Sony Playstation handkontroller med trasigt gummi - Siba skickar konstig serviceinformation

Permalänk
Medlem

Sony Playstation handkontroller med trasigt gummi - Siba skickar konstig serviceinformation

Jag har två dual-shock4 kontrollers till mitt playstation 4.
Den första som ingick i själva konsollen inköpt på elgiganten tappade gummit.
Jag fick en ny direkt i handen från elgiganten som bekräftade att det var ett känt problem.

Handkontroll nummer två (från Siba) fick samma problem och reklamerades för 5 veckor sedan.
Den är ca 1½ år gammal.
När jag nu kollar service status så ser jag följande:
SISTA PÅMINNELSE FÖR KOSTNADSFÖRSLAG:
-Reparation enligt förslag: 533kr + frakt
-Kostnadsförslag nekas, retur utan åtgärd: 600kr
-Kostandsförslag nekas, skrotning: 300kr

Jag kommer inte acceptera något av förslagen utan fortsätta köra med reklamationsrätt.
Enligt vad jag kan läsa mig till tydligt på internetforum (och som även bekräftades av elgiganten) så är detta ett känt problem hos Sony och då borde ingå som reklamation.

Någon med erfarenhet av just dualshock4 problem som kan hänvisa till att det faktiskt är utbyte som gäller?
Eller någon som har tips på hur man lättast driver ärendet mot Siba? Ska man skriva ut 20 sidor från internet och ta med till butiken?
De kommer ju garanterat hänvisa till servicekontraktet där man godkänner att ta kostnaden om inget godkänt fel bekräftas. Hur ska jag behöva motbevisa det? De känns ju inte direkt som deras serviceverkstad är opartisk?
Nu har den visserligen skickats till extern verkstad (vilket borde betyda Nordisk film)...

Trådstart återställt /moderator
Permalänk
Skrivet av e3henri:

Jag har två dual-shock4 kontrollers till mitt playstation 4.
Den första som ingick i själva konsollen inköpt på elgiganten tappade gummit.
Jag fick en ny direkt i handen från elgiganten som bekräftade att det var ett känt problem.

Handkontroll nummer två (från Siba) fick samma problem och reklamerades för 5 veckor sedan.
Den är ca 1½ år gammal.
När jag nu kollar service status så ser jag följande:
SISTA PÅMINNELSE FÖR KOSTNADSFÖRSLAG:
-Reparation enligt förslag: 533kr + frakt
-Kostnadsförslag nekas, retur utan åtgärd: 600kr
-Kostandsförslag nekas, skrotning: 300kr

Jag kommer inte acceptera något av förslagen utan fortsätta köra med reklamationsrätt.
Enligt vad jag kan läsa mig till tydligt på internetforum (och som även bekräftades av elgiganten) så är detta ett känt problem hos Sony och då borde ingå som reklamation.

Någon med erfarenhet av just dualshock4 problem som kan hänvisa till att det faktiskt är utbyte som gäller?
Eller någon som har tips på hur man lättast driver ärendet mot Siba? Ska man skriva ut 20 sidor från internet och ta med till butiken?
De kommer ju garanterat hänvisa till servicekontraktet där man godkänner att ta kostnaden om inget godkänt fel bekräftas. Hur ska jag behöva motbevisa det? De känns ju inte direkt som deras serviceverkstad är opartisk?
Nu har den visserligen skickats till extern verkstad (vilket borde betyda Nordisk film)...

2 av mina har fått samma fel. Jag köpte nya, funka hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Får köpa nya jag med då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

2 av mina har fått samma fel. Jag köpte nya, funka hur bra som helst.

Så du struntade i att försöka använda garanti/reklamation och köpte bara en ny?

Permalänk
Medlem

En google sökning på "dual shock 4 rubber problem" ger 61000 träffar. Borde de inte duga som bevis för att det är ett ursprungsproblem?

Permalänk

@e3henri:

Stämmer bra det.

Permalänk
Medlem

Du borde försöka hitta ett utalande ifrån Sony som bekräftar att detta är ett fabriksproblem. Skicka dem ett mail med bilder etc och fråga. Det kan du sen skicka vidare till Siba som bevis. Det är inte vattentätt men det är ett bra första steg.

Permalänk

Sony byter det gratis. Ring deras support i Sverige och förklara situtationen.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Har pratat lite med Siba och nu verkar det som jag felaktigt hamnat i kommunikationen från verkstaden till butiken. Butiken har valt att skrota den och sedan får vi se hur de tänker lösa det mot mig. Förhoppningsvis löser de reklamationsfrågan och då tar jag bort tråden.
De verkar ha ett väldigt konstigt servicesystem.

Permalänk
Skrivet av e3henri:

Har pratat lite med Siba och nu verkar det som jag felaktigt hamnat i kommunikationen från verkstaden till butiken. Butiken har valt att skrota den och sedan får vi se hur de tänker lösa det mot mig. Förhoppningsvis löser de reklamationsfrågan och då tar jag bort tråden.
De verkar ha ett väldigt konstigt servicesystem.

Stå på dig så ger de upp till slut. Vart i liknande situationer många gånger.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e3henri:

Har pratat lite med Siba och nu verkar det som jag felaktigt hamnat i kommunikationen från verkstaden till butiken. Butiken har valt att skrota den och sedan får vi se hur de tänker lösa det mot mig. Förhoppningsvis löser de reklamationsfrågan och då tar jag bort tråden.
De verkar ha ett väldigt konstigt servicesystem.

Brukar vara så att man får en begränsad tidsram på att svara på något av de alternativ som finns.
Görs det inte inom den tidsram som är uppsatt, så väljs det att skrotas.
Vet att så var fallet för mig x antal år sedan när jag hade in en mobil och inte var uppdaterad i hur ärendet gick.

Permalänk
Medlem

Det har löst sig och Siba har låtit mig behålla lånekontrollen.
Det hela visade sig vara brister i hur deras system skickade information. Siba har lösr reklamarionen utan krångel så jag stänger denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Har pratat lite med Siba och nu verkar det som jag felaktigt hamnat i kommunikationen från verkstaden till butiken. Butiken har valt att skrota den och sedan får vi se hur de tänker lösa det mot mig. Förhoppningsvis löser de reklamationsfrågan och då tar jag bort tråden.
De verkar ha ett väldigt konstigt servicesystem.

Om det är kommunikation mellan butik och service ställe så är det ju inte så konstigt, service stället de valt ger dem val vad de vill göra, om de då väljer att skrota den så lär de ju som de nu gjorde ge dig en ny. Troligen skriver de bara av den mot Sony och så, inte så konstigt servicesystem, mer än att du fick ta del av "intern" kommunikation.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om det är kommunikation mellan butik och service ställe så är det ju inte så konstigt, service stället de valt ger dem val vad de vill göra, om de då väljer att skrota den så lär de ju som de nu gjorde ge dig en ny. Troligen skriver de bara av den mot Sony och så, inte så konstigt servicesystem, mer än att du fick ta del av "intern" kommunikation.

Japp precis. Jag fick t.o.m. tillgång till gränssnittet där man väljer åtgärd (skrota, reparera eller returnera). Och ingenstans kunde man se att vem som förväntades välja.
Har ändrat rubriken för att inte gå för hårt åt Siba.