OS till laptop, dedikerad till chromecast?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

OS till laptop, dedikerad till chromecast?

Jag är inte helt säker på varför, men ett par vänner ställde frågan till mig, om jag möjligen hade lust att hjälpa dem med ett litet... problem.
De vill ha tag i en laptop att använda för att styra filmerna de ser via chromecast. Eftersom jag själv inte använder chromecast, så är jag lite frågande till vilka systemkrav som behövs, men jag började rota runt här hemma. Det slutar med att jag nog har en hel del som borde fungera. Det är inte på något sätt några fartmonster, utan det handlar om 2-4kärniga CPU'er från slutet av XP tiden och fram till sena Vista.
Det känns som om det vore dumt att "slösa" en Windows 7/8 licens på de här, bara för att uppgradera till Windows 10, drivrutinsstödet suger säkert, osv. Så tanken var att försöka få så mycket som möjligt av hårdvaran, och köra en Linux-variant... men vilken? Är Googles eget Chrome OS det bästa alternativet? De jobbar tydligen på att inkludera chromecast i själva OS'ett, så man kan streama hela desktop upplevelsen, men annars är det väll inte mycket som skiljer sig mot vilken annan linux variant som helst, med chrome installerad?

Tips på vad som fungerar från egna erfarenheter, tankar runt vilka val som gjorts, i fråga om hård och mjukvara, i stort sett allt ni kan tänka att kasta ur er, mottages tacksamt.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Om datorn klarar att starta chrome så går det utmärkt. Dualcore med 1Gb ram och 32bit windows duger. Eller kör Ubunbu.

Du driver liksom ingenting med själva datorn, utan när du väljer "cast to chromecast" så skickas bara en stream-url till chromecasten så sköter den det själv. Sen kan du stänga av datorn helt om du vill.

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Kan man inte installera Chrome OS?

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Printscreen:

Om datorn klarar att starta chrome så går det utmärkt. Dualcore med 1Gb ram och 32bit windows duger. Eller kör Ubunbu.

Du driver liksom ingenting med själva datorn, utan när du väljer "cast to chromecast" så skickas bara en stream-url till chromecasten så sköter den det själv. Sen kan du stänga av datorn helt om du vill.

Då borde det vara helt irrelevant vilken hårdvara datorn har... Det tål att testas, jag har tillgång till en del ännuäldre skrot, som kanske kan fungera då...

Skrivet av biorrith:

Kan man inte installera Chrome OS?

Officiellt nej, inofficiellt jo. Ungefär.
Det finns ingen distribuerad installation, utan man får använda något entusiastprojekt, jag tror att det är så det blir. Ska testa mig fram lite.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.