Lätt tappad hårddisk hittas inte men lever

Permalänk
Medlem

Lätt tappad hårddisk hittas inte men lever

Ja, hände en smärre olycka med en laptop hårddisk som ramlade ett par decimeter ned på en matta. Efter det hittas disken ingenstans, varken i OS eller BIOS/UEFI med USB eller SATA. Den låter för övrigt helt normal, spinner upp och surrar tyst när den är inkopplad.

Är det bara att ge upp och slänga den eller finns det något finnurligt knep för att få den fungerande igen? Finns ingen viktig data alls på den i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Ja, hände en smärre olycka med en laptop hårddisk som ramlade ett par decimeter ned på en matta. Efter det hittas disken ingenstans, varken i OS eller BIOS/UEFI med USB eller SATA. Den låter för övrigt helt normal, spinner upp och surrar tyst när den är inkopplad.

Är det bara att ge upp och slänga den eller finns det något finnurligt knep för att få den fungerande igen? Finns ingen viktig data alls på den i alla fall.

Att motorn funkar innebär inte att resten av logiken på disken är intakt, så ja den ser jag som förlorad, tråkigt men.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om den inte hittas i BIOS är det ofta bara räddningsfirmor som kan hjälpa att rädda data. Eftersom där inte var något viktigt så är detta inget behov.

Även om det kanske är ett enkelt fel, så är det inte enkelt att hitta vad som är fel.

Du kan testa lite olika USB chassi eller ev linux live distro och se om något av verktygen kan hitta den. Men om den inte hittas normalt så är det inget att ha ur rent "fortsätt att använda normalt" syfte.

Rekommenderar att du tittat på en SSD istället, kostar mer men de tål att ramla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Rekommenderar att du tittat på en SSD istället, kostar mer men de tål att ramla

Låter dyrt med SSD lagring Hade den bara för att den fanns över från en trasig laptop jag fick tag i.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Låter dyrt med SSD lagring Hade den bara för att den fanns över från en trasig laptop jag fick tag i.

Men de håller bättre, speciellt om man tappar dem i golvet

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Men de håller bättre, speciellt om man tappar dem i golvet

Det gör dom, men då kan jag lika gärna stoppa in en extra 3,5" i servern. Den lär inte flytta sig långt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det gör dom, men då kan jag lika gärna stoppa in en extra 3,5" i servern. Den lär inte flytta sig långt.

Vänta du bara... jag har sett servrar gå i golvet också