. Det är dyra patroner till laser också men de håller mycket längre och du slipper problemet med att patronerna torkar.

Vi har även en Xerox 560, den gör grymt bra ifrån sig. Dock är det en jävligt vass maskin för digitaltryck, men i alla fall

Laser börjar bli galet bra, men för det lilla extra och dyra så äger fortfarande inkjet allt! Vi köpte vår första Epson 9900 för 8 år sedan, nu skulle vi ha en till och kollade runt på marknaden till vilken som var det bästa idag. Svaret fick vi efter ha provat allt vad HP, Canon och Epson hade att erbjuda: Det blev en till Epson 9900 - exakt samma modell x)

Tråden om Skägg!

LG 65" OLED B6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av XHI:

Duplex känns inte jätteviktigt. Tack för tipset!

Skrivet av Merlion:

Är 480 bättre än 460?
Enda skillnaden jag hittar är energiförbrukning och ljudnivå.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1940966,3173118

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Locnox:

Är 480 bättre än 460?
Enda skillnaden jag hittar är energiförbrukning och ljudnivå.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1940966,3173118

Vad jag kunde se verkar 480 vara efterföljaren till 460, tillverkningsår är 2013 jämfört med 2015...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Locnox:

Ja ibland kan det tänkas vara så att jag behöver skriva ut i färg. Känns bra att iaf ha möjligheten om det behövs.
Har också kollat på laser då jag tänkte på att en toner inte torkar som bläck kan tänkas göra. Bara det att en laser är dyrare vid köp av skrivare och köp av patron, speciellt om man vill ha möjlighet till färgutskrift, men den är billigare att skriva ut med då det inte blir något spill som jag förstår. Boven i bläckstråle är själva rengöringen som drar bläck.
Sen verkar det som laser är mer för företag som skriver ut väldigt mycket?

Torkar bläcket så lätt alltså? Är det likadant på alla bläckstråleskrivare/patroner? Tänkte att det kanske finns bättre och sämre?

Det är cmyk jag letar efter. Vill iaf ha möjligheten till färg.

Vad står K:et för?

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Merlion:

Vad jag kunde se verkar 480 vara efterföljaren till 460, tillverkningsår är 2013 jämfört med 2015...

Ja så förstod jag det också, men hittar ingen information som vad som egentligen skiljer dem åt i det stora hela.

Skrivet av griid_83:

Vad står K:et för?

Som jag har förstått så står K'et för Key som är svart i dagens tryckeri. Förr kunde Keycolor vara även brun och blå.
Men jag vet inte exakt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Har alltid trott att K står För Kuro, Pga pioneers plasma tv Kuro=svart på Japanska

Skrivet av Locnox:

Ja så förstod jag det också, men hittar ingen information som vad som egentligen skiljer dem åt i det stora hela.

Som jag har förstått så står K'et för Key som är svart i dagens tryckeri. Förr kunde Keycolor vara även brun och blå.
Men jag vet inte exakt.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Neonodia:

Har alltid trott att K står För Kuro, Pga pioneers plasma tv Kuro=svart på Japanska

Ja jag vet faktiskt inte.