S6 edge plus - Standard apps

Permalänk
Medlem

S6 edge plus - Standard apps

Hej.

Jag har ett problem med min Galaxy s6 edge plus.
Om jag går in i den vanliga filhanteraren och t.ex väljer att öppna en video fil,
så frågar mobilen vilken app jag vill öppna filen med. Men den frågar inte om jag endast
vill öppna filen med denna appen en gång, eller om jag vill att den ska komma ihåg
vilken app jag använde sist och automatiskt öppna den filtypen med en specifik app.
Vad som händer är att mobilen automatiskt sätter det programmet jag väljer att öppna
filen med som standard program, så nästa gång får jag inte frågan vilken app jag vill öppna med.

Hur får löser jag så den frågar varje gång vilken app jag vill öppna med?
Min tidigare mobil betedde sig aldrig såhär.

Tack på förhand.

//Jonas

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MaYFly:

Hej.

Jag har ett problem med min Galaxy s6 edge plus.
Om jag går in i den vanliga filhanteraren och t.ex väljer att öppna en video fil,
så frågar mobilen vilken app jag vill öppna filen med. Men den frågar inte om jag endast
vill öppna filen med denna appen en gång, eller om jag vill att den ska komma ihåg
vilken app jag använde sist och automatiskt öppna den filtypen med en specifik app.
Vad som händer är att mobilen automatiskt sätter det programmet jag väljer att öppna
filen med som standard program, så nästa gång får jag inte frågan vilken app jag vill öppna med.

Hur får löser jag så den frågar varje gång vilken app jag vill öppna med?
Min tidigare mobil betedde sig aldrig såhär.

Tack på förhand.

//Jonas

Du har kanske valt det som standard utan att tänka på det....
Inställningar > Programhanteraren. Rensa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har kanske valt det som standard utan att tänka på det....
Inställningar > Programhanteraren. Rensa.

Nej. Om jag rensar så kommer det upp att jag får välja vilket program jag vill starta med igen.
Men jag får aldrig frågan om jag vill öppna en gång eller alltid öppna med det programmet jag väljer.
Det blir automatiskt att den alltid öppnar med den appen jag väljer första gången, tills jag går in och
rensar standardprogram igen.

Bifogar en länk till ett screenshot så ser du. Den frågar inte om jag vill öppna en gång eller alltid.

https://www.dropbox.com/s/kp54lpls3f199t9/Screenshot_2015-10-...

Permalänk
Medlem

Är det någon speciell anledning till varför du inte vill öppna samma typ av fil med rätt program automatiskt?

Om du vill kringå beteendet så fungerar det väl att hålla kvar fingret 1-2s och sedan välja öppna med ->. Om du vill ha en app där den funktion fungerar som det är tänkt så rekommenderar jag ES File Explorer

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Är det någon speciell anledning till varför du inte vill öppna samma typ av fil med rätt program automatiskt?

Om du vill kringå beteendet så fungerar det väl att hålla kvar fingret 1-2s och sedan välja öppna med ->. Om du vill ha en app där den funktion fungerar som det är tänkt så rekommenderar jag ES File Explorer

Det fungerar inte att hålla inne 1-2s och välja öppna med. Android markerar filen om man gör så, och det finns sedan inget "öppna med" alternativ. Är det senaste Android versionen som dom har tagit bort valet för vilken app man vill öppna med? På mina andra mobiler fungerar det precis som vanligt. Jag får väl kolla in ES file explorer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaYFly:

Det fungerar inte att hålla inne 1-2s och välja öppna med. Android markerar filen om man gör så, och det finns sedan inget "öppna med" alternativ. Är det senaste Android versionen som dom har tagit bort valet för vilken app man vill öppna med? På mina andra mobiler fungerar det precis som vanligt. Jag får väl kolla in ES file explorer då.

Ok, jag har själv inte använt S6an, så jag är ingen expert där

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

I ES File Explorer så får jag frågan om jag vill använda det valda programmet som standard i fortsättningen, så där fungerar det som vanligt. Verkar vara knas med "Mina filer" appen på S6 Edge plus då, eller senaste Android. Får köra på ES File explorer så länge. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaYFly:

I ES File Explorer så får jag frågan om jag vill använda det valda programmet som standard i fortsättningen, så där fungerar det som vanligt. Verkar vara knas med "Mina filer" appen på S6 Edge plus då, eller senaste Android. Får köra på ES File explorer så länge. Tack för hjälpen.

Förmodligen Samsung som valt att göra sådär, att den automagiskt väljer den som standardapp för att man inte ska få den dryga frågan om man vill bara öppna den en gång eller alltid.